Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Repviftande kan faktiskt vara ganska kul, jag har också gjort det,,,,,,,,,,,,,,Madam höll i ena änden och jag i den andra, och så hade vi dragkamp. :p



*repgrimmor är för losers, det räcker med bara ett rep*
:rofl:

min... som har vanlig grimma kan gärna bita tag i grimskaftet o sen trava iväg.
han gör det gärna med mindre hästbetéendevana människor som han kan driva med:bow:

det är inte dominans i min värld utan ganska påhittigt o smart. Det är bara att hänga med. När den var liten var jag korkad o lät den springa i gri,mma på ett gärde i dubbbla linlängder. Tredje gången som jag drogs omkull lät det som jag föll mot en sten. Äsch. Det var bara nyckelbenet o jag jobbade o red som vanligt. lite jobbigt att komma av den höga hästen bara...

Jag vidhåller att man måste ha lite humor om man ska hålla på med hästar o i synnerhet unghästar.
De menar inget illa.. de är bara hästar.:love:
Det gäller bara att se på hästen som det bytesdjuret som den är. Om hästar inte hade flyktinstinkter än idag hade flertalet blivit helt uppätna av missanpassade hundar.
Jag har skyddat mina hästar otaliga ggr från hundattacker. Det är kanske bl. a. därför som de litar på mig. Även Polisen har hjälpt oss:bow: även om de först ansåg att det måste hända ngt riktigt förfärligt innan.
Lite OT, men jag blir trött på att hästar är "farliga" bara för att de är stora o kan fly osv.
konsterna som hästar kan utföra i hagen är sällan ngt som de utövar med sin ägare på, men om man tror så kanske.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Många stall har sånna hästar. Stressade hästar som går i småhagar som blir hysteriska vid insläpp och hysteriska vid utsläpp, som tränger en såfort man öppnar boxdörren etc.

Jag har stått i några kollektivstall de senaste åren. Jag har sett mycket som jag hade velat slippa se. Men det du beskriver har jag däremot inte sett mycket av alls. På rak arm kommer jag endast på 2 hästar som betett sig så illa som du skriver ovan. Den ena var ett ouppfostrat halvblod som ägaren fick hantera själv, den försökte på fullt allvar gå över folk, riktigt otäck. Den andra hästen var en NH-människas häst... Den gick över folk, trängdes och var allmänt svår att leda och hantera. I övrigt är de allra flesta hästar snälla, vänliga och trevliga att umgås med. Om man själv är artig och vänlig.

*KL*
Ovanstående NH-människa fick för övrigt en annan persons NH-hanterade häst som inhyrd. NH-människa + NH-häst = katastrof. Visade det sig. Denna fantastiskt snälla häst blev för just henne helt omöjlig att hantera. INGEN annan hade några som helst problem med hästen, ett litet barn kunde leda den utan några problem alls. Men så fort denna NH-person tog i grimskaftet så slet sig hästen...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Stallet jag stod med min häst i innan jag flyttade hem honom hade inga bra hagar. Mannen som ägde stallet hade fått låna mark av en granne och hagade in detta till två stora hagar. Det enda han behövde göra var att underhålla hagarna men han gjorde inte det, så markägaren tog ifrån oss den chansen att utnyttja hagarna. :(

Så det enda vi hade var en lerig paddock och den leriga och bergiga vinterhagen. Tillsammans med min häst stod två ston som sen flyttade efter sommarbetet vi hade på en annan plats. Sen kom det dit en arab. Den hästen var så jäkla hispig. Den sprang på en, vände röven till och viftade hotande med hovarna mot en, den ställde sig ivägen för min häst och försökte "rida" honom (vilket min pojk inte gillade alls). När hästens ägare väl motionerade honom så red hon ut och tokgalopperade eller släppte honom i den leriga paddocken och jagade honom med piskan runt runt runt runt runt.. Det var det värsta jag varit med om, och hon var ingen NH-människa. Hon ville bara att hästen skulle visa respekt för henne, och respekt i hennes ögon verkade vara rädsla. Hon tvingade hästen att backa, piskade mot bogen, och det ansåg hon att det skulle vara för att få respekt. Men hallå?! Det är väl kränkande? Att skrämma hästen till att göra som man vill. Hon tyckte att NH var skitsnack. Hon viftade och skrek för att få sin häst att backa, hotade den. Jag gjorde en handrörelse så backade min häst. Inget gapande och piskande där inte :)

precis som många av er har upplevt NH-människor som värdelösa och hemska så har även jag upplevt hästmänniskor "med sunt förnuft" som idioter :p
Nu säger jag självklart inte att alla är sådana, för många av er som har skrivit här har kommit med bra argument och verkar ha mycket hjärna. Och det är jag glad för!

Men det finns som sagt idioter inom alla områden ^^
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ja, det finns verkligen idioter överallt.

De personer som jag sett som haft ett helt eget underbart och rent förhållande till alla hästar de träffat på har dock inte kallat det de gör för någonting, de har inget behov av att ha ett namn på sin hantering, de har inget behov av ledrep mm mm.
Det som förvånar mig är att, precis som i denna tråd, helt normal hantering tas upp på exempel på "NH". Det är väl ändå fullständigt normalt att hästen lär sig att inte gå på folk, att flytta sig vid behov, att bli ledd. Det är sådant som hästen lär sig från början. Vårt föl går snällt till krubban när man kommer med mat, hon flyttar sig från boxdörren så att man kan komma in, hon flyttar sig när man borstar och behöver byta sida, hon lyfter snällt på fötterna, osv osv osv. Det är väl ändå inget nytt och revolutionerande? Jag tycker det är lite tragiskt faktiskt att en del uppnebarligen anser att man behöver träna specifikt, iförd repgrimma och med ledrep mm på helt normal hantering. För så himla många problemhästar finns det faktiskt inte.

Jag är så gammal att jag var med redan i slutet av 70-talet och början av 80-talet, jag upplevde hästhållning och ridning som enklare då. Man bara var, liksom. Det var väldigt lite problem, man skötte och red sin hästar, hästarna var glada och pigga. Men nu verkar det, i somliga kretsar, ha blivit något väldigt djupt och komplicerat det här med hästar. När hästarna själva egentligen inte alls är några särskilt "djupa" varelser, de är vänliga och fredliga och lever i nuet.

I denna tråd och i andra trådar visas filmer på exempel som skribenterna ifråga visar "god NH". Men för mig är det som visas inte bra, jag gillar inte ansiktsuttrycket hos någon av de hästar som visas. Man får se hästar som ser mer eller mindre drogade ut, som gör allt annat än att "fråga och vara intresserade". Man får se hästar som snabbt rusar undan för tecken från sin ägare. Jag får intrycket att somliga anser att hästen minsann ska lyda, den ska veta sin plats. Om man har den inställningen så är det inte alls förvånande att det blir problem, ens med den allra snällaste häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

:rofl:

min... som har vanlig grimma kan gärna bita tag i grimskaftet o sen trava iväg.
han gör det gärna med mindre hästbetéendevana människor som han kan driva med:bow:

det är inte dominans i min värld utan ganska påhittigt o smart. Det är bara att hänga med.
Exakt! Hästar vill ha kul så varför inte hänga med i galenskaperna? "Göra upp om ledarskapet" är en myt, man får en häst som innerst inne är stressad men kanske visar en helt annan attityd utåt och den "lugna och välhanterade hästen som vet sin plats" kommer i en krissituation rädda sig själv och skita fullständigt i människorna.

En annan väl spridd myt är att man absolut inte ska busa med sina hästar men varför inte då? Jag har busat med alla hästar jag haft och haft kul tillsammans med dom utan nåt ledarskaps-blaha-blaha och inte haft mindre kontroll på dom än nån annan för när det verkligen gällt så vet dom det så väl och agerar därefter. Mina hästar har blivit trygga i sig själva och trygga tillsammans med människor, nåt dom inte alltid varit när dom kom till mig.

Enda gångerna vi gjort upp om ledarskapet var i stallet på kvällen, när vi backade på varann och var jättefarliga,,,,,,,,,,,ingen vann,,,,,,,,,,någonsin. :D

Jag har, som jag sagt så många gånger tidigare, alltid sett djuren som mina jämlikar och kompisar, och kompisar bråkar man inte med eller styr över utan dom samarbetar man med och har kul ihop med och hjälper att växa som individer.

Ödmjukhet, kärlek och förståelse, mer behövs inte.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag har, som jag sagt så många gånger tidigare, alltid sett djuren som mina jämlikar och kompisar, och kompisar bråkar man inte med eller styr över utan dom samarbetar man med och har kul ihop med och hjälper att växa som individer.

Ödmjukhet, kärlek och förståelse, mer behövs inte.

Jamen precis vad NH är för mig :angel: Fast också kommunikation. Hästar är otroligt kommunikativa och många olika sätt att kommunicera med dem fungerar tror jag i alla fall. Inte bara ett. Jag tycker att det varit en bra diskussion här i tråden och jag har försökt att läsa alla inlägg. Kan nog hålla med om att NH på ett ytligt plan tenderar att handla för mycket om ledarskapet/dominans för många MEN inte för alla, på en clinic jag varit på, faktiskt den bästa, vet inte om jag får skriva namnet men då stod mannen i fråga och kliade hästen i kanske tjugo minuter innan han började sina övningar bara därför att "he´s got to have a good feeling about me first". Det var en man som kom ur Dorrencebrödernas skola, hans enkla ledord som jag tänkt mycket på handlade inte alls om dominas eller ledarskap; Bring up the energy, direct it and refine it.

En nyfiken fråga bara, vad tycker ni om Hempfling då?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ja, det finns verkligen idioter överallt.

De personer som jag sett som haft ett helt eget underbart och rent förhållande till alla hästar de träffat på har dock inte kallat det de gör för någonting, de har inget behov av att ha ett namn på sin hantering, de har inget behov av ledrep mm mm.
Det som förvånar mig är att, precis som i denna tråd, helt normal hantering tas upp på exempel på "NH". Det är väl ändå fullständigt normalt att hästen lär sig att inte gå på folk, att flytta sig vid behov, att bli ledd. Det är sådant som hästen lär sig från början. Vårt föl går snällt till krubban när man kommer med mat, hon flyttar sig från boxdörren så att man kan komma in, hon flyttar sig när man borstar och behöver byta sida, hon lyfter snällt på fötterna, osv osv osv. Det är väl ändå inget nytt och revolutionerande? Jag tycker det är lite tragiskt faktiskt att en del uppnebarligen anser att man behöver träna specifikt, iförd repgrimma och med ledrep mm på helt normal hantering. För så himla många problemhästar finns det faktiskt inte.

Jag är så gammal att jag var med redan i slutet av 70-talet och början av 80-talet, jag upplevde hästhållning och ridning som enklare då. Man bara var, liksom. Det var väldigt lite problem, man skötte och red sin hästar, hästarna var glada och pigga. Men nu verkar det, i somliga kretsar, ha blivit något väldigt djupt och komplicerat det här med hästar. När hästarna själva egentligen inte alls är några särskilt "djupa" varelser, de är vänliga och fredliga och lever i nuet.

I denna tråd och i andra trådar visas filmer på exempel som skribenterna ifråga visar "god NH". Men för mig är det som visas inte bra, jag gillar inte ansiktsuttrycket hos någon av de hästar som visas. Man får se hästar som ser mer eller mindre drogade ut, som gör allt annat än att "fråga och vara intresserade". Man får se hästar som snabbt rusar undan för tecken från sin ägare. Jag får intrycket att somliga anser att hästen minsann ska lyda, den ska veta sin plats. Om man har den inställningen så är det inte alls förvånande att det blir problem, ens med den allra snällaste häst.

Du har så rätt så! :bow:
Det är den vardagliga hanteringen som alla borde ha med sig, som många nog har med sig :)
Tycker inte att hästarna ska veta sin plats, så funkar det inte.. Dominans är något man vill jobba bort både från sin egen sida och från hästens, man vill ju funka med sin häst i harmoni och balans. Det enda jag vill träna med NH med min häst är att han ska bli mer följsam och lyssna på mig på ett annat sätt.. :) vi har fått bättre kontakt sen vi började med det.
Sen har jag fått med mig mycket kunskap från gammalt hästfolk, som ex människor i din generation och äldre, som jag blandat med den lilla kunskap av NH som jag tycker funkar :)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Du har så rätt så! :bow:
Det är den vardagliga hanteringen som alla borde ha med sig, som många nog har med sig :)
Tycker inte att hästarna ska veta sin plats, så funkar det inte.. Dominans är något man vill jobba bort både från sin egen sida och från hästens, man vill ju funka med sin häst i harmoni och balans. Det enda jag vill träna med NH med min häst är att han ska bli mer följsam och lyssna på mig på ett annat sätt.. :) vi har fått bättre kontakt sen vi började med det.
Sen har jag fått med mig mycket kunskap från gammalt hästfolk, som ex människor i din generation och äldre, som jag blandat med den lilla kunskap av NH som jag tycker funkar :)

Och då kommer jag med en lite provocerande (kanske;)) fråga. Är det verkligen NH du pysslar med? Alltså, behöver du kalla det NH? Eller är det så att du helt enkelt blivit bättre på att förstå dig på din häst? Blvit bättre på att begära att hästen uppför sig, och fått hästen att förstå på vilket sätt du förväntar dig att den ska uppföra sig?
Kanske är det så och du vill kalla det NH. Medan någon annan kallat det vanlig hantering.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

INGEN annan hade några som helst problem med hästen, ett litet barn kunde leda den utan några problem alls. Men så fort denna NH-person tog i grimskaftet så slet sig hästen...

Det är väl inget som helst konstigt? Alla såkallade nh människor behöver väl inte vara duktiga bara för att dom kallar sig för nh människa? Precis som att alla dressyrryttare inte är duktiga. Dom kan köpa en välskolad dressyrhäst som blir omöjlig i dressyren trots att det är en dressyrmännska som köpte den.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Kanske är det så och du vill kalla det NH. Medan någon annan kallat det vanlig hantering.

Men vanlig hantering är ofta vad som ingår i nh tänker också, det är inte så himla olika från vanlig hantering. Det finns olika slags nh folk helt enkelt.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

En nyfiken fråga bara, vad tycker ni om Hempfling då?
Jag går på hans filosofi, tycker han har otroligt bra tänk. För honom handlar det ju främst om att man som människa ska kunna kontrollera sig själv. Hans böcker handlar ju tex knappt om hantering ens utan om ens eget sätt att vara på.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Spelar det egentligen någon roll om man kallar det man gör för något eller inte? Det ÄR ju fortfarande samma sak man gör oavsett om man väljer att kalla det något eller inte. Och det är väl vad och hur man gör, som spelar roll tycker jag.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Kl:
Vänd på det hela och börja med mitt sätt så ska ni få vara med om en resa ni aldrig kommer att glömma, där NH står för Natural Humanship, dvs. hästarna hanterar människorna istället för tvärt om. Jag har kört den varianten nu i snart 30 år och har inget som helst problem att förstå vilken häst som helst, och dom har inte heller några problem med att förstå mig heller, det blir ett givande och tagande, ett informationsutbyte helt enkelt som gynnar relationen. Hästar "tar inte över", dom vill vara våra vänner lika mycket som vi vill vara deras vänner. Jag har ju tom. haft hästar som frekvent hälsat på inne i huset och dom har inte rivit nåt som stått i huset, eller förorenat inne, hästar är som stora hundar för mig.


Förresten, har NI kramat era hästar idag?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Min "GURU" är australiensare och heter Kevin Bacon.

Ja just han som hoppade på Scandinavium bl.a. vars stil var som om han satt på en Känguru...

Jag träffade honom första gången en dimmig påskmorgon när han kom galopperande barbacka med 3 handhästar i varje hand mot hagens stängda grind. Han bara böjer sej ner och öppnar grinden, låter först ena sidans hästar gå igenom sen han själv och sist andra handens hästar innan han stänger grinden.....

Av någon anledning som jag inte ännu begriper var han villig att "lära" mej allt han han med innan han drog till nästa tävlingsplats....

Jag har inte haft så många egna hästar genom livet, jag har av olika anledningar lånat hundratals av andras hästar genom dom + 45 år jag har hållt på med hästar.

Efter detta omtumlande möte med en sådan hästkarl upptäckte jag hur mycket ENKLARE det var att umgås med hästar och allra helst när jag fick förmånen att hjälpa till att rida in unghästar som importerades till "MITT" stall för att sen säljas.

Där upptäckte jag också att det var enormt stor skillnad på häst och häst.
Vissa ville inget annat än att vara en tillags medans andra inte ens lyfte ett hårstrå för att "tala om" att dom inte ville ha med mej att göra.

Och så är det fortfarande... Vissa hästar får jag omedelbar kontakt med, andra bryr sej mer om en fluga än om mej fast jag inte bara står bredvid utan även bjuder på något gott.... Fast så är det med människor man möter också....

Poonyn, han kallas så, är vad jag skulle kalla min själsfrände. Han vet intuitivt det han behöver veta om mej utan att jag behöver "tala om" det.
När vi rider med andra och dom drar iväg i galopp kan han fortsätta skritta i mycket långsam samlad takt trots att jag gör allt jag kan för att han ska galoppera efter dom andra.... Han gör så därför att han "känner" att just DÅ skulle min trasiga kropp trilla av om han rörde sej fortare än just då gjorde.
Samtidigt vet jag att han med vissa av medryttarna genom åren har raceat fram i skogarna som små "dårar".....

Genom åren har jag bara haft 2 andra hästar som har "tagit hand om" mej på samma sätt, det har varit 2 ston.... Som jag också fick sådan där OMEDELBAR kontakt med....

Därför är min filosofi sen mötet med Kevin och allt mina gamla militärer lärt mej är att livet är för kort för att slösas bort på hästar som man inte fungerar tillsammans med.

Jag rider och handskas med alla hästar med grimma+grimskaft, träns, sadel och benskydd av den enkla anledningen att jag inte har eget stall och marker utan måste dela allt med andra hästar, hästägare, bilister, icke hästfolk m.m. Och skulle jag orsaka en olycka eller det skulle hända hästen något skulle jag ALDRIG förlåta mej själv för att det hände något som jag hade kunnat undvika genom att använda den utrustning jag har liggandes......

Jag skulle ALDRIG kalla det för NH utan jag kallar det för SUNT FÖRNUFT.... Om jag nu måste kalla det för något.....
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag har också den erfarenheten att ston har lättare för att ta hand om oss människor som inte är helt hundra i kroppen. Jag ska villigt erkänna att jag är en typisk sto-människa och det får gärna vara en äkta rödfuxmärr med attityd. :love:

Förresten så har jag nyss pussat lite på grannens arab och han satsade på att bita av mig näsan,,,,,,,,,,precis som vanligt alltså. :p Det går ju inte ann att han visar att han tycker det är mysigt, han har ju sin image att tänka på. :cool:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

KL*

"Om din häst svarar nej
har du antingen frågat fel fråga
eller frågat frågan fel"


Och svarar hästen nej, gör om, gör rätt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 273
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 104
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp