Arabavel 2008 forts.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008 forts.

faktum är att jag tycker inte att det säger nåt om hästen faktiskt... ingenting faktiskt... sen vet ju jag ungefär hur din märr ser ut ändå, men det hör ju inte hit :D

jag menar att utifrån de komentarerna du har fått tycker jag det är helt omöjligt att svara på om man ska avla på henne eller inte... man får liksom ingen bild av henne i huvudet...

det skulle behöva kompleteras med en mer komplett beskrivning från dig eller en exteriörbild :idea:

sen beror det ju på vad du vill ha ut av avkomman i så fall? vill du ha en utställningshäst så ska du väl kanske inte avla på just det stoet, men det vet du ju redan (och jag vet ju att det inte är ditt avelsmål)

Även Zmart och Raz Am Shejk som både fick skapliga exteriöra poäng (40 respektive 38 tror jag) och varit ute på tävlingsbanorna gick tyvärr bort i förtid.

Jag har roat mig lite... :D Det här är alla hingstar som blivit klass 1 exteriört (jag hoppade över kombinationen med bruksprov, det blev så förvirrande då) på avelvärderingen de senaste åtta åren.

De flesta ligger på 38-39 poäng. Det finns dessutom några 38-poängare som fått mindre än 7 på någon delpoäng. En del av hingstarna verkar inte i aveln i Sverige längre.

2001
Euros 295 officiella distans km
Lionel
Smasc
Vivaldi Rach
Ffatal Attraction
Sapak
2002
Classic Senna
Samsheik
El Yashmir
2003
CE Magnum
Margant
Pharos
Sakai
Aladdon
Kormant
Nafud Rayhan
Shalomon
Parnassos
2004
Naprapat 50 officiella distans km
AJA Sanagor
Piraten
Barett 730 officiella distans km
Caczet
2005
Bey Gali
El Amin
Mamba
Arpeggio
HS Exemplar
Wahkul
Premier
2006
-
2007
Don Bull
Mayoor Bay
2008
Gwarant

Carina på Silver Arabians

Det var ju en intressant lista, jag fortsatte att roa mig med din klass 1 lista och jämförde med den officiella distans km listan. Så många långa km blev det ju inte förstås men det kan ju finnas någon hingst jag missat. Nu undrar jag vad hingstarna på listan har för meriter i övrigt? utställning och andra grenar? Fyll gärna på, om ni tycker det är intressant förstås.

Här hittar ni distanslistan: http://www2.ridsport.se/files/%7B388264E2-0223-4C7F-A896-6ECE6C5CE764%7D.xls

/Sigrid

naprapat är kastrerad... och står väl hos en distansryttare nu och kommer väl få fler km förhoppningsvis.

Visst handlar avel om tycke och smak. Men en häst som har bra psyke och är exteriört korrekt säger väl ändå någonting?

Jag vet inte riktigt hur jag skulle beskriva henne. Hon har stenpsyke, och är lovordad av min körtränare för sitt fina temperament. Alla som träffat henne berömmer också hennes torra fina ben, fina överlinje och sociala psyke. Det är en häst som älskar människan mer än något annat, och som jag både ridit in själv, samt håller på att köra in trots att jag är nybörjare inom unghästar. Första gången hon drog inkörningssläpan vinklade hon bak öronen för att lyssna av ljudet, coh sedan gick hon som en klocka. Hon skulle gå igenom en orkan om jag bad henne.

tempramentet är det ju inget fel på... det vet "vi" ju redan... men det var väl exteriört du menade?

visst säger det något att hästen är exteriört korrekt, men är hon det? (lever fortfarande i världen där det inte finns några korrekta hästar)

hade du inte problem förra året att hennes rumpa var kantig tex? det kanske bara var då?

jag sitter ju alltid och letar fel på hästar, för alla har det, och sen får man ju försöka välja en hingst som inte har de felen och har alla bra saker som stoet har oxå... nemas problemas va? :crazy: om det vore så enkelt.

Funderar du på att betäcka henne då?
vad har du funderat på för hingstar?

om jag vore dig (sen har vi ju inte samma avelsmål men det låtsas vi inte om nu) så skulle jag välja en hingst med bättre hals, långt kors samt bättre arabtyp, sen vidare skulle jag inte kompromissa med tempramentet en tum! tempramentet på hingsten ska vara ett som du verkligen tycker stämmer överens med ditt sto (eftersom jag antar att du är mkt nöjd med det?)

nu har jag bara utgått från infon från "premeringen" samt ditt uttalande om tempramentet.

Flera av de där hingstarna har väl dessutom bara varit i Sverige via lease en eller flera säsonger och finns inte kvar i Sverige. Rätta mig om jag har fel.

Vivaldi Rach
Ffatal Attraction
CE Magnum
AJA Sanagor
Bey Gali

Premier och El Amin har varit här flera säsonger men är inte heller svenskägda.

Det blir inte så mycket kvar sedan när man räknar bort valacker och förolyckade. Sen finns det ju förvisso en del gamla rävar kvar i livet som inte är med på listan, men ändå.

bey gali finns kvar i sverige!

Står hos änggårdens arabhästar i norrland nånstans.

Hennes rumpa har blivit otroligt mycket bättre, och nu är den riktigt bitig. Dock skulle jag vilja förbättra korset, även om jag är övertygad om att det inte kommer ge henne några problem (det är fortfarande något, något kantigt). Som du, och domaren sade, är det hennes arabtyp (eller avsaknaden av) som är hennes stora brist. Huvudet är sött, men inte särskilt arabtypiskt. Hon är ju också en väldigt bitig arab med mycket massa, så jag skulle välja en nättare hingst för att inte få fram en Welsh Cob ;)

I övrigt ser jag inga uppenbara brister hos henne, i temperament eller exteriört.

Jag vet inte alls om jag vill ta föl. Eller: jag vill ta föl, men inte sälja det. Och jag vill inte ha fler hästar, och jag säljer aldrig de jag har... svår ekvation!

jo jag vet... jag kämpar själv med den faktiskt!
det går ju bra så länge den inte ska ridas och jobbas, men när den ska det sen... ja då står man där med 3 hästar som alla vill ha sin ridtid...:crazy:

så det är inget du funderar på under den närmsta tiden? när i tiden kan det kanske bli aktuellt då?

Så en uppdaterad lista skulle vara:

2001
Euros
Sapak
2002
Classic Senna
Samsheik
El Yashmir
2003
Margant
Pharos
Aladdon
Kormant
Nafud Rayhan
Parnassos
2004
Barett
Caczet
2005
Bey Gali
Mamba
Wahkul
2006
-
2007
Don Bull
Mayoor Bay
2008
Gwarant

Sakai är kastrerad, Arpeggio och HS Exemplar exporterade för övrigt. Någon mer som ska tas bort?

Senast ändrad:

Det blir ett alternativ när någon jag känner väl vill köpa fölet, när gammelhästen inte finns mer (må det aldrig hända), eller när jag blir pensionär... ;) Det är inte kul att ha tre hästar att rida, det räcker gott med 2 som rids/arbetas 4-5 dagar i veckan. Då har jag ändå medryttare...

jo jag vet... och jag har inte ens nån medyttare då jag inte hittar nån vettig duktig människa... min märr ska ju dock inte ridas så mkt just nu, tack o lov :D

Hur länge har distans på hög nivå med araber funnits i Sverige?
Tar väl några år innan en häst klarar av att trampa på i 16 mil.
Kanske förklaringen ligger där.

Distansritt har funnits på hög nivå hela 1980-talet. Om jag inte missminner mej så hölls Karolinerittten som var först i landet under 1970-talet. Det har funnits gott om tid för att träna upp hästarna om intresse hade funnits.

Sakai är kastrerad, Arpeggio och HS Exemplar exporterade för övrigt. Någon mer som ska tas bort?

Vet ingen som ska bort men dock en som kan läggas till=)
Eurythmics
(Wadim *Emancypacja) avelsvärderades med klass 1 -04.

Vad bra att ni rensade listan! Det var nästa steg. Nu skulle vi ju kunna fylla på den igen med delpoäng, kanske, och meriter?

Amk: Alla resultat fr o m 2002 finns på www.svehast.se. Jag bara bläddrade igenom dem och antecknade namnen. Svårare än så var det inte... :D Resultaten från 2001 hade jag sparat själv, men vet inte var jag fått dem ifrån.

Jag har börjat med några av delpoängen...

2001
Euros 88887=38
Sapak 88877=38
2002
Classic Senna 88877=38
Samsheik 88787=38
El Yashmir 98768=38
2003
Margant
Pharos
Aladdon
Kormant
Nafud Rayhan
Parnassos
2004
Barett
Caczet
Eurythmics
2005
Bey Gali
Mamba
Wahkul
2006
-
2007
Don Bull
Mayoor Bay
2008
Gwarant

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 711
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
42 142
Senast: lytesout95
·
  • Låst
Avel Tar och startar en ny då helt enkelt =D Här är gamla... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1164702&page=106 Sar Trist och...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
171 750
Senast: Görel
·
Övr. Katt Eftersom det är ett kattigt (motsvarande gnäggigt) inlägg, så lade jag det under prefix övrigt. Hör det hemma under avel/ras, så är det...
Svar
16
· Visningar
1 065
Senast: Sorbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka