Sv: Arabavel 2008 forts.
Haha! I vårt stall är det bara en fjording som har större paddlar än vår Gawatza
Ja hållbarhet o ridbarhet är INTE alltid helt synonymt med det rådande modeutseendet. Många jag sett som fått höga poäng har så plana kors att då inte jag skulle vilja vara deras ryttare (svårt trampa under sig, nåt en ridhäst MÅSTE kunna för avv vara bekväm o för att HÅLLA för ridning)
Hellre lite "Bruks..." än renodlad utställningsbroiler
Sant sant...många av dagens utställningshästar har små hovar som inte är bra för dem om de ska prestera något annat. Ännu fler av dem har ett helt värdelöst kors för att bära ryttare.
De kan inte med sin vildaste vilja komma under sig o bära en ryttare på rätt sätt.
Många av dem sätter inte ens under sig benen som de ska utan springer mer o breddar o "paddlar" i bak.
Men en utställningshäst är synonymt med en korrekt exteriör häst.
Precis som utställningsfolket vill att en häst ska se ut på ett sätt så vill galoppfolket att hästarna ska se ut på ett sätt.
En bruksarab bör dock ha en korrekt exteriör för ändamålet.
Däri finns inga defekter eller exteriöra avvikelser med som ursäkter...
Fö håller jag med dig i att en klass III häst kan få skitfina individer.
Min väns hbl sto är klass III, hon fick hennes till skänks o folk tyckte hon var dum i huvudet när hon betäckte henne. Hon hade då haft en klassII unge.
Min vänn har fött upp 5 föl ...alla gått riksföl... semi o final. Alltså alla klassI.
En vann kungakannan i år som bästa 3 årssto i sverige.
Deras meriter går att rabbla.
MEN hon har ett enormt möderne på det stoet. A o Elit premierade. Hon själv är nu A premierad vilket krävs betydligt mer för att bli för en som är Klass III från början....
Vad vill jag ha sagt...jo att chansen finns men om alla trodde att alla klass III kan värpa guldägg då hade snart bara Klass IV hästar kvar.
Man måste verkligen verkligen veta vad man gör o ändå är det ingen garanti.