Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det går väl mode i allt? Samma dumma fråga som om man skulle fråga varför man har en viss utrustning i dressyren. Långt ifrån alla använder repgrimma till att träna med. För mig är repgrimman som vilken vanlig grimma som helst, förutom att jag inte binder upp hästen med den med tanke på hur hållbar och stark grimman är.

Och om du tar och läser vad jag skriver så kan du också läsa att utrutsningen inte har med saken att göra.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Visst går det att förklara, det är som jag skrev gjort ett otal gånger. Att du förnekar detta ändrar inte faktum!
Är det konstigt att man jobbar på olika sätt? Det tycker inte jag. Det handlar om en filosofi, inte ett fixerat mönster av handling.
Det jag skrivit hela tiden så det behöver du inte upprepa för mig.

Av dom du räknar upp, ser jag Hempfling och Parelli hörande till NH-filosofin, däremot inte Roberts.
Då undrar jag, varför har just du rätt i att bestämma vad som är vad? Kan du skriva källan till den som har avgjort att det är nh och det är inte nh, för inte går du väl enbart på vad just du tycker?

Men blir NH därför något dåligt? Innebär det att NH är synonymt med "dom brutala/hysteriska/onödiga metoderna"??
Ja, metoderna inom nh kan göra hästar otroligt illa psykiskt om man använder dom fel. Och det är inte rätt.
Långt ifrån! Det du relaterade från en kurs är inte NH och har inget med NH att göra!
NH= Natural Horsemanship, vilket borde ge en viss antydan om vad filosofin innebär.
Precis som inom alla grenar, all sorts hantering så finns det dom som inte riktigt vet vad det är dom pysslar med och ändå har kurser i det för det lockar okunniga desperata människor som tror på allt.

Ja? Menar du att det är fel på NH för att somliga inte "gör rätt"?
För min del är det positivt att många försöker byta ut den "vanliga hästsynen" mot något bättre, fr a för hästen. Förhoppningsvis kommer kunskaper och förmåga med tiden.

LIA

Det är positivt att många går över till bättre metoder men eftersom det är så otroligt lätt att saker och ting går fel med endå dessa skarpa metoder så är det otroligt viktigt att folk vet vad dom gör. Man måste vara kritisk och öppen och se och skilja ut dom som bara vill tjäna pengar på andras okunnighet. Dom som inte på riktigt kan läsa av hästen utan enbart härmar andra.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Du hävdar alltså att förklaringarna (som kan sökas och hittas för den som vill) och FAQ ang NH inte finns? Blir en smula svårt att seriöst diskutera något med någon som har den uppfattningen.

Jag bestämmer inte vad som är vad, jag informerar. Eftersom jag är insatt i ämnet sedan närmare 20 år, vet jag generellt vad som är rätt resp fel i uppgifter här. När det gäller de tre namnen, så skrev jag ser jag ...
Nog måste jag kunna redovisa en egen uppfattning eftersom du frågade?

Du generaliserar ang "dom brutala/hysteriska/onödiga metoderna" som om dom är typiska för NH och används i normalfallen. En viss skillnad mot att något kan användas fel av okunniga och göra illa. Tycker du inte?
Det mesta, t ex en yxa, kan användas fel. Ska vi därför förbjuda användning av yxor, inkl förbjuda skogshuggarutbildning?
Redogör gärna för vilka metoderna är du kritiserar.

Livet är fullt av folk som inte vet vad dom sysslar med. Är allt NH:s fel? Eller ska folk, inkl hästfolk, ta ansvar för sina egna liv?

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

de tom flyttar sig i stallgången av sig själva om de står ivägen, har aldrig behövt lära dom det.
Så har mina hästar också alltid gjort, och jag har flyttat mig om jag stått ivägen. Relationer bygger på att ge och ta, inte på att dominera. Tom. andras hästar brukar flytta sig om dom står ivägen, annars ber jag dom att "vill du vara snäll och flytta lite på dig", funkar alltid.


Min gamla Madam kunde ibland ge f*n i att flytta sig och tom. ställa sig ivägen men då handlade det om andra saker, den dagliga ledarskapsträningen av mig. :o
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Du hävdar alltså att förklaringarna (som kan sökas och hittas för den som vill) och FAQ ang NH inte finns? Blir en smula svårt att seriöst diskutera något med någon som har den uppfattningen.
Jag har inte ens läst den beskrivningen och är inte någon jag går efter. Buke är inte den mest allvetande sidan i världen med alla svar på allting faktiskt. Jag vill ha lite mera källor än så.
Nog måste jag kunna redovisa en egen uppfattning eftersom du frågade?
Visst kan man göra det, gå efter sin egen uppfattning men då får man också vara såpass ödmjuk att också inse att ens egen uppfattning inte efterföljs av alla andra och att alla andra inte behöver ha fel för att dom inte tycker likadant.
Du generaliserar ang "dom brutala/hysteriska/onödiga metoderna" som om dom är typiska för NH och används i normalfallen. En viss skillnad mot att något kan användas fel av okunniga och göra illa. Tycker du inte?
Jag tycker tex att det är onödigt att hela tiden flytta hästen, att hela tiden hålla på med dessa övningar många menar på måste göras. Jag tycker det är onödigt. Det är ett onödigt harvande att flytta undan hästen för flyttandets skull, för att bara visa att man kan. Jag vet många som tror att nh består av en bunt övningar man måste göra och dom övningarna är till största delen onödiga eftersom nh till största delen består av att kunna kontrollera sitt eget kroppsspråk, lära sig att inte underskatta hur starkt ett kroppsspråk kan vara.
Livet är fullt av folk som inte vet vad dom sysslar med. Är allt NH:s fel? Eller ska folk, inkl hästfolk, ta ansvar för sina egna liv?

LIA
Varför skulle folk inte ta ansvar för sina egna liv? Och ja, folk håller ofta på med saker dom inte vet nånting om, vadådå? Och vad har det med nh att göra?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag har aldrig ens ägt en repgrimma o har hur följsamma hästar som helst, de tom flyttar sig i stallgången av sig själva om de står ivägen, har aldrig behövt lära dom det.
Hästhantering ska handla om tillit o förtroende, inte att man ska skrämma hästen till lydnad.
Det är antagligen för att hästen har lärt sig det sen den var föl, man hanterar föl och lär hästen efterhand under tiden som man hanterar den. Man uppfostrar och hanterar hästar sen dom är små, man lär dom stå still vid skoningar/verkningar, man lär dom hur dom ska gå i grimma och grimskaft etc. Hästar föds inte att kunna det.

Sen gör man mycket man inte tänker på också, ska man förbi en häst i stallgången så automatiskt utan att tänka på det så visar man hästen tydligt att man vill förbi och hästen flyttar på sig. Går man bara rakt på hästen utan att visa någonting tex så lär inte hästen flytta på sej heller.

Som sagt så är det kroppsspråket det handlar om för att få en följsam och nöjd häst, det handlar inte om vilken grimma man har.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

men då förstår jag inte varför man ska behöva gå kurser i Nh för att lära sin häst det mest grundläggande sakerna, dessa bör ju en vuxen häst ha i ryggmärgen sedan barnsben.

Hur det än är så har alla härikring som "utövar" NH repgrimma, rep o pinne, iaf alla jag träffat, o det är inga trevliga metoder som används mot hästarna
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag har inte ens läst den beskrivningen och är inte någon jag går efter. Buke är inte den mest allvetande sidan i världen med alla svar på allting faktiskt. Jag vill ha lite mera källor än så.
Självklart, men du vet ju inte ens vad som står i dom olika trådarna. Läser du FAQ får du ett visst underlag.
Jag har visat exempel på var man kan finna det du skriver inte finns. Det finns massor på nätet att läsa för den som är intresserad av verkligheten.

Visst kan man göra det, gå efter sin egen uppfattning men då får man också vara såpass ödmjuk att också inse att ens egen uppfattning inte efterföljs av alla andra och att alla andra inte behöver ha fel för att dom inte tycker likadant.
Läs gärna igen vad jag skrev.

Jag tycker tex att det är onödigt att hela tiden flytta hästen, att hela tiden hålla på med dessa övningar många menar på måste göras. Jag tycker det är onödigt. Det är ett onödigt harvande att flytta undan hästen för flyttandets skull, för att bara visa att man kan.
Var finns det i NH som säger att man hela tiden ska göra det?? Att man gör vissa övningar i vissa sammanhang vid vissa behov är absolut inte detsamma som att dessa övningar ska göras med varje häst eller regelbundet återkommande.

Exempel på "dom brutala/hysteriska/onödiga metoderna"?

Jag vet många som tror att nh består av en bunt övningar man måste göra och dom övningarna är till största delen onödiga eftersom nh till största delen består av att kunna kontrollera sitt eget kroppsspråk, lära sig att inte underskatta hur starkt ett kroppsspråk kan vara.
Återigen då, att det finns exempel på folk som inte kan eller uppfattat vad NH är, är det NH:s fel? Eller innebär det att det är fel på NH?

Varför skulle folk inte ta ansvar för sina egna liv? Och ja, folk håller ofta på med saker dom inte vet nånting om, vadådå? Och vad har det med nh att göra?
Det är ju du som hela tiden pekar på folk som gör fel vad gäller NH. :confused:

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

men då förstår jag inte varför man ska behöva gå kurser i Nh för att lära sin häst det mest grundläggande sakerna, dessa bör ju en vuxen häst ha i ryggmärgen sedan barnsben.
Man går på dom kurserna för att lära sig själv om häst. :idea:
Att hästar borde vara färdiguppfostrade/lärda som vuxna innebär inte per automatik att dom är det. Tvärtom verkar flertalet vara tämligen "råa".

Hur det än är så har alla härikring som "utövar" NH repgrimma, rep o pinne, iaf alla jag träffat, o det är inga trevliga metoder som används mot hästarna
Exempel på dom otrevliga metoderna?
Betr prylarna du nämner, förekommer inte verktyg/hjälpmedel inom "din" hästhållning? I så fall är du ett undantag, för kikar man på "den vanliga hästhållningen", så dräller det av prylar. Så varför kritisera NH om man där har tre?

Själv har jag piska när vi kör häst, inte annars, och det enda i övrigt är repgrimma och långrep. Repgrimman är suverän som signalförmedlare och repet likaså. Skulle det vara bättre/snällare med dom andra attiraljerna?
Det väsentliga måste väl vara hur och varför man använder en pryl och framför allt, att man vet vad man gör? Ett positivt förhållande med sin häst och en god kommunikation och kunskap köper man ju inte oavsett pryl.

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Exempel på dom otrevliga metoderna?


Själv har jag piska när vi kör häst, inte annars, och det enda i övrigt är repgrimma och långrep. Repgrimman är suverän som signalförmedlare och repet likaså. Skulle det vara bättre/snällare med dom andra attiraljerna?
Det väsentliga måste väl vara hur och varför man använder en pryl och framför allt, att man vet vad man gör? Ett positivt förhållande med sin häst och en god kommunikation och kunskap köper man ju inte oavsett pryl.

LIA

Ursäkta Arabia, men jag tar mej friheten att ge ett svar på Dom otrevliga metoder vissa NH-individer använder:

Jag har precis exakt samma erfarenhet av dessa individer, tror inte jag ens vill kalla dom människor för en människa ska ju vara en empatisk person vilket dessa individer INTE är.......

Exempel:

Dom tar sin nyinköpta häst och jagar runt dom i rundhagen med piska och höga rop och skrik.

När dom sen kom tillbaka till stallet pratade dom om hur dom skulle få hästen att bli sadlad och riden utan problem framöver.

Hästen dom köpte hade hos tidigare ägare tävlat i distans och DM i körning ! ! !

Den hästen skulle nu dessa individer rida in och köra in på NH vis för annars kunde den inte ridas eller köras på rätt sätt ? ! ? ! ? !



Betr prylarna du nämner, förekommer inte verktyg/hjälpmedel inom "din" hästhållning? I så fall är du ett undantag, för kikar man på "den vanliga hästhållningen", så dräller det av prylar. Så varför kritisera NH om man där har tre?

Jag använder inga massor med verktyg/hjälpmedel när jag sysslar med mina hästar, och inga andras heller för den delen....
Det jag använder är grimma, grimskaft, longerlina, träns med olika bett som alla inte ger tungtryck då i princip ALLA mina hästar avskytt/avskyr tungtryck, vanliga engelska sadlar, några olika sorters bomlösa sadlar/barbackapaddar och benskydd då jag inte vill ha skador på benen när det finns enkla och smidiga hjälpmedel för att undvika sådant och vid behov även martingal, av samma anledning som jag använder benskydd alltså varför ska jag få näsbenet sönderslaget av hästens huvud, om det nu är en häst som slänger upp huvudet på det viset, när det finns ett i mina ögon mycket snällt hjälpmedel som förhindrar en sådan olycka.
Eller tycker du att man inte ska använda benskydd och martingal och stå där med en för livet trasig häst eller ansikte ? ? ?

Spö använder jag när jag rider av 2 anledningar, dels som "pet"mojäng efter som jag inte har så stor muskelstyrka och i en nödsituation kan det vara livsnödvändigt att behöva använda det.
Dels så använder jag det som insektsborttagare på hästens kropp när jag rider. Alltså jag slår inte utan enbart "föser" bort dom stickande och bitande insekterna med hjälp av spöet.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Spelar det egentligen någon roll om man kallar det man gör för något eller inte? Det ÄR ju fortfarande samma sak man gör oavsett om man väljer att kalla det något eller inte. Och det är väl vad och hur man gör, som spelar roll tycker jag.

Det här får du nog fråga någon av dem som tycker att allt de gör måste kallas något. T.ex. för NH, även när det handlar om normal vanlig uppfostran, något som definitivt inte är något nytt revolutionerande...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det går väl mode i allt? Samma dumma fråga som om man skulle fråga varför man har en viss utrustning i dressyren. Långt ifrån alla använder repgrimma till att träna med. För mig är repgrimman som vilken vanlig grimma som helst, förutom att jag inte binder upp hästen med den med tanke på hur hållbar och stark grimman är.

Och om du tar och läser vad jag skriver så kan du också läsa att utrutsningen inte har med saken att göra.

Jag tycker det låter lite naivt när du säger att en repgrimma är som vilken grimma som helst. För det är den ju inte. Och om du nu anser det, så varför inte bara använda vanlig grimma? Varför använder så otroligt många repgrimma? När den nu inte, om jag tolkar din åsikt rätt, har någon annan funktion än en helt vanlig grimma?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Man funderar aldrig på VARFÖR den fungerar såå bra o heller inte varför den är gjord i stelt smalt rep o med knutar lämpligt placerade.

Jag har provat o den är skarpare än kedja runt nosen iom det vassa över nacken o knutar vid nos o tinning. Jag använder inte kedja utan sätter på träns om det skulle behövas. Annars är det vanlig hederlig lädergrimma.

McGyver
Så har mina hästar också alltid gjort, och jag har flyttat mig om jag stått ivägen. Relationer bygger på att ge och ta, inte på att dominera. Tom. andras hästar brukar flytta sig om dom står ivägen, annars ber jag dom att "vill du vara snäll och flytta lite på dig", funkar alltid.
Behöver man säga mer:bow::bow::bow:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Man får ALDRIG binda en häst i repgrimma då repgrimman är såpass stark och hållbar att hästen kan bryta nacken om den skulle rycka till eller få panik.

Håller med dig Miloni, det är väldigt mycket fokusering på utrustningen..
Något jag stör mig på är ryttare som använder sporrar och BANKAR i hästens sidor med dem.. DET är störande för mig.. Få en känslig häst? Pyttsan!

Efter att ha läst många inlägg av dem som håller på med någon sorts av "NH" här så verkar de flesta av dem säga att dem inte använder sig av repgrimma, en del använder det men INGEN känner igen det här med ryckandet. Så många gånger jag har sett ryttare hantera sina hästar på fel sätt, slått och sparkat och skrikit utan anledning för att hästen vägrat att utföra en rörelse. Ex. hästen kan ha ont eller se dåligt, därför reagerar den som den gör. Men bara för att jag har sett idioter som hanterat problem på det sättet, så tror inte jag att ALLA som rider gör så. Jag vet om att det finns vettiga ryttare eftersom jag har haft med vettiga människor att göra när jag har lärt upp mig inom hästhantering och ridning. Så varför döma oss in i ett negativt fack bara för att era erfarenheter har varit så negativa innan? Måste alla andra vara idioter för att en liten del av oss plötsligt har flippat ur och gjort på fel sätt?

Påminner mig lite om ww2. Bara för att Tysklands "ledare" mr Hitler var en fullkomlig idiot så var väl inte varenda tysk medborgare elak och grym?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag tycker det låter lite naivt när du säger att en repgrimma är som vilken grimma som helst. För det är den ju inte. Och om du nu anser det, så varför inte bara använda vanlig grimma? Varför använder så otroligt många repgrimma? När den nu inte, om jag tolkar din åsikt rätt, har någon annan funktion än en helt vanlig grimma?

Men det beror ju helt och hållet på om man ens använder den. En repgrimma man inte använder är som vilken annan grimma som helst. Ett vanligt huvudlag man har att leda hästen med.

Och varför? Varför använder många utrustning övht? Varför använder många speciella skydd när det finns andra skydd etc.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag har inget nytt att skriva till dig, läs igen vad jag skrev istället för att jag ska behöva skriva exakt samma sak igen.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Man funderar aldrig på VARFÖR den fungerar såå bra o heller inte varför den är gjord i stelt smalt rep o med knutar lämpligt placerade.

Jag har provat o den är skarpare än kedja runt nosen iom det vassa över nacken o knutar vid nos o tinning. Jag använder inte kedja utan sätter på träns om det skulle behövas. Annars är det vanlig hederlig lädergrimma.

Och jag tycker kedja är något av dom absolut sämsta man kan leda en häst i, kan bli otroliga skador om hästen rycker.

Sen får du nog ta och titta på lite fler repgrimmor innan du uttalar dig och repgrimman är återigen inte värre än något annat huvudlag än en vanlig grimma om man inte använder den.

Dock så är skillnaden att man inte binder upp en häst i repgrimmor pga att dom är skarpa. Men som sagt igen, repgrimman är inte obehaglig för hästen på något sätt om man inte använder den.

Och för övrigt, skriv inte "man" för du skriver inte för alla, faktiskt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Påminner mig lite om ww2. Bara för att Tysklands "ledare" mr Hitler var en fullkomlig idiot så var väl inte varenda tysk medborgare elak och grym?

Det är faktiskt något liknande, samma galna hetsjakt. Folk är så insnylatde på en grej att dom varken ser eller hör något annat än bara detta hat mot en viss metod dom egentligen inte vet någonting om. Inte spelar det någon roll vad man skriver heller.

Nej, det är ingen ide att disskutera med dessa människor. Enligt dom så använder alla en viss utrustning, alla beter sig som puckon och ingen kan någonting om hur hästar funkar övht. Är en ett pucko är alla puckon.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Men det beror ju helt och hållet på om man ens använder den. En repgrimma man inte använder är som vilken annan grimma som helst. Ett vanligt huvudlag man har att leda hästen med.

Och varför? Varför använder många utrustning övht? Varför använder många speciella skydd när det finns andra skydd etc.

Du menar alltså att hästen är så okänslig att den inte alls känner av att den har knutar runt huvudet så länge ingen drar i grimman? Ungefär som att somliga påstår att det inte gör något om de har graman på hästen, för den skulle inte känna något så länge ingen tar i gramanen?

Om man då bara, som jag tolkar dig, har repgrimman som någon slags "prydnad" på hästen så blir det ju ännu underligare, varför ha repgrimma överhuvudtaget?

Jag är ingen fanatisk repgrimmemotståndare, den kan säkert fylla en funktion när det gäller vissa hästar/viss träning. Det jag reagerar på är att i trådar av den här typen så tas enbart sådant upp som kan räknas till vanlig normal hantering/uppfostran. Och det förvånar mig storligen att man skulle behöva använda just repgrimma till sådant.
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Du menar alltså att hästen är så okänslig att den inte alls känner av att den har knutar runt huvudet så länge ingen drar i grimman? Ungefär som att somliga påstår att det inte gör något om de har graman på hästen, för den skulle inte känna något så länge ingen tar i gramanen?

Om man då bara, som jag tolkar dig, har repgrimman som någon slags "prydnad" på hästen så blir det ju ännu underligare, varför ha repgrimma överhuvudtaget?

Repgrimma är en väldig smidig och lätt grimma att använda när man tar in och ut hästar osv.

Och jag har otroligt svårt att tro att hästen känner av dessa knutar mer än vad dom känner av spännen på en vanlig grimma. Då skulle man varken kunna ha träns eller någonting på hästen. Och jämföra med en graman är en otriligt konstig jämförelse för övrigt. Gramanen är ju heller inte övht skadlig för hästen oanvänd, då är den ju mest som en irriterande grej.

Spännerna som tex är på insidan på vissa träns, dom är okej antar jag eller?
Och jag har inte utrustning som en prydnad, kanske du har men det har inte jag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp