Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag är en typisk skimmel-sto människa....

Skimmelvalack kommer som god tvåa...

Rödtottar ligger tyvärr sist.... Oavsett kön....

Svartbrun-/gulsvart-valack kommer straxt bakom skimlarna....

Och därefter kommer "gulingarna" i blandade kulörer och kön....

Under alla år har det bara varit ETT undantag bland rödtottarna och det är en Silverfuxigt bruksnordissto som jag har fungerat superbra tillsammans med.

Och självklart ger jag ALLTID min häst både kram och puss och "gottisar" varje dag vi träffas :love:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

KL*

"Om din häst svarar nej
har du antingen frågat fel fråga
eller frågat frågan fel"


Och svarar hästen nej, gör om, gör rätt.

Underbart! Det är ju precis så det är, det ligger hos utövaren att göra rätt och få hästen med sig :)...

Personligen favoriserar jag inte någon färg/kön. Har alltid hittat en skön personlighet hos alla hästar jag mött som varit oerhört uppfriskande och utbildande att jobba med:bow:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

KL:
Härligt att höra att det inte bara är jag som skämmer bort hästarna med kel och gos och godbitar, det har jag gjort så länge jag kan minnas, och inte bara hästar förresten, att få huvudet på en stor avelstjur i knät att klia lite på när man sitter och fikar i hagen är inte heller det sämsta, eller att busa och skojbråka med densamma, för att sen dela på ett äpple eller nåt annat gott. :d Jag ser inte till varken ras eller djursort, jag umgås med individen innanför "skalet" och får faktiskt ungefär samma gensvar från en märr som från en kossa.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

KL*

"Om din häst svarar nej
har du antingen frågat fel fråga
eller frågat frågan fel"


Och svarar hästen nej, gör om, gör rätt.

Fast det där kan man tyda på olika sätt. Man kan tjata på hästen och testa olika metoder och liknande tills hästen gör som man vill. Men man måste samtidigt respektera hästen också, säger den nej till någonting någongång så kanske hästen faktiskt menar att den vill inte just då. Hästar har egna åsikter och tankar också.

Hästar får säga nej till saker och ting också. Det har inte alltid med att göra att man frågat dom fel.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Min häst kramas och pussas mer än någon annan, inte ens min pojkvän får så mycket kärlek :d finns inget så härligt som att få en arm mule tryckt mot kinden!
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ja jag vill kalla det NH för att det är delar som jag ALDRIG hade använt mig av i den vanliga hästhanteringen om jag struntat i NH :)

Jag har blivit upplärd av många duktiga hästmänniskor som ibland har haft hårda metoder. "bits hästen, bit tillbaka likadant om den sparkas"
"1. Visa hästen hur den ska göra 2. Nu ska den ha förstått 3. Gör den inte som du säger så smäller det. "

Många av dessa metoder är hämtade från tränare på Island. Sparkar hästen och jävlas om du ska lyfta på hoven, så häng en säck med sand i svansen, hästen kommer sparka sig trött och sen är det bara att börja med hanteringen. En grön unghäst slänger man på sadeln, kastar sig upp och låter den springa ut i det vilda tills den är trött, sen vänder ryttaren den hemåt och vips! Så ska hästen vara färdig.. Detta är urgamla metoder som använts länge men jag uppskattar inte alla delar i dom :/ så NH är mjukt och följsamt jämfört med mycket av det man fått lära sig, så jag har kombinerat ihop alla mina lärdomar tills det blivit en behaglig metod för mig och min häst.

Därför kan jag inte säga att det är mina egna metoder eller ideer eller eget hästvett, utan det är många knep och metoder jag hämtat, o då förtjänar dessa metoder även att få ha sina egna namn.

Hoppas ingen tror att jag använder mig av de hårda metoder jag skrev ovanför om islänningarna, använder vissa delar men jag plockar bort allt det hårda och grymma :(
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Så du menar på fullt allvar att du inte har träffat någon tränare/uppfödare alls som INTE håller på med vad du kallar tuffa metoder? Jag har då träffat hur många som helst, som har en härlig relation till sina hästar utan det du beskriver (ok, jag har inte varit på Island men som allt annat lär det finnas två sidor där som överallt annars ;) ). Dessa fanns ju INNAN NH dök upp och hade likväl goda relationer och metoder...räknas inte dessa? Är det liksom "the bad way or NH" ???
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ursprungligen postat av yennork
Enligt många i den här tråden är det inte "riktig" NH de människorna sysslar med.

Vad "riktig" NH är har ingen kunnat förklara...

Jag tror inte det någonsin kommer att gå att förklara eftersom nh är olika för alla verkar det som.

Alla jobbar ju olika. Jag kan tänka mig att dom brutala/hysteriska/onödiga metoderna inom nh är som rollkür är i dressyren, dressyr är ju dressyr även utan rollküren som bara är ett av alla dåliga träningsmetoder som finns inom den grenen. Och vad jag märkt så är det aldrig någon som förutsatt att jag sysslar med rollküren bara för att jag säger att jag är dressyrryttare.

Frågan bör ju mera vara vilken sorts nh man håller på med. Eftersom att alla har olika typer av det.
Vad "NH" innebär har blivit förklarat ett otal gånger av olika nick i olika trådar i Bukefalos. Det finns t o m ett FAQ (mediokert) längst upp i forumet.

Frågan är snarare varför somliga inte förstår eller vill försöka förstå. För man ser sin egen begränsning eller okunnighet?

I och med ditt påstående om brutala etc metoder inom NH, visar du din okunskap. Natural Horsemanship är nämligen raka motsatsen.

Jag har sagt till mig själv att avstå från att delta i anti-NH-trådar, men ibland blir dumheterna överväldigande. :(

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

I och med ditt påstående om brutala etc metoder inom NH, visar du din okunskap. Natural Horsemanship är nämligen raka motsatsen.

Jag har sagt till mig själv att avstå från att delta i anti-NH-trådar, men ibland blir dumheterna överväldigande. :(

LIA

Jag vet inte vad du svarade på nu för allt i ditt citat var det inte jag som skrev. Men iallafall, att påstå att det inte finns brutalare metoder inom nh är fel, det finns lika mycket metoder där som används på fel sätt som det finns inom allt. En metod som behövs för en häst kan vara väldigt brutal för en annan som kan ta väldigt illa upp.

Senaste nh kursen var jag tvungen att gå därifrån för personen stressade halvt ihjäl en innan väldigt lugn och harmonisk häst. Den utförde samma metod som den gjorde på hästar som hade en helt annan mentalitet och då blir det väldigt fel.

Visst är nh bra och jag själv tycker om tänket men det finns många metoder även där som används på fel sätt och då kan det gå väldigt fel.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Visst är nh bra och jag själv tycker om tänket men det finns många metoder även där som används på fel sätt och då kan det gå väldigt fel.
Du har aldrig funderat över om det verkligen är NH som du varit med om? Allt är inte guld som glimmar, även om någon påstår det! :idea:

Det i citatet som du inte skrivit, hade du själv citerat och tydligen instämde i.

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Du har aldrig funderat över om det verkligen är NH som du varit med om? Allt är inte guld som glimmar, även om någon påstår det! :idea:

Det i citatet som du inte skrivit, hade du själv citerat och tydligen instämde i.

LIA

Det jag svarade på var att det aldrig kommer att gå att förklara vad nh är eftersom alla tycker olika, alla jobbar på mer eller mindre olika sätt.
Ändå kallar alla det för nh. Vem bestämmer vad nh är då? Vad är nh? Är hempfling nh? Är Monty Roberts nh? Är parelli nh? För alla dom jobbar på mer eller mindre olika sätt, dom har olika åsikter om saker och ting och hur man bör vara mot hästen. Dom har i stort sett samma grundtänk men metoderna skiljer sig väldigt åt.

Sen tycker jag det kryllar av mindre duktiga personer som försöker härma dom som vet vad dom gör och då kan det bli väldigt fel. Sånna som gör "övningarna" men dom har inte känslan att läsa av hästen rätt.

Och jag hade för övrigt inte citerat någonting annat i det inlägget annat än det som stod att ingen vet vad nh är.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

För att förtydliga lite, metoderna alla dom använder är bra sålänge dom används rätt. Sålänge man kan läsa av hästen rätt. Men tex som join up på fel sätt kan bli väldigt traumatiskt för hästen.

Man får inte underskatta sitt eget kroppsspråk, man kan använda det lika fel som man kan använda all annan utrustning som finns. Och är man då får hård, visar för hårt eller inte svarar rätt på hästens signaler så kan många känsligare hästar ta väldigt illa upp. Det är antagligen det som hänt under den nh kurs/visningen jag var på, den som hade den här kursen gick väldigt hårt ut på en väldigt känslig och lugn häst som egentligen inte hade några fel vilket ledde tillslut till att hästen var otroligt stressad och inte visste vad den skulle göra. Det var då jag gick därifrån för jag stod inte ut att se det där.

Det är därför jag går på hempflings filosofi, han fokuserar mera på människan i sina böcker osv än vad han gör på hästen och betonar hur viktigt det är att man har koll på sig själv och vad det är man sänder ut. Att den enda utrustningen man behöver egentligen är sig själv.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Vad säger vad som ä'r rätt?
När hästen lyder?

Att metoder fungerar innebär inte per automatik att det är rätt.

gissa varför repgrimma fungerar så bra. Skarpt- inte i munnen men över alla hästens känsliga punkter på huvudet, nacke o ansikte.

Väntar på att ngn ska uppfinna en sdn för hund. Huvudstackel.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Repgrimma är en grimma precis som alla andra grimmor. För att den ska vara skarp krävs det att man använder den vilket man inte behöver. Som jag skrev om du läser, utrustningen har inte med nh att göra.

Och om man jämför då med all annan hantering. Vill man inte i "vanlig" hantering få hästen dit man vill? Gör man så att om hästen visar att nej, den vill inte den dagen, låter man hästen vara kvar i hagen då? Knappast. Detsamma om hästen går runt runt i boxen och man vill att den står still, eller när man ska sitta upp och hästen vandrar fram och tillbaka, visar man då inte att hästen ska stå still? Säger man inte till hästen på något sätt? Är det enbart i nh som man vill hästen nånting? Eller föds alla hästar lärda att stå still när man ber dom tex? Är inte det något man lär dom?

När jag lärde min häst stå still när jag skulle sitta upp så gjorde jag helt enkelt så att jag inte gav mig bara. Flyttade tillbaka honom till pallen tills han helt enkelt stod still. Vanlig konsekvent hantering utan att göra någon grej av att hästen rör sig. Liksom hur gör man i "vanlig" hantering? Sitter upp i farten?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Den stora o avgörande skillnaden är att hästägare som ger sina hästar den motionen den behöver så behöver de ej heller fostras med repgrimma.

Man har i alla tider hanterat hästar i breda lädergrimmor, men inte dagens folk som inte rider/ kör sina hästar .

Klart att hästen känner knutarna bara vid anläggning. De VET vad som händer utifall.....

Allt det du beskriver går att lära hästen utan repgrimma o har alltid gjorts. Binder du upp den i boxen med repgrimma? Allt går med kroppspråket samt inlärning av ord samt beröm.

Fattar inte varför man vill beté sig som en neanderthalare o göra det betydligt svårare för hästen att gissa o försöka lista ut vad den dä'r jobbiga människan verkligen vill. Den som TROR att den gör rätt.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Den stora o avgörande skillnaden är att hästägare som ger sina hästar den motionen den behöver så behöver de ej heller fostras med repgrimma.

Man har i alla tider hanterat hästar i breda lädergrimmor, men inte dagens folk som inte rider/ kör sina hästar .

Klart att hästen känner knutarna bara vid anläggning. De VET vad som händer utifall.....

Allt det du beskriver går att lära hästen utan repgrimma o har alltid gjorts. Binder du upp den i boxen med repgrimma? Allt går med kroppspråket samt inlärning av ord samt beröm.

Fattar inte varför man vill beté sig som en neanderthalare o göra det betydligt svårare för hästen att gissa o försöka lista ut vad den dä'r jobbiga människan verkligen vill. Den som TROR att den gör rätt.

Har du sett en enda proffstränad travare stå med repgrimma eller galoppör?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Den stora o avgörande skillnaden är att hästägare som ger sina hästar den motionen den behöver så behöver de ej heller fostras med repgrimma.
Igen då, utrustningen har ingenting med nh att göra alls plus att nh människor tränar och tävlar precis som alla andra.
Man har i alla tider hanterat hästar i breda lädergrimmor, men inte dagens folk som inte rider/ kör sina hästar .
Igen då, nh folk rider och kör och arbetar sina hästar precis som alla andra.
Klart att hästen känner knutarna bara vid anläggning. De VET vad som händer utifall.....
?
Allt det du beskriver går att lära hästen utan repgrimma o har alltid gjorts. Binder du upp den i boxen med repgrimma? Allt går med kroppspråket samt inlärning av ord samt beröm.
Igen då, läs denna gången utrustningen har ingentng med nh att göra. läs vad det är jag skrivit innan. Allt handlar om kroppsspråket.

Sluta haka upp dig på utrutsningen, förstå att det inte har med det att göra när det gäller nh.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Sa aldrig att dessa metoder var dåliga :p dock kunde metoderna vara lite grymma och jag vill inte hålla på med alltför konstiga saker med min häst. Har träffat flera instruktörer som funkar som just islänningarna, hårda metoder, och visst kan dom funka skitbra ihop med sina hästar, men för mig funkar det inte att greja så med just min häst.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det jag svarade på var att det aldrig kommer att gå att förklara vad nh är eftersom alla tycker olika, alla jobbar på mer eller mindre olika sätt.
Visst går det att förklara, det är som jag skrev gjort ett otal gånger. Att du förnekar detta ändrar inte faktum!
Är det konstigt att man jobbar på olika sätt? Det tycker inte jag. Det handlar om en filosofi, inte ett fixerat mönster av handling.

Ändå kallar alla det för nh. Vem bestämmer vad nh är då? Vad är nh? Är hempfling nh? Är Monty Roberts nh? Är parelli nh? För alla dom jobbar på mer eller mindre olika sätt, dom har olika åsikter om saker och ting och hur man bör vara mot hästen. Dom har i stort sett samma grundtänk men metoderna skiljer sig väldigt åt.
Av dom du räknar upp, ser jag Hempfling och Parelli hörande till NH-filosofin, däremot inte Roberts.


Sen tycker jag det kryllar av mindre duktiga personer som försöker härma dom som vet vad dom gör och då kan det bli väldigt fel. Sånna som gör "övningarna" men dom har inte känslan att läsa av hästen rätt.
Det är precis som vanligt. Något blir "inne", många vill prova på och många vill tjäna pengar på dessa, en del skriver "bruksanvisningar" och somliga tror sig klara sig med dessa. Missuppfattningar och okunskap hör till bilden. Men blir NH därför något dåligt? Innebär det att NH är synonymt med "dom brutala/hysteriska/onödiga metoderna"??
Långt ifrån! Det du relaterade från en kurs är inte NH och har inget med NH att göra!
NH= Natural Horsemanship, vilket borde ge en viss antydan om vad filosofin innebär.

För att förtydliga lite, metoderna alla dom använder är bra sålänge dom används rätt. Sålänge man kan läsa av hästen rätt.
Ja? Menar du att det är fel på NH för att somliga inte "gör rätt"?
För min del är det positivt att många försöker byta ut den "vanliga hästsynen" mot något bättre, fr a för hästen. Förhoppningsvis kommer kunskaper och förmåga med tiden.

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Du säger att utrustningen inte har nått med NH att göra, men förklara då för mig varför ALLA (iaf de jag sett) ALLTID har repgrimma OCH lina SAMT en pinne? Det hade även den snorunge (aja hon var 27) som skulle grejja med min häst oxå. Jag har aldrig ens ägt en repgrimma o har hur följsamma hästar som helst, de tom flyttar sig i stallgången av sig själva om de står ivägen, har aldrig behövt lära dom det.
Hästhantering ska handla om tillit o förtroende, inte att man ska skrämma hästen till lydnad.
Tyvärr så har en av mina hästar blivit tagna av en "nh människa" en gång under ca 15min tyvärr kunde jag inte närvara dessa minuter, men hästen är skrämd efter det o går inte ens att longera längre, detta har aldrig varit ett problem tidigare
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp