Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Axel puttar in de människor som sysslar med denna "NH" som alla verkar klanka ner på och tycka är skit, i ett fack.. Därför skrev jag "vi" för att h*n verkar ju vilja ha oss hästmänniskor i olika delar. De och vi..
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Faktum är att jag måste bara hålla med Axel i det h*n säger
Alla de jag sett som håller på med NH här i min relativt lilla stad, har faktist börjat med att slänga på hästen en repgrimma med tillhörande rep, viftat med repet för att tala om för hästen att hålla sig på avstånd o sen bakat hästen i raketfart, redan där har jag fått nog o inte velat se mer.
Detta var vad som hände med min häst oxå när jag hade spekulanter hemma som jag skrev i tidigare inlägg. Tyvärr var jag den gången tvungen att gå ifrån pga det kom spekulanter på annan häst samtidigt. Vad som utspelade sig under de minuter jag inte var i närheten vet jag inte tyvärr, efter den dagen går det knappt att longera min häst längre

Så jag kan inte säga att jag har något positivt att säga om NH
Samtidigt är det faktist så att det är just de personerna som påstår sig vara "westernryttare" som håller på med detta.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag har precis exakt samma erfarenhet av dessa individer, tror inte jag ens vill kalla dom människor för en människa ska ju vara en empatisk person vilket dessa individer INTE är.......

Exempel:

Dom tar sin nyinköpta häst och jagar runt dom i rundhagen med piska och höga rop och skrik.

När dom sen kom tillbaka till stallet pratade dom om hur dom skulle få hästen att bli sadlad och riden utan problem framöver.

Hästen dom köpte hade hos tidigare ägare tävlat i distans och DM i körning ! ! !

Den hästen skulle nu dessa individer rida in och köra in på NH vis för annars kunde den inte ridas eller köras på rätt sätt ? ! ? ! ? !
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Enligt många i den här tråden är det inte "riktig" NH de människorna sysslar med. :devil:

Vad "riktig" NH är har ingen kunnat förklara...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Repviftande kan faktiskt vara ganska kul, jag har också gjort det,,,,,,,,,,,,,,Madam höll i ena änden och jag i den andra, och så hade vi dragkamp. :p



*repgrimmor är för losers, det räcker med bara ett rep*
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Repviftande kan faktiskt vara ganska kul, jag har också gjort det,,,,,,,,,,,,,,Madam höll i ena änden och jag i den andra, och så hade vi dragkamp. :p



*repgrimmor är för losers, det räcker med bara ett rep*

:confused: rep grimmor har funnits 1000 tal år, långt innan NH wanna-bees.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Enligt många i den här tråden är det inte "riktig" NH de människorna sysslar med. :devil:

Vad "riktig" NH är har ingen kunnat förklara...

Jag tror inte det någonsin kommer att gå att förklara eftersom nh är olika för alla verkar det som.

Alla jobbar ju olika. Jag kan tänka mig att dom brutala/hysteriska/onödiga metoderna inom nh är som rollkür är i dressyren, dressyr är ju dressyr även utan rollküren som bara är ett av alla dåliga träningsmetoder som finns inom den grenen. Och vad jag märkt så är det aldrig någon som förutsatt att jag sysslar med rollküren bara för att jag säger att jag är dressyrryttare.

Frågan bör ju mera vara vilken sorts nh man håller på med. Eftersom att alla har olika typer av det.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Enligt många i den här tråden är det inte "riktig" NH de människorna sysslar med.

Jag förstår dem, för jag själv tycker det är helt sjukt att läsa sådant som Palle beskriver. Jag fattar inte var personerna ifråga kan ha fått sina idéer ifrån. När jag kom i kontakt med "det som jag tror är NH" för ett dussin år sedan var det en definitiv vändpunkt i mitt hästliv och sannerligen till det bättre.

Jag provade "Seven Games" (Parelli tror jag?) med min häst, kommer inte riktigt ihåg om jag gjorde alla sju, kanske mest fastnade på ettan "the friendly game" - den var ju så trevlig :). Jag provade lite annat som jag läste på någon svensk sida som kallade sig National Horsemanship.

Av detta nådde jag en relation med min häst , där hon travade från sina kompisar i hagen för att möta mig vid grinden, där hon var uppmärksam på mina signaler och där hon tvärstannade och väntade om jag halkade av, som den gången jag bad hästen öka galoppen mer än jag själv hade fokus att sitta kvar barbacka. Jag använde en repgrimma och rep (har och använder dem än) men jag kommer inte ihåg en massa (något?) ryckande och viftande.

Men jag lärde mig att tänka på vad mitt kroppsspråk säger, att läsa hästen, att vara konsekvent, att vara tålmodig... listan på trevliga nya insikter kan göras lång. Sådant som exempelvis inte betonades på ridlägret som drevs av hästgubben av den militära skolan. Jag kan tänka mig att framförallt gjorde detta att jag spenderade mycket mer tid med min häst och därför förbättrade relationen. Men det var kvalitetstid! Jag har inte spenderat så mycket tid med en enskild häst på det viset sedan dess men tänket hänger med mig och jag ser fram emot framtida djupa hästrelationer.

Jag har sagt tidigare att jag inte är ett stort fan av Parelli men jag inbillar mig inte att jag kan hantera hästar bättre än han och "the seven games" eller "the four" eller hur många jag nu gjorde tycker jag är bra. Jag har under min tid i USA stött på ett antal olika tränare som, att döma av vad jag läser här, nog i Sverige alla skulle kallas "NH-tränare". (Alla använder repgrimma och rep). Några var inte så imponerande, de sade vi på engelska var mer "cowboy-style", andra imponerade mer, de sade vi var mer "the natural way" som i benämningen natural horse-man-ship som myntats av Parelli, men framför allt baseras på Ray Hunts och Dorrance brothers' filosofier.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag har precis exakt samma erfarenhet av dessa individer, tror inte jag ens vill kalla dom människor för en människa ska ju vara en empatisk person vilket dessa individer INTE är.......

Exempel:

Dom tar sin nyinköpta häst och jagar runt dom i rundhagen med piska och höga rop och skrik.

När dom sen kom tillbaka till stallet pratade dom om hur dom skulle få hästen att bli sadlad och riden utan problem framöver.

Hästen dom köpte hade hos tidigare ägare tävlat i distans och DM i körning ! ! !

Den hästen skulle nu dessa individer rida in och köra in på NH vis för annars kunde den inte ridas eller köras på rätt sätt ? ! ? ! ? !


Något väldigt likt det du skriver hände faktiskt här relativt nyss. En person köpte en snäll och juste häst att rida i skogen med, ägaren är ganska rädd och behövde en stabil skogsmoppe. Helt ok. H*n köper en gammal distanshäst som går fram överallt, stencool. MEN den van att faktiskt ridas och tränas ett par timmar i sträck var och varannan dag.

När ägaren inte rider den ordentligt så får den en massa extraenergi och börjar bli lite tittig. Inga dumheter, men lite hoppetiskutt sådär, ååh en steeeen. Ägaren blir rädd, och tar ut NH-tränare som ger sig på hästen och ska desensibilisera den, ägaren får öva ledarskap, och backar/flyttar/leder omkring hästen i paddocken. Vecka ut och vecka in... Hästen rids enbart i skritt, enbart runt stallet, och får plötsligt skarpt bett i munnen för att ägaren inte har kontroll, "trots" evinnerliga ledarskapsöningar.

Nu löste sig detta genom att ägaren faktiskt fixade en galoppsugen liten medis som sedan mer eller mindre tog över. Ägaren rider lugna turer någongång ibland och känner sig trygg nu när hästen är sitt vanliga coola jag - för att den får utlopp för energin med medis.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Axel puttar in de människor som sysslar med denna "NH" som alla verkar klanka ner på och tycka är skit, i ett fack.. Därför skrev jag "vi" för att h*n verkar ju vilja ha oss hästmänniskor i olika delar. De och vi..

Fast det görs ju redan i trådstarten. Är vi hästvärldens hippies?

Frågan är ju nästan designad för att skapa grupper "för" och "emot". :p

De första sidorna står det ju återkommande "vi" i vart och varannat inlägg, där man definierar hur "vi:et" står i relation till alla andra...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag fick ju fan för att jag "busred" min häst av "dom som visste bättre", och det var NH och "dressyrmaffian" som satt och skumpade runt i paddocken och på sin höjd "gallopperade" i snigelfart i skogen. Mina hästar har alltid fått ta sina fria gallopper och sprungit så fort och långt dom ville på dom mjuka skogsvägarna, dom hade också sina speciella rejssträckor men se, så får man INTE göra. Jag ger mig f*n på att dom andra var antingen rädda eller avundsjuka. :grin:

Jag har låtit alla mina hästar rejsa av sig, ingen har sprungit ihjäl sig och ingen har skadat sig, dom vet så bra själva vad dom klarar av.


Sa jag att jag aldrig ägt varken spö eller träns och bara använt sadel några gånger ibland?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Bara att gå in i vilket normalt stall som helst. ¨[gäller var det finns dominant hästar som springer över folk]


Tror jag tryckte på fel knapp fel någonstans, allt kom inte med, ursäkta om det blir otydligt. Men jag ville kommentera detta att det skulle finnas så många dominanta häster överallt.


Jag håller med Axel - jag ser inte alls alla dessa hästar "i vilket normalt stall som helst" som springer över folk, som inte visar "respekt", är dominanta, som beter sig illa.

Tycker tvärtom att en överväldigande majoritet av alla hästar jag stöter på är oerhört mjuka och vänliga, de checkar av läget, promenerar snällt i snöre, och fungerar utmärkt. Bara man är tydlig och artig emot dem till att börja med.

Är de griniga så finns det alltid uppenbara orsaker - praktiskt exempel idag är ridskolepållen som börjat bitas och därför nästa månad lämnar ridskolan för sitt nya liv som privathäst. Han är stressad och mår dåligt, det är inte "respektlöshet" eller "dominans" i ordets mänskliga betydelse.

Blir det någon diskussion med en häst så löser man det när det sker. Man behöver inte träna i förebyggande syfte. Äppelbitar goes a looong way. :D
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Bah. Det är nyttigt att busrida ibland - det är så man får hästar med framåtbjudning som vågar ta stöd på bettet (symbolist stöd i ditt fall då...;)), hästar som "vill vill vill". Det är en perfekt grund för dressyr!
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ja men det är ju så alla runt om ser oss :p att "vi" är ett eget folk..
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Tror jag tryckte på fel knapp fel någonstans, allt kom inte med, ursäkta om det blir otydligt. Men jag ville kommentera detta att det skulle finnas så många dominanta häster överallt.


Jag håller med Axel - jag ser inte alls alla dessa hästar "i vilket normalt stall som helst" som springer över folk, som inte visar "respekt", är dominanta, som beter sig illa.

Många stall har sånna hästar. Stressade hästar som går i småhagar som blir hysteriska vid insläpp och hysteriska vid utsläpp, som tränger en såfort man öppnar boxdörren etc.

Har även en sådann häst på lösdriftet, stort kallblod som verkligen bara går rätt över en om man inte flyttar på sig, som sticker iväg i full galopp såfort den ser en backe och det går verkligen inte att stoppa den och ägaren låter hästen bete sig precis som den vill. Totalt livsfarligt speciellt med tanke på att det ofta går folk med barnvagnar etc på dom vägarna. Lite dressyr och lite uppfostran att man faktiskt inte går över folk hade inte skadat där. Den hästen saknar verkligen respekt för människor. Den gör precis som den vill.

Och jag är för övrigt också fullkomligt medveten om att hästar inte mår bra i stallen med små grushagar och manegeridning och att dom är smått hysteriska såfort det händer nåt är inte konstigt. Majoriteten av dom hästarna hade nog lugnat sig betydligt om dom kom till ett stall med större hagar och längre utevistelse.

Det är inte fel att uppfostra hästar till ett normalt liv.

Och igen, om du läser vad jag skrivit så har jag inte skrivit någonstans att man ska hålla på med en massa övningar och träna på massa saker. Men uppfostra hästarna måste man göra, man får inte låta dom göra precis vad dom vill när dom vill.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Äppelbitar goes a looong way. :D
Så sant så, jag har ett par bekanta hästägare som totalförbjudit alla att handmata hästarna och knappast nån annan än dom kan leda hästarna kontrollerat, mig följer hästarna som hundar men så vet inte mattarna om vad som skett när dom vänt ryggen till heller. :devil:
Äppelbitar is the shit, och det funkar bra med morötter också. :d



Förresten så håller jag på med ett projekt nu, en ponny som är naffsig och tydligen nyps också och nya ägarna fattar nada. Nu har jag börjat lära dom handmata "rätt", ponnyn och jag har delat på ett äpple i hagen och jag har handmatat den med morötter i stallet och den är varken naffsig eller nypig. Nyckeln är att hästarna måste läras att bita av moroten, få ta en tugga av äpplet UTAN att få SLITA till sig godbitarna, det är hela hemligheten. En häst som man bjuder att ta en tugga av äpplet man äter på och bita av moroten utan att rycka den åt sig blir aldrig naffsig eller nypig.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag fick ju fan för att jag "busred" min häst av "dom som visste bättre", och det var NH och "dressyrmaffian" som satt och skumpade runt i paddocken och på sin höjd "gallopperade" i snigelfart i skogen. Mina hästar har alltid fått ta sina fria gallopper och sprungit så fort och långt dom ville på dom mjuka skogsvägarna, dom hade också sina speciella rejssträckor men se, så får man INTE göra. Jag ger mig f*n på att dom andra var antingen rädda eller avundsjuka. :grin:

Jag har låtit alla mina hästar rejsa av sig, ingen har sprungit ihjäl sig och ingen har skadat sig, dom vet så bra själva vad dom klarar av.


Sa jag att jag aldrig ägt varken spö eller träns och bara använt sadel några gånger ibland?

Trokig Hilly-Billy Forest är så långt från Leaf Hill Ranch, har finns ingen som vill slappa hästen när dom komma till ett bra sträck :crazy:
Nothing like a good BLOW OUT :banana:
Jobbig att rida med folk som är rädd, dom vill jag helst har bakom mig.
Där kommer du med den dar ord igen :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 273
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 104
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp