Är vi galna?

Sv: Är vi galna?

Jag har full förståelse för att det rusar iväg. Jag räknar just nu på kostnader inför att ta hem foderhästen, bara resan går på 2000, sen har han ingen utrustning, kraft- och grovfoder ska han självklart ha, jag har inte ens en egen ryktborste längre.
Detta beror på att jag tidigare inte haft häst i hans storlek och typ och borstar och dyl. har jag donerat till mamma som sköter vårt fullblodssto.

Det blir STORA pengar. Som tur är kommer jag ha honom hemma på gården med inackorderingar så kostnaden blir mindre sen.

Ja, på 2,5 månader är det vad de kostar i kraftfoder just nu. Dyrt med växande unghästar :smirk:

Vadå om man sparat pengarna i några år?:confused:

Man håller väl ändå på med hästar för att man vill och tycker det är kul? Jag väljer i alla fall inte hobby efter den ekonomiska prislappen, utan ser det större värdet som jag får ut av att få hålla på med något jag älskar.

Jag har helldre fullt i stallet än fet plånbok, för pengar i sig självt gör inte mig ett dugg lycklig. Men att varje dag kunna se in i mina odjurs glada och lojala ögon, och att komma hem och få den vänligaste hälsningen man kan tänka sig, ja det är fan lycka!:love:

det at bra att ha hasten i ett varmt land, da ar det mycket billigare..:angel:

Jovisst, om det är det man egentligen ville ha.

Räknade mellan tummen och pekfingret att det har lagts ut kring 500 000-600 000 kr på hästarna och stallet fram till nu. Visst hade man fått två, ja säkert fler, ruskigt fina pållar för den summan - men det var inte det jag ville ha.

KL

Har slängs det inte ut en massa engar till hästen... ;) Min häst är ju hos fodervärden... :angel: Nej men när jag själv had ehand om hästen så gick han på max 1700 i månaden och det är verkligen max. Det hade inte legat lika ögt om han inte hade behövt eksemtäcke och gärna tar sönder dem. Nu när han kommer hem till sommaren kommer han kosta ca 2000 i månaden. Och då har jag räknat uppåt så mer lär det nog inte bli. Sedan tillkommer naturligtvis utrustning. Nu ska han ha helt nya saker igen och då blir det ju lite pengar. Kommer nog handla för ca 6000. Men jag har en billig häst att ha i drift. En liten b-ponny som är lättfödd. Krävs typ ingenting för att han ska bli tjock... :o Han verkas bara, då han aldrig blivit skodd. Försäkringen kostar ca 1200 om året. Så det behver inte vara så dyrt att ha häst, det gäller bara att ha en lättfödd ponny.

Visst får du det!

2800:- är stallhyra
600:- mockning
1200:- hösilage
1200:- foder
4100:- utrustning (vagn + sele, bägge beg.)
600:- cykel (används endast till/från stallet, mao en kostnad jag inte haft om jag inte haft häst, därför räknas den med)
600:- försäkringar
130:- övrigt

Inga exakta summor i denna redogörelsen, de har jag sparat i ett Exceldokument.

-Men herregud!!! hösilage för 1200 kr till 2 shettisar????!!! 1200 i foder???? hjälp!!

-skulle du ha dom hos mig,skulle deras hökonto ligga på en hundring var i månaden!!

Visst får du det!

600:- cykel (används endast till/från stallet, mao en kostnad jag inte haft om jag inte haft häst, därför räknas den med)

Betalar 6.12:-/kg för lucernhack. Kraftfoder vet jag inte. Betalar 163:- för Hippo Grow. Köpte en säck den 11/2 och den har jag nu kommit halvvägs på. 1,50:-/kg för hösilage.

Hur tusan får hästarna i sig så mycket? Så extret dåliga värden i höet kan det väl inte vara så att du behöver fodra upp med massor av lucern? Räknade lite snabbt ut att en shettis äter ca 13kg hö per dag + lucern i mängder. Det låter inte vettigt för 5 öre!

Jag tycker du bör se över foderstaten ordentligt, du kan garanterat tjäna massor på det, dina 2 shettisar äter ju nästan mer än mitt halvblod som är ganska svårfödd. Låter ju helt galet oavsett om det är en växande häst eller inte.

Inte om Kvarnby lusern INTE går att få tag på i Uppsala. Dessutom får inte min gubbe äta pellets, pga känslig mage mm.

Visst får du det!

Det låter heeelt hysteriskt med denna kostnad för två shettisar!! 2800:- i stallhyra + 600:- mockning för 2 shettisar i februari?! Hur tusan ser det stallet ut igentligen?! Guldgolv? :eek:

2400:- i foderkostnader?!... Förstår att de äter så det står ut i öronen som du skrev :-).

600:- i försäkring för två shettisar i februari? Min isis kostar 136:-/mån med 50' vet, A1....

Utrustningen varar ju liite längre än februari, likadant cykeln... Har du precis köpt kusarna? Lätt att shoppa på i början - det är ju så kul :d.

Har det nog rätt bra.. eget stall, gratis hö från svärfar, billig halm i storbal och förhoppningsvis friska hästar ;)

Senast ändrad av en moderator:

wow, det var inte illa. vår shettis kostar oss 750 kr i månaden, men då får vi tillbaks 200 i form av medryttare. fast de andra är dyrare såklart

SHIT!!!! Var står dina hästar med dom priserna??? Tror jag hade slutat med hästar när jag kom upp i dom priserna.. hade jag aldrig gått med på å inte plånboken heller.

jag betalar:

stall plats: 500
mockning: Gör jag själv
hösilage 300 kr
Foder: 400 kr (havre, betfor, lucern, mineraler, mm)
utrustning: har allt
150:- försäkringar
200:- övrigt

detta är för 1 häst jag har 3 hästar... å de e stora hästar minsta e 155 största strax nder 170.

*kl*

Svar: Ja, lite galna är vi allt! Men som någon sa innan, bättre att lägga pengarna på hästar än att snorta kokain! Och faktum är att när man först börjar tänka på vad man skulle ha köpt för pengarna ifall man sparade ett par år dyker kanske resor, kläder, ny bil m.m. upp... Men efter bara några sekunder börjar man tänka på sadlar, transporter, täcken m.m. och inser att om man sparade pengarna i ett par år skulle man ändå bara gå och köpa en lite dyrare häst för pengarna:rofl:

Förra året var nog ett extremt år i utgiftsväg för mig: Ytterligare en häst, en transport, stängsling av nya hagar, en ny box, ommålning av stallet, en ny dressyrsadel, nya täcken m.m. Vet ej och vill ej veta vad det kostade. I år har det varit ganska lugnt hittills, så jag vågar faktiskt räna lite på det:

Hittills i år har jag lagt ut:
Mineraler: 300:-
Linfrö: 100:-
Hovslagare: 1400:-
Stallutrustning: 115:-
Utrustning: 3000:-
Pass: 470:-
Vet: 900:-
Försäkringar: 1200:-

Summa: 7485:- för två månader. Sedan har jag även sålt utrustning för 3000:- Mina hästar har alltså kostat 3742:50/mån vilket fördelat på tre hästar blir ca 1250:-/mån och häst. Och 750:-/mån och häst om man kvittar utrustningen jag köpt mot den jag har sålt. Men då är ju allt jobb och utgifter i samband med hö/halm och havreskörd borträknade... Hoppas att utgifterna håller sig på denna nivån resten av året:)

klart vi är galna, jag har spenderat närmare 80 000:- denna månad på min plutt :D

Liknande trådar

Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 326
F
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ju ganska ironiskt egentligen. Hur jag, fylld av dödsångest, tog mina först stapplande steg till en psykolog förra hösten. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 588
Fritid *Varning för långt inlägg.* Jag har separerat ifrån min sambo, flyttat in hos mina föräldrar. Mina föräldrar är världens bästa och har...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 919
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 716
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar