Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det har jag gjort med alla hästar jag hanterat, ja kramat förstås. Kvällskram och morgonkram tycker iallafall jag dom är värda när dom så tålmodigt står ut med oss och alla våra knäppa ideer.

Det tror jag och hoppas jag varenda hästägare tycker. Annars ser inte jag riktigt vitsen med att ens har djur om man inte kramar och gosar och umgås med dom.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag vill tex att folk som är nervösa ska kunna gå in i min hästs hage utan att han hoppar upp i knät på personen.
Min sista häst kröp gärna upp i famnen på hästrädda personer och gav dom en vänlig liten slick i ansiktet. Hon kunde också valla runt dom lite bara för att liksom visa stallet och hagen och ingen kännde sig varken orolig eller rädd i hennes sällskap, hon hanterade alla människor med förstånd och vänlighet,,,,,,,,,,,,,och mig tuktade hon. :o
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det tror jag och hoppas jag varenda hästägare tycker. Annars ser inte jag riktigt vitsen med att ens har djur om man inte kramar och gosar och umgås med dom.
Nej det är ju liksom inte djuren som skaffar oss och utan kärlek och ödmjukhet så brister det hela.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Hur gör man i början för att "be" hästen om att rygga järnet o vad är anledningen:confused:
dominans... igen:crazy:

Hästen får inte komma in i ens zon, men å klampa in i hästens o säga åt den att inte bara flytta sig utan bakåt- det är helt OK.

Säger som Mike.. hug your horses.

Men Axel, du har ju helt rätt, i vartenda ord!! Det finns inte en enda jäkla anledning att rygga en häst järnet!! Det är kränkning och dominans så det bara skriker!
Det är bara det att det handlar inte om det. Du har sett att det förekommer, och det gör det, bland vissa NH-tränare, och även bland dem som varit på träningar hos vederbörande och inte själva förstått kränkningen i det. Jag tror att både du och jag är överrens om att det är okunniga, frustrerade eller rädda människor med antingen maktbegär eller kontrollbehov som hamnar där.

Vad det handlar om är att du blandar in ALLA som säger sig anamma NH-filosofin. Du slår dövörat till när människor försöker förklara att ''men, sådär skulle jag aldrig göra...'', och så bestämmer du att all NH är skit. Du vill helt enkelt inte lyssna, och du accepterar inte det faktum att de flesta som drogs till NH-filosofin till att börja med gjorde det för att man ville ha ett mjukare alternativ till spön, bestraffning, inspänningar, tvång...sånt som jag VET att du vet förekommer i hästsporten, och inte helt sällan heller. Hela NH-konceptet har verkligen spårat ur i takt med att tvivelaktiga sk tränare sett chansen att tjäna pengar på hanteringsproblem som det faktiskt finns mängder av. Men de som en gång började, med ett fint mjukt sätt och som utvecklat sig själva i samma anda, förtjänar inte att få skulden för andras lusiga handlingar. Dessutom finns det NH-tränare som skulle bli helt förfärade om de såg dig straffrygga din häst.

Du har själv omdömesförmåga, och borde kunna skilja agnarna från vetet, och inte dra alla över en kam.

Apropå nya tider så borde hela NH-konceptet skrotas. De som anammat det sunda tänket borde tillsammans med resten av gänget sunda hästmänniskor själva kunna stå som förebilder numera. Det behövs varken Parellis eller Montys eller antika militärer för det.
Och du, om du inte hade suttit här och skällt och surat och spytt galla, utan låtit hjärnan jobba istället för känslorna, så hade du kunnat dela med dig av dina egna kunskaper lite mera istället för att sitta och döma ut folk som kan mindre, eller som kan...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag har inte ens nämt att jag håller på med det, jag håller mig till en filosofi, jag är inte särskillt mycket för MR eller Perelli eller dom. Fungerar deras metoder för vissa hästar däremot så visst, låt dom hålla på med det. Inget fel med det. Nh för mig är inte speciella övningar eller utrustning.

Sen om saker och ting är nytt eller inte spelar väl ingen roll?
Jag har ingen filosofi. Jag är den jag är. Konsekvent o troligen en bra förebild.

Oavsett om det gäller häst, hund katt eller karl:devil:

Jag har inte ändrat på mkt sen jag var ung, men har förstås fått mkt erfarenheter.

Jag undrar en sak. VAR är alla dessa hästar som springer över, knuffas etc?

Jag hade alla mina arbetskollegor här i somras o de fick träffa hästarna. De har noll hästvana o de var först överväldigade av deras storlek o min stora måste nog ses som gigantisk. 180+ o 800 kg.
För mig är det en liten Stumpa som är den snällaste som finns. Gudasnäll.
Alla blev väldigt förtjusta i henne när hon är så tydlig i sitt kroppspråk o är så varsam men kontaktsökande. Den andra ville mer kolla in om det fanns godis att hämta:rofl:

Den enda som blivit rädd för henne o även den andra som är lika snäll var en vuxen människa med egen häst, som började knäppa med fingrarna mot/ nära ögonen:eek:. Jag fann inga ord o hästarna fattade inget heller- som tur var.
Jo ett NH-freak.

Hon hade tidigare kommenterat att det var konstigt att hennes häst sökte kontakt med mig då den var avvaktande mot andra. No wonder.:crazy:

Hästar pejlar läget direkt o har hästarna inga dåliga erfarenheter så är de heller inte misstänksamma utan nyfikna o definitivt inte påflugna. Som de hälsar på nya hästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Western är ingen goodis affär där man plucka till sig bara det man tycka om.

...och där är jag oenig med dig ;) . Sund hästhantering finns i western och det tar jag till mig liksom sund träning, utrustning o.s.v. Sk*ten lämnar jag därhän så visst tusan plockar jag godbitar ur det som anses vara westernkultur.

Det är ingen skillnad med när en hoppryttare väljer sunda träningsmetoder istället för att ta till det som inte är sunt. Likväl är den ryttaren en hoppryttare.

Jag red engelskt tidigare och ansåg nog att jag gjorde det utan att ta till barrering i hoppning eller andra kufiska metoder att få hästen att lyfta benen och liknande.

Det finns ingen anledning att tala illa om en gren bara för att det finns sk*tutövare och inte heller om kulturen då det är fullt möjligt att avstå den delen som inte är sund.


Axel: Jag lånade ut ett nordissto till en ridskola. Hästen ifråga var mycket väluppfostrad och ridskolan blev välinformerade om hästen. Det tog en månad sen ringde dom och sa att dom inte klarade av henne?????????????? Jag åkte dit och fick med egna ögon se hur hästen sprang över folket som skulle leda henne. Jag tog omgående hem henne. Hemma sköttes hon av min dotter (då 11 år) samt hennes klasskamrat och aldrig att hon sprang över någon eller knuffades mot någon alls. Jag har ingen aning om vad som skedde på den där ridskolan...för mig är det obegripligt...
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag har hittills bara sett en enda cowboy som gått över till NH o ha en för hästen logisk pedagogik. där ingick det inte att hålla på o rycka i grimman. han använde mest sitt kroppspråk o det ihoprullade lassot som förstärkning av dito.
Där sökte hästarna verkligen hans kontakt o inte bara "smekte" huvudet slentrianmässigt utan att få ngn respons. Han poängterade att det var A o 0 att man själv var avspänd o stog NÄRA hästen.
Curt Pate.

forfarande var det för det som hade problem. minst 2 för att leda en häst mm.
Tja folk utan så mkt kunskap om hästens psyke eller hur man fostrar o hanterar hästar beroende av individ.

Jag får nog ändra mig lite i inlägget ovan.

jag får ju alltid höra att mina hästar är så snälla. Ja men inte bara... De är väluppfostrade.
Glömmer aldrig när en tant sa att de alltid var så lugna på parkeringen o lastningen. Vid samma tillfälle fick min stora tuppjucket 5 min senare just på P. Vet inte vad det var, men sådär som bara en fuxmärr kan bli- okontaktbar. Kastade sig åt sidan bakåt hejdlöst. Man ska aldrig ta ngt för givet...
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Fattar inte varför du inte kan ta till dig att vi inte rycker i grimman och viftar med repet som idioter eller backar hästarna som straff. Jag backar min häst för att träna den, smidighet och styrka. Det flesta ryggar nog sina hästar och jag tror inte att hästarna tar det som en kränkning, då borde dem ta det som kränkning att vi flyttar dem åt sidan också, eller att vi ens "tar plats" i deras liv.

Precis som många använder piskan som en förlängd arm, så använder man inom NH ledrepet som en förlängd arm. Vi piskar inte i luften efter hästarna när vi ska longera. Jag kan longera min häst utan utrustning, med kroppspråk. Jag kan ha honom i grimma och rep och visa med armen att "dit ska du gå" så går han i rätt varv för mig. Vill jag att han ska gasa använder jag rösten eller så vevar man med repstumpen lite. Men slår eller piskar, eller kränker eller är stygg, det är jag definitivt aldrig mot honom!

Inom alla hanterings-grupper och inom alla ridgrenar finns det rövhål, milt sagt. Det finns alltid de som uppför sig elakt, som slår sina hästar i onödan och ger dem ett tjuvnyp då och då. Det måste inte vara privatpersoner, människor som håller på med just NH. Utan det kan vara en berömd hoppryttare, har läst en del trådar om dåligt uppförande från en del hoppryttare på Göteborg Horse show. Så varför döma alla som grejar med NH till idioter? Självklart finns det "hästfolk" som använder NH på fel sätt, som har missuppfattat grejen och som tror att det handlar om makt. Men i alla hantering av hästar, i ridning etc så handlar det väl ändå om att kunna samarbeta, bli ett med hästen, eller har jag fel?

Även om en människa kan ha 20 års erfarenhet av hantering av hästar så kan den personen fortfarande ha noll koll och tolerans för individen den hanterar. Har sett nästan totala nybörjare ha bättre hand med hästar än vissa mer "erfarna" människor som växte upp med hästar. Det handlar om känsla och förståelse och rätt kommunikation. Inte om att vara bäst, störst och starkast..
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Du ska nog inte prata för alla ridskolor nu, långt ifrån alla låter andra än personalen hantera hästarna, vilket antagligen är bra pga hur otroligt mycket folk som är där och rör sig runt omkring hästarna.

Sant. Jag kan inte uttala mig om alla ridskolor i hela landet.

Såhär då: enligt mina erfarenheter från fyra ridklubbar får man som ridskoleelev ofta ta mer ansvar när man efterhand visar att man klarar av det och vill. Det handlar inte om att ta över personalens jobb. Det handlar om att hjälpa till, att vara skötare, att vara medryttare, att närvara vid utbildningar på klubben, att föreslå utbildningar, hjälpa till att organisera utbildningar, vara funktionär på tävlingar, och så vidare.

Större klubbar är (enligt mina erfarenheter) aktiva klubbar, eller så finns det i alla fall möjligheten att organisera aktiviteter/utbildning/träning genom ex ungdomssektionen eller klubbens styrelse/chef. Men det kräver också engagemang från eleven.

Ridläraren kan inte telepatiskt veta vad ryttarna är intresserade av - och många ridskoleelever vill de facto inte lära sig teori. Man vill komma och åka häst en gång i veckan. Vilket är helt ok, det kanske räcker för den personen. Man rider istället för att spela innebandy eller gå och simma. Inte för hästeriet, utan snarare för den sociala arenan och lite träning på köpet.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Fast vilka är "vi" i din text? Alla som närvarar i tråden?

Jag har gått NH-utbildningar (notera pluralis...), då att jag tyckte det var spännande och intressant. Jag har även varit på AR-kurs, westernkurs, och en jäkla massa TR-dressyrkurser. NHn jag fick lära mig handlade om ledarskap i form av ledarskapsövningar. Det var vad vi tränade... Man fick en häst i grimskaft och repgrimma, hästen ställdes på ridbanan, och så fick vi flytta runt på den åt alla håll och kanter. Detta i samband med teori om att hästen som flyktdjur och vikten av att den såg sin ryttare som "ledare". Då skulle den varva ned och blir kolugn i alla sammanhang. Var du inte "ledare" skulle hästen vara ohanterlig.

Det var inget repviftande direkt på mina kurser, allt var lugnt och stillsamt, men heller ingenting som jag tog med mig hem och testade på hästarna hemma. Jag har inget behov av att flytta runt dem från marken. Jag tränar uppsuttet. Ska jag förbi en häst som står ivägen så flyttar den sig ändå - utan att jag har tränat specifikt på det. Det är bara att be den artigt. Jag upplevde snarare att man komplicerade saker väldigt mycket på mina kurser. Var "det naturliga" kom in framgick inte heller. Hästhantering är i sig inte "naturlig" och kommer aldrig vara det.

Vill man träna hästen att... säg gå över en presening, så kan man göra på en massa sätt: Klicka. Rida. Promenera först och visa vägen. Lägga ut presenningen i hagen så de ser den varje dag och vänjer sig. Ställa sig bredvid och "sjasa" över hästen (det var NHvarianten som presenterades på mina kurser). Eller kanske tänka "fan va bra att min häst har vett att inte kliva rakt på en presenning som kan dölja ett farligt hål i marken"

Jag ser inte riktigt fascinationen. Men kanske är det för att jag inte fattar poängen med att kunna flytta hästens bakdel genom att stirra på dess has... eller att den absolut ska hålla sig inom sin "zon". Jag har inget behov av det, varken i hantering, i körning, eller ridträning. Sedan säger man att NH är ett koncept som man ska leva efter, som ingår i all hantering av hästen, ett "naturligt" koncept... och tja - ok. Hästhållning är fortfarande inte naturlig i egentlig mening. Men att man är rättvis och juste, kan sin hästfakta angående foder och motion, hovar och etologi, etc etc, skulle jag kanske snarare kalla vettigt horse(wo)manship. Ingetdera av detta togs upp på mina kurser dock, dessa handlade enbart om "att vara ledare".

Som jag skrev någonstans tidigare i tråden. Många hanteringsproblem har sin grund i brister i hästens närmiljö och skötsel. Den börjar ju bråka av en orsak. Ibland är det olydnad, men ofta är det faktiskt kopplat till en massa annat... hur och hur mycket den tränas, vad den äter, hur länge den är i hagen, hur den är skodd/icke skodd, hur sadeln ligger, ryttarens/kuskens kompetens, hur mycket folk som ränner i stallarna, vilka rutiner den är van vid, och så vidare.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Visst för du plucka alla gooo biter du vill, men det andra inte vem du är, och den kulture som du försöka härma komma att bli som den alltid har varit, cowboy´s and rodeos, wild times and friends.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Fast vilka är "vi" i din text? Alla som närvarar i tråden?

Jag har gått NH-utbildningar (notera pluralis...), då att jag tyckte det var spännande och intressant. Jag har även varit på AR-kurs, westernkurs, och en jäkla massa TR-dressyrkurser. NHn jag fick lära mig handlade om ledarskap i form av ledarskapsövningar. Det var vad vi tränade... Man fick en häst i grimskaft och repgrimma, hästen ställdes på ridbanan, och så fick vi flytta runt på den åt alla håll och kanter. Detta i samband med teori om att hästen som flyktdjur och vikten av att den såg sin ryttare som "ledare". Då skulle den varva ned och blir kolugn i alla sammanhang. Var du inte "ledare" skulle hästen vara ohanterlig.

Det var inget repviftande direkt på mina kurser, allt var lugnt och stillsamt, men heller ingenting som jag tog med mig hem och testade på hästarna hemma. Jag har inget behov av att flytta runt dem från marken. Jag tränar uppsuttet. Ska jag förbi en häst som står ivägen så flyttar den sig ändå - utan att jag har tränat specifikt på det. Det är bara att be den artigt. Jag upplevde snarare att man komplicerade saker väldigt mycket på mina kurser. Var "det naturliga" kom in framgick inte heller. Hästhantering är i sig inte "naturlig" och kommer aldrig vara det.

Vill man träna hästen att... säg gå över en presening, så kan man göra på en massa sätt: Klicka. Rida. Promenera först och visa vägen. Lägga ut presenningen i hagen så de ser den varje dag och vänjer sig. Ställa sig bredvid och "sjasa" över hästen (det var NHvarianten som presenterades på mina kurser). Eller kanske tänka "fan va bra att min häst har vett att inte kliva rakt på en presenning som kan dölja ett farligt hål i marken"

Jag ser inte riktigt fascinationen. Men kanske är det för att jag inte fattar poängen med att kunna flytta hästens bakdel genom att stirra på dess has... eller att den absolut ska hålla sig inom sin "zon". Jag har inget behov av det, varken i hantering, i körning, eller ridträning. Sedan säger man att NH är ett koncept som man ska leva efter, som ingår i all hantering av hästen, ett "naturligt" koncept... och tja - ok. Hästhållning är fortfarande inte naturlig i egentlig mening. Men att man är rättvis och juste, kan sin hästfakta angående foder och motion, hovar och etologi, etc etc, skulle jag kanske snarare kalla vettigt horse(wo)manship. Ingetdera av detta togs upp på mina kurser dock, dessa handlade enbart om "att vara ledare".

Som jag skrev någonstans tidigare i tråden. Många hanteringsproblem har sin grund i brister i hästens närmiljö och skötsel. Den börjar ju bråka av en orsak. Ibland är det olydnad, men ofta är det faktiskt kopplat till en massa annat... hur och hur mycket den tränas, vad den äter, hur länge den är i hagen, hur den är skodd/icke skodd, hur sadeln ligger, ryttarens/kuskens kompetens, hur mycket folk som ränner i stallarna, vilka rutiner den är van vid, och så vidare.
Fetmarkerar sånt som är viktigt o egentligen är det nog hela stycket:bow:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Curt has his way and it seems to works.

Ever since I was young I learn "the best contact with a horse is through his belly" (remember the apple?)
And with Monty Roberts studie of "the psycologi of the horse" I found the best way to being a better horseman was no fancy NH 7-games (a horse is not a dog!) no ropes or whip´s (I want association--not alianation!)
Just a simple Roberts "Join Up" and the best method is "FOOD":d not keeping him on the outer perimiter which too the horse is being punished, stressfull and confussing.
! Hej...I got the goodies, if you want it come and get it.
You come in you mind your manners or by god I will put you on the outside...just like mamma or another horse will do.

NH in a nut shell ;)
Or like the buka sandlåda fröken....är du inte snäll för du inte vara här :mad:
Lite trokig med allt på :bump: :crazy: över ett ords meaning.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Min sista häst kröp gärna upp i famnen på hästrädda personer och gav dom en vänlig liten slick i ansiktet.

Så gör min häst på mig och på dom flesta andra också. Inga problem, men nu är det så att det är inte okej att folk ska ha honom i knät liksom om dom inte vill det. Ibland vill jag inte heller det och det måste dom respektera ibland. Man måste få be hästen om lite utrymme ibland.

Precis som att jag inte låter min hund springa fram till vem han vill, han ska kunna hålla avstånd till folk som inte vill ha honom där.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag undrar en sak. VAR är alla dessa hästar som springer över, knuffas etc?
Bara att gå in i vilket normalt stall som helst.
Den enda som blivit rädd för henne o även den andra som är lika snäll var en vuxen människa med egen häst, som började knäppa med fingrarna mot/ nära ögonen:eek:. Jag fann inga ord o hästarna fattade inget heller- som tur var.
Jo ett NH-freak.
Jaha, och? Du har sett en och då sett alla? Och alla knäpper med fingrarna mot ögonen, viftar och slår dom i huvet? Kör bort dom i all oändlighet och skriker att man hatar dom, helst vill inte nh människor ha med hästar att göra alls eller? Jösses.

Jag bryr mig inte ens om att kommentera det andra, saker och ting går inte in hos dig endå. Det är liksom inte värt det.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det var inget repviftande direkt på mina kurser, allt var lugnt och stillsamt, men heller ingenting som jag tog med mig hem och testade på hästarna hemma. Jag har inget behov av att flytta runt dem från marken. Jag tränar uppsuttet. Ska jag förbi en häst som står ivägen så flyttar den sig ändå - utan att jag har tränat specifikt på det. Det är bara att be den artigt.

Dkl

Det är så nh är för mig. Alltså det har för mig inget med utrustning eller övningar att göra utan det har att göra med sin egen kroppskontroll att göra. Har man bra koll på sig själv både fysiskt och psykiskt så löser sig dom flesta problemen. Nh är ju främst enligt mig iallafall till för att lära människan att kontrollera sina egna rörelser och lära sig vad det är man sänder ut och varför hästen reagerar som den gör.

Sålänge folk kommer påstå att utrustning och övningar krävs för hästens skull så kommer folk missuppfatta, övningarna kan vara bra att lära människan vad det är den sänder ut. Vad som händer när man gör vad.

Sen måste man se skillnad på uppfostran och nh biten. Hästar ska enligt mig lära sig vissa saker för att klara av att leva så som vi vill att dom ska leva. Som enkla grejer att stå still och flytta undan om man vill det osv. Och uppfostra sina hästar gör ju varenda hästmänniska även om dom inte verkar vilja erkänna det själva.

Det har ju tydligen blivit väldigt tabu att uppfostra hästarna nu, men vissa grunder måste en häst kunna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Visst för du plucka alla gooo biter du vill, men det andra inte vem du är, och den kulture som du försöka härma komma att bli som den alltid har varit, cowboy´s and rodeos, wild times and friends.

Hey...jag härmar inget och definitivt inte någon westernkultur. Jag har min stil och rider och tränar efter efter AR, westernridning och engelskka grunder men i stort sett anser jag mig vara westernryttare. Jag är vidsynt nog att se att det finns gott och ont i alla hästnationer/kulturer och väljer att anamma det som är gott.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Så gör min häst på mig och på dom flesta andra också. Inga problem, men nu är det så att det är inte okej att folk ska ha honom i knät liksom om dom inte vill det. Ibland vill jag inte heller det och det måste dom respektera ibland. Man måste få be hästen om lite utrymme ibland.

Precis som att jag inte låter min hund springa fram till vem han vill, han ska kunna hålla avstånd till folk som inte vill ha honom där.
Mina hästar har alltid haft det naturligt att flytta sig om dom varit ivägen, liksom att jag flyttat mig om jag varit ivägen när dom skulle in i eller ut ur stallet eftersom dom alltid haft tillgång till hela stallet dygnet runt. Mina hästar och jag har varit så samspelta i det avseendet så det har aldrig någonsin varit några som helst problem med att vara samtidigt i samma utrymme, jag har aldrig någonsin bundit fast en häst, dom har stått lösa om jag skulle göra nåt med dom och det har bara funkat,,,,,,,,,alltid.

Angående folk och mina djur, har dom kommit hit så har dom fått "gilla läget", djuren har liksom ingått i konceptet och hittills har ingen klagat, däremot har jag några fd. hästrädda i min bekantskapskrets numera och det är Madams förtjänst, hon vallade in dom i stallet och försökte pussa ihjäl dom. :D
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

jag härmar inget och definitivt inte någon westernkultur. Jag har min stil och rider och tränar efter efter AR, westernridning och engelskka grunder men i stort sett anser jag mig vara westernryttare. Jag är vidsynt nog att se att det finns gott och ont i alla hästnationer/kulturer och väljer att anamma det som är gott.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Han gör lite vad han känner för helt enkelt tills jag visar att jag vill något annat, han går in på stigar han vill och känner jag att han är väldigt pigg och extra glad någon dag så får han ta en extra galopp i någon backe. Han tar mycket egna initiativ och ibland är det okej och ibland vill/måste jag något annat. Han får mycket frihet med andra ord.

Dock har han inte varit så jämt, jag har kämpat mycket med honom och har fått vara otroligt konsekvent tills han blev såpass trygg och visste vart jag stod. Antar att han blev trygg och lugn när han insåg att jag faktiskt har koll på det mesta och han kunde slappna av och sluta ifrågasätta vägval osv.

Att han får mycket friheter nu är för att vi känner varandra väldigt bra helt enkelt, han vet vad jag förväntar mig av honom och jag vet vad han förväntar sig av mig, vi har liksom vuxit ihop.

Så funkar mina hästar med, men jag har aldrig behövt lägga ut en krona på att gå nån NH kurs för det, aldrig har repgrimma på mina o aldrig behövt vifta med ett rep eller använda mig av en pinne
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 271
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp