Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ja men det är ju så alla runt om ser oss :p att "vi" är ett eget folk..


Nej. Alla ser inte "er" som ett "eget folk". Läs dessutom inledningen och de första sidorna i tråden så ser du att försök till just en sådan konstruktion skapas redan där. Men då genom ett positivt isärhållande.

Jag ser ingen orsak till någon uteslutande gruppindelning, varken för att hävda positiva eller negativa saker - däremot måste man ju kunna diskutera metoder, och bakomliggande teori. Mål och syfte. Och i den diskussionen så kommer givetvis förförståelse och egna upplevelser fram. Det är ju så den mänskliga hjärnan förstår sin omvärld, genom att skapa kategorier.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Många stall har sånna hästar. Stressade hästar som går i småhagar som blir hysteriska vid insläpp och hysteriska vid utsläpp, som tränger en såfort man öppnar boxdörren etc.

Jag tänker inte hantera andras hästar om dessa hästar beter sig illa. Klarar ägaren inte att uppfostra den så får hen snällt sköta sin häst själv.

Men som jag skrev så möter jag faktiskt sådana hästar enormt sällan i min vardag. Är ändå ute och far runt relativt mycket i olika stall.

Den senaste "hysterikern" var flera år sedan, en bred jäkel på klubben som lärt sig skrämma små elever och knuffa undan dem när han skulle ut ur boxen - Freedom! Han fick ett grimskaft i näsan. Snabbt och effektivt. Sedan promenerade han snällt. :devil:


Har även en sådann häst på lösdriftet, stort kallblod som verkligen bara går rätt över en om man inte flyttar på sig, som sticker iväg i full galopp såfort den ser en backe och det går verkligen inte att stoppa den och ägaren låter hästen bete sig precis som den vill. Totalt livsfarligt speciellt med tanke på att det ofta går folk med barnvagnar etc på dom vägarna. Lite dressyr och lite uppfostran att man faktiskt inte går över folk hade inte skadat där. Den hästen saknar verkligen respekt för människor. Den gör precis som den vill.

Håller med rent generellt.

Däremot ser jag inte riktigt likhetstecknen mellan NH och normal hästuppfostran som den lärs ut på ridskolor, för att inte tala om lydnad under ryttare. Jag tänker icke bli påsprungen, sparkad, nonchalerad, eller sitta på en häst som helt plötsligt kan dra iväg åt vilket håll som helst - och att få igenom sådana basic grejer i uppförande har heller aldrig varit några problem. Det behövs inga specialmetoder för det.

Däremot är det inte min sak att uppfostra andras hästar.


Och jag är för övrigt också fullkomligt medveten om att hästar inte mår bra i stallen med små grushagar och manegeridning och att dom är smått hysteriska såfort det händer nåt är inte konstigt. Majoriteten av dom hästarna hade nog lugnat sig betydligt om dom kom till ett stall med större hagar och längre utevistelse.

Agreed. Men då blir det också lite orättvist att börja i änden "hästen ska lära sig". Istället för i änden "hästen ska må mentalt och fysiskt bra".

Jag ställer inte min häst i ett stall där jag vet att han kommer må dåligt, hetsa upp sig, börja krubbbita (igen), börja hota folk (igen)... etc etc. Och måste jag hantera en häst som uppenbart har brister i sitt vardagsliv så har jag också viss förståelse för den. Det betyder inte att jag accepterar att tuggas på.


Det är inte fel att uppfostra hästar till ett normalt liv.

Och igen, om du läser vad jag skrivit så har jag inte skrivit någonstans att man ska hålla på med en massa övningar och träna på massa saker. Men uppfostra hästarna måste man göra, man får inte låta dom göra precis vad dom vill när dom vill.


Uppfostran är för mig enkelt och tydligt. Hästen får regler på samma sätt som hunden, eller för all del barn. Det är inget särskilt med det. Vid inridning lär man den vad ryttarens olika signaler betyder, lilla fölet lärs att ha grimma på och unghästen lärs att gå fint i grimskaft. Den lär sig hela livet, och vid varje nyinlärning kommer det efter ett tag en kravfas då jag förväntar mig att hästen förstår. Nej - du får inte galoppera iväg på E4:an även om det ser roligt ut.

Sedan måste jag anpassa mig efter hästen, se till att den mår bra, äter bra foder, rids vettigt, får hovarna skötta, etc etc. Det är i vardagen som hästens välmående märks. Är den glad och positiv vid ridning? Vågar den ta initiativ själv?

Är den olydig (det vill säga, den förstår men väljer aktivt att strunta i något jag ber den om) så löser man det i situationen där det uppstår. Sedan tar man reda på varför den gjorde som den gjorde, och åtgärdar eventuellt problem. En häst börjar inte helt plötsligt med ett beteende utan orsak.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Vad "NH" innebär har blivit förklarat ett otal gånger av olika nick i olika trådar i Bukefalos. Det finns t o m ett FAQ (mediokert) längst upp i forumet.

***Jag har sett flera olika förklaringar. De allra flesta handlar om vad jag skulle kalla "vanlig" hantering. Min fråga har varit vad som är så speciellt med NH?

Frågan är snarare varför somliga inte förstår eller vill försöka förstå. För man ser sin egen begränsning eller okunnighet?

***Eller för att det inte finns någon enhetlig definition av vad NH är? Från Bukes FAQ:
Det finns oräkneliga inriktningar inom NH. Det kan man inte minst upptäcka här på bukefalos, där nästan alla här på forumet har sin åsikt och sitt tänkande om vad NH är.

I och med ditt påstående om brutala etc metoder inom NH, visar du din okunskap. Natural Horsemanship är nämligen raka motsatsen.

***Jag personligen har aldrig sett någon som använt "NH", men flera som skrivit i tråden har sett "NH-utövare" använda brutala metoder. Nu säger många att det inte är "Riktig NH", vilket repviftarna säger att det är. Hur ska man veta vem som har rätt?


Jag har sagt till mig själv att avstå från att delta i anti-NH-trådar, men ibland blir dumheterna överväldigande. :(

***Hur kan man vara "anti" mot något ingen vet vad är? "Anti mot vissa varianter av NH, möjligtvis.


LIA

Min slutsatsfrån den här tråden är att NH, som bofinken, kan se ut hur f*n som helst. Om någon säger att deras metod är NH, så är det NH. Oavsett hur metoden ser ut.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Fast om man inte klarar av att leda sin häst till/från hagen utan att använda repgrimma så kan jag tycka att man har problem. Jag trodde att repgrimma användes mer i träning för att förfina signaler. På vilket sätt behöver signalerna förfinas så till den grad när man leder hästen till/från hagen? Men kanske missförstår jag dig, du kanske pratar om verkliga problemhästar?

Och nej, jag använder inte huvudlag med spännena inåt. Jag tycker inte det är trevligt alls. Jag föreställer mig också att knutar i en repgrimma är skarpare än ett litet spänne vänt utåt på ett huvudlag.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det blir lite avigt när någon tar över en annans roll i en diskussion. Därför fördjupar jag mig inte i svaret till dig.

Exempel:
Dom tar sin nyinköpta häst och jagar runt dom i rundhagen med piska och höga rop och skrik.
................
Den hästen skulle nu dessa individer rida in och köra in på NH vis för annars kunde den inte ridas eller köras på rätt sätt ? ! ? ! ? !
Har ingen aning om vilka "dom" är, men inte är dom representativa för folk som tagit till sig NH-filosofin. Alltså inget du kan skuldbelägga NH för. Ingenstans i NH-litteraturen kan du hitta rekommendationer på hanterande som det du skriver om.

Jag använder inga massor med verktyg/hjälpmedel när jag sysslar med mina hästar, och inga andras heller för den delen....
Alltså, ditt användande av prylar var inte något jag skrev om! Men i mina ögon har du onödigt många och blundar för alternativa lösningar.

Spö använder jag när jag rider av 2 anledningar, dels som "pet"mojäng efter som jag inte har så stor muskelstyrka och i en nödsituation kan det vara livsnödvändigt att behöva använda det.
Du får använda spö, men NH-folk får inte göra det. Logiken??
Du rabblar upp en mängd prylar som du själv använder, å andra sidan ondgör du dig över att NH-folk har 3 (tre). Logiken??

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Min slutsatsfrån den här tråden är att NH, som bofinken, kan se ut hur f*n som helst. Om någon säger att deras metod är NH, så är det NH. Oavsett hur metoden ser ut.
Din slutsats borde snarare vara att ett antal nick hasplar ur sig en mängd felaktigheter om ett ämne dom inte kan eller vill sätta sig in i.

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Din slutsats borde snarare vara att ett antal nick hasplar ur sig en mängd felaktigheter om ett ämne dom inte kan eller vill sätta sig in i.

LIA

Mycket möjligt. Hur ska jag veta vilka?

Jag är helt allvarlig. Om en person jobbar med sitt kroppsspråk och en annan viftar med rep, och båda säger att de använder NH, hur ska man som oinsatt veta vem som har rätt?

Enligt Bukes FAQ är det de 7 lekarna som är enda skillnaden från "vanlig" hantering. Vad jag kan läsa ut av diskussionen här är att alla NH-användare inte använder sig av dem. Är det konstigt att man blir förbryllad?:confused:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Du får nog ta o titta närmare både på knutarnas storlek o placering.

Även hur spännena sitter på utsidan eller inte en mot hästen.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Du har helt rätt beträffande FAQ's innehåll, även om det finns lite mer där. Jag påpekade detta för moderatorn för flera år sedan, men utan respons. Därför betecknade jag FAQ som medioker i ett inlägg.

Dom 7 lekarna, som inom parantes är en tveksam översättning av "games" (borde istället heta delar/ steg eller dyl), är Pat Parellis grej och inte synonymt med NH, även om mycket av det platsar där.

Båda kanske "använder" NH. Jag är allergisk mot uttrycket "använda NH" eftersom det leder till helt felaktiga tankebanor om vad NH står för. Hursom, så används repet som verktyg inom Nh, i första hand för att förlänga armen, väcka uppmärksamhet etc. Vad som är väsentligt, och som många verkar missa, är HUR man gör och VARFÖR. För att inte gå in på allt annat inom NH.

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Du får nog ta o titta närmare både på knutarnas storlek o placering.

Även hur spännena sitter på utsidan eller inte en mot hästen.

Hej Axel.
Hitta den har video du kan titta på, lite information från Rick Gore.
www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=5_F0O1S7xOs

Jag har bägge typ, vanlig och rep.
Det som jag inte tycka om dessa vanliga grimma är fästet, har haft flera som har gått av vid fästet.
Dessa rep grimma för man se till att spänna odentlig annars kan hästen tappa dom.... or worst en ung häst kan fästna med bak foten i grimmen om den skulla klia sig under haken :crazy:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Åh, jag älskar Rick Gore! Han skratt och "Buuuuddy!" är underbart. Jag tycker det är kul med hans ironi med.

Har inget ljud nu på datorn. Så kan inte se filmen du länkat till.

Halvt KL

Men jag tycker repgrimmor kan vara bra. Hur man knyter dem, var man placerar knutarna och hur stora man gör dem, och vilken tjocklek och kvalitet man har på repet spelar stor roll.
Jag använder i stort sett bara vanlig grimma på mina hästar. Men jag har repgrimma som del i min utrustning om det skulle behövas.

Är det en häst som har ett inlärt beteende där den tex sliter sig då man leder etc och man måste bryta det där kan repgrimma vara bra. Man orkar sällan hålla en häst som har bra teknik på sina rymningsförsök om den är stark. Även om man själv har bra teknik och mer går in på att flytta bakdel/bryta påskjutet och böja hästen.
Jag undviker då helst bett på en sån häst. Munnen är jag rädd om. Och metall tycker jag mindre om att använda(kedja som bett) i sånna fall.
Då har jag hellre en repgrimma.
Den är absolut skarpare. Men man låter iaf munnen vara. Och det blir inte samma sorts skarphet som av metall. Repet flexar lite iaf.

Sen tycker jag sällan de färdiga repgrimmor som säljs är så värst bra. Dels är knutarna dragna på dem. Så de går inte att ställa in. Och ofta har jag sett att de är 6 mm. Jag vill ha 8 mm rep. 6 är för skarpt för de flesta hästar. 10 kan bli för slött i skarpa lägen om man jobbar problemlösande.
Och jag vill inte ha dem ihopsydda eller ha repet ihopsytt. Då går de sönder om en häst rycker.

Som med all skarpare utrustning ska den vara väl tillpassad, användas med förnuft etc. Lär man hästen söka sig "ur tryck" blir inte repgrimma skarpt. Men man kan använda små signaler som inte känns så tydligt i vanlig grimma.
Jag ser det lite liknande skänkel med sporre och utan på en skolad häst. Det ska gå med vanlig grimma och utan sporre. Men med det lite vassare kan man förfina.
För att man ska se behov av förfining så bör man ju dock umgås mer med hästen än bara rida på bana i träns och pytsa in och ut ur box/hage etc.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag surfet youtube, och kom på han. Han har en del "sunt förnufft" i sitt hästeri, vissa är jag lite eeeeh.
Han vill gärna babbla på ibland men när han val komme till punkt då kan det vara :idea:....det stämmer.
Han få mycket Hate Mail av women:
How Women get set up to fail in Horses
www.youtube.com/watch?v=6GpLACqGMiQ
Och:
Why Men are more successful than Women with horses
www.youtube.com/watch?v=tg709EZOo_g&feature=related
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det är faktiskt något liknande, samma galna hetsjakt. Folk är så insnylatde på en grej att dom varken ser eller hör något annat än bara detta hat mot en viss metod dom egentligen inte vet någonting om. Inte spelar det någon roll vad man skriver heller.

Nej, det är ingen ide att disskutera med dessa människor. Enligt dom så använder alla en viss utrustning, alla beter sig som puckon och ingen kan någonting om hur hästar funkar övht. Är en ett pucko är alla puckon.

Jajjemen så är det! Folk är så grymt insnöade på en och samma sak :)
Barnsligt!
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det här är typiskt ungdomar.

de tror att de har uppfunnit Hjulet en gång till:rofl:

Man avfärdar oxå kritik med att folk inte fattar ngt.

Har man hållit på med egna hästar o andras o sett hur mkt som helst i en halv livslängd kan man avgöra ett o annat när det kommer till hur hästar fungerar.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Men om en häst verkligen drar iväg med träns tar ju nackstycket i- det breda.

Vad händer om hästen sliter sig ändå?

ja då har du en lös häst med repgrimma o tamp hängande:(

Ska nybörjare som inte får rida med sporrar använda skarpa medel på hästens huvud?

Vi vet oxå att det inte alls används för små signaler utan oavbrutna ryck o slit t o m av de mest erfarna- om de anser att det behövs..

Jag föredrar att prata med hästen. Det funkar allra bäst o kan läsa hästen INNAN den gjort det tänkta.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Men om en häst verkligen drar iväg med träns tar ju nackstycket i- det breda.

Vad händer om hästen sliter sig ändå?

ja då har du en lös häst med repgrimma o tamp hängande:(

Ska nybörjare som inte får rida med sporrar använda skarpa medel på hästens huvud?

Vi vet oxå att det inte alls används för små signaler utan oavbrutna ryck o slit t o m av de mest erfarna- om de anser att det behövs..

Jag föredrar att prata med hästen. Det funkar allra bäst o kan läsa hästen INNAN den gjort det tänkta.

:bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Men om en häst verkligen drar iväg med träns tar ju nackstycket i- det breda.

Vad händer om hästen sliter sig ändå?

ja då har du en lös häst med repgrimma o tamp hängande:(

Ska nybörjare som inte får rida med sporrar använda skarpa medel på hästens huvud?

Vi vet oxå att det inte alls används för små signaler utan oavbrutna ryck o slit t o m av de mest erfarna- om de anser att det behövs..

Jag föredrar att prata med hästen. Det funkar allra bäst o kan läsa hästen INNAN den gjort det tänkta.

Då har du nåt att få tag i :D
Upp till värja individ, själv vill jag har en av dom gammla typ läder eller fodra nylon utan den där häls fästet som gå av.
Har aldrig riktig förståt det här att anvanda grimma oavsätt typ som ett träning redskap:confused:.
Alla har sina :idea:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag tänkte oxå på att jag ALDRIG har sett någon stå framför o tokrycka i varesig träns eller vanlig grimma som det görs med repgrimma.

Det här har inte gjorts av nybörjare utan vuxna som har skaffat sin första häst som äldre vuxen o sen gett sig på unghäst o inte förstår att de är lite busiga. De annonserar även sin rika hästkänndedom på erfarenheten av EN egen häst.

Hästarna skakar sedan frenetiskt på huvudet som de gör om de slagit i huvudet eller till sist även reser sig o ägaren fattar fortfarande inte att hästen inte fattar ngt o bara vill dra där ifrån. Var sker det värsta trycket?
Jo den ömtåliga nacken.
Då är hästen trotsig/ dominant- fast det är ägaren som varit :devil: dum bara.

Jag skulle vilja sätta på dem grimman o att de får smaka på sin egen medicin. Utan att tala till den. Människan ska förstå vad jag menar bara med kroppspråket.

alla vet väl att det inte spelar ngn roll hur man agerar om man egenltigen omedvetet visar ngt annat.

Barn gör inte som man säger utan apar efter. Spegel av ens eget betéende.

Få har den kroppmedvetenheten o det är illa om man tror sig alltid vara rätt ute. Det är mer att man spelar teater o när man kliver av scenen är man tillbaka till den man egentligen är- den... som hästen kan utan o innan.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag har bara sett någon tokrycka i repgrimma på film. Däremot har jag sett måååånga tokrycka i både grimma, träns och tom stångbett. :cry:

Man ska inte ha repgrimma som okunnig. Man ska inte arbeta med problemhästar som okunnig.

Visst vill man gärna förekomma hästen och lösa problem innan de sker. Men rätt hantering slipper man problem.
Men tyvärr har inte alla hästar haft det så. Som tur är så har få lärt sig riktiga problembeteenden. Men de finns. Och de är farliga. Man måste bryta mönstret att de lär sig att slita sig. Ett proffs med repgrimma kan böja hästen och flytta bakdelen så man inte tappar. Man har också ett längre ledrep så man har lite mer spelrum. Och ett rep med bra grepp, ingen longerlina. Och handskar.

Min ponny tex sliter sig någon gång ibland med stallpersonal. Det beror inte på att han är helt ohanterbar, han sliter sig aldrig med mig. Men han är smart och har lärt sig vilka det går att köra med. Han skannar av kroppsspråk fort. Därför får inte heller andra ha repgrimma på honom. Jag skulle aldrig låta någon annan än min ena tränare ha det om han skulle vilja.
De får ha bred, vanlig grimma med vanligt grimskaft. För tappar de honom vill jag inte att han ska göra illa sig. Även om han är tränad att söka sig från tryck så går det ju fort om han kliver på grimskaftet. Och med vanlig grimma går spännena sönder om trycket blir för hårt. Den är också bredare och fördelar trycket. Ryck ger inget bra vare sig det sker i träns eller grimma eller repgrimma.
Man kan lära folk hur man ska ta i tygel, ledrep etc genom att själv agera häst. Så kan de sen få testa på skolad häst och sen då de vet hur man gör det kan de få testa på mer problematiska individer.

Jag tycker inte man ska dömma ut sporrar eller repgrimmor för att MÄNNISKOR är för klantiga och okunniga att hantera dem. Det är som att säga att inte ens kirurger får ha skalpell, de ska ha smörkniv.
Redskapen är inte det som skadar. Det är okunskap och felhantering av dem.

Och manmade problem i hästarna är jävligt trist. Man skulle öska att alla häsar hade haft det bra så de slapp såna prblem som vi skapat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp