Arabavel 2008 forts.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008 forts.

det där med små hovar känner jag igen :o

men är det igentligen nåt negativt?
Små hovar är tom med som kasserings orsak på defektlistan(som är slopad men som de flesta rasföreningar ändå följer)
Hoven är den del av benet som ska dämpa stötarna upp i skelettet. Ju större yta det fördelas på desto bättre.
Desto mindre hovar desto större risk för skador i benen.;)

Okej
Man får väl då krypa fram (e ju krypare här tydligen..) och förklara.
Jag menar INTE att racka ner på mitt eget sto Gawatza (mamma till bla Gwarant, Grand o vår Gil) men visst är det så att hon får nedslag på exteriören. DOCK har hon producerat flera bra ungar genom åren vilket gör att detta sto kan värderas mycket högre än vad en domare som tittar på bara henne skulle göra.
Vad jag menar då är att jag tycker det är snudd på en hysteri kring utseende och då BARA utseende som merit för en avelshäst. Kanske man kan vidga tänket lite? Ett föl har många gener, ärvda av både mamma o pappa o därtill en MASSA gener från föräldrarna som inte uttrycks (tysta gener). Hur detta kombineras vid varje befruktningstillfälle vet vi nästan INGET om.
Famlar vi i mörker? Ja kanske lite grann men visst är det så att man ska kolla BÅDE på föräldrarna per se men även på vad dessa lämnat tidigare. Dock inga garantier... Föl kan uttrycka gener som varit tysta hos föräldrarna o tvärtom.

Att som Watza ha flera ståtliga o bra ungar med lite olika hingstar gör henne till en BRA avelsmärr oavsett hennes poäng i ringen

Än så länge har jag inte hittat någon intressant, verkar inte finnas så många som har en trevlig och ridbar klass 1 hingst, gärna med fina utställningsmeriter också som vill att den ska ha distans (tävlings) meriter?

Det är väl inte så konstigt?
Det finns ju inte många stoägare som prioriterar hingstarnas (distans)prestationer när de väljer hingst.

Hur många ston har t ex Croix de Guerre (stavning?) haft? Hur många ston har Barett haft?

Små hovar är tom med som kasserings orsak på defektlistan(som är slopad men som de flesta rasföreningar ändå följer)
Hoven är den del av benet som ska dämpa stötarna upp i skelettet. Ju större yta det fördelas på desto bättre.

Haha! I vårt stall är det bara en fjording som har större paddlar än vår Gawatza :)

Ja hållbarhet o ridbarhet är INTE alltid helt synonymt med det rådande modeutseendet. Många jag sett som fått höga poäng har så plana kors att då inte jag skulle vilja vara deras ryttare (svårt trampa under sig, nåt en ridhäst MÅSTE kunna för avv vara bekväm o för att HÅLLA för ridning)

Hellre lite "Bruks..." än renodlad utställningsbroiler :bump:

KL

Har inte orkat läsa varenda inlägg i denna tråd. Men vill bara säga att jag kan intyga att reglerna är lika för alla som någon ifrågasatte. Jag har själv efterfrågat bedömning på hemmaplan pga att jag har många hästar och det gick utmärkt i mån av tid – men då får man ju självfallet ensam stå för domarens kostnader så som resa, mat, bensin, uppehälle etc – något som annars normalt delas på anmälningsavgiften till utställningen. Det blir ganska dyrt om man bara har en häst.

Till madde ++++ – du gör ett JÄTTEBRA jobb med alla dessa utställningar!!! Heder åt dig för att du orkar hålla på med dem !
Då behövde de kanske inte stått anmälda i listan. Många åkte väl dit för att få se honom som jag förstått det.;)
O jag tycker också madde är duktig som engagerar sig så...
Kicki/ som också skriver (pratar) först många ggr innan jag tänker...

PS.. Att Madde inte haft Lille Svart ute för allmän avel är sanning med modifikation...vet flera som hon faktiskt erbjudit hans tjänster till...o då borde han väl inte hamnat hos agent redan om han inte var för allmänheten...sen om han inte fått andra ston är ju en annan femma.Ds.

Haha! I vårt stall är det bara en fjording som har större paddlar än vår Gawatza :)

Ja hållbarhet o ridbarhet är INTE alltid helt synonymt med det rådande modeutseendet. Många jag sett som fått höga poäng har så plana kors att då inte jag skulle vilja vara deras ryttare (svårt trampa under sig, nåt en ridhäst MÅSTE kunna för avv vara bekväm o för att HÅLLA för ridning)

Hellre lite "Bruks..." än renodlad utställningsbroiler :bump:

Sant sant...många av dagens utställningshästar har små hovar som inte är bra för dem om de ska prestera något annat. Ännu fler av dem har ett helt värdelöst kors för att bära ryttare.
De kan inte med sin vildaste vilja komma under sig o bära en ryttare på rätt sätt.
Många av dem sätter inte ens under sig benen som de ska utan springer mer o breddar o "paddlar" i bak.
Men en utställningshäst är synonymt med en korrekt exteriör häst.
Precis som utställningsfolket vill att en häst ska se ut på ett sätt så vill galoppfolket att hästarna ska se ut på ett sätt.
En bruksarab bör dock ha en korrekt exteriör för ändamålet.
Däri finns inga defekter eller exteriöra avvikelser med som ursäkter...

Fö håller jag med dig i att en klass III häst kan få skitfina individer.
Min väns hbl sto är klass III, hon fick hennes till skänks o folk tyckte hon var dum i huvudet när hon betäckte henne. Hon hade då haft en klassII unge.
Min vänn har fött upp 5 föl ...alla gått riksföl... semi o final. Alltså alla klassI.
En vann kungakannan i år som bästa 3 årssto i sverige.
Deras meriter går att rabbla.
MEN hon har ett enormt möderne på det stoet. A o Elit premierade. Hon själv är nu A premierad vilket krävs betydligt mer för att bli för en som är Klass III från början....
Vad vill jag ha sagt...jo att chansen finns men om alla trodde att alla klass III kan värpa guldägg då hade snart bara Klass IV hästar kvar.
Man måste verkligen verkligen veta vad man gör o ändå är det ingen garanti.

Angående arabhingstar klass I-bedömda och distans

Elcatero, 41 p, som belönats med Elit för egna prestationer i galopp av SAHF har även testat på distans. Tjustrittens 52 kilometer 1991 kom han 4:a bland 19 ekipage. Hingsten har tre avkommor som kvalat till unghäst-VM i distans; Elcopero 2007 och Shah Khan och Shamrac 2008.

Distansmeriter på Elcatro-avkommor:
• Shah Khan vann Dronninglundsritten i Danmark maj 2008 på distansen på distansen 120 km samt fick utmärkelsen "Best condition".

• Elcopero vann Dackerittens internationella klass, CEI*** 160 kilometer den 14 juni 2008 + blev 2:a på Norskt Mästerskap i distans för seniorer september 2008.

• Shamrac kom på 15:e plats på Unghäst-VM den 22 augusti 2008 i Frankrike i klassen CEI*** – 140km FEI för 8-åringar. 49 ekipage deltog i startfältet. Ellen Suhr/Shamrac var enda ekipaget från Skandinavien i resultatlistan +
Shamrac blev 3:a på Nordiska Mästerskapet i Finland på 120 kilometer den 25 maj 2008 samt tilldelad utmärkelsen ”Best condition”.

• El Sobra deltog i Lag-SM 26 juli 2008 på Rimborittens 100 kilometer, 12:e placeringen individuellt av 31 startande + El Sobra blev DM-etta i distansritt i Värmland 2007.

• King of Arabian blev Norsk Distansmästare 2003.

Elcatero är ett lysande exemplar på att det går att kombinera bra exteriör, goda gångarter o prestation...
Sen tycker väl utställningsfolket kanske inte att han är tillräckligt dishad mm som jag förstått det men en korrekt o snygg arab är det ändå.

Men ingen kan väl säga att han inte har ett typiskt arabhuvud?
Håller med. Ett typiskt arabhuvud måste inte alls vara dishat. Det är inte det viktigaste på huvudet, tycker jag.

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Nej, det tycker inte jag heller. Jag gillar bl a att hans huvud är så kilformat (vilket han verkar nedärva rätt ofta också).

Men tittar man på vilka ston han har fått så är det ju mest galopp/distansmeriterade. Hade varit kul att se vad han hade kunnat lämna med en eterisk stochampion eller dyl.

Senast ändrad:

Totalt 106 arabhingstar är avelsvärderade i Sverige under 2002–2008, varav 28 stycken är placerade i klass I (om jag räknat rätt).
Har nu fyllt på listan med några tidigare bedömningar + lagt till vilka hästar som är röntgade utan anmärkning där jag funnit uppgift om detta.

1995
Elcatero 8-8-8-8-9 = 41 poäng, AB-premierad, godkänd även för halvblod, knabstrup, angloarab, shagya-arab och svensk ridponny. Röntgad ua. SAHF: Elit Arab i galopp 1995.

1996
Aydin 98787=39 poäng, B-premierad, godkänd även för svensk ridponny. SAHF: Elit Arab i hoppning 1999.

1998
Luxor 9, 9, 7, 8, 7 = 40 poäng. AB-premierad, godkänd även för angloarab.

2001
Euros 88887=39
Sapak 88877=38

2002
Classic Senna 88877=38
Samsheik 88787=38, röntgad ua.
El Yashmir 98768=38

2003
Margant 88868=38
Pharos 88787=38, röntgad ua.
Aladdon 87788=38
Kormant 88869=39, röntgen ua.
Nafud Rayhan 87797=38, röntgad ua.
Parnassos 78788=38, röntgad ua.

2004
Barett 88868=38, röntgad ua.
Caczet 88787=38
Eurythmics 88877=38, röntgad ua.

2005
Bey Gali 99878=41
Girlan-Bey 99779=41
Mamba 97779=39, röntgad ua.
Wahkul 88868=38

2006

2007
Don Bull 88688=38, röntgad ua.
Mayoor Bay 778710=39

2008
Gwarant 99879=42, röntgad ua.

Slänger då även in följande om Elcatero- vår avkomma e. honom friröntgad alla fyra, avser då cystor, spatt och lösa benbitar.
Fanns inte ett spår av något.

mvh El

Det är ingen förutom kimmis som svarat på min fråga, så jag försöker igen. Är frågan märklig, så säg till så kan jag förklara. :)

Jag spinner vidare på vad ni tycker är vettigt att betäcka och inte. Detta är ett treårigt sto som genomgått en förbedömning, och fick detta resultatet:

2 Typ välpropotionelig
3 Huvud – hals lång rak hals, ngt oädelt huvud
4 Kropp bra manke, bra djup
5 Rygg
6 Bog välliggande bog
7 Kors kort
8 Övrigt
9 Ben nöjaktigt korrekt
10 Hf
11 Vf
12 Hb
13 Hf
14 Hov
15 Rörelser
16 Skritt mkt god skritt, bra steglängd, god rytm
17 Trav bra bärighet, god balans, mer mekanik önskvärd
18 Galopp
19 Övrigt mkt trevlig
20 Placering

Är det något här som gör att ni skulle dra öronen åt er?

Det finns ju inte många stoägare som prioriterar hingstarnas (distans)prestationer när de väljer hingst.

Hur många ston har t ex Croix de Guerre (stavning?) haft? Hur många ston har Barett haft?

jag tror många backar eftersom att han inte är röntgad... det står iaf inte nåt om det på hemsidan.

hur små räknas som små då? och små i förhållande till vad?
sen är hon ju bara 3 än så länge så de växer ju fortfarande, sen är min erfarenhet att de växer yttligare en storlek när de sätts i distansträning.

men i dagsläget har hon rätt små fötter, det kanske kan hänga ihop med att hon har väääldigt låga trakter eftersom hon går barfota och därav ger hoven ett mindre intryck?

hoven är 11,5 cm bred (mätte när jag skulle beställa easyboots :D)

När jag väljer hingst tittar jag både på prestationer och exteriör. Dessutom vill jag inte förstärka stoets svagheter med hingstens. Om "bara" prestationer skulle räcka borde jag ha betäckt Kaabata med Croix de Guerre, 16 mil + 16 mil borde då bli en 16 mils fölunge eller hur. Vad jag vet är Croix de Guerre inte utställd/exteriörbedömd/avelsvärderad el liknande.

Precis, man får ta en blanding. men samtidigt förstår jag folk som inte vill riskera sin häst i diverse olika tävlingssammanhang.
Jag har ju själv en hingst uppstallad här som har finfin stam, egna meriter inom galopp (duktig, snabb och hållbar), och har en helt okey exteriör.

Varför ska jag lägga tid, pengar och arbete på att meritera i ytterligare grenar? De stoägare som är intresserade känner till honom, och de som inte är intresserade kommer inte heller att använda honom även om han går ett par godkända 12-milare, eller hoppar några banor på 1,20.

Däremot är jag väldigt sugen på att få hit ett par kända distans-ston, som inte går att få dräktiga. :d

Hej Annika!

Jag känner att jag måste fråga dig om du tagit fram någon hingst själv från början till färdig rid/tävlingshäst?

Jag tror mig veta att Madde vill mer med sin hingst än att "bara" springa i snöre med honom....

Jag har själv tränat upp några unghingstar som i huvudsak ska bli ridhästar i framtiden och min erfarenhet säger mig att vill man satsa på att få en riktigt bra rid/tävlingshäst så väljer JAG att rida först och visa sen.... För krasst så är det väl den mer färdiga produkten som är intressant???!!! Jag tycker man ser mååååånga söta ett-åringar som går kanon i utställningsklasserna men sedan försvinner....

MVH Pernilla

Du får gärna fråga.
Svaret är nej.

Min fråga
Var resten en känga till mig för att jag har en ettårshingst ute i
showringen i år som går bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 711
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
42 142
Senast: lytesout95
·
  • Låst
Avel Tar och startar en ny då helt enkelt =D Här är gamla... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1164702&page=106 Sar Trist och...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
171 750
Senast: Görel
·
Övr. Katt Eftersom det är ett kattigt (motsvarande gnäggigt) inlägg, så lade jag det under prefix övrigt. Hör det hemma under avel/ras, så är det...
Svar
16
· Visningar
1 065
Senast: Sorbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka