AR-Unghäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: AR-Unghäst

Hej, roligt med en ärligt intresserad person, som vågar ställa en konstruktivt intresserad fråga och inte bara sågar allt och ifrågasätter precis allt, så fort ordet Akademisk ridning, barockridning eller AR nämns.

Inom AR, utgår man precis som inom traditionell ridning ifrån individen. Det är inte alls säkert att man sätter igång unghästar enbart i skritt inom AR. Det beror precis på hur hästen ifråga reagerar för träningen och i vilken styrka och ridbarhet ryttaren är och som tidigare nämnts, har jag en medfödd muskelskada, samt på senare år erhållen nack- och ryggmärgsskada vilket gör att min kropp inte alltid hänger med och kan koordinera sig.

Min dam var vid första kurstillfället inom AR 2003, 18 år, kraftig hjorthals, trippigt steg, spänd och allmänt stel, men igångriden efter överraskande fölning året innan, i alla gångarter och den gångart jag med min ryttarfunktion då, fick henne att slappna av i, var just skritt.

Eftersom avslappning, var det som min häst i första hand behövde arbeta med, var det alltså avslappning. Därför reds allt dressyrarbete uteslutande i skritt. Däremot red jag ut med mina kompisar i skog och mark och då reds alla gångarter, samt en kompis hoppade min häst någon gång i månaden och min häst tömkördes i alla gångarter. Men just uppsutten dressyrridning var i skritt.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

håller helt med. en unghäst behöver gå framåt framåt framåt och hitta sin egen balans. inte skrittas sakta och böjas hit och dit... :angel:

Jo det är helt rätt:) så jobbade iaf jag med min unghästar som jag haft "genom tiderna"..:rofl:

Men AR som jag utövat handlade just om detta. Hitta hästens egen balans och få den att tycka arbete är kul. Alltså var det mycket ridning ute i skogen. På 2 år red jag 5 gånger i ridhus och 3 på ridbana. Annars använder jag mig av skog och ängar. När unghästen 4-5 år gammal hade lärt sig att balensera upp en ryttare "bra/bättre" även röra sig i en "bra" form. Vandes dem vid bett. Så här fick iaf jag lära mig att gör med unghästar. Så det har känds helt narturlig tills jag hittade forumet i bukefalos..:angel: här ska man tydligen rå plugga dessyr med 3 åringar och vänja stackars föl vid bett?. Men var och en gör ju som den vill:idea:

Jag har en utarbetad utbildningsstege jag följer. Vet många andra unghästubildare som också har det.

Hur ser det ut inom AR?

Tex tvåårinegn "ska" kunna.
Treåringen "tränar ditt och datt" osv.

Som du själv så tydligt har sagt, har JAG personligen ingen unghäst. Men av det jag har sett och hört på clinics och kurser, så har vi inom AR ingen direkt "åldersfixering" att hästen ska kunna det och det, den dagen den fyller si och så mycket. Utan vi ser till hästens mognad i kropp och huvud i stället i första hand.

Titta gärna in i forumet Klassisk ridkonst, följ med diskussionerna där, leta i gamla trådar, läs faq-en, samt kolla olika länkar om klassisk ridskonst - AR, så kommer du hitta den klassiska utbildningsstegen.

Mvh

IngelaH

Jag har inte käkat taggtråd, då jag inte har järnbrist för närvarande... =)

Jag har ridit och rider fortfarande traditionell ridning sen 1973, så ja, jag läser både grundutbildning, ridning, dressyr, klassisk ridkonst, fälttävlan, samt övriga hästforum, då jag är generellt intresserad av allt inom hästar och ridning, något som många med skygglappar (som ser allt svart eller vitt, bra och dåligt ingenting är bra med annat) inte delar mitt intresse av.

Och jag är inte rädd, som många andra att ta till mig russinen ur kakorna från alla hästgenrer. Dock får jag pga ryggmärgsskada inte hoppa och ramla av längre, därför håller jag mig mest till fritidsridning, klassisk ridkonst och dressyr, med infuenser från andra genrer.

:bow:

vad har din ridning med med min unghästsyn att göra?

så nu duger det att man läser på forumet? Det är där jag har läst och deras filosofi tilltalar inte mig.

På hemsidan em76 hänvisar till står det som punkt 1 - formning och böjning.

*kl*

Ojoj, farlig tråd! :p
Jag har aldrig "ridit in" någon häst med AR men kan inte tänka mig att det skulle kunna vara sämre. Om man inte gör "fel" överlag genom att gå för snabbt fram/kräva för mycket/variera för lite/ta för lite hänsyn till psyket eller dylikt.

AR-tränare tänker olika men de flesta verkar överens om att hästar mår bra av att få använda alla sina gångarter. Inte att man ska/måste rida i alla gångarter om hästen inte är redo för det men att man ska satsa på det så tidigt som möjligt.
Även så är de noga med att hästarna ska hitta sin egen balans. De flesta AR-ryttare/-tränare har bara tränat sina hästar på bana lite sporadiskt och ridit ut mycket. (I den frågan är jag själv ett dåligt undantag som har svårt att motivera mig själv att rida ut tillräckligt ofta, men så har jag lyckligtvis ingen unghäst! :p )

*KL*

Jag kan inte mycket om AR, men av vad jag uppfattat så verkar många fastna i skritt i tron att unghästen bygger upp sig och får bra balans den vägen. Man verkar ställa lite för stora krav innan man går vidare, börjar böja o trixa o rida "skolor" först i skritt innan man alls börjar tänka på att trava.
Jag har ridit några unghästar genom åren och detta hade inte funkat alls. Rider just nu min egen "bebis". Hon är sent inriden pga sen mognad, vi både skrittar, travar o galopperar. Att få till bjudning o balans på henne hade varit stört omöjligt i bara skritt, däremot rider vi varierat, mycket övergångar o tempoväxlingar, gas o broms måste fungera, vi växlar mellan raka spår o stora böjda spår.
Ridningen varierar vi med tömkörning, samt longering (inspänd men med lös inspänning o lite slak lina, hon bär sig själv).

Nu vet inte jag om allt detta skrittande är typiskt för AR, eller om det är nyfrälsta mindre vana ryttare, dessutom utan unghästvana, som ägnar sig åt detta i tron att man då får en mer hållbar häst?:confused: Nyfiken...;)

Står det något om hur gammal hästen ska vara, när den ska utbildas i formning och böjning? Som jag förklarade för Älgen, så sa jag...

Men av det jag har sett och hört på clinics och kurser, så har vi inom AR ingen direkt "åldersfixering" att hästen ska kunna det och det, den dagen den fyller si och så mycket. Utan vi ser till hästens mognad i kropp och huvud i stället i första hand.

Så vitt jag vet, räknas hästen inom traditionell ridning i alla fall inom tävlingssammanhang till 6-7 år, rätta mig om jag har fel.

Inom AR har jag personligen inte sett hästar i formgivande och böjningsarbete före 4-4,5 års ålder. (förlåt för att jag återigen utgår från vad jag har sett och upplevt. Andra har sina referensramar)

Senast ändrad:

Just på detta vis, har jag arbetat min dam, efter att jag fick grundavslappningen i skritt, för att överhuvud taget få möjlighet att "kommunicera" med henne fortsättningsvis. Hon var som sagt ingen unghäst, när hon hamnade på omskolning. Men tack vare att hon haft långt riduppehåll dels för att hon stått o gått i hage, i stort sett sju år innan jag köpte henne, satts igång i skritt o trav "traditionellt" under inte riktigt ett år innan ett föl ramlade ur och gav henne nästan ett års vila innan vi flyttade och började sätta igång igen med diverse motsträviga diskussioner på vägen innan vi hamnade på kurs...

Att få till bjudning o balans på henne hade varit stört omöjligt i bara skritt, däremot rider vi varierat, mycket övergångar o tempoväxlingar, gas o broms måste fungera, vi växlar mellan raka spår o stora böjda spår.
Ridningen varierar vi med tömkörning, samt longering (inspänd men med lös inspänning o lite slak lina, hon bär sig själv).

Jag förstår hur du gjort med din häst, hon verkar ha varit ganska oriden innan du satte igång henne. Verkar vara en charmig dam förresten ;)

Ändå undrar jag om man kan jämföra en gammal häst, visserligen ganska otränad men ändå med ett visst mått av egen balans, med en unghäst som inte alls är van att bära en "klump" på ryggen? Vet inte om du förstår hur jag menar, men den äldre hästen borde ju ha lättare att komma i balans under ryttare än vad den unga hästen har. Det är förresten oerhört nyttigt att rida ung eller oriden häst. Jösses vad man får tänka till, vilka hjälper man ger o när, att man verkligen försöker vara så följsam som möjligt osv. Man får liksom plocka isär allt man gör. ;)

nej men det står att det är det man börjar med. inget om rakt fram i skogen.

din sista mening får jag inget sammanhang i.

Jag tror det är vanligare/lättare hänt att hamna i skrittfällan med en vuxen häst som måste skolas om än med en unghäst.
Med en unghäst har man så gott om tid att låta hästen hitta balans ute i skogen, vid longering (utan inspänning) i alla gångarter att hästarna förmodligen ofta är bättre förberedda än redan inridna hästar som ska "skolas om" där man nog inte gärna tar ett par år till förberedelser i skog och mark och vid longering/arbete för hand utan gärna vill rida så snart som möjligt. En häst som inte redan har lärt sig fel har också i regel lättare att lära sig rätt, inga förutfattade meningar.

Pga det och inställningen "alla gångarter uppsuttet så snart som möjligt" tror jag inte det lätt blir tragglande i skritt på unghästarna.
Nu utgår jag från att de som tränar unghästar har mycket häst-/ridvana sen tidigare och tränare som hjälper till, eller mycket tidigare erfarenhet inom AR och tidigare erfarenhet av unghästar och inridning.

Tragglande i skritt är en fälla man lätt hamnar i om hästen har stora teknikproblem eller balansproblem och ryttaren själv inte är skicklig nog att snabbt ta sig igenom grunderna och grovjobbet för att ta sig vidare. Kvalitet före kvantitet.
Men det går att variera på andra sätt -rida ut t ex! ;) Inte träna så länge att hästen blir less utan försöka aktivera hästen och hålla intresset, kort men intensivt (mentalt sett) osv.

nej men det står att det är det man börjar med. inget om rakt fram i skogen.

Men å andra sidan står det inte om några andra "runtikringdetaljer" heller. Tex om hur länge och hur ofta man ska träna. Eller att man kan varva träningen på banan genom att rida ut i skogen, rakt fram, och både trava och galoppera.

Det är förresten oerhört nyttigt att rida ung eller oriden häst. Jösses vad man får tänka till, vilka hjälper man ger o när, att man verkligen försöker vara så följsam som möjligt osv. Man får liksom plocka isär allt man gör. ;)

Jag håller med, det var banne mig lättare att rida in kompisens arabhingst för 18 år sen, än det har varit att sätta igång och skola om äldre "vanlig vit häst" med oerhört egna åsikter om hur saker och ting ska genomföras. :rofl:

Nu ska jag ta upp en känslig fråga..
Allvarligt talat så anser jag att det bästa sättet att förstöra en unghäst är att börja AR arbeta den. Nån som håller med eller emot? Svar med åsikt.....

Själv så tycker jag att det är lika illa att rida in en häst på, ursäkta ordvalen,
"AR-sätt" som på "vanligt-sätt" OM man är oskicklig på det man gör.

Är man skicklig och vet vad man gör så tror jag att båda fungerar utmärkt.
Självklart så skiljer sig smak och tycke :idea: Och var och en förespråkar
sin metod.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 840
Senast: Kajsalisa
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
735
Senast: Elo
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka