Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag vill inte ha full kontroll på mina hästar, men jag vill att de lyder mig när det behövs. Det tycker jag är stor skillnad.
Exakt, det har jag alltid eftersträvat, hästar med egen vilja utan samarbetssvårigheter är dom enklaste att hantera. En häst som ges frihet att hantera "djuret människan" på lika villkor blir en enkel, säker och tillitsfull relation där ingen bestämmer över den andra utan att samarbete är den enkla, lätta vägen. Vissa har "horse-sense" medfött, andra kan hästen lära det och så finns det dom som bara siktar på att ta alla genvägar som finns för att göra en quick-fix, nåt som inte funkar i längden.


McG - som aldrig ägt varken träns eller spö eller repgrimma med tillbehör.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Vad tusan har NH med western att göra??????????????????? Skilj på äpplen och päron:cool:

...och gällande texten du klippte in har även det INGET med western eller westernkulturen att göra. I USA finns stora trav- galopp- hopp- och dressyrstallar...rent upplysningsvis...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Vad tusan har NH med western att göra??????????????????? Skilj på äpplen och päron:cool:

Allt!
Parelli är fd rodeoryttare o skaffade en fru som var rädd för att rida ut o blev frälst. monty är vad jag vet ingen hoppryttare eller jockey för den delen.

Vi vet hur utrustningsarsenalen ser ut hos westerntränare i US.

Tapping..... ja you name it. US- möjligheternas land. Allt är tillåtet utom aborter:angel:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

...och gällande texten du klippte in har även det INGET med western eller westernkulturen att göra. I USA finns stora trav- galopp- hopp- och dressyrstallar...rent upplysningsvis...

NH kom som ett efterföljer av Bronk Busting som är änknuten till våra Western Kulture.....så Axel är inte helt utt o cykla;)
När hästen slutet att vara ett bruks redskap där ranch äger vill inte betala $50 träning för en $10 häst och bli mer ett fritids nöja för dom ny rika sog dom gamle cowboys ett market som dom kunde explortera.

Vet inte om Parreli kom från cowboy back grund...Monty är det.
Parreli är ett showman och duktig på det han göra, om man tänke att ger sig in i cirkus branchen...då kan han vara nåt att sättsa på, för vanliga horsemen finns det andra som är mer praktical och down too earth.
Parreli är av den koncept "you space - my space"
Monty är "join up, come into my space once you get tired of running around out there"
Och sen finns det dom som tycka att "en apple funger alldeles uttmarkt" :d
Tror inte ett orange skulla har mycket dragnings kraft...mjöligvis lite nyfikenhet :)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det viktigaste för mig är att man tror på det man gör och att det ger resultat. Inte vad man kallar det.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

[/B]


Är lite efter på hippi tråden, kan inte se koppling mellan häster och hippies som var långt föra buka folks tid :grin:
/snip/

Inte före den här Bukemänniskans tid...

Jag håller med om att många borde lära sig bättre hästhantering, det jag undrar över är vad som är så speciellt med NH? Tydligen ingenting, utom att man kan gå helgkurser i NH. :confused:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Inte före den här Bukemänniskans tid...

Jag håller med om att många borde lära sig bättre hästhantering, det jag undrar över är vad som är så speciellt med NH? Tydligen ingenting, utom att man kan gå helgkurser i NH. :confused:

Om du är en gamle veteran då förstå du att mycket har andrat under våra dager.
Det stora utbildningsverksomhet var ridskolar, driven av gamle militär och utbildad folk från Strömsholm.
Det var inte enbart ridverksomhet men mycket inridning av privat häster.
Med nerläggning av månge skolar bliv det mer privat köp av häster och en valdig klen inridnings kår.
Dess nerläggning kom lagom för Horse Whisper och N H Clinicitions att göra sitt inträdd där alla kunna gå på Clinic om hästhäntering, stå google eye :eek: bli stor förälske:love: och därmed springa hem för att prova sitt nya kundskap.
Kundskap räkt inte till och dessa nya hästfolk fick sig ett spark av en oviliga häst :cry:
Tillbaka till en annan Clinic, en annan Guru, hem och försöka igen....smack :cry:
Inte det eller :crazy:
Några insåg att häster var inte deras gräj, och dom andra förtsätt att gå på cllinic, i USA vi kalla dom för "clinic junkies" kan allt om häster ena utt i fingerspiz men kan aldrig få ördning på sina häster, för dom har aldrig fått lära sig grunden i hästhäntering från det gamle systomet.
N H i ett nötskal:
"mycket snack...lite verkstad"
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag är så gammal att jag sett hela "karusellen" med Horse Whisper och NH som ju skulle vara guds gåva till människan,,,,,,,,eller hur det nu var. :grin: Jag har fd. bekanta som lagt av med hästar helt efter hästbyten, NH-clinics i mängder och udda tränare dom betalt jag vet inte hur mycket till och inget funkade. Det är inte hästarna det är fel på utan människorna, det är bara att inse fakta. Jag har bekanta nu som kör NH, har skaffat en häst dom inte litar på så dom är hela tiden på sin vakt för att det inte ska hända nåt. Hästen är skitrolig, han skrämmer folk med sina "söta" nervikta öron, lufthugg och så låssasanfaller han också, bara för att sätta folk på plats. :devil: Smart är bara förnamnet och han blir så jätteförvånad när det kommer nån som inte tar honom på allvar, då kan man se att han tänker "fan också, hur gör jag nu då"? :rofl:

Jag har träffat massor med "knepiga, opålitliga" hästar men aldrig en enda gång har jag haft några som helst problem med dom, jag tar dom helt enkelt inte på allvar och dom tar tydligen inte mig på allvar heller utan vill helst sitta i knät, nåt som dom ju gärna får för hos mig är inget förbjudet, annat än att skada mig, nåt ingen hittills försökt med.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Allt!
Parelli är fd rodeoryttare o skaffade en fru som var rädd för att rida ut o blev frälst. monty är vad jag vet ingen hoppryttare eller jockey för den delen.

Vi vet hur utrustningsarsenalen ser ut hos westerntränare i US.

Tapping..... ja you name it. US- möjligheternas land. Allt är tillåtet utom aborter:angel:

NH kom som ett efterföljer av Bronk Busting som är änknuten till våra Western Kulture.....så Axel är inte helt utt o cykla;)
När hästen slutet att vara ett bruks redskap där ranch äger vill inte betala $50 träning för en $10 häst och bli mer ett fritids nöja för dom ny rika sog dom gamle cowboys ett market som dom kunde explortera.

Vet inte om Parreli kom från cowboy back grund...Monty är det.
Parreli är ett showman och duktig på det han göra, om man tänke att ger sig in i cirkus branchen...då kan han vara nåt att sättsa på, för vanliga horsemen finns det andra som är mer praktical och down too earth.
Parreli är av den koncept "you space - my space"
Monty är "join up, come into my space once you get tired of running around out there"
Och sen finns det dom som tycka att "en apple funger alldeles uttmarkt" :d
Tror inte ett orange skulla har mycket dragnings kraft...mjöligvis lite nyfikenhet :)

Jag anser att det är väl magstarkt att ösa negativism över allt som har med western att göra och det är just så jag uppfattar Axels inlägg, westernkulturen har inte bidragit med nåt gott alls ?!? ...Jag är inte ett fan av NH i stort men kan se att det bidragit till att folk börjar tänka till i sitt umgänge med hästar även om det i vissa fall har skenat iväg. Alla är tyvärr inte lämpade att ha häst/hund/djur...guldfisk...NH fast med ett annat namn har funnits i det här landet, grannländerna och säkerligen i övriga världen sedan urminnes tider...jisses, min egen morfar och hans far var s.k. hästviskare - som man tog problemhästen till och så löste dom problemet. Det var långt innan NH dök upp som trade mark.

Ok, som westernryttare tycker jag att det är ett påhopp. Vi är fasen inte dåliga hästmänniskor över lag p.g.a. vårt intresse i westernridning/kultur. Vi har hjärnor att tänka med och det som är bra tar man till sig och det som är sk*t lägger man åt sidan. Gå till vilket stall som helst oavsett var i världen...vissa tar till fula genvägar medan andra genuint arbetar med justa medel. USA är inte ett undantag där...fäll inte en hel nations tränare bara för att det finns rötägg:cool:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Vem har klankat ner på western? Att flera av dagens "gurus" har en bakgrund inom westernridning kommer man inte ifrån, inte heller att dagens NH har en bakgrund i "horse breaking" a la vilda västern: på med sadel och upp med en tuff ryttare som hängde kvar tills den ofta helt ohanterade, och i alla fall oförberedda hästen gav upp.

Den typen av "inridning" har inget med dagens westernridning att göra.

Leafhillranch och MacGyver, ja, jag är så gammal att jag har "kavalleritänket" i ryggraden. ;)

När det började bli populärt med diverse hästviskare var jag nyfiken och läste det jag kom över, men det kändes bara :confused: för mig. Det kändes mest som omvägar, jämfört med det jag sett och gjort under alla år.

Jag har lärt mig hantera hästar genom att just hantera dem, både under uppsikt och på egen hand. Dessutom har jag läst en del etologi, och suttit många sköna timmar och tittat på hästar som gått på bete, och försökt se vad de sade till varandra.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det kan vara så Piraja att Axel, McGyver, Yenork och månge fler kommer ifrån ett annan tids-åldern i sitt egen häst kultur, dom är inte uppväxt med en cowboy hat och wild ponny´s, men snarer ridhjälm med val hänterad häster av den klassiska militar skolen.

Jag tror inte det är så mycket var NH komma ifrån men, att Svenska häst folk kan gå på det.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Dom kommer nog från samma tidsålder som jag. Är själv uppväxt med militärtänket. Det har inte med det att göra. Jag reagerar på att Axel alltid får en negativ ton så fort det går att dra in westernkulturen i nåt här på forumet. Tyckte nog jag var rätt tydlig med det.

Westernkultur är för mig ranch arbete, boskapsarbete, förflyttning av hjordar etc. Inte rodeo!
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det kan vara så Piraja att Axel, McGyver, Yenork och månge fler kommer ifrån ett annan tids-åldern i sitt egen häst kultur, dom är inte uppväxt med en cowboy hat och wild ponny´s, men snarer ridhjälm med val hänterad häster av den klassiska militar skolen.

Jag tror inte det är så mycket var NH komma ifrån men, att Svenska häst folk kan gå på det.


Visst kan det vara en generationsfråga - men jag är ändå född på 80-talet, och även jag hade en gammal militär som ridlärare de första åren. Är oerhört glad och nöjd med min ridskoleutbildning som inkluderat både ridning upp till LA och väl genomarbetade teorilektioner inom både praktisk hästhantering, foder, säkerhetstänk, etologi, etc etc.


Allmän reflektion
Jag har lite svårt att förstå de här klagomålen om att man inte får lära sig hantera hästar på ridskola... lite initiativ får man ju ta själv. Gå på ridskolans teoridagar, fråga ridlärare, engagera sig i ungdomssektionen, åk på ridläger, läs böcker, smyg in och titta när hovis kommer, var skötare, medryttare, jobba som knatteinstruktör... allt detta ger en mycket god bas som senare kan utvecklas.

Men gör man inte detta, utan kommer till sin lektion och stannar i 45 minuter för att sedan åka hem. Ja, visst. Då får man kanske inte med sig så himla mycket heller. Men det kan man ju faktiskt inte enbart skylla ridskolan för.

Skaffar man sedan egen häst som ställs ute i ödemarken med andra som också har noll koll - så går det som det går. Och så får man några snabba "lösningar" på en helgkurs och blir helt fascinerad.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Dom kommer nog från samma tidsålder som jag. Är själv uppväxt med militärtänket. Det har inte med det att göra. Jag reagerar på att Axel alltid får en negativ ton så fort det går att dra in westernkulturen i nåt här på forumet. Tyckte nog jag var rätt tydlig med det.

Westernkultur är för mig ranch arbete, boskapsarbete, förflyttning av hjordar etc. Inte rodeo!

Jag har själv inte uppliv Axel som negativ på western fronten, men jag kan har misset nåt.

Rodeo tillhör Western, ett valdig invävd del av "life out west", helt naturlig för dom som är föd och uppvuxen där.
Western is country meals :d musik :banana: and most of all...a typ of code you will not find east of the Mississipi or anywhere else in the world.

Western är ingen goodis affär där man plucka till sig bara det man tycka om.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Western är ingen goodis affär där man plucka till sig bara det man tycka om.

Självklart kan man ta till sig det som man tycker om och passar en själv och sin häst. Ingenting kommer någonsin att utvecklas om man aldrig provar på något nytt och försöker hitta andra lösningar. Allt passar inte alla. Man måste inte välja en inriktning och hålla sig till den. Problemen kommer ju oftast av att man ska hålla sig inom en mall utan att prova andra alternativ.

Sällan så att en gren/inriktning passar alla, lite av varje är oftast bäst och så får man pussla ihop det efter hur hästen fungerar för alla funkar inte likadant.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Visst kan det vara en generationsfråga - men jag är ändå född på 80-talet, och även jag hade en gammal militär som ridlärare de första åren. Är oerhört glad och nöjd med min ridskoleutbildning som inkluderat både ridning upp till LA och väl genomarbetade teorilektioner inom både praktisk hästhantering, foder, säkerhetstänk, etologi, etc etc.


Allmän reflektion
Jag har lite svårt att förstå de här klagomålen om att man inte får lära sig hantera hästar på ridskola... lite initiativ får man ju ta själv. Gå på ridskolans teoridagar, fråga ridlärare, engagera sig i ungdomssektionen, åk på ridläger, läs böcker, smyg in och titta när hovis kommer, var skötare, medryttare, jobba som knatteinstruktör... allt detta ger en mycket god bas som senare kan utvecklas.

Men gör man inte detta, utan kommer till sin lektion och stannar i 45 minuter för att sedan åka hem. Ja, visst. Då får man kanske inte med sig så himla mycket heller. Men det kan man ju faktiskt inte enbart skylla ridskolan för.

Skaffar man sedan egen häst som ställs ute i ödemarken med andra som också har noll koll - så går det som det går. Och så får man några snabba "lösningar" på en helgkurs och blir helt fascinerad.

????Vad säjer du???!!!! FÖR INTE HÄNTERA HÄSTERNA PÅ RIDSKOLA :eek:
Jag skrika inte, är bara..ställd... som du har tagit din knytt näv och slagit mig rak mellen ögen.......
"You Learn By Doing"
Det var helt normalt att jag kom till ett stall för skoning stog hästerna utt i hagerna, jag skicka utt små flickor "hämte hästerna" och in kom dom med 5-6 stycken i näven.
Those where Horse Girls...och dom behöve inte gå non NH kurs att vet hur dom skulla häntera häster ;)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag har inte hållit på med hästar aktivt så länge så militärkulturen fanns kvar, dock kände jag en samhörighet med hästarna som fanns på den gården där vi hade sommarstuga och där vi vistades hela sommrarna när jag var barn. Hästarna var ofta mina följeslagare liksom korna trots att vissa kor tydligen skulle vara lite stingsliga enligt bonden, nåt jag aldrig märkte nåt av.

Som vuxen började jag på ridskola (bytesaffär, laga traktor mm. mot att lära mig rida) men det gav mig inte så mycket alls. När jag sen flyttade ut på landet fick jag tillfälle att både ha och äga min alldeles egna första häst, min älskade fjorda Monett. Innan hon kom in i mitt liv hade jag ett gäng inackorderingar, både "normala" och ascociala och det var där nånstans jag på allvar började ifrågasätta allt jag lärt mig på ridskolan som bara kändes så himla fel. Hästarna fick bli mina lärare, jag började behandla dom som mina jämlikar och det gör jag än (till vissas förtvivlan).

Jag kan lätt säga att mitt förhållande till hästar är lättsamt, det finns inget tvång utan vi bara gör, trivs tillsammans, har kul tillsammans och när det gäller så löser vi problemen,,,,,,,tillsammans. Bättre lärare än hästarna finns inte.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

????Vad säjer du???!!!! FÖR INTE HÄNTERA HÄSTERNA PÅ RIDSKOLA :eek:
Jag skrika inte, är bara..ställd... som du har tagit din knytt näv och slagit mig rak mellen ögen.......
"You Learn By Doing"
Det var helt normalt att jag kom till ett stall för skoning stog hästerna utt i hagerna, jag skicka utt små flickor "hämte hästerna" och in kom dom med 5-6 stycken i näven.
Those where Horse Girls...och dom behöve inte gå non NH kurs att vet hur dom skulla häntera häster ;)

:rofl::rofl:

Men det fååår man ju - om man bara faktiskt är på plats... Du får mer och mer ansvar ju mer ju lär dig och visar vad du klarar.

Men halva tråden tycker jag varit klagomål om att man inte lär sig något om hästhantering på ridskola - och nej, det gör man inte om man bara kommer dit en gång i veckan och rider sin lektion.

Learning by doing är 4Hs talspåk btw :D. Man lär sig genom att utföra, att se och uppleva. Man kan inte vänta sig att blir pådyvlad särskilt mycket kunskap på en timme i veckan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 269
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp