Sv: AR-Unghäst
fast Ingela, det handlar ju mer om att DU hittade ett sätt att rida som hjälpte DIG. Inte ARs metoder av ridning av unghäst.
Kan vi inte hålla oss till frågan och ämnet utan att lägga in personliga försvars mekanismer och att jämföra med andra "likvärdigt förkastliga" exempel? det blir högst oproduktivt.
KL
Jag har aldrig förstått de oerhörda rädsla som verkar finnas hos AR ryttarna ang. att gud förbjude en unghäst skulle få gå fram i tempo och inte vara helt balanserad från första början men låtas HITTA sin balans och bygga upp den samt skapa sitt register rörelsemässigt på detta högst naturliga sätt. Jag ser inte problemet?
Och där håller ändå merparten av rätt sorts AR-utbildare med dig.
Första halvåret, som jag övergick till AR, med min GAMLA häst, så utbildades hon enligt unghästprinciper. Vi skrittade enbart
Gas broms - att starta och stanna där JAG ville, för mina hjälper
styrinrättning - att svänga och böja i den riktning jag vill, för mina hjälper innan vi fortsatte de övningarna i trav och slutligen i galopp.
Detta gav mig verktyg till att korrigera fram den rakriktning vi saknat de åren jag satt igång henne, för att kunna lägga till "krusiduller" som vi ännu efter ett antal år till inte kommit till, beroende på att JAG pga min ryggmärgsskada inte är tillräckligt stark att "hjälpa" min häst med.
fast Ingela, det handlar ju mer om att DU hittade ett sätt att rida som hjälpte DIG. Inte ARs metoder av ridning av unghäst.
Kan vi inte hålla oss till frågan och ämnet utan att lägga in personliga försvars mekanismer och att jämföra med andra "likvärdigt förkastliga" exempel? det blir högst oproduktivt.
KL
Jag har aldrig förstått de oerhörda rädsla som verkar finnas hos AR ryttarna ang. att gud förbjude en unghäst skulle få gå fram i tempo och inte vara helt balanserad från första början men låtas HITTA sin balans och bygga upp den samt skapa sitt register rörelsemässigt på detta högst naturliga sätt. Jag ser inte problemet?
Senast ändrad: