Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Och ärligt, hur många ridskolor har ordentlig hästhanteringsutbildning där det ingår hästpsykologi, foderlära, hästens fysiologi, träningslära och hovvård etc? Det handlar nog mest om att skrapa lite på ytan... För jag kan säga att jag har ägnat mååånga timmar och kurser åt ovanstående, några teoritillfällen per termin är knappast tillräckligt.

Och det lär du dig på NH-kurs menar du?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nja, det där stämmer inte. Här finns det inte en hästhanteringskurs på en enda ridskola och alla är "seriösa" ridskolor.

Ridskolor är ju inte direkt kända för att konsentrera sig på själva hanteringen.

hur seriösa är de då? Jag har jobbat på 4 ridskolor runt om i landet, där ALLA hade hästhantering på schema. Även foder, hovvård, hästens beteende osv.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Och det lär du dig på NH-kurs menar du?

Definera "NH"...

Själva grundidén med NH får väl ändå anses vara träning som utgår ifrån hur en häst fungerar mentalt. Så i det avseendet ja! Sen är min erfarenhet att folk som börjat tänka lite outside the box oftare också intresserar sig för andra aspekter som tex hovvård och mat utifrån ett evolutionärt perspektiv.

Betydligt fler hästar lär ha blivit förstörda under åren för att ridskolor har lärt ut häståkande jämfört med hur många som blivit ihjällekta m 7 games...
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ja precis. Tycker lite synd om de människorna både för deras del och för omgivningens del (sen kan de självklart vara väldigt bra människor ändå, men just den egenskapen är ju inte positiv).

Är man öppen för alla sidor istället för bara sin egen vinner man mycket på det. Och framför allt att även om man själv har en åsikt så får man självklart följa den, men man får ju acceptera att andra ser annorlunda på det. Så länge det inte är något som uppenbart är skadligt för hästen i alla fall. Och sen kan man ju alltid formulera sin åsikt på olika sätt också.

Pathmaker: Roligt att höra :)

*KL
Ang. det här med ridskolor så har jag på min nybörjar-tid (3-5 år sedan) upplevt att hanteringen kommer till stor del automatiskt då man måste göra iordning hästen före och efter lektion. Kommer ihåg att första terminerna hade vi teorilektioner 2-3 ggr per termin, men det mesta jag lärde mig var från kompisar och obligatorisk hantering för att kunna rida lektionen.

Nu däremot vet jag att flera (eller alla) av nybörjargrupperna har första terminen 30 min teori och 30 min ridning varje vecka. Och jag upplever faktiskt att nybörjarna kan mer nu än för 5 år sedan.

Jag TROR att det ser ganska likadant ut på de flesta ridskolor kring mig i alla fall. Det varierar såklart, men inte jättemycket. Det jag känner att jag saknar mest är kunskap om foder och sjukdomar/skador, där är jag inte alls hemma.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Tror definitivt att många ridskolor lär ut hantering av hästar på rätt sätt då man fick göra iordning hästen själv :) men jag minns ett ridläger när jag var liten då två andra tjejer i min ålder var med och dem var helt överlyckliga över att få greja med hästen, borsta, sadla, tränsa, ALLT! Sånt fick dem inte göra på ridskolan, när dem kom dit så var hästen färdig för ridning, när man hade ridit klart så var det; tack och hej leverpastej!, ungefär.. Och det är för jävligt.
Precis som Miedo säger så tycker jag att man inte fick rätt kunskap inom foderlära, sjukdomar och skador :( varför lär inte ridskolorna ut sånt också? Det är ju det viktigaste att kunna sköta om en häst på rätt sätt, ridningen är egentligen den "lilla" delen i att ha häst.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ja, man kan sannerligen fråga sig varför man skulle få för sig att köpa ett tungt flyktdjur utan kunskaper. Som bäddat för misslyckanden.

Och visst, på en ridskola får man säkert lära sig mycket hästhantering. Jag har dock inte själv fått grunden den vägen, så jag kan förstås inte säga säkert hur det är, men jag misstänker att man knappast är förberedd på alla problem som kan tänkas dyka upp den dagen man står där med en egen häst.

Så vad jag undrar över är vart man vänder sig då, när man åkt på patrull, eller bara vill förfina sin kommunikation med hästen? Finns det verkligen så många möjligheter att lasta hästen och åka till ridskolan för en timmes hästhanteringsträning eller dylikt?

Det är väl därför det finns marknad för, även riktigt usla, s.k. NH-tränare. Folk känner att något inte är som det borde vara och man vill ha hjälp och ja, kanske hugger första bästa (eller den med snyggast koncept).

Det vore jättebra om även "vanliga" tränare kunde erbjuda lektioner i vardagshantering för dem som behöver det, men jag tänker heller inte förkasta alla "Nh-tränare". Den som imponerat mest på mig vad gäller hästkänsla skulle man i Sverige nog kalla "NH-tränare", ja han har till och med tagit kurser hos :eek: Pat Parelli ;) och lärt sig mycket där, men också gått vidare och kör sitt eget koncept, nu.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Vad är det med Parelli som gör att de tycker han är något av det värsta som hänt hästar? Jag antar att de förstås överdriver där, men jag är ändå nyfiken på varför de ogillar honom så skarpt. Vad säger de om Ray Hunt och Dorrance bros och de andra som kanske kan räknas som starten av det mer vitt spridda utlärandet av hästhantering?

Jag är inget stort fan av Parelli, men jag skulle vilja påstå att många hästar snarare fått det bättre tack vare honom. Har en bekant som villigt erkänner att det var när han först kom i kontakt med PNH som han förstod att sättet som han och många andra runt honom i Texas startade unghästar på inte direkt var hästvänligt. Innan han kom i kontakt med Parelli var det definitivt "breaking" och inte "starting" det handlade om; ett lariat om halsen, dra ner hästen, på med utrustning och rid sedan ut hästens protester... Det sättet som jag nu har sett honom starta en totalt ohanterad treåring såg då bra mycket trevligare ut i mina ögon.

Denna kille har likt den tränaren jag nämnde i mitt förra inlägg också gått vidare efter sin tid hos Parelli, jag har inte brytt mig om att fråga varför, men han säger att det var just Parelli som gjorde att han ändrade sitt sätt. Men så är han ju från Texas och hade väl så mycket "big stud cowboy" mentalitet :D, så kanske vad som helst hade ändrat honom till det bättre. Men han är verkligen ingen amatör i hästvärlden.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Vad är det med Parelli som gör att de tycker han är något av det värsta som hänt hästar? Jag antar att de förstås överdriver där, men jag är ändå nyfiken på varför de ogillar honom så skarpt. Vad säger de om Ray Hunt och Dorrance bros och de andra som kanske kan räknas som starten av det mer vitt spridda utlärandet av hästhantering?

Jag är inget stort fan av Parelli, men jag skulle vilja påstå att många hästar snarare fått det bättre tack vare honom. Har en bekant som villigt erkänner att det var när han först kom i kontakt med PNH som han förstod att sättet som han och många andra runt honom i Texas startade unghästar på inte direkt var hästvänligt. Innan han kom i kontakt med Parelli var det definitivt "breaking" och inte "starting" det handlade om; ett lariat om halsen, dra ner hästen, på med utrustning och rid sedan ut hästens protester... Det sättet som jag nu har sett honom starta en totalt ohanterad treåring såg då bra mycket trevligare ut i mina ögon.

Denna kille har likt den tränaren jag nämnde i mitt förra inlägg också gått vidare efter sin tid hos Parelli, jag har inte brytt mig om att fråga varför, men han säger att det var just Parelli som gjorde att han ändrade sitt sätt. Men så är han ju från Texas och hade väl så mycket "big stud cowboy" mentalitet :D, så kanske vad som helst hade ändrat honom till det bättre. Men han är verkligen ingen amatör i hästvärlden.

:bow::bow:

Jag tycker att allt som blir "sektlikt" är lite avskräckande men det betyder inte att det finns bra saker med det. Parelli har gjort stora pengar på sitt koncept men som du skriver är det nog tack vare honom många har börjat fundera över varför man gör som man gor och om det kanske finns ett annat, bättre sätt att göra saker på.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nja, det där stämmer inte. Här finns det inte en hästhanteringskurs på en enda ridskola och alla är "seriösa" ridskolor.

Ridskolor är ju inte direkt kända för att konsentrera sig på själva hanteringen.
Nej för folk har inget intresse av det o vill definitivt inte betala för det.

det är först sen man köpt egen häst o ställt på vischan o sen börjar hästen beté sig helt oförklarligt.

man söker inte kunskap själv- eget ansvar som vuxen individ eller som målsman.

Har ngn någonsin deklarerat att man vill ha hanteringskurs eller ens frågat om man får hjälpa till o lära sig ett o annt:confused:

ställer man den på en större anläggning kan man få gratis hjälp med allt- om man frågar. Vi vet ju hur vi svenskar är med han den där Jante.

Har man dessutom börjat lära sig lite o dessutom från annat udda folk, är det lätt att hästen blir barfota, ska ridas utan bett osv.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Innan han kom i kontakt med Parelli var det definitivt "breaking" och inte "starting" det handlade om; ett lariat om halsen, dra ner hästen, på med utrustning och rid sedan ut hästens protester...

Jämför det med den traditionella utbildningsvägen i Sverige...föl som förbereddes från början genom att gå uppbundna korta stunder vid stoet, för att sedan börja med lätt arbete som 2 1/2-åringar, för att sedan gradvis arbeta mer och mer. Eller ridhästarna, där utbildningen vilade på kavalleriets metoder med ett lugnt metodiskt tillvänjande, med gradvis ökande krav.

Inte så konstigt att så många undrar vad det är för speciellt med NH och andra specialmetoder. :devil:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nej för folk har inget intresse av det o vill definitivt inte betala för det.
Men vad virrar du om nu då? Självklart bör alla som vill hålla på med hästar gå hästhanteringskurser och inte bara rida, för säkerhetens skull, lära sig hur man hanterar hästar i olika situationer. Man vet aldrig när man hamnar i en situation då man kanske måste rycka in nånstans. Då bör även nybörjare inom häst kunna det viktiga. Lära sig hur man ska förhålla sig till hästarna.

Och jo, folk är intresserade, dom flesta iallafall.

Har ngn någonsin deklarerat att man vill ha hanteringskurs eller ens frågat om man får hjälpa till o lära sig ett o annt:confused:
Ehh, nu ska vi se. En ridskola bör ha en grundhanteringskurs utan att man ska behöva fråga om det. Det borde vara ett krav för att man ska få rida lektioner. Jag gick på ridskola hur många år som helst, inte en enda hanteringskurs trots stort intresse. Någon enstaka teori någon gång per år där man fick titta på en film. Ville man hantera hästar fick man ta sig fram på egen hand och ta tillfällerna som fanns vilket var om man hade tur fick leda hästen in och ut från hagen.
Har man dessutom börjat lära sig lite o dessutom från annat udda folk, är det lätt att hästen blir barfota, ska ridas utan bett osv.
Och dessa udda folk då? Vilka är det exakt? Extrema strassermänniskor? Folk som tränar seriöst och som intresserar sig för såkallade nh metoder och trots det har glada harmoniska nyfikna framåt hästar, eller finns inte den kombinationen? Folk som går ut på långa promenader och tycker det är viktigt att umgås med hästen även från marken och som inte enbart ser ridningen som det enda sättet att umgås med hästen?

Folk som faktiskt vill kunna rida hästarna utan någon utrustning och trots det ha full kontroll, är det udda människor?

Den värsta hästmännskan man kan möta på i stall och som man ska akta sig för är den trångsynta och fördomsfulla och låsta och dömmande männskan. Det är dom som gör mest skada och dom nybörjare bör akta sig för. Man måste vara öppen annars kommer man aldrig att utvecklas och kunna utveckla relationen till hästen på ett djupare plan om man så vill.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Tror definitivt att många ridskolor lär ut hantering av hästar på rätt sätt då man fick göra iordning hästen själv :) men jag minns ett ridläger när jag var liten då två andra tjejer i min ålder var med och dem var helt överlyckliga över att få greja med hästen, borsta, sadla, tränsa, ALLT! Sånt fick dem inte göra på ridskolan, när dem kom dit så var hästen färdig för ridning, när man hade ridit klart så var det; tack och hej leverpastej!, ungefär.. Och det är för jävligt.

Precis som Miedo säger så tycker jag att man inte fick rätt kunskap inom foderlära, sjukdomar och skador :( varför lär inte ridskolorna ut sånt också? Det är ju det viktigaste att kunna sköta om en häst på rätt sätt, ridningen är egentligen den "lilla" delen i att ha häst.

Ja vad är "hantering på rätt sätt" ala ridskola? Är det typ "led hästen från vänster sida", "gå vid hästens huvud". Eller är det "när man pekar på bogen ska hästen gå undan för det indirekta trycket" och "VARFÖR är det viktigt att hästen lätt går undan för tryck?"

"hantering av hästar" är ju ett ofantligt vitt begrepp och jag har väldigt svårt att tänka mig att några teorilektioner per termin kan ge en tillräckligt bra grund.

Sadling är väl en klassiker på teorilektioner, hur kan det då komma sig att det dräller av trådar där folk visar bilder m hästar som har sadlarna framme på bogbladen? Om ridskolorna inte ens lyckas lära ut hur en sadel ska ligga, hur ska de då kunna lära ut hästpsykologi?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

hur seriösa är de då? Jag har jobbat på 4 ridskolor runt om i landet, där ALLA hade hästhantering på schema. Även foder, hovvård, hästens beteende osv.
Definiera seriöst, det är stora ridskolor och otroligt mycket folk och mycket hästar. Stora ridklubbar helt enkelt.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Men vad virrar du om nu då? Självklart bör alla som vill hålla på med hästar gå hästhanteringskurser och inte bara rida, för säkerhetens skull, lära sig hur man hanterar hästar i olika situationer. Man vet aldrig när man hamnar i en situation då man kanske måste rycka in nånstans. Då bör även nybörjare inom häst kunna det viktiga. Lära sig hur man ska förhålla sig till hästarna.

Och jo, folk är intresserade, dom flesta iallafall.


Ehh, nu ska vi se. En ridskola bör ha en grundhanteringskurs utan att man ska behöva fråga om det. Det borde vara ett krav för att man ska få rida lektioner. Jag gick på ridskola hur många år som helst, inte en enda hanteringskurs trots stort intresse. Någon enstaka teori någon gång per år där man fick titta på en film. Ville man hantera hästar fick man ta sig fram på egen hand och ta tillfällerna som fanns vilket var om man hade tur fick leda hästen in och ut från hagen.

Och dessa udda folk då? Vilka är det exakt? Extrema strassermänniskor? Folk som tränar seriöst och som intresserar sig för såkallade nh metoder och trots det har glada harmoniska nyfikna framåt hästar, eller finns inte den kombinationen? Folk som går ut på långa promenader och tycker det är viktigt att umgås med hästen även från marken och som inte enbart ser ridningen som det enda sättet att umgås med hästen?

Folk som faktiskt vill kunna rida hästarna utan någon utrustning och trots det ha full kontroll, är det udda människor?

Den värsta hästmännskan man kan möta på i stall och som man ska akta sig för är den trångsynta och fördomsfulla och låsta och dömmande männskan. Det är dom som gör mest skada och dom nybörjare bör akta sig för. Man måste vara öppen annars kommer man aldrig att utvecklas och kunna utveckla relationen till hästen på ett djupare plan om man så vill.

:bow::bow:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Där jag har jobbat har man inte fått börja rida förrän man gått en termin hästteori. En termin! För mig är det seriöst.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag ser inget som är trångsynt här inne. Man lär sig varje dag. Men NH är ingen halleluja-grej som mer eller mindre alla NHare tror. Utan för mig (oss?) är det vardagshantering av hästar.
Sen är det inget fel att ta hjälp om man behöver. När man ska köpa massa prylar och sånt, då ringer det varningsklockor. O när folk säger att de uppfann NH.
Kolla alla NHtrådar här inne. Jag slår vad om attt 99% är nybörjare på hästar och vill bara veta hur NH funkar. Så köper de en DVD.
Men de tar sig inte tid att betrakta sin häst.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det är en RIDskola.

Du förkastar det man lär sig på att leda o sköta hästar. träffa olika individer.

Eget ansvar att vara intresserad var du knappast. då hänger man på ridskolan, är där när hovis är där osv.

Folk som faktiskt vill kunna rida hästarna utan någon utrustning och trots det ha full kontroll, är det udda människor?
Så det är människans behov som styr till fullo.
Ja det är det NH handlar om. att göra hästen säker för att man inte heller där vill ha eget ansvar o säkerhetstänk. vill inte ha ett flyktdjur som man lär genom åren via normal hantering.

Robot....eller cirkus är betydligt bättre. Sökte du till en sdn?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nja, det där stämmer inte. Här finns det inte en hästhanteringskurs på en enda ridskola och alla är "seriösa" ridskolor.

Ridskolor är ju inte direkt kända för att konsentrera sig på själva hanteringen.
Nu har jag i och för sig bara jobbat på två ridskolor, men vi hade teori och ridning 50/50 för nybörjarna och teorilektioner varje termin för de som kommit längre. Att ge eleverna kunskap om hur hästar fungerar och lära ut hästhantering var så självklart för oss. Jag kan inte tänka mig att de ridskolorna skulle vara unika på något sätt. Att ge eleverna en bra kunskap i hästhantering borde vara en självklarhet på alla ridskolor. (ridningen är ju bara en liten del i hästeriet)

KL
Ordet NH har blivit så laddat och det är väl för att det, förutom de seriösa och duktiga, finns en massa knäppstarar som åker runt och lär ut en massa övningar, men inte varför. (det blir repviftande av det och förvirring hos häst och människa) Om inte hästägaren har förståelse för hästens beteende leder inte detta någonstans. Man får börja i rätt ände. Lära sig mer om hur hästen fungerar som djur och som individ. Lära sig se/upptäcka alla de signaler de skickar ut och hur man som människa kan respondera på detta för att häst och människa ska förstå varandra och kommunicera bättre. Förr kallades detta bara hästhantering och de som haft turen att träffa på någon gammal "hästkarl" vet att de hade massor att dela med sig av i fråga om hästhantering. De kallade det bara ingenting speciellt.
Om man vill fördjupa sin kommunikation med hästen eller om man är nöjd som det är tycker jag är upp till var och en. Vi vill inte samma saker alla. Respekt för djuret ska vi ha i vilket fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det är en RIDskola.

Du förkastar det man lär sig på att leda o sköta hästar. träffa olika individer.

Eget ansvar att vara intresserad var du knappast. då hänger man på ridskolan, är där när hovis är där osv.
Jag var där varenda dag hela dagarna, så jo, jag har alltid i hela mitt liv varit otroligt intresserad av allt som har med hästar att göra.
Så det är människans behov som styr till fullo.
Ja det är det NH handlar om. att göra hästen säker för att man inte heller där vill ha eget ansvar o säkerhetstänk. vill inte ha ett flyktdjur som man lär genom åren via normal hantering.
Vad svammlar du om?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Att ge eleverna kunskap om hur hästar fungerar och lära ut hästhantering var så självklart för oss. Jag kan inte tänka mig att de ridskolorna skulle vara unika på något sätt. Att ge eleverna en bra kunskap i hästhantering borde vara en självklarhet på alla ridskolor. (ridningen är ju bara en liten del i hästeriet)
Ja det borde vara en självklarhet att ridskolor inte bara lär ut ridning. Med tanke på hur otroligt stor skaderisken blir när folk inte vet hur hästarna fungerar eller varför dom reagerar som dom gör så är det också svårt att förebygga händelser. Men ridskolorna runt omkring här som ändå är väldigt stora har inte något inom hästhantering. Det är bara ridning och en till två gånger per år teori.
Lära sig se/upptäcka alla de signaler de skickar ut och hur man som människa kan respondera på detta för att häst och människa ska förstå varandra och kommunicera bättre. Förr kallades detta bara hästhantering och de som haft turen att träffa på någon gammal "hästkarl" vet att de hade massor att dela med sig av i fråga om hästhantering. De kallade det bara ingenting speciellt.
Om man vill fördjupa sin kommunikation med hästen eller om man är nöjd som det är tycker jag är upp till var och en. Vi vill inte samma saker alla. Respekt för djuret ska vi ha i vilket fall.
Jo det är ju så, och jag anser att sålänge hästen är harmonisk lugn och trygg och glad så är det skitsamma vad det är för filosofi/lära man går efter, uppenbart något som fungerar för just det ekipaget och alla hittar förhoppningsvis sin grej. Allt passar inte alla och allt fungerar inte på alla hästar. Det är inte fel att vara öppen och se sig om efter olika sätt att nå fram till hästen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 269
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp