Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag ser inget som är trångsynt här inne. Man lär sig varje dag. Men NH är ingen halleluja-grej som mer eller mindre alla NHare tror. Utan för mig (oss?) är det vardagshantering av hästar.
Jag har intresserat mig för såkallat nh i många år nu och aldrig stött på någon som tror det är någon halleluja grej, varför skulle det vara det? Det är bara ännu ett sätt man kan nå fram till hästen, vanlig hästhantering men man vill kanske fördjupa relationen lite och det är inget fel med det.

Och jo, det är mycket trångsynthet här inne, nh är bara rakt av fel för en del. Precis som att jag skulle tycka att all dressyr är djurplågeri pga att vissa tycker rollküren är bra. Jag dömmer inte ut all dressyr för det. Jag tycker den delen av dressyren är skit trots att jag är dressyrmännska själv.
Sen är det inget fel att ta hjälp om man behöver. När man ska köpa massa prylar och sånt, då ringer det varningsklockor. O när folk säger att de uppfann NH.
Jag som håller med med "nh" förstår inte heller att vissa påstår att man måste ha speciella grejer till det, för det behövs inte. Det ända man behöver är sin egen kropp och lära sig hantera den. För det är sitt eget psyke och sin egen kropp man ska ta kontroll över först och främst, för att sen kunna komunicera bättre med hästen. Det handlar inte bara om hästen. Göra övningar utan att man förstår sin egen kropp ger inte särskillt mycket för någon.
Kolla alla NHtrådar här inne. Jag slår vad om attt 99% är nybörjare på hästar och vill bara veta hur NH funkar. Så köper de en DVD.
Men de tar sig inte tid att betrakta sin häst.
Precis som med det mesta annat inom häst. Dressyr eller hopp eller vad som helst, folk läser böcker, dom provar sig fram själva, dom ser hur hästen ska gå, böjd nacke och sen tar dom alla medel som finns för att dra ner hästens huvud för då ser det bra ut istället för att lära sig rida på riktigt.

Samma sak inom alla kategorier när det gäller hästar, det finns alltid folk som vill tjäna pengar och det finns alltid folk som söker enkla utvägar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag var där varenda dag hela dagarna, så jo, jag har alltid i hela mitt liv varit otroligt intresserad av allt som har med hästar att göra.

Vad svammlar du om?
Du ville nog inte lära av de som jobbar där.

Du VILLE kunna rida utan utrustning med FULL KONTROLL.

Du ska kunna beté dig hur som o hästen ska vara lobotomerad- inte göra ngt NATURLIGT för en häst o ändå heter det Natural Horsemanship.

För vem?
Ja inte för hästens bästa iallafall. Totalkontroll o dominans.

hästar dominerar inte. De är bara hästar....De visar däremot tydligt om de inte är intresserade av att var med människan ifråga- varav man måste terra den till uppmärksamhet istället för att inte traggla o vara trygg bara.

All denna straffryggning eller jagande runt runt är allt annat än naturligt.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Du ville nog inte lära av de som jobbar där.
Uttala dig inte ens om det där. Seriöst, lägg ner. Du vet ingenting om mig eller hur jag kämpat för att få umgås och lära mig om hästar.
Du VILLE kunna rida utan utrustning med FULL KONTROLL.
Jag anser ju lite att den som inte vill ha kontroll på hästen, kanske inte den bör hantera hästar, hästar är stora och man bör ha kontroll på dom för allas skull, främst för hästens skull, hästarna är dom som drabbas av bristande kontroll. Ett och annat människoliv kan gå till spillo också. Så kontroll är viktigt, man måste kunna veta vad man gör.
Du ska kunna beté dig hur som o hästen ska vara lobotomerad- inte göra ngt NATURLIGT för en häst o ändå heter det Natural Horsemanship.
Har jag inte skrivit någonstans, sluta ljug. Ingen häst ska vara som lobomoterad.
För vem?
Ja inte för hästens bästa iallafall. Totalkontroll o dominans.
Det har ingenting med dominans att göra.
All denna straffryggning eller jagande runt runt är allt annat än naturligt.
Lär dig någonting nångång snälla, du börjar bli pinsam. Sluta göra bort dig så mycket. Sånna inskränkta trångsynta dömmande människor som du är det verkligen ingen ide att ens diskutera med. Du är seriöst en av dom mest dömmande och trångsynta typen jag nånsin stött på. Otäck är vad du är.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Enda sättet att ha 100% kontroll på en häst är att slakta den, stoppa upp den och spika fast den i golvet. Det är en levande varelse vi talar om, ett snabbt och starkt flyktdjur. Visst kan man vänja dem vid mycket, men det gör man inte på en dag.

Att det blir tjafs när det talas om NH är inte så konstigt, när inte ens de som säger sig utöva det är överens om vad NH är. Eller vad det är som skiljer NH från vanlig traditionell svensk hantering. Frånsett repviftandet, om det nu är NH...åsikterna går isär. ;)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Du skriver klokt!

Jag vill inte ha full kontroll på mina hästar, men jag vill att de lyder mig när det behövs. Det tycker jag är stor skillnad.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Enda sättet att ha 100% kontroll på en häst är att slakta den, stoppa upp den och spika fast den i golvet. Det är en levande varelse vi talar om, ett snabbt och starkt flyktdjur. Visst kan man vänja dem vid mycket, men det gör man inte på en dag.
Vem har sagt att man får allt perfekt på en dag? Vem har sagt att det är 100% kontroll som man förväntar sig få? Vem har sagt att hästarna ens kan bli säkra till 100%? Ingen vad jag kan se. Så vad har det kommit ifrån?
Att det blir tjafs när det talas om NH är inte så konstigt, när inte ens de som säger sig utöva det är överens om vad NH är. Eller vad det är som skiljer NH från vanlig traditionell svensk hantering. Frånsett repviftandet, om det nu är NH...åsikterna går isär. ;)
Nh är olika för många och alla har sina egna ideer, det finns lika många sätt som det finns dom som utövar det. Det skiljer sig inte särskillt ens från "vanlig" hästhantering vad det nu innebär med vanlig. Det är ju samma sak inom all ridning också, folk som påstår att dom rider dressyr bara för att dom rider i en manege, ska man då som dressyrryttare börja härja och stöka och påstå att dom rider minsann inte dressyr. Liksom låt folk hantera och umgås med sina hästar hur dom vill sålänge ingen kommer till skada, all nh är inte dålig, all ridning är inte dålig, alla bett är inte dåliga etc.

Vad är det för fel att respektera andra människors sätt att se på saker och ting, vad får man liksom ut av att tracka ner så fruktansvärt på allting som man själv inte håller med om.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Du skriver klokt!

Jag vill inte ha full kontroll på mina hästar, men jag vill att de lyder mig när det behövs. Det tycker jag är stor skillnad.

Det är ju att ha full kontroll, krävs det att hästen lyssnar och hästen lyssnar vid dom tillfällerna så är ju det full kontroll..mer eller mindre. Min häst trots nh får göra mer eller mindre vad han känner för, men krävs det så måste han lyssna. Rider/promenerar vi på vägen så får han inte vandra hur han vill på vägen med bilar och allt, då måste han lyssna på mig tex. Kommer vi till en favoritgaloppbacke som han väldigt gärna vill galoppera i och det är mötande i den, då måste han respektera att den gången skrittar vi upp.

Full kontroll innebär inte att hästen inte får blinka utan att fråga. Det innebär att krävs det så ska hästen lyssna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det är ju att ha full kontroll, krävs det att hästen lyssnar och hästen lyssnar vid dom tillfällerna så är ju det full kontroll..mer eller mindre. Min häst trots nh får göra mer eller mindre vad han känner för, men krävs det så måste han lyssna. Rider/promenerar vi på vägen så får han inte vandra hur han vill på vägen med bilar och allt, då måste han lyssna på mig tex. Kommer vi till en favoritgaloppbacke som han väldigt gärna vill galoppera i och det är mötande i den, då måste han respektera att den gången skrittar vi upp.

Full kontroll innebär inte att hästen inte får blinka utan att fråga. Det innebär att krävs det så ska hästen lyssna.

Jag förstår vad du menar, men tänk på ditt språk. Det är rätt hårda ord som du använder till din häst. Hästen är en häst, den måste ingenting. Det är du själv som måste agera rätt och säkert.

/V
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag förstår vad du menar, men tänk på ditt språk. Det är rätt hårda ord som du använder till din häst. Hästen är en häst, den måste ingenting. Det är du själv som måste agera rätt och säkert.

/V

Men tyvärr så är det ju så att hästar ibland faktiskt måste lyssna på oss för att det inte ska hända olyckor hur tråkigt det än låter. Är inte hästen uppfostrad och tränad att klara vissa situationer som den måste klara av för att kunna användas så hade man ju inte kommit från gårdsplan för det hade blivit för farligt, om man inte har direktanslutning till skogen och inte kommer i närheten av trafik eller folk.

Jag rider ju ändå dom vägarna för att komma till dom roliga ställerna att rida på. På dom ridvägarna sen så visst får han ta ett par bocksprång om han vill det, visst kan han få bestämma farten ibland, han får ta mycket egna initiativ men krävs det så tyvärr så måste han lyssna för allas säkerhet.

Men visst, jag håller med om att det kan låta tråkigt men det är ju så det är för att det ska vara fungerande och så är det ju för alla.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Men hur gör då de människor som t.ex. leder föl, unghästar eller ouppfostrade hästar över en väg om hästen aldrig har fått tillfället att tränas? Det förekommer ju utan att olyckor sker. Har de bara tur?

/V
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Så du menar att det är en bra ide att ge sig ut på trafikerade vägar med orutinerade ovana hästar? Det finns många sätt att träna hästar vid fordon och trafik. Självklart måste man börja någonstans men då krävs det en duktig och säker ryttare/hanterare som kan skola hästen på rätt sätt så den får en bra början och bli trafiksäker. Och säker i alla andra situationer.

Allt är nytt för alla hästar någongång, det är mera riskfyllt med unghästar som inte är lika vana som äldre. Men man har ju alltid i tanken att hästen ska bli en säker och stabil individ man kan lita på och ha kul med, något annat hade ju varit löjligt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Bra och bra. Jag menar bara att ansvaret måste ligga på människan och inte hästen i dess uppförande. Hanterar man hästen normalt så lär det inte dyka upp några större problem varken med ung eller gammal häst. Det är ingen "rocket science" att leda en häst över en väg.

/V
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Bra och bra. Jag menar bara att ansvaret måste ligga på människan och inte hästen i dess uppförande. Hanterar man hästen normalt så lär det inte dyka upp några större problem varken med ung eller gammal häst. Det är ingen "rocket science" att leda en häst över en väg.

/V

Att leda en häst över en väg, nej, det är nog ingen större fara. Att rida/leda längs med en väg med trafik, jo det kan bli en stor fara om man inte har en pålitlig häst. Ska man bara över så kan man lätt passa på när vägen är tom vilket är svårare om man ska gå längs med vägen.

Det är också mera rättvist mot hästen att lära den och uppfostra den så att den förstår vad man vill så det inte blir några missförstånd som kan leda till olyckor. Grunden att stanna/gå/flytta undan borde alla hästar lära sig. Skjuter min häst ut baken av någon anledning och jag ser en bil måste jag ju kunna flytta in honom till kanten igen utan problem, ska jag korsa en väg och det kommer mycket trafik måste jag kunna be honom om att stå still tills det är fritt fram.

Hästen måste ju förstå vad det är man vill. Hästar föds inte fullt skolade och tränade, dom lär sig sånt under livet och det hänger självklart på människan att lära dom det som krävs för att kunna ha ett så bra hästliv det går hos människan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Bra då är vi överens om att en bra början innan man går över en väg kan vara att träna hästen att ledas.

En sista fråga, din häst är säkert väldigt lyhörd och väl disciplinerad, men hur gör du för att den ska veta när den måste lyssna på dig och när den inte måste det? Dvs. hur vet den när den får bocka eller inte får?

/V
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

En sista fråga, din häst är säkert väldigt lyhörd och väl disciplinerad, men hur gör du för att den ska veta när den måste lyssna på dig och när den inte måste det? Dvs. hur vet den när den får bocka eller inte får?

/V

Han gör lite vad han känner för helt enkelt tills jag visar att jag vill något annat, han går in på stigar han vill och känner jag att han är väldigt pigg och extra glad någon dag så får han ta en extra galopp i någon backe. Han tar mycket egna initiativ och ibland är det okej och ibland vill/måste jag något annat. Han får mycket frihet med andra ord.

Dock har han inte varit så jämt, jag har kämpat mycket med honom och har fått vara otroligt konsekvent tills han blev såpass trygg och visste vart jag stod. Antar att han blev trygg och lugn när han insåg att jag faktiskt har koll på det mesta och han kunde slappna av och sluta ifrågasätta vägval osv.

Att han får mycket friheter nu är för att vi känner varandra väldigt bra helt enkelt, han vet vad jag förväntar mig av honom och jag vet vad han förväntar sig av mig, vi har liksom vuxit ihop.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag är uppvuxen i en hästkunnig familj med en pappa som jobbat på Flyinge och en mamma som i princip är uppvuxen i stallet. Jag har bara haft trevliga hästar och aldrig någon direkt problemhäst men jag gillar inte det traditionella sättet att utbilda hästar, det passar mig helt enkelt inte. Så jag har länge letat efter något som passar mig. Jag har förkastat en hel del NH men nu har jag hittat rätt. Jag håller inte alls med dig om att NH är något som tar bort de naturliga instinkterna hos hästen istället så får man en större förståelse om vad som egentligen händer inuti hästens huvud.

Allt jag gör med mina hästar är för att skapa ett förtroende mellan häst och människa så att man ska kunna utvecklas tillsammans. Jag har NH med mig HELA tiden, det är inget jag stänger av eller på.



Är lite efter på hippi tråden, kan inte se koppling mellan häster och hippies som var långt föra buka folks tid :grin:
Har skimmit igenom...samma B S om N H som alltid.
Jag måset :bow: till Fjordis
NH is something you do without thinking about it.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Uttala dig inte ens om det där. Seriöst, lägg ner. Du vet ingenting om mig eller hur jag kämpat för att få umgås och lära mig om hästar.

Jag anser ju lite att den som inte vill ha kontroll på hästen, kanske inte den bör hantera hästar, hästar är stora och man bör ha kontroll på dom för allas skull, främst för hästens skull, hästarna är dom som drabbas av bristande kontroll. Ett och annat människoliv kan gå till spillo också. Så kontroll är viktigt, man måste kunna veta vad man gör.

Har jag inte skrivit någonstans, sluta ljug. Ingen häst ska vara som lobomoterad.

Det har ingenting med dominans att göra.

Lär dig någonting nångång snälla, du börjar bli pinsam. Sluta göra bort dig så mycket. Sånna inskränkta trångsynta dömmande människor som du är det verkligen ingen ide att ens diskutera med. Du är seriöst en av dom mest dömmande och trångsynta typen jag nånsin stött på. Otäck är vad du är.
Det har allt med dominans att göra!
Varför jag blir så upprörd är för att man jämför våra välhanterade tamhästar med vilda hästar o ska tämja dem.
Backning är det ultimata kränkningen. Därför ska den först lära sig att alltid tänka framåt o sedan kunna backa vb o det ska ske med ngt steg bara utan att man skrämmer den bakåt för att sedan bara behöva pumpa eller småvifta med händerna.
Man måste även handrida . backa o vända det första man gör för att hästen inte vågar gå framåt.

BTW så vet hästar om att de bara får galoppera i uppförsbackar där ryttaren känner sig trygg. Man ska kunna galoppera i samma lutning nerför om man är en god ryttare.
Ja det är lite läskigt att behöva lita på hästen o sin egen balans:cool:

Blir så trött på att vi anammar westernkulturen. Är detta ngt att se fram emot???

Den amerikanska delstaten är först ut att göra det olagligt att i hemlighet dokumentera vad som pågår i djurstall.

En nyligen antagen lag i Iowa gör det olagligt att ta sig in i ett djurstall i akt och mening att smygfotografera hur djuren behandlas. Det blir också förbjudet att söka jobb på en djuranläggning med det dolda syftet att avslöja vanvård, en metod som amerikanska djurskyddsaktivister använt sig av för komma in i stallen. Lagbrott kan leda till ett års fängelse, skriver Djurens Rätt på sin hemsida. Redan anställda ska enligt lagstiftarna inte vara hindrade från att rapportera missförhållanden i och med de nya reglerna.

Flera andra delstater i USA diskuterar liknande lagar.
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

[/B]


Är lite efter på hippi tråden, kan inte se koppling mellan häster och hippies som var långt föra buka folks tid :grin:
Har skimmit igenom...samma B S om N H som alltid.
Jag måset :bow: till Fjordis
NH is something you do without thinking about it.


Då har du missuppfattat det "fjordis" skriver.
H*n skriver att h*n har NH-tänket med sig hela tiden...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det har allt med dominans att göra!
Varför jag blir så upprörd är för att man jämför våra välhanterade tamhästar med vilda hästar o ska tämja dem.
Backning är det ultimata kränkningen. Därför ska den först lära sig att alltid tänka framåt o sedan kunna backa vb o det ska ske med ngt steg bara utan att man skrämmer den bakåt för att sedan bara behöva pumpa eller småvifta med händerna.
Man måste även handrida . backa o vända det första man gör för att hästen inte vågar gå framåt.

BTW så vet hästar om att de bara får galoppera i uppförsbackar där ryttaren känner sig trygg. Man ska kunna galoppera i samma lutning nerför om man är en god ryttare.
Ja det är lite läskigt att behöva lita på hästen o sin egen balans:cool:

Blir så trött på att vi anammar westernkulturen. Är detta ngt att se fram emot???

Du e ju så totalt ute och cyklar. Våra "välhanterade" tamhästar???

Åk till vilket stall som helst och du kommer att träffa på ett antal hästar som mer än gärna tränger när du leder dem, inte stannar när du stannar, tränger sig före in i boxen, inte står still när man sitter upp osv osv.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Blir så trött på att vi anammar westernkulturen. Är detta ngt att se fram emot???
Vad tusan har NH med western att göra??????????????????? Skilj på äpplen och päron:cool:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 269
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp