Är vi galna?

Sv: Är vi galna?

Betalar 6.12:-/kg för lucernhack. Kraftfoder vet jag inte. Betalar 163:- för Hippo Grow. Köpte en säck den 11/2 och den har jag nu kommit halvvägs på. 1,50:-/kg för hösilage.

Hur mycket får varje ponny varje måltid? Och hur många gånger får de mat varje dag.

Jag hackar inte på dej.. Jag är nyfiken!

Just utrustning och andra engångssummor är det ju som kan dra iväg. Säg att man räknar kostnader för ett kvartal och under den tiden köper täcken för 2000:-, en sadel för 10000:- och så de "vanliga" kostnaderna på det, ja då kan det bli lite missvisande! ;)

Jag är uppe i ca 20000:- i år för båda. Då är det iofs stallhyror för 3 månader eftersom pojkvännen betalade stallhyran i slutet av dec. och jag betalade det till honom i början av januari.
Bara hovslagare (två omgångar, ena gången bara halvskoning på båda) har kostat ca 3600:-, sen räknar jag med resor, vaccination för den ena hästen, fodertillskott/mineraler och kraftfoder, några träningar, medlemsavgift till två klubbar, totalt 4 grimmor för att ha ett par i reserv - grimmorna slits sönder av haggrannarna, ägarbytesavgift för ena hästen, och lite småsaker.
Då har jag alltså i princip inte köpt något "extra" alls mer än kanske 200:- i fodertillskott som de hade kunnat vara utan, och två reservgrimmor som fortfarande är oanvända.

I nuläget får varje ponny:
Morgon: 2 kg hösilage, knappt 1 kg lucern, 2 dl grow
Middag: 2 kg hösilage, knappt 1 kg lucern
Kväll: 4 kg hösilage, knappt 1 kg lucern, 3 dl grow

Båda är unghästar, blir två år i år. Står de utan lucern så blir de väldigt smala. Står de på så här mycket lucern blir de hyfsade :crazy: Börjar tro att hösilaget innehåller luft, men det kan det inte göra för det räcker för stallägarens hästar. De äter så det står ut ur öronen, ibland orkar de inte allt.

OJ! jag vill INTE veta vad mamma betalar på min häst varje månad :eek:

Och jag ska tillägga att de inte har mask. Tar alltid träckprov och avmaskar efter överenskommelse med veterinär...

Lägg på en nolla och 10000:- så får du vad jag ska lägga ut på min häst om två veckor... :crazy:

För cirka 2,5 månader. Min förhoppning är att det nya hösilaget som kommer idag är kanonbra så jag slipper köpa mer lucern.

Hmmm.... fick precis en räkning för mina 2... en shettis och en c-ponny.. 1740,- och där ingår hö 11 kg pr dag, mockning va 2-3 dagar pr vecka, halm och in+utslåp och täcke på den ena.
Sen har jag lagt 700 för den stora i ett annat stall...
Inte fel för 3 hästar...
V

KL

Om jag ska börja räkna i runda svängar på vad mamma och pappa betalar för hästen varje månad blir det nog ungefär:

Stallhyra: 1500 kr
Hösilage: 450 kr
Övrigt foder: 300 kr
Träningar: 1600 kr
Manegekort: 600 kr
Strö: 550 kr
Utrustning: 1500 kr

Och bara det blir ungefär... 6500 kr :eek:

...Sedan så kan jag också tillägga att det alltid köps något extra, i januari var det en sadel för 7500 kr, i februari en transport för 41.000 kr... :o Så det blir mer för varje månad! Och då är inte bensinen inräknad ännu! :cool:

Diana

Jepp, vi är helt klart galna. Jag vill inte ens tänka på hur mycket mina två (stora) hästar har kostat mig under alla år jag har haft dem! (14 år i runda slängar)

Men ärligt talat, som galenskap betraktat är det ju ganska harmlöst eller hur? Och vi hade säkert kunnat bränna mer pengar på något destruktivt, som, tja, kokain eller så?

Känns det bättre nu? ;)

Och det är när jag läser såna här trådar jag tackar min lyckliga stjärna som sett till så att min hästhållning i det närmaste är gratis.

Och det är när jag läser såna här trådar jag tackar min lyckliga stjärna som sett till så att min hästhållning i det närmaste är gratis.

Gratis vill jag väl inte påstå att det är här...men, har eget stall, eget silage. Kostar enbart i drift och vad traktorn drar under sommarens skördetid. Har tre goa individer, unghästar (två som är 4 år och en åring). Åringen kostar ca 400 i kraftfoder per månad...de andra kostar i runda slängar 100-200. Har fri tillgång på grovfoder. Sen tillkommer hovvård (verkning), veterinär (vaccinationer m.m.)...

Däremot kutade kostnaderna iväg för stallkatten som blev förgiftad...kostnaden (självrisk + 10%...tur att man har försäkrat) blev 3000 på 8 dagar. Tyvärr klarade han sig inte...:(

Köp Kvarnbyfoders lucernpellets istället för Krafts Hackade. Kvarnbyfoders innehåller dubbelt så mkt protein som Kraffts och kostar ca 100 kr för 30 kg. Mkt ekonomiskare.
På frågan om hästägare är kloka så är svaret NEJ.:D

Det låter väldigt dyrt.
Allt som allt går min shettis på 5500 /ÅR.
du har lyckats få några av de dyraste shettisar jag nånsin hört talas om.

Liknande trådar

Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 326
F
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ju ganska ironiskt egentligen. Hur jag, fylld av dödsångest, tog mina först stapplande steg till en psykolog förra hösten. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 588
Fritid *Varning för långt inlägg.* Jag har separerat ifrån min sambo, flyttat in hos mina föräldrar. Mina föräldrar är världens bästa och har...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 919
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 716
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar