Är vi galna?

Sv: Är vi galna?

jag har sparat, o är inte pank nu heller :)

Jag sparar till att ha råd med ett ylletäcke... Lite skillnad! :p
Och en ny sadel och ett till regntäcke, en till specialpad till sadel iofs, men DET lär dröja!

Kan man spara ihop till 80000:- inom ett par år eller mindre tid så är man rik enligt mig! ;)

Det var dyrt! Jag har en kostnad på 1800 kr/mån för två shettisar och en tinker. Har eget stall men betalar 6000 kr/år i arrendehyra plus 5000 kr/år i beteshyra för sommar. Tinkern fullförsäkrad upp till 100 000 kr. Köper färdigfoder (Eggersman) och de får hö samt gräsfrö.
Mina shettisar kostar vardera 954 kr med 5´i liv och 50´i vetvård per år i försäkring
/Sessiagh

jag har köpte en ny transport o en ny sadel :)

Totola > jag har ett vanligt jobb, men lägger undan 3000 - 10000 per månad så det går ganska fort :)

Oj min shettis har inte kostat mig så mkt hehe

Spån-eget
Hö-släkting.gratis
foder-ca 500 kronor på 2 hästar haha så ungefär 250 på shettisen då.
utrustning-träns.lånat.sadel.lånad emn har ingen sadelgjord så inriden barbacka.Grimma fick vi med.borstar 45 kronor
stall-eget
transport-0 kronor bor hemma på gården.
hovis-0 kronor,,vår kompis verkar och skor åt oss gratis
veterenär-inget just nu 0 kronor alltså

Om jag räknar noga så har det kostat ca 500 kronor hitills är jag lycklig lottad eller vad och stoet kostar inte så himla mkt emra.

Det var en rejäl foderstat för shettisar!! Mitt halvblod i normalt arbete (tränar regelbundet, dressyr och hoppning) får per dag:

Hösilage: 9 kg
Krafft Grund: 2 kg
Krafft mineraler blå: 1 dl
1 halv skopa (torrt) betfor
1 näve linfröpellets

Just nu vid pälsfällning så får hon även extra b-vitaminer. Jag tror att du överutfodrar!

jag tror också du överfodrar en del. Har inte läst hela tråden noga,men använder du dem till något, eller är de bara sällskapshästar?

min minishettis jag hade, hade fri tillgång på hö visserligen, men frukost och kvällsmat bestod av mineraler, en näve befot och en näve kraft grund, klarade han sig utmärkt på.

*kl*

Jag har 4 hästar och betalar totalt för alla/månad:

Stall + el: 5000,-
Hösilage 1000,-
Foder 4000,-
Hovslagare 1000,-
Försäkringar (A1 + stallet) 2500,-
Halm 500,-
Spån 300,-
Ca: 14 300,- exl veterinär, utrustning, bensin osv

Tillägg: Mockar, tar in och utsläpp själv, fodrar 3 ggr/dag.

Köp Kvarnbyfoders lucernpellets istället för Krafts Hackade. Kvarnbyfoders innehåller dubbelt så mkt protein som Kraffts och kostar ca 100 kr för 30 kg. Mkt ekonomiskare.
På frågan om hästägare är kloka så är svaret NEJ.:D

Finns det på lantmännen? Eller hur får man tag på det?

Lite galen är man nog, ja.

Mina två kostar per månad:

Stallhyra 2x650 kr = 1300 kr
Hö, två rundbalar i månaden = 1000 kr
Kraftfoder = 800 kr
Hovslagare ca 0,5 ggr/mån = 600 kr, under tävlingssäsong oftare så då ca 1000 kr
Spån hämtar jag gratis
Blir inte mycket bensinpengar, stallet 3 km bort
Försäkringar = 500 kr

Tot: 4200 kr
Hua :o

Och sen tillkommer alla kostnader för TÄVLINGSSÄSONGEN :smirk:
En start per månad ger en förhöjd månadskostnad med:
Startavgift = 800 kr
Bensin = 500-1500 kr
Logi/stallplats = 1000 kr
Övrigt = 500 kr

Tot: 3800 kr som mest
Ännu mera Hua :o

Lyckligtvis ställer familj och släkt upp vid tävlingar och bidrar med pengar. Men ändå.....!

Så nu kan vi enkelt räkna ut den totala årskostnaden. Tävlingssäsongen varar från maj-september, dvs 5 månader med förhöjd kostnad. 12x4200 kr plus 5x3800 kr ger oss den överkomliga summan om 69.400 kr
Lägg därtill inköp av ny transport à 30.000 kr, utrustning och liknande för minst 5000 kr, vaccinationer och avmaskningar för 2000 kr, ja då får vi...

106.400 kr

Ja, vad var det, självplågeri va? :smirk:

Senast ändrad:

Möjligen att vi hästägare är galna som har en så dyr och tidskrävande hobby-men vad skulle man göra annars med alla pengar och all tid?

Kl

Jag tycker inte det är så dyrt att ha häst. Det blir mycket vad man gör det till. Ska man träna så blir det dyrare. Jag har en skogsmulle ponny och han ksotar totalt under 2000 kronor i månaden inklusive allt och det tycker inte jag är så farligt.

Senast ändrad:

I nuläget får varje ponny:
Morgon: 2 kg hösilage, knappt 1 kg lucern, 2 dl grow
Middag: 2 kg hösilage, knappt 1 kg lucern
Kväll: 4 kg hösilage, knappt 1 kg lucern, 3 dl grow

Rättar mig själv:
Morgon: 2 kg hösilage, ca 0,5 kg lucern, 2 dl Hippo grow
Middag: 2 kg hösilage, ca 0,5 kg lucern
Kväll: 4 kg hösilage, ca 0,5 kg lucern, 3 dl Hippo grow

haha!

ja man är f*n inte klok som hästägare..
efter att jag hade tagit bort min häst, han var sjuk i ungefär 1år.. så tog jag fram alla veträkningar o visade min sambo... tror att jag hade lagt ner va 35.000kr på bara vet avgifter på han... :angel: tänk då stallhyra, hovslagre... :eek:
iofs var han värd det.... jag gjorde allt jag kunde o lite till.... tyvärr gick det inte vägen men...

efter det tänker jag aldrig mer räkna ut vad dom kostar...;)

Ha ha ;) Jag förstår dig fullkomligt:p Har varit i din situation..Älskar Shettisar... Men som du kanske redan vet är hästmänniskor en särart för sig självt :rofl:

Under februari har jag lagt ut 7454,50:- på mina två shettisar. När jag sa det till min sambo så började hans ögon rulla bakåt i huvudet. Då började jag fundera, är det vi hästmänniskor håller på med så klokt egentligen? :eek: Alltså, jag har lagt en halv månadslön på detta :eek: Tänk vad mycket man hade kunnat få för dessa pengar egentligen, om man bara sparat i några år...

Under 2008 kommer jag att sammanställa alla mina utgifter för mina ponnys. Det har endast gått två månader och jag är uppe i 11542,90:- :o :crazy: Jag mår faktiskt lite dåligt när jag tänker på det! :crazy:

Jag tycker det är jätte bra att man skriver upp vad som gått till hästen och inte. Har det själv i ett Word dokument så att jag ska hålla koll på månadskostnaderna och vad jag köpt in osv. Badar min inte i pengar så är det väl inte alls fel att skaffa sig lite koll.

För små shettisar som kostar ungefär lika mycket att köpa, tycker jag det är lite väl mycket. Då skulle jag börja tänka om, vad jag kan förändra osv. Då är jag glad över det ställe som jag jobbade på förra året osv, som har erbjudit mig att få komma och tävla, träna på helger osv när jag kan. De tar hand om hästarna åt mig undertiden och ser till att de hålls i kondition. Jag har ingen egen häst i Sverige men på stället får jag ha som fyra egna när jag är på plats. Jag vill vänta med att tävla igen tills efter barnet är fött. För en summa på över 100000 skulle jag kunna ha ett årsflygkort och flyga så ofta jag kunde dit. Detta erbjudande har de till mig, så länge hästarna trivs med mig och jag trivs med dem osv. Jag hjälper också till när jag är på plats.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 326
F
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ju ganska ironiskt egentligen. Hur jag, fylld av dödsångest, tog mina först stapplande steg till en psykolog förra hösten. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 588
Fritid *Varning för långt inlägg.* Jag har separerat ifrån min sambo, flyttat in hos mina föräldrar. Mina föräldrar är världens bästa och har...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 919
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 716
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5