Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

:rofl::rofl:

Men det fååår man ju - om man bara faktiskt är på plats... Du får mer och mer ansvar ju mer ju lär dig och visar vad du klarar.
Du ska nog inte prata för alla ridskolor nu, långt ifrån alla låter andra än personalen hantera hästarna, vilket antagligen är bra pga hur otroligt mycket folk som är där och rör sig runt omkring hästarna.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Så sant, mer man är med häster dess mer man lära sig.
Gilla ort.....Hillbilly-Forest, ya´ll from Arkensa :D
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nej man kan nog inte kalla det western för att man plockat ut vissa delar av den. Kulturen är ju en sak, hanteringen en annan.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Gilla ort.....Hillbilly-Forest, ya´ll from Arkensa :D
Jag tyckte det passade bra, inte ens mina "galna" grannar har haft hästen inne i huset. Att ha hästen i köket medan man bakar kräver lite disciplin annars är det lätt hänt att sockerkakssmeten helt plötsligt är försvunnen och skålen rendiskad. :d




*ja kan man ha hunden i huset så vad är det då för fel med att ha hästen där också? Alla ska trivas!* :p
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Uttala dig inte ens om det där. Seriöst, lägg ner. Du vet ingenting om mig eller hur jag kämpat för att få umgås och lära mig om hästar.

Jag anser ju lite att den som inte vill ha kontroll på hästen, kanske inte den bör hantera hästar, hästar är stora och man bör ha kontroll på dom för allas skull, främst för hästens skull, hästarna är dom som drabbas av bristande kontroll. Ett och annat människoliv kan gå till spillo också. Så kontroll är viktigt, man måste kunna veta vad man gör.

Har jag inte skrivit någonstans, sluta ljug. Ingen häst ska vara som lobomoterad.

Det har ingenting med dominans att göra.


Lär dig någonting nångång snälla, du börjar bli pinsam. Sluta göra bort dig så mycket. Sånna inskränkta trångsynta dömmande människor som du är det verkligen ingen ide att ens diskutera med. Du är seriöst en av dom mest dömmande och trångsynta typen jag nånsin stött på. Otäck är vad du är.



Min erfarenhet av Axel är att h*n alltid ska lägga sig i allt som alla skriver även fast h*n inte vet vad h*n snackar om :)

Men iallafall! Håller med dig om det du skrev om att folk även köper dvd med dressyr, hoppning etc för att lära sig saker. Innan jag fick börja rida läste jag alla böcker och såg alla filmer jag (vhs filmer till o med ;) ) kunde komma åt! Tog mig rätt långt på den kunskapen när jag väl började rida på ridskola :) visst hur allt såg ut i teorin vilket gjorde de lättare sen för mig att utföra det i praktiken med en instruktör vid min sida :D
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det verkar som om det i tråden nu håller på att bildas en ny grupp för inbördes beundran! ''Veteranerna''...från förra århundradet...som i egenskap av gamla getter tillskriver sig att pga ålder och grupptillhörighet (militären...gamla bönder...) har det som behövs.:)

Nu är vi ialla fall inne i ett nytt århundrade. 2012. Vattumannens tidsålder. Fritt fram att behålla det man tycker funkar från förr. Och fritt nog att förkasta det som var skit!! Ny teknik, nya möjligheter. Muntlig tradition är bra men numer inte enda sättet att skaffa kunskap. Det var kunskapsbiten. Erfarehet kommer naturligtvis av att göra. Och behöver tid. Men numer behöver det inte ta en halv livstid att få lite erfarenhet. Att ha tillgång till tusentals metoder, filosofier, tankesätt, träningssätt kortar onekligen resan.

Tricket är ju att pussla rätt. Det har med mognadsgrad och medvetande att göra, knappast ålder. Man kan hålla på med samma sak i åtti år och fortfarande uppföra sig som samma gamla dominanta envåldshärskare, och terra omgivningen till skräck!
Sen kan man också utvecklas i en rasande takt om man har mognaden för det, och får input i samma takt.

Hur allt görs beror på vad du är gjord av. Naturligtvis finns det tusentals människor därute som, med exemplet rida sadel- och tränslöst, gör detta med busiga glada odrillade hästar följer minsta kommunikation med glädje och hjärta! Man kan kalla det kontroll, eller samspel. Vilket det är beror på människan som gör det.

Axel har ju helt rätt i att det finns så jäkla mycket NH-skit därute! Jag hörde talas om ett riktigt skräckexempel senast förra veckan, som inte var att leka med! Men skillnaden på dessa två människor, ''NH-tränaren'' och ''NH-tjejen'' var att tränaren trots ålder och år i branschen och sjuttonåringen som hittat sitt sätt genom att läsa diverse NH-filosofier hanterade situationen helt annorlunda. NH-tränaren, frustrerad och överlägsen blev heltenkelt informerad, på ett lugnt och vänligt sätt av tjejen, att det räckte, hon tackade så mycket och åkte hem. Och fortsatte säkert rida tränslöst med sin glada häst. Samspel. Glädje.
Att förneka att det kan finnas utan att drilla och dominera, kan det vara avundsjuka kanske? Inskränkthet? Gammalmodighet? Dömande?

Alla såna här trådar brukar innehålla: ''Det spelar ingen roll vad man sysslar med, det finns skit överrallt!'' Och det finns det ju!! Det finns också briljans överrallt! Beror på vem och hur...eller hur?
Och inte är vi beroende av gama dammiga militärer för att upprätthålla ett sunt hästtänk!!;)

Vad det gäller ridskolorna tycker jag att det skulle mötas någonstans på mitten...En riktig hästtjej brukar leta tillfällen! Och det är ju vårt eget ansvar att visa engagemang! Men det borde erbjudas och uppmuntras mer på ridskolorna, att vara med och få mer erfarenhet, samt ordnas fler lärotillfällen även i icke ridrelaterade bitar! Så stor som sporten är nu, så har vi vuxna, tränare och ridlärare, ett ansvar att försöka hålla det genuina intresset vid liv, åtminstone ge alla chansen! Många barn och ungdomar kommer till ridskolan idag på lösare premisser än vad man gjorde förr. Med en önskan, kanske ibland bara från föräldrarnas sida, om ett enkelt fritidsintresse, att utöva någon gång i veckan. En del har knappt aldrig klappat en häst förut. Vet inte ens om hur ett hästliv kan se ut, vad som egentligen händer bakom kulisserna, att det finns något ATT engagera sig i...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Och Axel, det är ett himla tjat om att backa, straffrygga etc..
Att be din häst att gå bakåt är en kränkning enbart om din intention är att kränka den.
Det finns många som gör det, och har fått lära sig att göra det utan att ha känsla nog att förstå att man är på väg åt fel håll i sitt tänk. Men herregud ,NH eller ej, så måste man ju kunna träna hästen på att gå bakåt!!!
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Att förneka att det kan finnas utan att drilla och dominera, kan det vara avundsjuka kanske?
Ja, alla vill ju vara Lucia så det är klart att mycket (allt?) bottnar i avundsjuka. Många har ju hästen ungefär som den gasglade killen med Porschen med dubbelturbo och extra-allt, som en "penisförlängare" där det viktigaste är att visa upp sig och sin ögonsten och till varje pris bevisa att man behärskar det man inte egentligen behärskar.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag tyckte det passade bra, inte ens mina "galna" grannar har haft hästen inne i huset. Att ha hästen i köket medan man bakar kräver lite disciplin annars är det lätt hänt att sockerkakssmeten helt plötsligt är försvunnen och skålen rendiskad. :d




*ja kan man ha hunden i huset så vad är det då för fel med att ha hästen där också? Alla ska trivas!* :p

:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:
Nej, inte ens jag har kommit så långt att har häster i köket (den är för small), dom för stå med huvud I fonstret och tigga coockies om dom inte gå runt till andra siden och titta på John Wayne filmer på TV ;)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ja, alla vill ju vara Lucia så det är klart att mycket (allt?) bottnar i avundsjuka. Många har ju hästen ungefär som den gasglade killen med Porschen med dubbelturbo och extra-allt, som en "penisförlängare" där det viktigaste är att visa upp sig och sin ögonsten och till varje pris bevisa att man behärskar det man inte egentligen behärskar.

?what is that?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det var ett loooongt brev bara för att säjer "jag kan själv" ;)

Yes, det kan verka att vara 2-lag, några av oss gamle (som är inte månge),
Och den internet hästvärld "new hippies" häst folk.

Skillnad som jag se det är att vi "gamle" var såpass ödmjuk att lysna till dom gamle, för dom hade åren och erfarenhet på sin siden.
Det kallades för Respekt.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Skillnad som jag se det är att vi "gamle" var såpass ödmjuk att lysna till dom gamle, för dom hade åren och erfarenhet på sin siden.
Det kallades för Respekt.

Skillnaden är att dom gamla som lyssnar till dom ännu äldre då är väldigt konservativa och har svårt att respektera nya sätt att hantera saker och ting på.

Man måste vara ifrågasättande och kritiskt till saker och ting för allt utvecklas hela tiden. Ska man komma framåt och hitta rätt kan man inte bara lyssna på "dom äldre" och utgå från att det fungerar perfekt för allt och alla.

Man ska lyssna på allt och ta till sig allt, men man måste inte hålla med om allt. Man ska vara öppen för allt helt enkelt, det är att vara ödmjuk och ha respekt.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Skillnaden är att dom gamla som lyssnar till dom ännu äldre då är väldigt konservativa och har svårt att respektera nya sätt att hantera saker och ting på.

Man måste vara ifrågasättande och kritiskt till saker och ting för allt utvecklas hela tiden. Ska man komma framåt och hitta rätt kan man inte bara lyssna på "dom äldre" och utgå från att det fungerar perfekt för allt och alla.

Man ska lyssna på allt och ta till sig allt, men man måste inte hålla med om allt. Man ska vara öppen för allt helt enkelt, det är att vara ödmjuk och ha respekt.

Just about sums it up! ....Vem kan egentligen låta bli att hålla med???:)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jippi, ju fler sådana som du som handskas med hästarna är vi några som tycker är JÄTTEBRA :D

Då kan vi ALLTID få fatt i BRA BILLIGA hästar från alla som inte klarar av dom trots att dom testat ALLA dessa "läror"....

För hittills har det varit synnerligen enkelt att få dessa hästar att bli trygga hästar igen och lära sej lita på andra hästar. Dock brukar det ta tid att få dom att lita på människor igen....


// palle, "utbildad" av dom gamla militärerna i hur man får trygga lugna hästar som passar dom flesta.....
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Skillnaden är att dom gamla som lyssnar till dom ännu äldre då är väldigt konservativa och har svårt att respektera nya sätt att hantera saker och ting på.

Man måste vara ifrågasättande och kritiskt till saker och ting för allt utvecklas hela tiden. Ska man komma framåt och hitta rätt kan man inte bara lyssna på "dom äldre" och utgå från att det fungerar perfekt för allt och alla.

Man ska lyssna på allt och ta till sig allt, men man måste inte hålla med om allt. Man ska vara öppen för allt helt enkelt, det är att vara ödmjuk och ha respekt.

vi har redan etablerad att det som folk kalla nytt, typ NH är redan provet och en del beprovad.
Ditt som är månges andras resonamange är det som jag namnt tidigar..."clinik junkies", fullanded uttbilded med har ingen handelag.

Respekt is something you earn as well as showing it too others.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Och Axel, det är ett himla tjat om att backa, straffrygga etc..
Att be din häst att gå bakåt är en kränkning enbart om din intention är att kränka den.
Det finns många som gör det, och har fått lära sig att göra det utan att ha känsla nog att förstå att man är på väg åt fel håll i sitt tänk. Men herregud ,NH eller ej, så måste man ju kunna träna hästen på att gå bakåt!!!
Hur gör man i början för att "be" hästen om att rygga järnet o vad är anledningen:confused:
dominans... igen:crazy:

Hästen får inte komma in i ens zon, men å klampa in i hästens o säga åt den att inte bara flytta sig utan bakåt- det är helt OK.

Säger som Mike.. hug your horses.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

vi har redan etablerad att det som folk kalla nytt, typ NH är redan provet och en del beprovad.
Ditt som är månges andras resonamange är det som jag namnt tidigar..."clinik junkies", fullanded uttbilded med har ingen handelag.
Jag har inte ens nämt att jag håller på med det, jag håller mig till en filosofi, jag är inte särskillt mycket för MR eller Perelli eller dom. Fungerar deras metoder för vissa hästar däremot så visst, låt dom hålla på med det. Inget fel med det. Nh för mig är inte speciella övningar eller utrustning.

Sen om saker och ting är nytt eller inte spelar väl ingen roll?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Hur gör man i början för att "be" hästen om att rygga järnet o vad är anledningen:confused:
dominans... igen:crazy:
Förstå nångång att all nh inte är sån, varför är det så otroligt svårt att förstå för dig?
Hästen får inte komma in i ens zon, men å klampa in i hästens o säga åt den att inte bara flytta sig utan bakåt- det är helt OK.
Det handlar om att ge och ta, en häst som springer över en, det är inte okej. En häst som bara knuffar undan och flyttar på folk är inte okej. Man måste få säga till en häst också, en häst kan inte få göra vad den vill med människor. Hästar som inte lyssnar när man ber dom att gå undan av olika anledningar måste man få säga till.
Och anledningen till att det inte är okej är för att hästar är stora djur och kan orsaka rejäla skador när dom knör undan folk, flyttar på folk. Det kan bli farligt då.

Jag vill tex att folk som är nervösa ska kunna gå in i min hästs hage utan att han hoppar upp i knät på personen. Jag tycker inte hästar ska vara buffliga och på och bara gå över än. Ber man dom att hålla avståndet så ska dom göra det. För allas säkerhets skull.

Det är inte så att man går fram till en häst utan anledning och bara knör undan den, det fungerar liksom inte på det sättet. Förstå detta nångång.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Säger som Mike.. hug your horses.
Det har jag gjort med alla hästar jag hanterat, ja kramat förstås. Kvällskram och morgonkram tycker iallafall jag dom är värda när dom så tålmodigt står ut med oss och alla våra knäppa ideer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 271
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp