Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Alltså nu är det det där igen med "vi" och "ni". Vi alla är hästmänniskor för att vi gillar djuret hästen.

Någon jäkligt smart människa har kommit på att göra business på det de kallar NH. Och drar in mååånga miljoner varje år och skrattar hela vägen till banken.

NH håller man inte på med. NH ingår i all hantering, av ALLA hästmänniskor. Det handlar om att lära känna hästen som art och hur man kan kommunicera med den. Och det gör man varje sekund man umgås med den/är i stallet.
För mig är den bästa läraren hästen. Jag betraktar hästarna. Framförallt betraktar jag dem i hagen, jag kan sitta i timmar och bara titta på hur de uppför sig, jag försöker tyda signaler som gör att häst x rörde sig på det sättet osv. Jag vet att jag inte kan se allt, för jag är inte häst.

Att hålla på i en rundkorall o få hästen att springa runt, jaha?
Är det någon som ens vet hur skarp en repgrimma är?

Nej, detta NH som flödar idag, som folk kallar NH för att de har köpt böcker, filmer osv, det är bara en penga-industri.
Tyvärr verkar det vara osäkra och nybörjar-hästägare som lägger ut massa pengar på detta, pengar de kunde ha roligare för.
För enligt mig lär du dig lika mycket att sitta och studera din häst i hagen. Ta den kunskapen du får där, tillbringa mer tid med din häst, och allt löser sig. Gratis.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nu kan jag inte se vad som händer med hästen Catwalk eftersom jag har så dålig uppkoppling men jag kommer ihåg filmen med Linda och skulle hela situationen visats så hade man förstått varför hon gör som hon gör. Hästen försöker hela tiden att springa över henne.

Och alla är inte perfekta. Jag gillar Parellis koncept och jag har satt mig in i det istället för att läsa vad som skrivs på nått forum. :)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

I just det fallet var det folk på plats som också blev mycket upprörda. De fick tydligen ingen förklaring på varför LP gjorde som hon gjorde - och det är väl det minsta man kunde begära.

När sådant visas på offentliga uppvisningar, med hästkunnigt folk på läktaren, undrar vad man som sker på hemmaplan.

Vad som är riktig NH verkar bero på vem som utövar den...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Fortsätter referera till "min bok" - Equitation Science, där de bla diskuterar begreppet horsemanship (alltså inte ngn copyrightad metod) baserat på "horse sense". Horse sense beskrivs som en känsla för hästen och hur den funkar, och perfekt timing, så att man i all hantering och träning av hästen lyckas med konststycket att konsekvent ge belöning/förstärkning på rätt sätt och vid rätt tillfälle.

På så sätt får man helt enkelt ut mer av hästen (i termer av inlärning, tex att få hästen att svara på små hjälper) än en person med sämre horse sense.

Intresssant - tyvärr hör jag nog inte till den första gruppen:crazy:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Han binder fast benen på hästen och har ett tunt rep i munnen på den...

Han band väl upp det ena frambenet:confused:

Det tydligen vedertagna tricket som vi har sett andra "skickliga" NH-tränare utföra för att dessutom hoppa upp o sätta sporrarna i sidan.:mad:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Hasten vek in pa den sidan den var blind pa.

Behover jag saga mer? Hon -slar- och brakar med en hast som forsokte se henne.

Jag ar halvblind, ena ogat funkar inte. Och helt arligt, ar du av intresse for mig vander jag mig sa jag kan se vad du gor. Ska du da ge mig en rak hoger for att jag maste vanda mig mot dig for att se dina hander sa jag kan se vad du gor?

Ar du inte av intresse for mig sa hade jag vant... blinda sidan till. :cool:

Nu ska man inte jamfora manniskor och hastar kanske - men just nar det kommer till syn ar det ganska simpelt. For att en hast ska forsta oss maste den SE oss. Hur ar man da funtad som slar en hast som vander in mot en for att Titta?

det fanns ingen forklaring nar videon var uppe. De ringde in sina advokater. Forklaringen ar en skapad ursakt som dok upp forst nar videon var borta fran natet.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Tycker mig se att det är en lång lina runt ena frambenet som medhjälparen drar i för att tvinga upp benet från marken.

kl
Får lust att slå någon riktigt hårt när jag ser den videon. Vad är det för "natural horsemanship" i att slå linor runt hästens ben och med våld försöka tvinga på den ett träns? Enligt uppgift var detta något som pågick i närmare två timmar inför publik och tydligen var det flera åskådare som reste sig och lämnade läktaren i ren protest.

De som stöttar Parelli får gärna förklara vad det är som är så bra med denna metoden...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ja, skrivfel av mig. Men det ska tydligen vara så att det var ett rep i munnen på hästen också.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Den enkla förklaringen till att den inte ville tränsas kanske var just den förekommande bremsningen av örat o troligen brist på tålamod.

De höll ju på i dag/ dagar efter detta o då gick det "strålande":confused:

Jo man har knäckt hästen.

Man ser ju vad dessa Naturliga hästmannaskapsmänniskor= fair mot hästen - tar till när det inte fungerar enligt Manual 1.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Precis...


Sen är det ju inte intressant att titta på den "färdiga produkten" i det här fallet.
Jag är betydligt mer intresserad av vad folk gör för att fixa problemet.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

*kl*

För min del kvittar det egentligen vad som hände. Jag gillar filosofin och tänket bakom. Jag tycker det är sunt förnuft nedskrivet.

Och ska man va riktigt krass så är det ju inte som att såna där händelser är ovanliga (tänker på Catwalk) men när framgångsrika ryttare gör det så är det ju bakom stängda dörrar. Det är dock inget jag någonsin tänker utföra ändå.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Då vågar jag inte ens tänka på vad Parelli gör bakom stängda dörrar om han tycker det där är något som är vettigt att visa upp.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

kl
Jag vill inte ha en häst som man måste ta i för kung och fosterland för att kunna flytta i stallgången,för att kunna backa undan,eller nån som ska stå nästan PÅ mig. Jag vill kunna lasta hästen själv,och då kunna skicka in den från marken,där är vi inte heller än,men vi är på väg. Han kunde inte stå still på gången,utan trampade runt,hängde i kedjorna,hoppade fram och tillbaka,nu står han helt löst på gången,och är faktist mer uppfostrad än många äldre hästar i stallet. Jag tycker att den övriga hanteringen funkar sååå mycket bättre nu,vi har aldrig nån diskution om något,han känns sååå lugn och harmonisk!

Att kunna flytta hästen åt alla håll,i alla situationer,från marken utan redskap är mitt mål,då vet jag att han är fokuserad på mig,att han lyssnar och förstår,samt att jag är hans trygga punkt,om han blir osäker på något ska han lita på mig när jag ber han fortsätta.

Om jag får han lyhörd för små hjälper från marken så kommer jag även få det från ryggen sen också.
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag känner flera personer som studerat hos honom och de har inte sett något konstigt. Jag litar mer på mina vänner än suddiga YT-klipp.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nu kan det såklart diskuteras vilka som slagit mynt i saker hit och dit, men om man diskuterar själva fenomenet så köper jag att det inte finns något som kallas "naturligt" egentligen i hästhantering, att allt handlar dels om inlärning, och dels att träna människan på att tänka några steg längre, försöka få ihop en helhet. "Intelligent horsemanship" kallar väl Monty Roberts sin disciplin? Om man bortser från vad många tycker om just Monty Roberts så tycker jag namnet är ganska välvalt.

kl
Själv har jag absolut inget emot NH, tvärtom är det ofta dit jag vänder mig om jag själv har klurigt att få ihop min helhet eller bara för att få inspiration för hur man kan utvecklas. Tycker det är anmärkningsvärt hur olika man kan uppleva "samma saker" beroende på vem som uttrycker det. Har t ex läst tre olika hanteringsböcker nu inom kort tid (hade läst alla tidigare men fräschade upp minnet, så det var inte baserat på att bara ha skummat igenom menar jag) och mycket var ju väldigt likt, två t ex pratade om samma inriktning, ändå upplevde jag det enormt olika beroende på vad de som personer valde att betona.

En tjej t ex som har väldigt ödmjuk inställning gentemot hästarna samt human inställning mot människor, och förmåga att blicka objektivt och även ifrågasätta sina egna metoder, föll jag för. Men kanske läste jag in extra betoning i sånt som jag själv tyckte var bra, och störde mig desto mer på de vars "ton" var väldigt annorlunda mot min smak. Ändå, så kan man få mycket tips och inspiration till hur man kan utveckla sig själv som hästmänniska, bara man vågar se objektivt och försöka se budskapet snarare än att fastna på detajer som man inte känner sig bekväm med.

Men - så är det ju med allt?

En sak som jag själv tycker känns obekvämt är just att se det som att hästen ska "domineras" eller att saker och ting har med ledarskapsproblem att göra. Min förmåga att vägleda hästen kanske! :P Samt att jag själv helst undviker sånt som kan uppfattas aggressivt av hästen medans en del formulerar sig som "inta en mer aggressiv kroppshållning" osv, jag köper konceptet med att gå upp i fas och att de högsta faserna kan uppfattas som aggressiva, men då är det ju mer som nödlösning med en häst man inte hade fått kontakt med eller kunnat få svar av annars, för att vara konsekvent.
Även så vill jag ha en häst som vågar hitta på lite eget men ändå vet gränserna, när den måste svara, en häst som vågar uttrycka sig.

Men såna här fällor är gissningsvis störst risk att hamna i om man tränar på mycket själv eller t o m i teorin snarare än i praktiken, för har man tränare som kan guida bort från de fel man själv gör så sker ju förhoppningsvis utveckling hos människan.


Eftersom jag själv är lite så, hellre hitta det som fungerar, och det som fungerar utifrån hur man själv vill vara som hästmänniska och hur man vill ha sin häst, än att stirra sig blind på en lära. Men jag tycker inte heller man ska dissa en (eller flera) läror som faktiskt är till för att utbilda människor. Särskilt så länge det inte finns så många alternativ till att lära in bättre hästhantering än just NH och olika varianter av det. Visst finns det kunniga hästmänniskor, men hur många av dessa tar sig tiden och orken att bygga upp ett helt pedagogiskt system att träna andra hästmänniskor ifrån? Det räcker ju som sagt inte med en bok, ett youtube-klipp, eller ett besök på en kurs för den delen, utan är något som måste tränas regelbundet precis som med mycket annat man vill utvecklas inom! Utan genomtänkt träning är det lätt att lägga till med olater/bli ringrostig eller bara allmänt inte utvecklas.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Att se klippet med Catwalk som representativt för NH är att göra det väldigt enkelt för sig, men om det funkar för er så är det inget jag lägger någon värdering i. Begreppet "NH" är kanske nytt men filosofin bakom är gammal och härrör ur Vaquerotraditionen som ursprungligen kommer från Europa/spanien och ännu längre tillbaka från Morerna, dvs arabiska folkstammar. Det är gammal kunskap om hur människan kunde fungera tillsammans med hästen utan våld och med så små medel som möjligt därför att man behövde hästen som arbetskamrat dagarna i ända när man arbetade med boskap. Det finns massor att lära om man är öppen och jag säger inte att man inte skall vara kritiskt för det ska man till allt. En känd tränare ur samma tradition brukar säga, det finns horsemanship och det finns horsemanshit... Relationen till hästar kan vara magiskt oavsett om man kallar det sunt bondförnuft eller NH eller vad sjutton man vill, jag blir bara lite irriterad när man så bestämt kan veta vad NH handlar om utifrån några klipp på youtube.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nu handlar det om en av förespråkarna o en guru i NH.

Du kan inte jämföra med när hästarna hade arbeten hela dagarna o traditionen i vårt land skiljer sig.. till det avsevärt bättre.
Dessa länder ser tjurfäktning o rodeo som människans rätt att visa sin manlighet.

Hästar är inte rovdjur, men man kan få det till att de är skräckinjagande varelser som inte är tamdjur.

I Sverige har/ hade man breda grimmor- för att man förstår att en smal eller t o m rep kan göra illa dem rejält.
bönderna satte inte ens på kogrimmor av en anledning. Vi har en helt annan relation o tradition som bör bevaras.

En trygg o säker hand är allt som behövs. tyvärr ser det nu inte ut så när så mkt kvinnor handskas med hästar o man tar till andra medel.
Många har hästarna istället för hundar o förstår sig inte på hästens behov av rörelse/ arbete- vilket hästarna o hästarnas foder är utvecklat för.Även nybörjarmän köper metoden- coolt!

Såg en som skulle bada med sin livrädda häst i ett tillhåll för broms.
hästen var helt blodig o sen band han fast den i ett träd med tränset med stångbettet o den slet sig. Han trodde att den var garanterat säker för att den var westerntränad o gammal. Idiot.

Hade han varit ball hade han galopperat därifrån med stackaren.
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Men Fibusen, det du skriver är ju normal hästhantering! Hur mycket pengar har du lagt ner på detta? Säg inte att du betalar tränare för sånt. Framförallt inte en så kallad NH-tränare?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

kl
Jag vill inte ha en häst som man måste ta i för kung och fosterland för att kunna flytta i stallgången,för att kunna backa undan,eller nån som ska stå nästan PÅ mig. Jag vill kunna lasta hästen själv,och då kunna skicka in den från marken,där är vi inte heller än,men vi är på väg. Han kunde inte stå still på gången,utan trampade runt,hängde i kedjorna,hoppade fram och tillbaka,nu står han helt löst på gången,och är faktist mer uppfostrad än många äldre hästar i stallet. Jag tycker att den övriga hanteringen funkar sååå mycket bättre nu,vi har aldrig nån diskution om något,han känns sååå lugn och harmonisk!

Att kunna flytta hästen åt alla håll,i alla situationer,från marken utan redskap är mitt mål,då vet jag att han är fokuserad på mig,att han lyssnar och förstår,samt att jag är hans trygga punkt,om han blir osäker på något ska han lita på mig när jag ber han fortsätta.

Om jag får han lyhörd för små hjälper från marken så kommer jag även få det från ryggen sen också.

Men det där är ju grunden i hästhållning och rent vardagsarbete. Inget man behöver kalla för NH bara för att bli bekräftad..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 597
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 267
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp