Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Haha.. Min tränare visade mig det där när vi var på jobbresa. Vi fnissade gott åt det.

Jag är kvinna men har nog med självdistans att skratta åt det och köpa de delar som är vettiga. Ironi är urkul!
Jag förstår inte hur man orkar bli arg och upprörd över det där.

Han pratar mycket och är helt galen. Men kul på sitt sätt. Och har många poänger!
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Som jag sa han kan babble på :D
Men sila man igenom det är en del som är ryktig.
The Secret....ta en kupp kaffee, och ryktig lyssna till vad han säjer.
Men and Women are wired differant,
What he forgot too mention is there are women who are wired differant that other women!
We call´d them Tom Boy´s
www.youtube.com/watch?v=VozeI06JAV8
They are horsewomen standing beside horsemen ready too get the job done.
They don´t have problem horses and don´t understand what all this "problem horse is all about"!
When was the last time you hear a man complain about his problem horse?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Mm, men varför ska vi lyssna om ni inte kan lyssna på oss? Vi kan ju upprepa om och om igen att utrustningen inte har något med NH att göra, att vi INTE och ALDRIG NÅGONSIN skulle rycka våra hästar i repgrimmor, tvinga dem till saker dem inte vill :)

Jag har läst alla inlägg och om jag inte hade bett om andras åsikter så hade jag väl aldrig lagt upp den här tråden, inte sant?
Jag dömer ingen och påstår inte att någon är dum i huvudet oavsett vad personen tycker eller gör med sin häst, men jag kan ändå inte förstå varför ni går in i en diskussion om ni inte kan ta till er andras åsikter ;)
Jag tar till mig, men jag kan inte bryta min egen uppfattning om saker, och jag ber er heller inte att bryta er uppfattning om vad som är rätt och fel, ber er bara att inte döma alla som ägnar lite tid åt NH ibland, så negativt och så hårt.

/ Mvh Pathmaker
Ps. Bara för att jag är ung är jag inte dum ;)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag tänker såhär. förr visste man om hästens behov av rörelse. I synnerhet med en som hade styrka o kondis.

rider man den dagligen o har en plan så uppstår inte dessa nästan boxvilefasonerna hos hästarna.

Förr...;) så insåg man det o red... bara.

Tävlandet gjorde oxå att hästarna fick komma ut o se annat o få större socialt utbyte o livserfarenhet. Folket fick då oxå se andra sidor hos hästarna som DE fick lära sig att behärska. Man ändrade inte på HÄSTARNA utan vande dem.

Man höll heller inte på med unghästarna för det behövs inte om människan är trygg. De blev då heller inte såna som kliver på människan. Bara flaskuppfödda.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

"Genom att vi lär oss att förstå hästens psykologi, språk och naturliga beteenden får vi hästen att välja att göra det vi vill att den ska göra."

Jag är inte en NH fanatiker, men jag gillar filosofin. Istället för att stå med godis eller piska, så får jag hästen att välja att göra det jag vill göra.

Sen finns det idioter i alla discipliner, filosofier osv. Det betyder inte att det är fel på filosofin eller vad man nu vill kalla det, utan det är fel på människan som utövar den. Sen kan man tolka allt på olika vis.

Jag använder "NH" som ett träningssätt. Alltså att jag "lurar" (eller vad man vill kalla det) hästen till att göra det som jag vill göra det, jag vill att hästen ska gå i en cirkel runt mig, när hästen gör det ska den tänka "här var det ju behagligt att gå" Sen behöver jag inte kalla det NH, för mig är det ett träningssätt.

"Genom att förstå ideologin bakom NH kan man lättare hitta träningsmetoder som passar varje häst, varje människa och varje situation och därmed skapa en god och stabil grund för att utveckla vilken disciplin som helst."
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag gillar inte att sålänge man är PÅ hästen är det fel o när man slutar rätt= tryck -eftergift. Det finns mkt bättre signalsystem att ta till o låta hästen få en chans att svara.

I europeisk dressyr har man t.ex tagit små förhållningar.. upprepade små stycken istället för att dra o vänta på att hästen ska ge efter. Nu har man dragkamp eller sätter in ett skarpt bett/ skarpt huvudlag för att få lydnad istället för att lära den signalerna.

hästarna ska ha beröm o även en gobit om de lärt sig ngt nytt. Läs lite om allmän inlärningspsykologi. ALLA inkl. människan gör mer om de får en morot/ lön eller klapp på huvudet. VAD duktig du är:love:

Det finns så många sätt i att vara tydligare o då schysstare än att man vill att hästarna ska kunna läsa ens tankar- som karlar är inne på:D

Jag tycker att det är oerhört synd att man förkastar gammal vedertagen kunskap o istället tar allt från machokulturer.

Vill man vara en omtyckt ledare eller en Gestapo?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Om du behöver stå och dra och lägga tryck hela tiden har du gjort fel.
I början när jag ville att min häst skulle backa när jag la upp fingret räckte det med att hon bara vägde lite bakåt, då kom eftergiften och belöning. NH betyder inte att man inte ska gosa och berömma hästen. Det gör jag ofta.

Du måste ställa så lite krav att hästen klarar av det. Slutar det med att du står och drar eller trycker PÅ så har du begärt för mycket.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Åh andra sidan är det just i den svängen som jag ständigt hör - "man får inte handmata hästen, då tror den att den står över dig i rang." Ett jäkla tjafsande om denna rang.

Om man ser till att hästens fysiska behov är tillfredställda först och främst, mat/vila/motion/socialt umgänge, samt att den är frisk och kry, så är det fantastiskt hur många problem som bara "försvinner".


Association som bara delvis har med tråden att göra:
Jag blev uppringd av en familj som just skaffat fodervalpis för något halvår sedan, och personen frågade om det var farligt att klappa hunden för mycket - "kommer den utmana ledarskapet då?". Ibland blir man fasen aldelles konfys... Nej, för jössen namn! Klappa inte hunden! Då kommer den äta upp dig när den blir stor nog att nå din strupe...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Åh andra sidan är det just i den svängen som jag ständigt hör - "man får inte handmata hästen, då tror den att den står över dig i rang." Ett jäkla tjafsande om denna rang.
Kanske dags att se över umgänget? :idea:
Påståendet brukar annars gälla att hästen blir "nafsig och tiggig" om den matas med godis. Vilket säkert stämmer om man överdriver samt inte läser av hästen.

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag matar inte med godis från handen av den anledning att jag inte vill ha en tiggig häst. Och jag behöver heller inte godis, min häst nöjer sig med mys, skulle ja ta fram godis skulle det nog bli dålig fokus. Sen finnas det säkert hästar som går bra att mata med godis från handen. Jag låter heller inte min häst ta hö från min famn, jag ska kunna gå in i hagen och lägga höet på plats och hon ska vänta tills jag bjuder maten åt henne. Har inget med makt att göra, utan att jag vill ha friväg och ingen som sliter mat ur famnen när jag ska gå med det till rätt plats. Samma sak när jag kommer med foder, det får hon äta ur krubban när jag lagt dit det och gått undan, vill inte ha en häst ovanpå mig eller som tränger sig för att få maten. Sen kan jag dock ge någon morot eller äpple från handen om jag råkar ha en i fickan någon gång. :)

Har inget med NH att göra i mina ögon, utan man sätter de regler man vill ha på sin häst. Upp till en själv vad man vill ha för regler. NH är ett hanteringssätt, har inget att göra med om man vill mata med godis eller ej.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Svarar du mig nu?

JAG behöver inte stå o dra.:confused: Jag GÅR o då går hästen. Den kan t o m gå före mig. Jag pratar med hästarna o de få godis o har inte blivit tiggiga på 20 resp 13år. för att de får godis som belöning för väl utfört arbete.

De kan ju försöka att se extra söta ut eller gnägga o vill man kalla det för tiggeri så vassego:laugh:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nej, jag syftade på det att när folk ser NH så ser dom folk som står och drar och viftar och tror att det är så NH är. För mig är inte det NH. Om jag måste stå och ha dragkamp med min häst så har jag gjort fel eller begärt för mycket. NH går ut på att komma överens och få hästen att välja den vägen vi vill att den ska gå. Inte att stå och vifta och dra TILLS den väljer den vägen. För mig är NH sunt förnuft. Ett sätt att lära. Inget hokus pokus eller hästspråk.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Är det sunt förnuft att låta den gissa vad man vill?

Nej det är att vara tydligt med alla medel som man har- commom sense för människan som har medlen- språk armar o övrig kroppshållning. Positionen gentemot hästen.

NH ska vara ngt som ska föreställa att prata på hästens vis, vilket är en ren omöjlighet då hästar prata på ett helt annat vis. Rör ena örat, munnen, svansen....

däremot är hästen expert på att läsa av vårat omedvetna kroppspråk o för att det inte ska bli tokigt så bör man köra bättre metoder- från oss som ska ha den större hjärnan för att kunna utföra det.

till skillnad från oss kan de även utläsa dofter
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag har ingen gissningslek med min häst, jag är väldigt tydlig med vad jag vill. I min värld är NH att jag är övertydlig med min kropp och signaler vad jag vill och sen tonar jag ned. Tror inte NH är så långt ifrån vanlig hästhantering, same, same but different. Man har bara valt att sätta det i ett eget fack.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Vill man vara en omtyckt ledare eller en Gestapo?
Den frågan borde alla djurmänniskor ställa sig själva. Att jag haft grimma på hästarna när jag varit ute med dom har bara varit rent psykologiskt för att omgivningen skulle känna sig trygga, inte för att det behövts och när vi kommit utom synhåll från bebyggelsen så har jag släppt hästarna lösa. Dom har hållit reda på var jag varit och inte tvärt om, ville jag dom något så visslade jag bara på dom. Oftast hade jag inte ens grimma utan bara halsrem och bara för syns skull.

För många år sen på en hästtävling så låg fjordan i skuggan av kiosken och sov helt lös medan folk handlade bakom ryggen på henne, hon var trygg i sig själv och alltid van att vara lös överallt och brydde sig aldrig om att ta sig ner till dom andra hästarna för att "mingla".
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

För många år sen på en hästtävling så låg fjordan i skuggan av kiosken och sov helt lös medan folk handlade bakom ryggen på henne, hon var trygg i sig själv och alltid van att vara lös överallt och brydde sig aldrig om att ta sig ner till dom andra hästarna för att "mingla".

Jodå, jag har sett en sådan scen.....

Efter att en hingst hade slitit sej på lastningsplatsen....

DET var ingen vacker syn.... om man så säger....

Ägaren till stoet menade att det absolut INTE kunde vara hennes fel då hennes sto ALLTID gick lös....

Vaddå tänka på andra ? ? ?

Kan ta ett annat exempel i bekantskapskretsen:

Dom hade en egen och en foderhäst.
Inga hagar utan släppte alltid ut hästarna själva ur stallet så dom fick gå som dom ville i skogen runt dom bodde....

Dock blev dom tvungna att flytta därifrån efter att foderhästen blivit överkörd av en timmerbil...

DET blev dyrt liksom....

Vaddå tänka på andra ? ? ?

Skulle dock gärna vilja veta hur NH-folkets tänkande fungerar ? ? ?
För det verkar som om där NH går in går vettet ut....

Innan det flyttade hit en sådan där NH-instruktör hände ALDRIG sådana för övriga människor och djur farliga situationer....

NU händer det saker flera gånger/månad.....

Dock ALDRIG hos dom "gamla bönderna"......

Så hur i hela fridens namn ska jag bli motiverad att börja med NH ? ? ?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jodå, jag har sett en sådan scen.....

Efter att en hingst hade slitit sej på lastningsplatsen....

DET var ingen vacker syn.... om man så säger....

Ägaren till stoet menade att det absolut INTE kunde vara hennes fel då hennes sto ALLTID gick lös....

Vaddå tänka på andra ? ? ?

Kan ta ett annat exempel i bekantskapskretsen:

Dom hade en egen och en foderhäst.
Inga hagar utan släppte alltid ut hästarna själva ur stallet så dom fick gå som dom ville i skogen runt dom bodde....

Dock blev dom tvungna att flytta därifrån efter att foderhästen blivit överkörd av en timmerbil...

DET blev dyrt liksom....

Vaddå tänka på andra ? ? ?

Skulle dock gärna vilja veta hur NH-folkets tänkande fungerar ? ? ?
För det verkar som om där NH går in går vettet ut....

Innan det flyttade hit en sådan där NH-instruktör hände ALDRIG sådana för övriga människor och djur farliga situationer....

NU händer det saker flera gånger/månad.....

Dock ALDRIG hos dom "gamla bönderna"......

Så hur i hela fridens namn ska jag bli motiverad att börja med NH ? ? ?

Ursäkta, men fan vad idiotiskt. Kanske dags att lära sig vad NH är och inte gå och tro att idioter som påstår sig "använda NH" betyder att sån är NH. Jag rider i bett osv, hästen står i ordentlig hage osv. NH är ett sätt att arbeta med hästen och lära hästen i mina ögon, det är inget hästprat eller vad man nu vill kalla det. Finns tusen olika sätt att lära, och inom NH finns det tusen olika slags NH. Döm människorna som använder filosofin, och inte själva filosofin.

Ta tillexempel vanlig hederlig ridning, det finns idioter som tror att pisk och sporrar ska användas till att straffa eller som pådrivning. Pisk och sporrar ska vara en förfining eller förlängd arm. Det är den som använder det fel som är idiot, inte grundtanken med hur det ska användas, för den var något helt annat.

NH ska vara hamoniskt mellan häst och människa, inget bråk eller maktkamp. Så nästa gång ni ser någon stå och vifta med ett rep eller slita i en häst, tänkt inte "NH" tänk "vilken idiotisk människa"
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Men personerna vars handlande leder till tillbud och katastrofer motiverar ju hela tiden sitt handlande med att dom visst är NH-tränade/tränar NH......

INTE att dom handlat idiotiskt.....
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Vilken idiot säger jag gjorde fel för att jag är en idiot? Vilken idiot säger jag gjorde fel för att jag är så korkad att jag missuppfattat hela läran? Och det då oavsett lära..
Dumhuvuden kommer alltid missuppfatta saker och hävda att så ÄR det!
Och ursäkta, för jag vill inte vara taskig, men hur kan man vara så naiv att man tror att det är pga en träningsform och anta att den då utförts korrekt?
En träningsform framtagen av folk med hästen som bruksdjur är funktionell.
Man måste ha kvar sin häst att arbeta ihop med. Då kan du jugissa hur många som skulle tappa sina hästar så..
Och inse att det här är gjort av någon som är lite pantad och har missat mycket, antagligen i hela livet och inte bara inom NH.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Men personerna vars handlande leder till tillbud och katastrofer motiverar ju hela tiden sitt handlande med att dom visst är NH-tränade/tränar NH......

INTE att dom handlat idiotiskt.....

Klart att dom gör! Finns inte många som erkänner att dom är fel ute utan håller sig stenhårt till en tro och motiverar det med någon lära...NH eller barfotatalibaner, hej och hå dom finns överallt ...:cool:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp