Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?
att hålla på o flytta på dem... bara för att, brukar hästar ogilla. Lyssna på hästen ibland!
Det går bra att säga åt hästen utan ett enda tecken att flytta sig även på avstånd OM man behöver.
Har man kuvat hästen från marken får man köra vänd- vänd metoden uppsuttet för hästen är så avtrubbad att den inte vågar går före- utan att ngn går framför.
Jag anser att hästarna ska få ha en åsikt om vissa saker o känslor kvar. Få vara häst.
Ville jag ha en robot så köpte jag nog en sdn.
Vad säger det om hästen inte får ha ngn åsikt?kl
Jag vill inte ha en häst som man måste ta i för kung och fosterland för att kunna flytta i stallgången,för att kunna backa undan,eller nån som ska stå nästan PÅ mig. Jag vill kunna lasta hästen själv,och då kunna skicka in den från marken,där är vi inte heller än,men vi är på väg. Han kunde inte stå still på gången,utan trampade runt,hängde i kedjorna,hoppade fram och tillbaka,nu står han helt löst på gången,och är faktist mer uppfostrad än många äldre hästar i stallet. Jag tycker att den övriga hanteringen funkar sååå mycket bättre nu,vi har aldrig nån diskution om något,han känns sååå lugn och harmonisk!
Att kunna flytta hästen åt alla håll,i alla situationer,från marken utan redskap är mitt mål,då vet jag att han är fokuserad på mig,att han lyssnar och förstår,samt att jag är hans trygga punkt,om han blir osäker på något ska han lita på mig när jag ber han fortsätta.
Om jag får han lyhörd för små hjälper från marken så kommer jag även få det från ryggen sen också.
att hålla på o flytta på dem... bara för att, brukar hästar ogilla. Lyssna på hästen ibland!
Det går bra att säga åt hästen utan ett enda tecken att flytta sig även på avstånd OM man behöver.
Har man kuvat hästen från marken får man köra vänd- vänd metoden uppsuttet för hästen är så avtrubbad att den inte vågar går före- utan att ngn går framför.
Jag anser att hästarna ska få ha en åsikt om vissa saker o känslor kvar. Få vara häst.
Ville jag ha en robot så köpte jag nog en sdn.