Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jo då jag har gått på en del kurser och fler cliniks, har haft både PP`s och MR`s matrial hemma.

Min häst kallades livsfarlig av NH tränare jag har varit hos men som en 5åring inte har några promlem med att hantera.
Dom jag var på träning hos var elever till PP eller MR.

Kan än idag inte förlåta mej för den psykiska terror jag utsate henne för :cry:.

Som tur är så kan min pappa djur dock inget om hästar så han pratade med en gammla bonde (RIP) som haft hästar på gården som jag och pappa sedan åkte till och som sedan kom hem till oss.
Det första han sa "jävlas aldrig med ett fux sto" och det första min häst gör är att lägga huvudet i hans fam sedan paratar vi häst i många timmar och han berättar om några hästar han har haft i livet.

Finns en uppe i norrland som håller kurser i "vanlig" hästhanterig sedan är dom gammla bönderna bara glada om man kommer med kaka och dom får
tala om sitt liv med hästar, älskar dom men dom börjar dö ut.

Kram

Ps pappa vägrade köra mej till fler NH kurser Ds


Det du berättar om kan jag definitivt bekräfta! Många gamla bönder har så grymt mycket bra vetskap om hästen och hur man hanterar den på rätt sätt.. Synd dock att all deras kunskap liksom har försvunnit när hästen blev mer av ett hobbydjur och det blev lite för mycket duttande med hästarna :/
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Där har du fel, jag vet om 4 i Sverige.

Och att HUR folk tränar (IT, helgkurser osv) har ju inget med NH att göra...

Dominans har jag väl aldrig ens andats om...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Som tur är så kan min pappa djur dock inget om hästar så han pratade med en gammla bonde (RIP) som haft hästar på gården som jag och pappa sedan åkte till och som sedan kom hem till oss.
Det första han sa "jävlas aldrig med ett fux sto" och det första min häst gör är att lägga huvudet i hans famn
Tyvärr så görs inga såna gubbar längre. Jag försöker upprätthålla den traditionen, okej, jag "jävlas" lite med hästarna men bara efter att dom börjat jävlas med mig och allt är bara bus, en kul grej "apropå-ingenting-alls-och-just-bara-för-att-man-kan". Som jag sagt förut så är hästar väldigt enkla att hantera, hästar vill ha skoj och skojar gärna med människor om man nu låter dom få skoja vill säga, vilket jag alltid låtit dom få göra. Inget är förbjudet så länge ingen riskerar att bli skadad men jag vet att vissa NH-"freak" (ursäkta uttrycket) inte ser det med så blida ögon att jag, som inte träffat deras hästar tidigare, triggar igång "glädje-fnatt-knappen" så hästarna nästan kryper ur skinnet ibland.

Många av NH-folket har jag fått uppfattningen om är rädda för att hästarna "ska ta över" så därför måste "ledarskapet" befästas till varje pris. Jag brukar säga att den som inte umgås med sin häst på lika villkor (utan grimma, spö och annat onödigt) kommer att ha det ganska jobbigt. Finns det nåt finare än en skogspromenad där hästen får springa lös och leka hund, där hästen kommer när man visslar bara för att den vill ha en kram, där man ligger tillsammans i hagen och myser och alla galna lekar man kan göra tillsammans bara-för-att.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

ja.. och Tanka sig att de outbildade harda o raa arbetande cowboysen ar rorande eniga om en sak...

-att PP ar nagot av det varsta som nagonsin hant djurarten Hast.

det borde satta saker pa sin spets for nagra svenskar tycker jag.. att det som ses som "NH" ur svenskars ogon ses som djurplageri hos de flesta arbetande manniskor med hast har....

:devil:

thehehehe....

Aprapa snurrande av rep och ater igen rundcorallsarbete sa har ingedera med "NH" att gora, fran borjan.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Men Fibusen, det du skriver är ju normal hästhantering! Hur mycket pengar har du lagt ner på detta? Säg inte att du betalar tränare för sånt. Framförallt inte en så kallad NH-tränare?

Det är väl alldeles utmärkt om det finns folk som kan lära ut god hästhantering, vad är skillnaden att lära ut hantering mot betalning jämfört m att hålla ridlektioner och få betalt för det?

Väldigt många hade behövt få lära sig hästhantering INNAN de över huvudtaget sätter sig på en häst.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Men det där är ju grunden i hästhållning och rent vardagsarbete. Inget man behöver kalla för NH bara för att bli bekräftad..

Hade skrivit ett långt inlägg först där jag skrev att jag inte skulle kalla det NH direkt det jag pysslar med,men raderade massor av inlägget då jag länkat till filmer på mig och hästen,så då kanske det försvann att jag inte riktigt vet vad jag ska kalla det för det jag håller på med.

Och vadå bara för att bli bekräftad? Var det löjligaste jag hört!

Och du som frågade om jag betalat för träning,och ja,det har jag,jag var iväg på en träning för denna tjej:

http://www.youtube.com/watch?v=Dp2M1gksHUU&list=UUeD8sQ09DpCo5clkwZfV45g&index=1&feature=plcp

http://www.youtube.com/watch?v=BW7a3XRBuXI

http://www.youtube.com/watch?v=hYeDQsk6tLg&feature=related

Jag hade som sagt en hel del problem med min,han hade noll respekt för människan,och jag vill inte vara "hård" mot mina hästar,man kan inte förvänta sig att hästen ska lyda en viskning när man tränar med skrik,så jag kände att jag åker hellre till henne en gång och testar,jag vart kanonnöjd,och fick mycket tips med mig hem som vi tränat på,så nu kan jag "styra han med en liten viskning". Och vi har varket ryckt,slitit,gapat,använt pisk eller så.

Du får tycka att det är precis hur dumt som helst,jag är jättenöjd iallafall,och jag och min häst har en väldigt harmonisk relation till varandra,och tex lastningen funkar kanon.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det är väl alldeles utmärkt om det finns folk som kan lära ut god hästhantering, vad är skillnaden att lära ut hantering mot betalning jämfört m att hålla ridlektioner och få betalt för det?

Väldigt många hade behövt få lära sig hästhantering INNAN de över huvudtaget sätter sig på en häst.

:bow::bow::bow:

Håller fullkommligt med! Så trött på människor som rycker och sliter i hästarna,gör hästen fel så gapas det,trots att det enbart faktist är människans fel.

Man kan komma så långt genom att göra så lite.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Tyvärr så görs inga såna gubbar längre. Jag försöker upprätthålla den traditionen, okej, jag "jävlas" lite med hästarna men bara efter att dom börjat jävlas med mig och allt är bara bus, en kul grej "apropå-ingenting-alls-och-just-bara-för-att-man-kan". Som jag sagt förut så är hästar väldigt enkla att hantera, hästar vill ha skoj och skojar gärna med människor om man nu låter dom få skoja vill säga, vilket jag alltid låtit dom få göra. Inget är förbjudet så länge ingen riskerar att bli skadad men jag vet att vissa NH-"freak" (ursäkta uttrycket) inte ser det med så blida ögon att jag, som inte träffat deras hästar tidigare, triggar igång "glädje-fnatt-knappen" så hästarna nästan kryper ur skinnet ibland.

Många av NH-folket har jag fått uppfattningen om är rädda för att hästarna "ska ta över" så därför måste "ledarskapet" befästas till varje pris. Jag brukar säga att den som inte umgås med sin häst på lika villkor (utan grimma, spö och annat onödigt) kommer att ha det ganska jobbigt. Finns det nåt finare än en skogspromenad där hästen får springa lös och leka hund, där hästen kommer när man visslar bara för att den vill ha en kram, där man ligger tillsammans i hagen och myser och alla galna lekar man kan göra tillsammans bara-för-att.

Jag leker med min häst varje gång vi är på ridbanan,vi nöter inget om och om igen,utan vi nästan "leker fram" grejerna. Jag har inga höga krav,vi arbetar helt löst oftast på samma vilkor. Belöningen blir massa kliande eller massa bus.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Vad säger det om hästen inte får ha ngn åsikt?
att hålla på o flytta på dem... bara för att, brukar hästar ogilla. Lyssna på hästen ibland!

Det går bra att säga åt hästen utan ett enda tecken att flytta sig även på avstånd OM man behöver.

Har man kuvat hästen från marken får man köra vänd- vänd metoden uppsuttet för hästen är så avtrubbad att den inte vågar går före- utan att ngn går framför.

Jag anser att hästarna ska få ha en åsikt om vissa saker o känslor kvar. Få vara häst.
Ville jag ha en robot så köpte jag nog en sdn.

Min häst har aldig vissat missnöje över att bli flyttat. Vet inte ens om du syftade på mig,men eftersom du svarade mitt inlägg så antar jag det,och jag tänker svara efter det.

Men,hur som helst,av att kunna få in förflyttningarna har jag längre inget problem med lastningen tex,bara där har det hjälp oss jättemycket! Och att jag ska lyssna på min häst,om du bara visste vad dessa övningar lärt mig att faktist verkligen börja lyssna på min häst,jag trodde jag gjorde det innan,men har nu lärt mig att läsa av honom ännu snabbare,och jag ser sånt jag inte såg innan. Våran relation har blivit JÄTTEstark,och vi skukle gå igenom eld och vatten för varandra.

Jag har aldrig NÅGONSIN kuvat min häst,och aldrig kört vänd-vänd metoden heller,och jag kan placera min häst både framför,brevid och bakom,och han vågar gå endå.

Och självklart får min häst vara en häst,han får nog vara mer häst än många andra då han går i flock på lösdrift. Och han får ha så många åsikter han vill,förstår inte vad du får det ifrån att han inte får ha några åsikter???! :confused:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

I min värld, som kanske är inskränkt, skaffar man inte häst utan att ha kunnigt folk runtomkring. Vanligtvis kommer man inte på att man borde köpa en häst utan att ngnsin har ridit eller haft med hästar att göra.

Det måste ju vara så oerhört sällan (aldrig?) att man inte har en kunnig i närheten. O kan man inte själv lära hästen att byta sida eller att inte springa över en, då bör man nog inte skaffa häst. O vem ska ha lärt en då? Ja, där man ridit kanske. Om man nu inte bara ha ridit och aldrig ställt in hästen i stallet igen. O har man aldrig gjort det ska man nog inte köpa häst. Det är nog därför NH har fått sådant genomslag i nybörjarvärlden. De vill ha en quick-fix o tittar hellre på youtube än frågar alla duktiga hästmänniskor som finns tillgängliga live.

Hur byter man sida på hästen? Jo, man ber den flytta sig. I början säger man vad man vill, jag säger "sida" och så petar jag på den. Efter 2-4 gånger med pet räcker det att säga sida.

Hur man får hästen att backa? Man tittar på bringan, säger backa, de första gångerna kan man behöva trycka på bogspetsen på det ben man vill den ska backa först med. Trycket försvinner när hästen gör rätt. Efter ett par gånger behövs inte trycket.

Jobbar man inte med tryck kommer man aldrig kunna rida den. Då handlar det ju om tryck hela tiden.

Om jag skulle behöva åka land och rike runt för sådan träning skulle jag verkligen undra hur det står till med hästkunskapen i detta land.

Och jag börjar verkligen fundera på om du gör dig till?
Det är väll ganska självklart att man kan lära hästen att flytta sig i gången,att inte springa över en,MEN,frågan är vilken väg du väljer för att komma dit!

Det finns vanlig vardagslydnad,så klart kan jag flytta min häst på gången,lika så kan jag backa han. Men just det steget längre,att tex skicka in hästen i transporten osv,alla små små signaler. Jag behöver inte "ta tag" i han längre,grimma+grimskaft sitter där,men jag använder det inte,utan det räcker med ett litet ljud eller en liten rörelse. Jag använder aldrig grimskaftet till att starta,styra,stanna hästen.

Jag har haft egna hästar i ca 15 år,och jag har bara haft vanlig lydnad,dvs som du säger,sidan,backa osv,jag har varit nöjd med det,men nu när jag har varit med från början nästan,och har chansen att forma min häst som jag vill under hans uppväxt så vill jag gärna gå steget längre än det vanliga. Jag har fått sån bra respons från hästen,och han har gått från en ångvält,till väldigt väldigt harmonisk och lyhörd. Han är mycket mer stabil än alla hästar jag haft tidigare,och det känns som om våran relation är på riktigt,så svårt att förklara,men när vi jobbar är det liksom bara där all fokus ligger,på mig,och på han,och det känns som om vi blir ett. Det är så det ska kännas,oavsett om du har en dressyrlektion,eller om du tränar "nh".
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

I min värld, som kanske är inskränkt, skaffar man inte häst utan att ha kunnigt folk runtomkring. Vanligtvis kommer man inte på att man borde köpa en häst utan att ngnsin har ridit eller haft med hästar att göra.

Det måste ju vara så oerhört sällan (aldrig?) att man inte har en kunnig i närheten. O kan man inte själv lära hästen att byta sida eller att inte springa över en, då bör man nog inte skaffa häst. O vem ska ha lärt en då? Ja, där man ridit kanske. Om man nu inte bara ha ridit och aldrig ställt in hästen i stallet igen. O har man aldrig gjort det ska man nog inte köpa häst. Det är nog därför NH har fått sådant genomslag i nybörjarvärlden. De vill ha en quick-fix o tittar hellre på youtube än frågar alla duktiga hästmänniskor som finns tillgängliga live.

Hur byter man sida på hästen? Jo, man ber den flytta sig. I början säger man vad man vill, jag säger "sida" och så petar jag på den. Efter 2-4 gånger med pet räcker det att säga sida.

Hur man får hästen att backa? Man tittar på bringan, säger backa, de första gångerna kan man behöva trycka på bogspetsen på det ben man vill den ska backa först med. Trycket försvinner när hästen gör rätt. Efter ett par gånger behövs inte trycket.

Jobbar man inte med tryck kommer man aldrig kunna rida den. Då handlar det ju om tryck hela tiden.

Om jag skulle behöva åka land och rike runt för sådan träning skulle jag verkligen undra hur det står till med hästkunskapen i detta land.

Ja det är nog dags att vakna upp i verkligheten. Ett tips är att ta med en solstol och lite gott att äta och bänka sig på en lokal/regional häst tävling, vill du ha extra roligt så välj en ponnytävling. Jag skulle vilja påstå att hur folk lastar sina hästar säger väldigt mycket om vilken kunskap de besitter och vilken relation de har till sina hästar.

Hur det står till med hästkunskapen? Fråga nån som jobbar med problemlösning eller kolla ett slag på ponnyakuten....
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Den har ju varit på uppfostring i en mån.

Hade jag rätt eller....

Har man kuvat hästen från marken får man köra vänd- vänd metoden uppsuttet för hästen är så avtrubbad att den inte vågar går före- utan att ngn går framför.
Man backar innan man rider framåt...

Gillar heller inte att hästen inte våga söka sig till att komma nära sin matte - snusa.

Kl
Den stora skillnaden ligger i om man umgås med sin häst eller inte.

Vet en artikel i Ridsport för många år sen där en kvinna alltid tränade långa promenader i skogen innan visningar.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det är väl alldeles utmärkt om det finns folk som kan lära ut god hästhantering, vad är skillnaden att lära ut hantering mot betalning jämfört m att hålla ridlektioner och få betalt för det?

Väldigt många hade behövt få lära sig hästhantering INNAN de över huvudtaget sätter sig på en häst.

Klart det är bra att det lärs ut hästhantering! Det har jag aldrig sagt något om.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Repgrimma är ju väldigt skarpt så klart man får respons från hästen och man ska aldrig dra i en repgrimma, heller aldrig binda fast hästar i repgrimma. Och så kommer "NH" på att ja, repgrimma ska alla ha som tränar NH. Har själv hört att man MÅSTE ha repgrimma, annars är det inte NH.

Nu pratar vi ju om det folk kallar NH, och man marknadsför det som NH men allt handlar om vanlig normal hantering. Det är det jag ställer mig emot. Allt detta flaxande hit o dit och NH hit o dit, när det är saker som skett i typ 100 år. Det är bara någon som nu kommit på att man kan tjäna pengar på det.
Att skicka in en häst i transporten är vanlig hantering. På alla stora tävlingar jag har varit på, som skötare, ryttare osv (internationella) har jag väldigt sällan sett lastningsproblem, vi skickade alltid in hästar.

Det jag vill säga med mina inlägg är att allt det som NH vill marknadsföra genom DVDer, verktyg,kurser, pinaler osv det är helt normal hästhantering. Som funnits i alla år. Det är ingen inriktning, det är bara ett sätt att tjäna pengar på. Är man osäker ska man ta hjälp. Men att springa runt och säga att man tränar NH, ja, då är kunskapen liten.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

/.../
Men en följdfråga... Det skulle vara intressant att höra vad det finns för professionella tränare som ger hästhanteringslektioner och -kurser och som inte av någon "beskylls" för att vara en NH-tränare? Ingen behöver nämna namn, det skulle bara vara intressant att veta hur många "icke NH" hanteringsinriktade tränare det finns. :)



Fast vadå - går inte folk på ridskola och får en grundläggande utbildning innan man går och köper sig en häst?

På min närmaste klubb har de precis haft teorivecka med clinics varje eftermiddag/kväll, samt heldagar båda helgerna. Alla dagar har handlat om säker hästhantering ut olika perspektiv - hantering, ridning, skötsel, fodring, sadelutprovning, etc etc. De har liknande arrangemang minst fyra gånger om året. Förutom teorin som ingår i lektionerna.

Som ny hästägare ställer man sig inte ensam ute i skogen med sin häst. Man skaffar de första grundläggande kunskaperna, sedan en snäll och juste medishäst eller ev första-häst som man ställer där det finns kunnigt folk runt om som kan hjälpa till.

Jag tycker gott man kan vända på resonemanget och fråga sig varför man så gärna går och köper ett eget flyktdjur på cirka 400-800 kilo utan kunskaper. :devil:

Sedan blir det problem, och det är plötsligt hästen som ska korrigeras och tränas på olika sätt.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

ja.. och Tanka sig att de outbildade harda o raa arbetande cowboysen ar rorande eniga om en sak...

-att PP ar nagot av det varsta som nagonsin hant djurarten Hast.

det borde satta saker pa sin spets for nagra svenskar tycker jag.. att det som ses som "NH" ur svenskars ogon ses som djurplageri hos de flesta arbetande manniskor med hast har....

:devil:

thehehehe....

Aprapa snurrande av rep och ater igen rundcorallsarbete sa har ingedera med "NH" att gora, fran borjan.


:rofl:


............................
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Fast vadå - går inte folk på ridskola och får en grundläggande utbildning innan man går och köper sig en häst?

På min närmaste klubb har de precis haft teorivecka med clinics varje eftermiddag/kväll, samt heldagar båda helgerna. Alla dagar har handlat om säker hästhantering ut olika perspektiv - hantering, ridning, skötsel, fodring, sadelutprovning, etc etc. De har liknande arrangemang minst fyra gånger om året. Förutom teorin som ingår i lektionerna.

Som ny hästägare ställer man sig inte ensam ute i skogen med sin häst. Man skaffar de första grundläggande kunskaperna, sedan en snäll och juste medishäst eller ev första-häst som man ställer där det finns kunnigt folk runt om som kan hjälpa till.

Jag tycker gott man kan vända på resonemanget och fråga sig varför man så gärna går och köper ett eget flyktdjur på cirka 400-800 kilo utan kunskaper. :devil:

Sedan blir det problem, och det är plötsligt hästen som ska korrigeras och tränas på olika sätt.

Förstår inte riktigt hur du menar. Å ena sidan verkar du förutsätta att man har grundkunskaper och en snäll medishäst men sen sk´river du och undrar varför man köper ett flyktdjur på 400-800 kg utan kunskaper.

"Grundkunskaper" är väl knappast tillräckligt i sammanhanget tycker jag. Jag köpte själv häst utan att kunna tillräckligt mkt, det kan jag villigt erkänna såhär i efterhand....

Och ärligt, hur många ridskolor har ordentlig hästhanteringsutbildning där det ingår hästpsykologi, foderlära, hästens fysiologi, träningslära och hovvård etc? Det handlar nog mest om att skrapa lite på ytan... För jag kan säga att jag har ägnat mååånga timmar och kurser åt ovanstående, några teoritillfällen per termin är knappast tillräckligt.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Du börjar inte med att köpa egen häst. Du lär dig rida (godtagbart), du läser böcker, du är skötare, du kanske har medishäst, du går kurser. Sedan kan du börja fundera på att köpa själv.

Jag ser inte vad som är otydligt med mitt inlägg. Sylvatica frågar var det finns hästhanteringsutbildning, och jag svarar att det finns på seriösa ridskolor. Jag lägger dessutom till att man kan vända på resonemanget - om en person skaffar egen häst utan basal kunskap om hästens behov, och utan att "öva" på andras först, skulle jag se det som oansvarigt och respektlöst emot djuret.

Sedan att ingen någonsin blir fullärd är en annan sak. Vi lär oss hela tiden, utvecklas, tar till oss nya saker. Det är ju det som poängen (för mig) att ha den konstanta utmaningen, alltid bli bättre/känsligare/reaktionssnabbare/tydligare. Men hästägare ska ha vett nog att se till att hästen får en kontrollerad foderstat, förstå att den behöver motion, veta att det är ett flyktdjur - det är bara att ta upp första bästa bok i hästlära. Det är förvånansvärt många "hanteringsproblem" som beror på rena brister i ridning/praktisk skötsel.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Sylvatica frågar var det finns hästhanteringsutbildning, och jag svarar att det finns på seriösa ridskolor.
Nja, det där stämmer inte. Här finns det inte en hästhanteringskurs på en enda ridskola och alla är "seriösa" ridskolor.

Ridskolor är ju inte direkt kända för att konsentrera sig på själva hanteringen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 269
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp