AR-Unghäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: AR-Unghäst

Och där håller ändå merparten av rätt sorts AR-utbildare med dig.

Första halvåret, som jag övergick till AR, med min GAMLA häst, så utbildades hon enligt unghästprinciper. Vi skrittade enbart

Gas broms - att starta och stanna där JAG ville, för mina hjälper
styrinrättning - att svänga och böja i den riktning jag vill, för mina hjälper innan vi fortsatte de övningarna i trav och slutligen i galopp.

Detta gav mig verktyg till att korrigera fram den rakriktning vi saknat de åren jag satt igång henne, för att kunna lägga till "krusiduller" som vi ännu efter ett antal år till inte kommit till, beroende på att JAG pga min ryggmärgsskada inte är tillräckligt stark att "hjälpa" min häst med.

fast Ingela, det handlar ju mer om att DU hittade ett sätt att rida som hjälpte DIG. Inte ARs metoder av ridning av unghäst.

Kan vi inte hålla oss till frågan och ämnet utan att lägga in personliga försvars mekanismer och att jämföra med andra "likvärdigt förkastliga" exempel? det blir högst oproduktivt.

KL
Jag har aldrig förstått de oerhörda rädsla som verkar finnas hos AR ryttarna ang. att gud förbjude en unghäst skulle få gå fram i tempo och inte vara helt balanserad från första början men låtas HITTA sin balans och bygga upp den samt skapa sitt register rörelsemässigt på detta högst naturliga sätt. Jag ser inte problemet?

Senast ändrad:

nej det sa mig nada.

Min häst har lätt att bli trippig och trampa på sig själv, därför försöker jag få henne att vila på steget. Men energin ska fortfarande vara där. Men det är helt OT.

Olika prioriteringar helt enkelt. Med för mycket energi upplever jag att det lättare blir spänt och svårare att hinna med att placera hästkroppen rätt. Men det blir bättre och bättre på den fronten så nu låter jag ofta hästen "gå på" en bit eftersom den kan göra det utan att tappa balans och avslappning och den klarar att hålla energi trots att tempot är normalt/lågt.

För att nå en avspänd o avslappnad form så behöver hästen ett visst mått av energi.

Ja självklart, för att ha någon form öht är det en fördel om inte hästen står still. :devil:

Det är ett pussel, där olika ryttare har olika ordning på bitarna utifrån egna värderingar och filosofier/mål med ridningen.
Vilken ordning bitarna läggs i har egentligen inte så mycket med målbilden att göra eftersom det ofta är flera pusselbitar som måste vara på plats för att få någon vettig helhet.
Mao- det du skriver här anser jag till viss del stämmer, men att man kan behöva prioritera andra pusselbitar än energi i grundjobbet för att nå samma mål.

Senast ändrad:

tänkte tillägga för att förtydliga förra inlägget lite:
Om vi säger som exempel att man är ute efter dessa pusselbitar:
*bjudning
*grovjobbet för rakriktning
*avspänning och mental avslappning
*lyhördhet
*balans
*energi

Varje ekipage där hästen redan är "inriden" men ska skolas/komma vidare kommer redan ha sina styrkor och svagheter som man måste hitta en balans emellan.
På en häst som redan har grymt med energi men inte är skolad till att använda det till något vettigt ligger energin knappast som prio 1 bland pusselbitarna. Och eftersom man vet att den "finns där" skulle jag inte bry mig så mycket om om den en period i skolningen t o m blir dålig.
Sen är det ju ofta olika pusselbitar hör ihop med varandra och kan vara olika i vilken ände man lyckas lösa det från.

Bjudning och energi är synonymt.

bjudning och energi förväxlas dock alltför ofta med stress eller ren och skär olydnad, dvs hästar som vill kasta sig framåt, pinna på eller dra iväg. det är varken bjudning eller energi.
man kan välja att strypa olydnaden genom att ta ner den i skritt och böja och hindra den från att dra iväg. Bjudningen och energin skapas knappast den vägen dock, dock så skolar man hästen att den inte får gå fram och det går att uppnå ett mått av "lydnad" utifrån den ramen man satt på det viset.

Nej. En häst som skenar eller allmänt bränner på i stress och övertempo kan ha nog så mycket energi men sällan bjudning för det.
Energi utan bjudning ser jag som ganska meningslöst (vilket jag antar att du håller med om) men det är likväl energi, och för mycket energi på inte alltför skolad häst kan ställa till det.
Nog för att det ofta är stress inblandat men en häst kan ha mycket energi och pga bristande lydnad/lyhördhet/bjudning ändå ha "för mycket" energi. Går den inte att omvandla känns det som att det är bättre att dämpa. (min åsikt) Du kan ju inte säga emot att en häst som går ett trav- eller montélopp eller kanske ett galopplöp har dåligt med energi - trots att energin inte utnyttjas på det sätt vi vill ha vid ridning.

bjudning och energi förväxlas dock alltför ofta med stress eller ren och skär olydnad, dvs hästar som vill kasta sig framåt, pinna på eller dra iväg. det är varken bjudning eller energi.
man kan välja att strypa olydnaden genom att ta ner den i skritt och böja och hindra den från att dra iväg. Bjudningen och energin skapas knappast den vägen dock, dock så skolar man hästen att den inte får gå fram och det går att uppnå ett mått av "lydnad" utifrån den ramen man satt på det viset.

Energi är ett ganska stort område. Så att säga att allt som inte är den energi man vill ha inte är energi känns rätt missvisande.
En häst som vet vad den ska göra men inte lyder är olydig , sen vad det beror på (t ex stress eller inkonsekvens från ryttarens sida) är såklart en viktig del av det för att komma fram till en lösning.
Att bestraffa en häst för att få bort olydnad är inte något "AR-sätt" utan snarare det motsatta, som extremfall vet jag en tränare som förespråkar att hästen aldrig ska vara lydigare än den har styrka till.
Men man vill ändå ha en häst som lyssnar/är lyhörd vilket är lättare om hästen är cool och harmonisk. Obalans stör harmonin och ofta coolheten hos hästen, på häst som lätt får för mycket skjutkraft åstakommer man ofta lättare balans genom lägre tempo/lägre energi.
Sen tänker olika tränare olika, det här var ett exempel på hur AR-tränare kan filosofera.

Här håller jag med dig, helt och fullt. Bjudning och energi är synonymt. Många gånger förväxlas som sagt bjudningen/energin med stress och olydnad. Sån var Fatima i början när hon startades 2002-2003 och då var det strypning av takt och tempo som gällde oavsett om jag red för traditionell instruktör eller AR-instruktör.

Men med tiden var det den traditionella instruktören som hela tiden tjatade om att minska tempot, AR-instruktören stirrade sig inte blind på det även om jag i stället för att minska tempot där fick jobba mycket med övergångar mellan gångarterna, något som inom AR oftast benämns med taktövergångar.

Nej. En häst som skenar eller allmänt bränner på i stress och övertempo kan ha nog så mycket energi men sällan bjudning för det.
Energi är ett ganska stort område. Så att säga att allt som inte är den energi man vill ha inte är energi känns rätt missvisande.
.

Ja, men nej.
det blir totalt orelevant samt missvisande att använda ordet energi i ett sammanhang där man beskriver vad man är ute efter, om den sk "energi" hästen har är av en helt annan sort.

om din häst har (om du nu vill benämna det med ordet) ENERGI i det avseendet att den drar på i hundraåttio utan att lyda hjälper eller utan ärlig bjudning, så är det inte ngt som ska OMVANDLAS till ngt annat. snarare handlar det om att hitta ngt, som ännu inte blivit hittat, och det gör man inte genom att försöka strypa ett symptom och tro att det mirakulöst ska förvandlas till ngt helt annat.

Här håller jag med dig, helt och fullt. Bjudning och energi är synonymt. Många gånger förväxlas som sagt bjudningen/energin med stress och olydnad. Sån var Fatima i början när hon startades 2002-2003 och då var det strypning av takt och tempo som gällde oavsett om jag red för traditionell instruktör eller AR-instruktör.

Men med tiden var det den traditionella instruktören som hela tiden tjatade om att minska tempot, AR-instruktören stirrade sig inte blind på det även om jag i stället för att minska tempot där fick jobba mycket med övergångar mellan gångarterna, något som inom AR oftast benämns med taktövergångar.

Då är vi överrens och du verkar dessutom ha lite bredd på vad AR kan innebära. synd bara att alltför många förväxlat det med likvärdigt att sitta och rida i djup förböjd form på stångbett, i snigelfart, som lösning på att hästen inte är på hjälperna eller inte har en egen grundbalans. det är tyvärr det intrycket som man oftast får, och det är bara att beklaga, för jag inser absolut att det finns bra AR instruktörer och ryttare också, men tyvärr har avarterna tagit upp en jäkligt stor del av marknaden ursäkta mig att jag säger det krasst, och det är tyvärr det dominerande intrycket man får när man ser sig om.

Nu ska jag ta upp en känslig fråga..
Allvarligt talat så anser jag att det bästa sättet att förstöra en unghäst är att börja AR arbeta den. Nån som håller med eller emot? Svar med åsikt.....

Väldigt intressant! Du slänger ut en väldigt känslig fråga och sedan händer inget mer från ditt håll. Kanske du ska redovisa din motivation till din åsikt?

Själv har jag inte tränat någon unghäst med AR-metoder utan omskolat en äldre häst med goda resultat. Så jag väljer att inte lägga mig i debatten kring unghästskolning... Men de resultat jag sett på min tränares hästar samt hennes elevers hästar så är alla väldigt harmoniska, balanserade och glada hästar. Så även min.

Då är vi överrens och du verkar dessutom ha lite bredd på vad AR kan innebära. synd bara att alltför många förväxlat det med likvärdigt att sitta och rida i djup förböjd form på stångbett, i snigelfart, som lösning på att hästen inte är på hjälperna eller inte har en egen grundbalans. det är tyvärr det intrycket som man oftast får, och det är bara att beklaga, för jag inser absolut att det finns bra AR instruktörer och ryttare också, men tyvärr har avarterna tagit upp en jäkligt stor del av marknaden ursäkta mig att jag säger det krasst, och det är tyvärr det dominerande intrycket man får när man ser sig om.

Oj, vilken lång mening :)
Nu vet jag inte var du bor, men kvalitén på AR verkar vara betydligt sämre i vissa delar av landet. Jag bor själv i nordvästra Skåne, och här finns massor av duktiga ryttare som inte "rider i djup förböjd form på stångbett, i snigelfart", utan ryttare som vågar rida framåt, i bra form, på tränsbett osv osv. Men så har vi också tillgång till flera bra tränare som kommer till våra trakter regelbundet.
Jag åker själv på kurser i AR, men tränar "till vardags" för min gamle ridskolelärare som lär ut gammaldags god klassisk ridning. Jag rider exakt likadant för honom som jag gör när jag rider för gurun själv eller någon av riddarna.

Immer

Ja, men nej.
det blir totalt orelevant samt missvisande att använda ordet energi i ett sammanhang där man beskriver vad man är ute efter, om den sk "energi" hästen har är av en helt annan sort.

om din häst har (om du nu vill benämna det med ordet) ENERGI i det avseendet att den drar på i hundraåttio utan att lyda hjälper eller utan ärlig bjudning, så är det inte ngt som ska OMVANDLAS till ngt annat. snarare handlar det om att hitta ngt, som ännu inte blivit hittat, och det gör man inte genom att försöka strypa ett symptom och tro att det mirakulöst ska förvandlas till ngt helt annat.

Men du håller med om att man vill dämpa den "negativa" energin för att lättare kunna jobba med pusselbitarna för att till slut få "positiv" energi?
Tror vi är ganska överens i den frågan även om vi uttrycker oss olika.

Ja självklart, för att ha någon form öht är det en fördel om inte hästen står still. :devil:

Det är ett pussel, där olika ryttare har olika ordning på bitarna utifrån egna värderingar och filosofier/mål med ridningen.
Vilken ordning bitarna läggs i har egentligen inte så mycket med målbilden att göra eftersom det ofta är flera pusselbitar som måste vara på plats för att få någon vettig helhet.
Mao- det du skriver här anser jag till viss del stämmer, men att man kan behöva prioritera andra pusselbitar än energi i grundjobbet för att nå samma mål.

Absolut, visst är det bra om de rör sig i alla fall :D

Men jag tror vi pratar lite olika saker här, hästen kan ju röra sig framåt som bara den, men ändå sakna energi. Avsaknad av energi är inte detsamma som att den inte rör sig alls, den kan trava på o se riktigt fin ut men formen är inte riktigt ärlig eftersom energin saknas o den därigenom inte riktigt kommer igen kroppen.

För mig är energin det absolut viktigaste i grunden, utan energi funkar ingenting. När energin kommer så blir också formen fin "som ett brev på posten" o man slipper fokusera på att det ska se "fint" ut, det gör det automatiskt när energin finns där.

tänkte tillägga för att förtydliga förra inlägget lite:
Om vi säger som exempel att man är ute efter dessa pusselbitar:
*bjudning
*grovjobbet för rakriktning
*avspänning och mental avslappning
*lyhördhet
*balans
*energi

Varje ekipage där hästen redan är "inriden" men ska skolas/komma vidare kommer redan ha sina styrkor och svagheter som man måste hitta en balans emellan.
På en häst som redan har grymt med energi men inte är skolad till att använda det till något vettigt ligger energin knappast som prio 1 bland pusselbitarna. Och eftersom man vet att den "finns där" skulle jag inte bry mig så mycket om om den en period i skolningen t o m blir dålig.
Sen är det ju ofta olika pusselbitar hör ihop med varandra och kan vara olika i vilken ände man lyckas lösa det från.

Fast här skulle jag vilja säga att energin ändå är prio 1. Alltså att få hästen att använda energin på rätt sätt. När det funkar faller övriga pusselbitar på plats mycket lättare.

Precis! :bow:
Det är detta jag menar med svaret till Totola också, att energi/bjudning så att säga blir prio 1 för att resten ska fungera.

Men vad är skillnanden på graman och chambon kontra stångbett? Fyller samma funktion i mina ögon i varje fall.

Bara en tanke här:
Jag tycker inte riktigt att "avspänd" och "lite energi" hänger ihop. Alltså, när det saknas energi så brukar det också finnas spänningar i hästens kropp, den arbetar inte ärligt bakifrån även om formen till synes är fin.
För att nå en avspänd o avslappnad form så behöver hästen ett visst mått av energi.

Hej!

Fast då kan jag ibland känna att energin som krävs är lite för mycket för att häst ska klara av det och det istället för lite mindre energiskt och avslappnat blir tokigt spänt, "men det går iaf framåt med energi".

Samtidigt har jag märkt att om formen är fin så orkar inte pålle med att gå fram med samma energi..

Men det problemet kanske har att göra med min överenergiska häst??

Rent allmänt jobbar jag hellre med avslappning och avspänd häst än häst med "mer energi", men sen spelar hästen i fråga också in. Vissa hästar behöver ju mer framåt och energi för att kunna komma till avslappning..

/ lavinia, inte inriktad på nåt, bara inspirerad av massor

*kl*

Efter att ha läst tråden så känns det lite som att folk mest kastar skit på varann och dessutom nämner alla hela tiden det negativa med AR/"klassiskt", skulle ingen kunna berätta vad som är bra med unghästutbildningen inom respektive inriktningar? Vad är det för positiva ingredienser i utbildningen som gör att ni väljer det ena eller det andra?
Vore även kul att se en "klassisk" utbildningstrappa nu när vi fått se en AR-utbildningstrappa (som iofs kanske inte var anpassad efter unghästutbildning men iaf).
:banana:

(Fortfarande anser jag mig inte vara tillräckligt insatt i det hela för att göra ett "riktigt" debattinlägg..)

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 840
Senast: Kajsalisa
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
735
Senast: Elo
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar