Sv: Arabavel 2008 forts.
Vid den här tiden på året, med temperaturer ner mot +3-4 grader på natten, och ett bete som mest innehåller vatten, är det en självklarhet för mig att digivande ston och föl är inne på natten med kraftfodergiva. Jag har 2 digivande arabston, (ena med föl e welsh sec C hingst, ena med arabföl) och dom får ca 2-3 kg (hälften havre, hälften Hippo grön) + lite betfor dagligen delat på 2 givor. Inne får dom så mkt hösilage dom orkar äta, och ute går dom på ett bete som ser grönt ut, men jag har ingen illusion att det innehåller så mkt näring. Även mina småttingar (dartmoorkorsningar 120 cm höga) som har föl med arabhingst får ca 1 kg kraftfoder, men går ute dygnet runt. Anledningen att jag ger dom så mkt kraftfoder är helt enkelt att så små ston som har föl som blir D-ponny behöver så mkt näring, för att fölen ska växa och utvecklas bra. Min filosofi är mkt bra mat och mkt utevistelse ger starka hästar/ponnies.Mina går fortfarande ute på bete. Ett digivande sto, ett hingsföl och ett etårssto. De är smällfeta alla tre. De äldre stona också.
Så kraftgivan får vänta än så länge.