Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Men personerna vars handlande leder till tillbud och katastrofer motiverar ju hela tiden sitt handlande med att dom visst är NH-tränade/tränar NH......

INTE att dom handlat idiotiskt.....


Jag stöter framförallt på argumentet "hästen ska inte reagera på något annat än människan i andra änden av snöret". Gör den det accepterar den inte människans ledarskap och måste tränas mer. Den får inte haja till, inte titta, inte ta initiativ, absolut inte sprätta iväg lite, utan ska ha huvudet lågt och enbart vara fokuserad på kommande kommandon.

Sedan NH-tränas det väldigt olika. Personen som håller i de flesta Nh-kurserna här ÄR mjuk rent fysiskt - inga ryck och skrik. Sedan finns det andra vilka gör just detta, hoppar av om hästen gör fel och jagar runt den på minivolt för att den ska inte utmana, som "tigerattackerar" den framifrån och får den att kasta sig bakåt. Desensibiliserar genom diverse otrevliga metoder.

Vill man välja den obehagligaste vägen (för att få utlopp för sin egen rädsla kanske) så går det alltid. Oavsett hur man jobbar, eller vad man tränar för den delen. Sedan tycker jag dock att alla, även den mjuka tränaren, har som ideal att hästen ska bli väldigt avstängd. Men man strävar efter målet på olika sätt. Och ja det är trevligare för hästen att försiktigt ledas igenom cavalettikombinationer, än det är med en galen människa som viftar emot dess helt oskyddade ögon och sliter den i huvudet så det smäller i grimskaftet.

Solis skrev klokt någonstans ovan om den film som Pathmaker (tror jag) visar som det goda exemplet på NH i denna tråd. En film där Mr P "leker" med en häst. Vari "leken" består från hästens sida i den filmen förstår inte jag. Ser bara en lös häst i corall som tvärsnabbt lyder minsta lilla vink från Mr P. Lek för mig är någonting som två individer gör tillsammans. Inte en individ som ger direktiv och den andra som omedelbart lyder, utan minsta initiativ, utan minsta försök till social interaktion. Det är inte lek för mig, utan lydnadsträning. Som för all del kan liknas vid korrigeringsridning i vissa fall.

Hästen ska liksom inte vara häst längre, inte agera som en häst gör. Den ska vara skogsmoppe. Då känns det enklast att krasst skaffa en äldre cool individ, istället för att (som de flesta här i bushen faktiskt) köpa sig en billig yngre häst som varken är utbildad eller särskilt stabil. Inte konstigt att det blir problem när ägaren inte har koll och försöker hitta utvägar. Detsamma gäller ju dem i gruppen ovan som inte anammar NH. En bekant kom förbi med sin lilla travare som stuckit med henne ett antal gånger nu, h*n har köpt en blank stång som var på rea, och nu minsann lyssnar hästen. Den har blivit så lydig så. :crazy:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jodå, jag har sett en sådan scen.....

Efter att en hingst hade slitit sej på lastningsplatsen....

DET var ingen vacker syn.... om man så säger....

Ägaren till stoet menade att det absolut INTE kunde vara hennes fel då hennes sto ALLTID gick lös....

Vaddå tänka på andra ? ? ?

Kan ta ett annat exempel i bekantskapskretsen:

Dom hade en egen och en foderhäst.
Inga hagar utan släppte alltid ut hästarna själva ur stallet så dom fick gå som dom ville i skogen runt dom bodde....

Dock blev dom tvungna att flytta därifrån efter att foderhästen blivit överkörd av en timmerbil...

DET blev dyrt liksom....

Vaddå tänka på andra ? ? ?
Fjordan var inte ens i närheten av okända hästar för tävlingsbanan låg mellan kiosk-sekretariat och parkeringen och jag både tävlade den dan och skötte delar av sekretariatet pga. brist på folk. Hade det varit andra hästar i närheten så hade hon inte varit lös, dom enda hästar hon snackade lite med var såna hon kände sen tidigare och vars mattar satt utanför kiosken och fikade.

Lösa hästar på gården hade jag på förra stället, funkade hur bra som helst och en avelssugga som gått "bom" fick komplettera sällskapet. ;)

Första lösgående hästen jag hade där var en kompis asociala korsningsmärr som kom till mig precis efter hon köpte henne, den hästen fick leka hund och vara med överallt, även inomhus, hon gick aldrig längre bort än att hon såg gården eller till postlådan en gång om dan när hon hämtade posten. Förb. klok och rolig häst som hade haft ett helvete innan hon kom till mig.

Att jag kunde ha dom lösa berodde ju dels på att dom trivdes hemma och att det var en halv kilometer till byvägen.


Allt är inte svart eller vitt, det finns lika många färger som det finns varelser på planeten.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Hästen ska liksom inte vara häst längre, inte agera som en häst gör. Den ska vara skogsmoppe.
Så uppfattar faktiskt jag det också och frågar mig, vart tog teamworket vägen?

En bekant kom förbi med sin lilla travare som stuckit med henne ett antal gånger nu, h*n har köpt en blank stång som var på rea, och nu minsann lyssnar hästen. Den har blivit så lydig så. :crazy:
Jag blir faktiskt ledsen när jag ser och hör sånt, jag, med mina "galna och taskigt inridna" hästar har ju farit runt bygden i bara grimma och rejsat runt och haft skoj ihop, jag trodde att det där med att skaffa häst, det gör man för att ha nån att ha kul tillsammans med. Tydligen har mina hästar tyckt jag varit kul att vara ihop med för ingen har dängt av mig eller stuckit utan att lyssna och jag har kunnat hoppa av dom var som helst och bara släppt dom, och dom har hållit koll på var jag varit istället för tvärt om. Kompisar lämnar inte varann.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Skulle dock gärna vilja veta hur NH-folkets tänkande fungerar ? ? ?
För det verkar som om där NH går in går vettet ut....
Nä, vi tänker inte. Vi kan inte tänka!
Vi är, som du tycker, idioter allihop!!! :eek:

Nu när jag erkänt hur usla och inkompetenta vi "NH-människor" är, kan man då hoppas på att du och övriga riktar era aggresioner åt annat håll? Kanske dissekrerar hästhanteringen hemmavid? :angel:

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag stöter framförallt på argumentet "hästen ska inte reagera på något annat än människan i andra änden av snöret". Gör den det accepterar den inte människans ledarskap och måste tränas mer. Den får inte haja till, inte titta, inte ta initiativ, absolut inte sprätta iväg lite, utan ska ha huvudet lågt och enbart vara fokuserad på kommande kommandon.

Sedan NH-tränas det väldigt olika. Personen som håller i de flesta Nh-kurserna här ÄR mjuk rent fysiskt - inga ryck och skrik. Sedan finns det andra vilka gör just detta, hoppar av om hästen gör fel och jagar runt den på minivolt för att den ska inte utmana, som "tigerattackerar" den framifrån och får den att kasta sig bakåt. Desensibiliserar genom diverse otrevliga metoder.

Vill man välja den obehagligaste vägen (för att få utlopp för sin egen rädsla kanske) så går det alltid. Oavsett hur man jobbar, eller vad man tränar för den delen. Sedan tycker jag dock att alla, även den mjuka tränaren, har som ideal att hästen ska bli väldigt avstängd. Men man strävar efter målet på olika sätt. Och ja det är trevligare för hästen att försiktigt ledas igenom cavalettikombinationer, än det är med en galen människa som viftar emot dess helt oskyddade ögon och sliter den i huvudet så det smäller i grimskaftet.

Solis skrev klokt någonstans ovan om den film som Pathmaker (tror jag) visar som det goda exemplet på NH i denna tråd. En film där Mr P "leker" med en häst. Vari "leken" består från hästens sida i den filmen förstår inte jag. Ser bara en lös häst i corall som tvärsnabbt lyder minsta lilla vink från Mr P. Lek för mig är någonting som två individer gör tillsammans. Inte en individ som ger direktiv och den andra som omedelbart lyder, utan minsta initiativ, utan minsta försök till social interaktion. Det är inte lek för mig, utan lydnadsträning. Som för all del kan liknas vid korrigeringsridning i vissa fall.

Hästen ska liksom inte vara häst längre, inte agera som en häst gör. Den ska vara skogsmoppe. Då känns det enklast att krasst skaffa en äldre cool individ, istället för att (som de flesta här i bushen faktiskt) köpa sig en billig yngre häst som varken är utbildad eller särskilt stabil. Inte konstigt att det blir problem när ägaren inte har koll och försöker hitta utvägar. Detsamma gäller ju dem i gruppen ovan som inte anammar NH. En bekant kom förbi med sin lilla travare som stuckit med henne ett antal gånger nu, h*n har köpt en blank stång som var på rea, och nu minsann lyssnar hästen. Den har blivit så lydig så. :crazy:
Jag delar din upplevelse tillfullo t o m det sjuka fetstilta.

Vad fasen lär sig folk idag:eek:

Dessa stackars unghästar som inte får vara unghästar. Min gamla häst skulle behövas drillas ordentligt. Den bjuder ju o tycker att det är kul att galoppera o behöver det för sinnet- ja t o m vid den åldern.

Varför köper man unghästar om man inte tål lite bus.:confused: Inte ens det allra minsta- precis som du beskrev. Ett skutt åt sidan o då :devil:
Hästarna är som spegeln av de själva.

Om hästen ser spöken så vet vi vem det kommer ifrån! De blir som man gör dem eller så gör man om dem helt o hållet för att passa människan. Den som inte borde ha häst alls.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Solis skrev klokt någonstans ovan om den film som Pathmaker (tror jag) visar som det goda exemplet på NH i denna tråd. En film där Mr P "leker" med en häst. Vari "leken" består från hästens sida i den filmen förstår inte jag. Ser bara en lös häst i corall som tvärsnabbt lyder minsta lilla vink från Mr P. Lek för mig är någonting som två individer gör tillsammans. Inte en individ som ger direktiv och den andra som omedelbart lyder, utan minsta initiativ, utan minsta försök till social interaktion. Det är inte lek för mig, utan lydnadsträning. Som för all del kan liknas vid korrigeringsridning i vissa fall.

Jag reagerar också på att Mr P har ett ganska okontrollerat kroppsspråk/rörelsemönster. Och jag fattar inte heller varför han måste vifta så stort med den där pisken för att få hästen att röra sig som han tycker att den ska.

Det ger för mig ett hafsigt och obalanserat intryck.

Vad gäller frågan om "hippie", så tänker jag mig en hippie som en fri och liksom livsbejakande person, vilket den NH som jag hittills har kommit i kontakt med är minst av allt. Snarare skulle jag säga att "de" (NH-arna) är hästvärldens militärer i dagens tappning - lite andra kläder, lite utrustning av annat snitt, men kadaverdisciplin. En kadaverdisciplin som enligt historiska beskrivningar inte ens var helt önskvärd på slagfältet, där hästens egen personliga styrka och initiativ ofta behövdes (nu säger jag inte att hästarna har haft det bra i krig, jag säger att NH så som det visas här på buke är så långt från bilden av glada, fria hippies jag kan komma).
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Tycker synd om er som inte fått se riktig "NH" då. I mina ögon är det det mest harmoniska mellan häst och människa. :) Jag har aldrig tigerattackerat min häst och skulle aldrig göra. NH går ut på att häst och människa lyssnar på varann. Finns inget militärt över det, då har ni sett något heeelt annat.

Skulle jag stå och vifta, attackera eller rycka i min häst är det inte NH längre. Då är det min okunskap som talar, och inte NH filosofin.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Vilket klipp? Jag själv håller på lite med NH. Gått kurs hos en person som inte inriktar sig och matar på just en riktning, utan som tar det bästa från allt. Det ni skriver, att man är militär, eller tar bort hästens egna vilja stämmer inte alls. Vilket bevisar för mig att ni inte vet vad NH är. Ni själv har förmodligen bara läst om det, sett något klipp, eller sett någon som tror sig kunna NH stå och vifta med ett rep.

Nh går ut på att bygga en harmonisk stämmning mellan häst och människa. Gör det inte det så är det inte NH eller så har något gått snett. Man ska aldrig tvinga hästen, eller ta bort den egna vilja. Hästen ska VILJA göra rätt. Inte göra det för att den inte har ett annat val. Jag har en häst som kommer frivilligt med mig vart jag än går utan grimma, hon hänger med mig i hagen och ropar när jag kommer, är detta militärt? har jag tagit bort hästens glöd?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Tkr det är helt ok att hästen tittar på annat, men om jag ber om ngt så vill jag ju ha respons. Ingen kan vara 100 % fokuserad hela tiden. Därför tar man det ju lite lugnt emellanåt. De bästa dressyrpassen är ju de där fokus är då det behövs å sen fullständig vila från krav. Sen vill vissa vara med hela tiden "vad ska vi göra nu!?" "jag vill, jag vill, jag vill!" Men även de behöver bara relaxa ibland. Det blir som en belöning. Hästen vet fort när den får arbeta och när det bara är softa som gäller.

Lek = bus på bådas villkor som är roligt. Tror inte man tänker så mkt på rang osv, man bara är å har skitkul med sina hästar :D.
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det här klippet var det jag tänkte på:

Vad är bra NH för dig då?

Jag tycker det här ser trevligt ut. Hästen är avslappnad och helt fokuserad på människan. Hästen söker kontakt och ställer frågor hela tiden. Jag försökte hitta en bra video där "allt visas" men det är inte så lätt ;) Visa en sånn här kort film om NH är ungefär som att visa ett 10 sek klipp på en dressyryttare det är så mycket mer.

http://www.youtube.com/watch?v=CoVg7OrgDIQ&feature=related

Jag tycker alltså inte att det ser trevligt ut, och jag tycker att tränaren använder väldigt stora gester för att åstadkomma förhållandevis lite.

Det ni skriver, att man är militär, eller tar bort hästens egna vilja stämmer inte alls. Vilket bevisar för mig att ni inte vet vad NH är. Ni själv har förmodligen bara läst om det, sett något klipp, eller sett någon som tror sig kunna NH stå och vifta med ett rep.

Jag har en häst som kommer frivilligt med mig vart jag än går utan grimma, hon hänger med mig i hagen och ropar när jag kommer, är detta militärt? har jag tagit bort hästens glöd?

En av de saker som väldigt tydligt visar hur NH är ett slags pseudovetenskap där man också sätter väldigt stor tillit till vissa gurus (en karismatisk ledare, någon?) är just att man, enligt de/er som försvarar NH, inte anses förstå det om man inte gillar det. (Och då dessutom gillar just det som den man pratar med vid tillfället tycker är bra.) Det är ett slags sekteristisk kunskapssyn där man anser att endast vissa har nått kunskap (skådat ljuset). Jag accepterar inte den kunskapssynen, och det är en kunskapssyn som minskar min respekt väldigt mycket.

Om din häst är underordnad in absurdum eller inte, kan jag inte utläsa av vad du skriver. Jag är heller inte etolog, tex.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

KL:
Kan vi inte enas om att NH är en myt, ett mode-ord, det finns inte och det är bara (ytterligare) ett sätt att flytta pengar mellan hästägare och "tränare" genom att belysa problem som i grunden inte finns? Först skapar man ett problem och sen försöker man långsiktigt lösa det till största möjliga kostnad,,,,,,,,,,:grin:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det är skillnad på att ha en tränare, eller följa någons tips och att ha en ledare som man anser vara "upplyst". Det är som sagt upp till varje människa hur man väljer att tolka och vad man väljer att ta in. Jag anser inte att någon av dessa är "upplysta" men jag tycker att dom har väldigt bra tips, och genom att använda deras råd och tips har jag fått en mycket bra kontakt med min häst, och en väldigt samarbetsvillig häst. Sen har jag valt att inte följa en massa lekar, eller använda den där pisken pat parelli har, jag följer heller inte montys råd om att inte se hästen i ögonen osv. Jag har valt att använda nh som fungerar i vardagen. Även en person som inte bryr sig ett skvatt om nh ska kunna hantera min häst utan problem.

För mig är NH ett sätt att lära och jobba med hästen. Inte att trycka ned och skapa en undergiven individ. Utan en vän som tycker om mig, och vill vara med mig, men ändå lyssnar till mina regler och tycker att dom är okej. Jag vill kunna jobba med min häst utan pisk, sporrar, bett osv, men jag vill också kunna jobba med min häst med dessa saker. Jag vill att kommunikationen mellan mig och häst ska vara sån att jag inte blir beroende av varken repgrimma, pisk eller bett. Och i mina ögon är det vad NH går ut på. God kommunikation, bra relation, nöjd häst och nöjd människa.

Håller med om i filmen att hästen är så pass känslig att dessa överdrivna gester inte behövs. Kanske han vill visa upp och överdriver sina rörelser? Har inte möjlighet till ljud nu utan snabbspolade igenom filmen. Är ingen följeslagare av någon speciell "guru". Men jag använder mig av de olika sättet och blandar hej vilt alla olika NH gurus tips till något som fungerar i vardagen.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det finns ju faktiskt de som har lite känsla o du är kanske en av dem:bow:

Just nyss gick det en NH-människa förbi. givetvis till fots o min karl frågade mig vad den sysslade med. Samma människa som för ngn månad sen ryggade hästen 5 ggr uppför en lång backe. Nu var det ngt nytt. Knackade med spöt på hals o bog- oavbrutet.

En unghäst... som fortfarande efter 4 års "ridutbildning "ej ens kan skrittas ut ensam.
En JÄTTEFIN sporthäst som dessutom inte får röra sig i sin egen fina balans utan som ska göras om till att "bära".

Det som fattas är tillit o galopp, så hästen någonsin blir avrastad.

Så himla enkelt, men det ska vara svårt.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag var i "hippievärlden" då det begav sig. Och nu är jag i den förfärliga "NH-världen".
Tänka sig. :)

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nej,
Natural Horsemanship är ingen myt.
Även om du inte förstår eller vill lära dig, vad det innebär.

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det lät underligt. Du kunde inte gått ut och frågat vad hon pysslade med? Det hade ju varit intressant att veta, fast hade det blivit fel att fråga? Jag menar vissa tkr man lägger sig i. Och ffa om det var du som hade frågat, med tanke på din uppfattning om Nh alltså. Och sen att du nämnde om skritteriet så har det inget som helst att göra med nån Nh. Vill inte folk som anammar nh skritta ut själva lr vad är det frågan om? Det låter onekligen väldigt märkligt. För ngr veckor sedan såg jag ett ekipage och hon höll på med skänklarna så att jag kunde se dem ända från stallet ut på vägen :eek:! Och ja hennes häst mår ju därefter oxå. Hon har gått diverse nh kurser, men jag skulle inte kalla det för nån nh någonstans det hon håller på med.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Håller med om i filmen att hästen är så pass känslig att dessa överdrivna gester inte behövs. Kanske han vill visa upp och överdriver sina rörelser? Har inte möjlighet till ljud nu utan snabbspolade igenom filmen. Är ingen följeslagare av någon speciell "guru". Men jag använder mig av de olika sättet och blandar hej vilt alla olika NH gurus tips till något som fungerar i vardagen.

Tja, hästen bryr sig ju inte så mycket om viftandet och inte heller om allt flaxande med kroppen som tränaren gör och som så vitt jag kan bedöma inte betyder någonting. Den är väl van. Jag är inte van.

Jag tycker snarare att tränaren borde ha kroppsmedvetenhet nog att röra sig mer småskaligt. Många hästar blir ju oroliga när man flaxar så där. Jag lär barnen i stallet att röra sig mer behärskat än vad han gör.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp