Arabavel 2008 forts.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008 forts.

Mina går fortfarande ute på bete. Ett digivande sto, ett hingsföl och ett etårssto. De är smällfeta alla tre. De äldre stona också.
Så kraftgivan får vänta än så länge.
Vid den här tiden på året, med temperaturer ner mot +3-4 grader på natten, och ett bete som mest innehåller vatten, är det en självklarhet för mig att digivande ston och föl är inne på natten med kraftfodergiva. Jag har 2 digivande arabston, (ena med föl e welsh sec C hingst, ena med arabföl) och dom får ca 2-3 kg (hälften havre, hälften Hippo grön) + lite betfor dagligen delat på 2 givor. Inne får dom så mkt hösilage dom orkar äta, och ute går dom på ett bete som ser grönt ut, men jag har ingen illusion att det innehåller så mkt näring. Även mina småttingar (dartmoorkorsningar 120 cm höga) som har föl med arabhingst får ca 1 kg kraftfoder, men går ute dygnet runt. Anledningen att jag ger dom så mkt kraftfoder är helt enkelt att så små ston som har föl som blir D-ponny behöver så mkt näring, för att fölen ska växa och utvecklas bra. Min filosofi är mkt bra mat och mkt utevistelse ger starka hästar/ponnies.

mina har fri tillgång på hö med en kvot på 10, så jag tror inte de behöver mer just nu...

får se vad det nya höet ligger på, har inte analyserat det än.

skulle jag ge lika mkt som du ger dina så skulle jag nog inte våga rida...

Senast ändrad:

Det varierar varje år. Finns inget skäl för tillfället att proppa i dom mer. Går på en fin lösdrift.

mina har fri tillgång på hö med en kvot på 10, så jag tror inte de behöver mer just nu...

får se vad det nya höet ligger på, har inte analyserat det än.
Jag har aldrig analyserat varken hö eller hösilage, många stirrar sig blinda på siffror och gör en foderstat efter konstens alla regler och böcker hit och dit. Jag använder sunt förnuft, smal häst=mkt mat, fet häst=mindre mat, naturligtvis så kollar jag att kvaliten är hygienisk god, men har aldrig förstått det här med siffror. Hästar är individer, en del behöver massor av mat, andra lever på lite löv och pinnar.

skulle jag ge lika mkt som du ger dina så skulle jag nog inte våga rida...
Mina hingstar som rids dagligen (21 och 16 år) får 2 kg havre + betfor, fri tillgång till hösilage på natten och går ute på dagen på ganska magert bete, har jättehagar men är nerbetade, har gått där sen maj. Dom är fullt ridbara ;-)

hur gör du med tex kalk? magnesium? fosfor? öviga mineraler? det är lika farligt att underdosera som överdosera många av dem.

dessa saker upptäcker du inte förens det är försent!
jag ger ju mina fri tillgång på grovfoder, det jag ofta kollar på när det gäller analysen är kvoten mellan energi och protein samt mineralerna, i övrigt bryr jag mig inte ett skvatt, är det lite energi så äter hästarna mer helt enkelt och man behöver inte bry sig så mkt mer om det.

men på ditt sätt så är det ju redan försent när du upptäcker det! Det går ju inte när man avlar eller tävlar! på en skogmulle häst spelar det väl mindre roll.

tyvärr är foder mer komplicerat än smal häst=mer mat, tjock häst= mindre mat, du kanske ska läsa på lite så att du kan ge dina hästar en optimerad foderstat :idea:

jo dina ja... men min valack har så jävla mkt energi av bara grovfodret att jag inte ens vågar tänka på hur det skulle vara om jag gav dem så mkt kraftfoder! jag ska dock nog ge valacken ½ kg havre i vinter, men det är mkt för att vara för honom.

Jag har aldrig analyserat varken hö eller hösilage, många stirrar sig blinda på siffror och gör en foderstat efter konstens alla regler och böcker hit och dit. Jag använder sunt förnuft, smal häst=mkt mat, fet häst=mindre mat, naturligtvis så kollar jag att kvaliten är hygienisk god, men har aldrig förstått det här med siffror. Hästar är individer, en del behöver massor av mat, andra lever på lite löv och pinnar.
Vem har sagt att det ena utesluter det andra?

Carina på Silver Arabians - som räknar foderstater med sunt förnuft och inte har några problem med siffror.

Hö får inte mina ännu om de inte står i box av nån anledning. De går ute o betar gräs dygnet runt.
Unghingst på 2,5 som växer en massa o sätter muskler nu samt även betäcker har hela sommaren fått ca 3 kg avelsfoder (pellets)/dygn samt nåt kilo havre dessutom. Nu på hösten får han xtra vitaminer o mineraler tillsatt i fodret. Fortsätter gå ute så länge det finns gräs att äta.

Sto som diar sitt årsföl o som ev är dräktig igen får ungefär detsamma som hingsten o fölet får ca 1/2 kilo i egen hink

Övriga hästar, oxå de ute dygnet runt o inget hö ännu, som rids får ca 1 kg kraftfoder typ Hästmusli samt xtra mineraler o vitaminer

"Fläskponnyerna" går på magert bete men inte blir de smalare för det tycks det. De får nu xtra vitaminer, mineraler o äpplen.

Alla håller lagom hull så vitt jag kan se

hur gör du med tex kalk? magnesium? fosfor? öviga mineraler? det är lika farligt att underdosera som överdosera många av dem.

dessa saker upptäcker du inte förens det är försent!
jag ger ju mina fri tillgång på grovfoder, det jag ofta kollar på när det gäller analysen är kvoten mellan energi och protein samt mineralerna, i övrigt bryr jag mig inte ett skvatt, är det lite energi så äter hästarna mer helt enkelt och man behöver inte bry sig så mkt mer om det.

men på ditt sätt så är det ju redan försent när du upptäcker det! Det går ju inte när man avlar eller tävlar! på en skogmulle häst spelar det väl mindre roll.

tyvärr är foder mer komplicerat än smal häst=mer mat, tjock häst= mindre mat, du kanske ska läsa på lite så att du kan ge dina hästar en optimerad foderstat :idea:

jo dina ja... men min valack har så jävla mkt energi av bara grovfodret att jag inte ens vågar tänka på hur det skulle vara om jag gav dem så mkt kraftfoder! jag ska dock nog ge valacken ½ kg havre i vinter, men det är mkt för att vara för honom.

Var och en blir salig på sin tro!:D
Vårt sätt att fodra har fungerat i en massa år, och tror knappast att stallet skulle vara fullt av 20+are om vi fodrade så himla fel.
Ditt inlägg visar på ett utmärkt sätt vad som gått snett med svensk hästavel/hästhållning dom senaste åren. Den genuina hästkunskapen har försvunnit, känslan för rätt fodring finns inte mer. Numer är det siffror hit och dit, hästhållning består av sadelinpassare, equiteraphefter, hästmassörer osv.
Inte undra på att det går utför med svensk häst/arabavel.

Här går också endast betet i hagen till magen..
Stoet är ordentligt rund, men rids också endast 1-2 ggr i veckan. Hon rör sig dock mycket i hagen som är på 16 ha. Mycket mat kvar och det är fint att kunna ha djuren ute så länge som möjligt på bra marker.

När det är dags att ta in eller stödutfodra är det superviktigt att ge tillräckligt stor giva grovfoder med bra innehåll, då kan man slippa kraftfodret. Hästen har att göra, man kan slippa olater och magen samt tänder (helheten) mår bättre. Hästen är väl ett stäppdjur som ska äta hela dagarna?:d

Förra året gick hästarna ute till slutet av oktober! Vi stödfodrade med hö och gav kraft. Höet rörde hästarna inte men tjurarna mumsade för fullt. Fåren sa bää, men rörde inte höet. Däremot är saltsten och mineral populärt på höstkanten.

Vårt sätt att fodra har fungerat i en massa år, och tror knappast att stallet skulle vara fullt av 20+are om vi fodrade så himla fel.
Ditt inlägg visar på ett utmärkt sätt vad som gått snett med svensk hästavel/hästhållning dom senaste åren. Den genuina hästkunskapen har försvunnit, känslan för rätt fodring finns inte mer. Numer är det siffror hit och dit, hästhållning består av sadelinpassare, equiteraphefter, hästmassörer osv.

Gö´re??? Gåre utför??? :(

Nejdå, det går inte utför! :)
På den gamla goda tiden såg man till att ge hästarna ett bra hö och toppade med hederlig havre om det behövdes.
Hästar i vilt tillstånd betar 16 timmar per dygn och inte står de i en havre- eller pelletsåker och gör det.
Därför går våra hästar och käkar gräs i så stor utsträckning som möjligt. Nu när näringen börjar tryta, och även tillgången, så stödutfodrar vi med hö. Senare kommer vi att gå över till ensilage. Lillhingsten på ett år får en extragiva med havre/kornkross morgon och kväll och hans sällskap som är en 24 år gammal halvblodsvalack, som jag rider flera dagar i veckan, får en näve eller två för att inte bli alltför avundsjuk. De får mineraler och vitaminer till det. Jag försöker undvika pelleterat foder, för ofta innehåller det för mycket socker, och jag har pigga hästar som det är, och jag upplever att även hovkvalitén försämras då. Vill jag lägga mer hull på mina hästar och mer grovfodret inte hjälper, så tillsätter jag hellre lite matolja och/eller vetegroddsolja än mer kraftfoder. Oljan är ju ett rent fettillskott och hjälper även till att öka upptaget av näringen i kornet, om jag inte minns helt fel, och det är ju även bra för pälsen!

För övrigt så anser jag att sadelutprovare och equiterapeuter och hästmassörer gör ett alldeles utmärkt jobb för våra fyrbenta vänner!:)

Nejdå, det går inte utför! :)
På den gamla goda tiden såg man till att ge hästarna ett bra hö och toppade med hederlig havre om det behövdes.
Hästar i vilt tillstånd betar 16 timmar per dygn och inte står de i en havre- eller pelletsåker och gör det.
Därför går våra hästar och käkar gräs i så stor utsträckning som möjligt. Nu när näringen börjar tryta, och även tillgången, så stödutfodrar vi med hö. Senare kommer vi att gå över till ensilage. Lillhingsten på ett år får en extragiva med havre/kornkross morgon och kväll och hans sällskap som är en 24 år gammal halvblodsvalack, som jag rider flera dagar i veckan, får en näve eller två för att inte bli alltför avundsjuk. De får mineraler och vitaminer till det. Jag försöker undvika pelleterat foder, för ofta innehåller det för mycket socker, och jag har pigga hästar som det är, och jag upplever att även hovkvalitén försämras då. Vill jag lägga mer hull på mina hästar och mer grovfodret inte hjälper, så tillsätter jag hellre lite matolja och/eller vetegroddsolja än mer kraftfoder. Oljan är ju ett rent fettillskott och hjälper även till att öka upptaget av näringen i kornet, om jag inte minns helt fel, och det är ju även bra för pälsen!

För övrigt så anser jag att sadelutprovare och equiterapeuter och hästmassörer gör ett alldeles utmärkt jobb för våra fyrbenta vänner!:)

Hehe :d God natt

Håller med helt och fullt!
Hästkunskapen har blivit ersatt av experter som anlitas så snart man får problem (därmed inte sagt att de inte behövs ibland!) och känslan för hur djuren mår och vad de behöver kan man tydligen läsa sig till i tabeller.....
En sak till: Jag tror att vi oftast överutfodrar våra hästar numera. Övervikt är ett problem bland hästar, precis som bland hundar, och en tjock häst mår inte bra i längden. För mycket mat och för lite motion, helt enkelt.
Förra vintern använde jag till att banta ner mina tyvärr gärna smällfeta ston; 5-6 kilo torrt hösilage, 1/2 kg kornkross och mineraler fick de per dag (inga föl vid sidan), även när de reds regelbundet. Pigga, blanka och någorlunda slanka när våren kom....

Vill tillägga: Jag har också börjat ge olja, rapsolja eller vetegroddolja, i kraftfodret. Ger man en större mängd olja kan man ta bort en del av kraftfodret.
Funkar bra till hästar som har svårt att hålla hullet/svårt med näringsupptaget.

Jag tror inte det ena behöver utesluta det andra. Man måste ha känsla för sina hästar för att kunna använda tabellerna på rätt sätt.

Vi köpte alltid analyserat grovfoder inte bara för att veta näringsinnehållet utan även för att det är mycket billigare att inte behöva köpa en massa kraftfoder till 20 ponnyer t ex. Dessutom var vi noga med tandvård och avmaskning, något som lätt gör en normalt lättfödd häst/ras i behov av kraftfoder. Mkt kraftfoder till hästar som inte behöver det tycker jag är en nymodighet. Mina nuvarande hyresvärdar är noga med betesvård, att röja rator och växelbeta med kor ger mindre parasiter och bättre kvalitet på betet.

Vi har också flera 20+are som fortfarande är i farten runt om i Sverige. ;)

Tyvärr har jag dåliga erfarenheter av araber uppfödda "på känn". Det har i många fall varit de som har haft cystor (som forskarna bl a tror kan orsakas av kopparbrist), lösa benbitar och urkalkat skelett.

Sadelmakare, equiterapeuter och kiropraktiker är guld värda om/när de behövs.

Sen kanske jag ska tillägga att vad folk väljer att avla på och hur de väljer att fodra dem är två skilda saker för mig. Du kan förstöra vilken häst som helst med felaktig fodring, hur bra den än är.

Jamen det där med betsvård är ju en sån där gammal kunskap som man ofta hörde de gamla hästkarlarna prata om! "Låt hästarna beta efter kalvarna" t ex, röj rator, växla hagar osv. Det är sånt jag menar är på utdöende idag.
Förstår fullständigt att du analyserar höet för att kunna hålla ordning på kraftfodergivan, det där handlar väl också om en känsla för dina djur!
Jag tycker inte heller att man ska "föda upp på känn", men jag tycker att det är mycket som har gått förlorat, man förlitar sig för mycket på experter som ofta inte har hela bilden klar för sig. Vem kan säga att inte cystor och lösa benbitar beror på för kraftigt foder i uppväxtåren, eller att det visar sig att något av de mineraler vi tillsätter i fodret gynnar uppkomsten av det?
Jag har intervjuat veterinärer för en tidning om just cystor och osteochondros, och man kan inte säga att man vet vad det beror på. Hög ärftlighetsfaktor är man säker på, uppfödning- ja, man vet inte, men undersökningar görs.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 712
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
42 142
Senast: lytesout95
·
  • Låst
Avel Tar och startar en ny då helt enkelt =D Här är gamla... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1164702&page=106 Sar Trist och...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
171 750
Senast: Görel
·
Övr. Katt Eftersom det är ett kattigt (motsvarande gnäggigt) inlägg, så lade jag det under prefix övrigt. Hör det hemma under avel/ras, så är det...
Svar
16
· Visningar
1 065
Senast: Sorbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • Smörja skrittmaskin