Är vi galna?

Sv: Är vi galna?

Ja vi är förmodligen helt galna:crazy::angel:

Men att räkna ut hur mycket man lägger ut per år känns väldigt farligt :eek:

Och det är när jag läser såna här trådar jag tackar min lyckliga stjärna som sett till så att min hästhållning i det närmaste är gratis.

Håller med, vi har tur du och jag. Jag köper en säck kraft grund i månaden ligger på typ 120 kr en säck betfor var tredje månad kanske, och så mineraler kanske ochså var tredjemånad och skoning betalar jag bara skorna kostar 96kr, och sen diverse utrustning emmellanåt.

Hörrudu..jag vet hur det känns. Sedan september 2007 har min lön gått åt till hästarna...nja..kanske inte hela men ungefär så här har det sett ut;

* Fasta avgifter månad 2500 kr

På det så har det varit 2 vet. besiktningar, utdragning av vargtänder, 2 vaccinationer och 2 till är på G, 2 kiropraktorbesök + regelbundna runtomskoningar på 2 hästar.
Vet. besök för tandkoll som resulterat i utdragning av tand framöver, minst 2000 kr.

Jag vet ju givetvis att hästar kostar och jag kan betala för mig men det är alltid något, aldrig kan det bara "få vara" ;)

Ja vi måste ju va totalt galna. Satt för ett tag sedan och räknade alla kvitton som har blivit dom sista 2 åren och det var enormt mycket pengar och då står jag och min sambo bara för hälften av foder kostnaden och resten står pappa för, vi har 2 hästar och 1 b-ponny.
Bara idag så gjorde vi av med 770:- på Chevinal Plus 5L med pump, 25st brodd, 1 hovrasp och 1 grimskaftskrok.
Men vad gör man inte för sina älsklingar.

det är när man läser sånahär trådar man inser hur bra man har det! mamma & pappa äger gård med stall & mkt mark. Ingen stallhyra men har alla helger i månaden ( har en o en halv häst & mor å far har 2 shettisar & 2 o halv stora) , köper 2 säckar Krafft BlåRöd i månaden, betfor, 4 spån & 3 torv i månaden (bädd). betalar inget för höet, 69 kr för Krafft Hackad Strå. pröjsar försäkringen på autogiro ca 633 kr för 2 hästar. Gratis hovslagare då det är sambon, men man får juh köpa materialet & verktygen:smirk: Och utrustning köper man inte så ofta till en rutinerad gammal travdam. Mesta kostnaden är salvor, pälsglans,brodd,skor, box & anm. hyror på travet, bensin mm till o från tävlingar, kusken osv. jag för inte dagbok över kostnaderna:rofl:

Det låter väldigt dyrt.
Allt som allt går min shettis på 5500 /ÅR.
du har lyckats få några av de dyraste shettisar jag nånsin hört talas om.

hmm, då har du nog den billigaste shettis jag hört talas om. inte ens när jag hade egen gård kostade mina så där lite/st/år :angel:

bara hovslagaren tar ca.2400 kr/år och ponny (bara vanliga verkningar) sedan tillkommer vacc. avmaskningar ev. tandraspning samt försäkring(billig. bara 1000 kr/st/år) och däröver foder samt stallplats, bensin och nödvändig utrustning. händer sedan något oförutsett så rasar det iväg yttligare :crazy:

vad halvbloden kostar vill jag bara inte räkna på :eek: redan försäkringen per/st vida överstiger 5500/år (då är dom allt för lågt försäkrade i livdelen ändå) och hovslagaren tar (bara vanliga skor runt om) ca.6000 kr/häst/år och då är det billigt ;)

Alltså jag fattar inte :confused: Var har du dina hästar uppstallade egentligen? Du betalar ju nästan lika mycket för en shettis som jag gör för mitt högdräktiga halvblod på 170 cm :eek: Har då helinackordering med ridhus.

Hmm, jag har egen gård men köper foder till 2 stora hästar och en stor D-ponny. Bra hö, går nu under vintertid c. 900 kg i månaden till de 3 pållarna ( C. 18 kg/dag) och till 7 får. Lite salsa till hästarna, max 5 dl per dag och häst. De har viloperiod nu. Försäkring c. 1150 /månad, hovarna verkar vi själva (Hovis kollar 2g. per år). Veterinär 2g. per år för vaccination, tandraspning osv. Höpris just nu c. 2,25 kg. Halm och spån c. 550 kr. månad (för både hästar och får)
Hästarna går på ungefär 2000 per månad och då har jag räknat med marginal. Kan Du inte flytta shettisarna närmare hemma ??

Jag skulle hellre hugga av mig en kroppsdel (typ) än att räkna ut vad hästarna kostar mig om året :crazy:Jag är iaf lycklig en dag i månaden, dagen då lönen rullar in, resten av alla dagar förnekar jag :angel:

Jag skulle hellre hugga av mig en kroppsdel (typ) än att räkna ut vad hästarna kostar mig om året :crazy:Jag är iaf lycklig en dag i månaden, dagen då lönen rullar in, resten av alla dagar förnekar jag :angel:

(inte bara till dig..)
Fast det kan vara "nyttigt" att räkna på vad de kostar, så man *vet*.
Alltså att räkna på totalen vad man faktiskt lägger ut per månad. Och kollar vad som faktiskt är måste- kostnader och vad man la ut "i onödan".
Sen om man får sämre med pengar kan det ju vara bra att veta i tid när/hur mycket man måste börja snåla, eller om man för tillfället bor hemma hos föräldrar men en vacker dag ska börja betala själv, om man blir arbetslös osv.

Jag har absolut inte råd med mina hästar, men så ska en säljas också. Hade räknat med 6000:- marginal (att jag hade så mycket att röra mig med per månad) vilket räcker för EN häst (ca 5500:-/månad, bara någon tusenlapps utrustning per år inräknat i det och inget oförutsett) INTE till två.. :crazy:

I nuläget får varje ponny:
Morgon: 2 kg hösilage, knappt 1 kg lucern, 2 dl grow
Middag: 2 kg hösilage, knappt 1 kg lucern
Kväll: 4 kg hösilage, knappt 1 kg lucern, 3 dl grow

Båda är unghästar, blir två år i år. Står de utan lucern så blir de väldigt smala. Står de på så här mycket lucern blir de hyfsade :crazy: Börjar tro att hösilaget innehåller luft, men det kan det inte göra för det räcker för stallägarens hästar. De äter så det står ut ur öronen, ibland orkar de inte allt.

:eek::eek:
Det är mer än vad min arab får. Han får ungefär den mängden hösilage, plus knappt 1 kg lucern dagligen (vi har också dåliga värden) plus pyttelite kraft. Är nästan lite mullig på det.
Jag vet att dina är unga och växer men.........ändå.....min arab är 155, ska dom verkligen äta mer än han?

Kan du inte be en foderrådgivare om hjälp så kanske du kan få ner kostnaden på något sätt?

Nej, lägger ingen större vikt vid denna foderstaten rent ekonomiskt. De ska snart på bete, så jag tar tag i det efter sommaren.

Egentligen tycker jag det känns helt onödigt att tycka att vi är galna... Alla borde göra nån budget, inte bara köpaköpaköpa. Det är mycket konsumtionshets nu, men många kostnader går att dra ner på.

Jag väljer att sukta efter utrustning istället för att köpa den. Jag har det jag behöver. En häst behöver inte 3 uppsättningar av allt :) (oftast) Sen kan jag inte dra ner på så mkt kostnader iom att vi har eget stall. Billigare försäkring kanske, eller billigare foder. Men that's about it, resten är ju nödvändiga saker.

Idag ska jag öppna ett nytt konto. Det ska heta lyckokontot - för där ska det sparas till viktiga hästsaker! Häst är = lycka för mig, så pengarna reflekterar jag inte över. Jag hade bara shoppat och supit sönder min lever varje helg ändå för de pengarna.

Visst får du det!

2800:- är stallhyra
600:- mockning
1200:- hösilage
1200:- foder
4100:- utrustning (vagn + sele, bägge beg.)
600:- cykel (används endast till/från stallet, mao en kostnad jag inte haft om jag inte haft häst, därför räknas den med)
600:- försäkringar
130:- övrigt

Inga exakta summor i denna redogörelsen, de har jag sparat i ett Exceldokument.

Men gud är det guld dina shettisar äter?? :eek:
Min maxade b-ponny äter 150 kr i foder (lusern) och 420 kr i hö..
Stallhyran var också upp i taket tycker jag, inte konstigt att dina shettisar kostar shortan.

Liknande trådar

Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 326
F
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ju ganska ironiskt egentligen. Hur jag, fylld av dödsångest, tog mina först stapplande steg till en psykolog förra hösten. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 588
Fritid *Varning för långt inlägg.* Jag har separerat ifrån min sambo, flyttat in hos mina föräldrar. Mina föräldrar är världens bästa och har...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 919
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 716
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar