AR-Unghäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: AR-Unghäst

Själv så tycker jag att det är lika illa att rida in en häst på, ursäkta ordvalen,
"AR-sätt" som på "vanligt-sätt" OM man är oskicklig på det man gör.

Är man skicklig och vet vad man gör så tror jag att båda fungerar utmärkt.
Självklart så skiljer sig smak och tycke :idea: Och var och en förespråkar
sin metod.

Instämmer med ovanstående skribent. Men det hoppas jag att folk, förstått förut... :bow:

*kl*

Problemet är väl att AR drar till sig en hel del "alternativare" som misslyckats med det mesta och söker sig vidare när det andra gått åt skogen typ och de kommer på att all vanlig ridning är djurplågeri :angel:

Jag har inte så stor erfarenhet men a och o när man börjar rida en unghäst är för mig att hästen bjuder framåt och är rakriktad.
Det är på dessa två punkter mycket AR ridning på hobbynivå faller.

Att utbilda en unghäst kräver ju sin ryttare, oavsett vilken "lära" man anser sig tillhöra. God ridning är alltid god ridning oavsett inriktning.

Att utbilda en unghäst kräver ju sin ryttare, oavsett vilken "lära" man anser sig tillhöra. God ridning är alltid god ridning oavsett inriktning.

Här kan jag inte hålla med dig mer och det vill inte säga lite, när till och med du och jag är överens om något på diskussionsforumet. :bow: :D

*kl*

Problemet är väl att AR drar till sig en hel del "alternativare" som misslyckats med det mesta och söker sig vidare när det andra gått åt skogen typ och de kommer på att all vanlig ridning är djurplågeri :angel:

Mycket väl, men hur många ryttare sitter inte och rider sönder sina hästar i sin egen
oförmåga i "vanlig" dressyr? jag skulle säga att det, kanske möjligtvis, är fler.

Om ridningen är god, precis som du säger så är ridningen god. :bow:
Skräck exempel finns dock att hämta i alla grenar :idea:

Japp skräckexemplet jag fick av välrenommerad hästtjej, som jobbat extra lite var stans som erkänt duktig tränare, både inom "traditionell" ridträning och körträning, när jag skulle rida igång min dam.

Det var att jag skulle slänga på graman vid uteritt, för att ha nödbroms och att rida med chambon i dressyrarbetet, för att få henne att komma i rätt form snabbt och lätt.

Personen hade goda vitsord av både fritidsryttare och tävlingsryttare.

Vad som då ska ses som quick fix... AR eller traditionell ridning. Det kan diskuteras...

Men jag anser som många före mig har sagt. God ridning är alltid god ridning oavsett inriktning.

*KL*

Hur är det med travandet av unghästar när det gäller AR då? Rider man i lufstrav för att "hästen ska hinna med" eller vågar man låta hästen hitta sin balans i ett något friare tempo o lägga in tempoväxlingar?

Du blir tossig när vi antyder att det finns tokiga saker med AR men slänger gärna skit runt om dig ang vanlig ridning.

Den tjejen du pratade om kanske är skitduktig, att hon ansåg att du behövde en nödbroms betyder väl inte att hon är ett skräckexemplar??

Jag har läst hennes bok "Skola din häst till ökad samling och hållbarhet" och det var intressant.

För några år sedan skrev hon mycket och pedagogiskt på bukefalos barockforum, det kanske finns kvar i arkivet?

På de kurser jag varit för olika AR-tränare har det mest varit lufstrav både på yngre och äldre hästar. Ofta beroende på att ryttaren ska hinna med.

Eftersom många "tvivlare" är noga med att visa vad som är tokigt med AR som jag håller på med, anser jag att jag också har rätt att visa vad jag tycker är tokigt med traditionell ridning som jag OCKSÅ håller på med.

Som de flesta AR'are här på forumet, sitter vi AR'are inte fast i vår nisch och tycker att ALL traditionell ridning är förkastlig. Många av oss AR'are vill inte ens säga att vi ÄR i ett "speciellt fack". Utan vi försöker helt enkelt hålla oss till just "god ridning".

Mvh

IngelaH

På de kurser jag varit för olika AR-tränare har det mest varit lufstrav både på yngre och äldre hästar. Ofta beroende på att ryttaren ska hinna med.

Då är det nog olika vilken tränare man varit på kurs för. För "min" tränare låter ekipagen använda sig av hela registret, allt eftersom ekipagen orkar hålla formen.

det gör väl alla människor? ingen strävar väl efter dålig ridning?

skillnaden är vad man anser är bra resp dålig ridning. För mig får folk gärna rida runt i lufstrav, jag förstår bara inte syftet med det.

det gör väl alla människor? ingen strävar väl efter dålig ridning?

skillnaden är vad man anser är bra resp dålig ridning. För mig får folk gärna rida runt i lufstrav, jag förstår bara inte syftet med det.

Jag håller med dig i hela inlägget. :bow:

För mig får folk gärna rida sina hästar på pessoa, mic mac, flippanbett, graman och longera med pessoalonguesystem och vad de nu anser sig behöva använda i stället för att lägga pengarna på en kunnig instruktör. Jag förstår bara inte syftet med det.

Senast ändrad:

Ett exempel:
Har en häst med mycket energi som har lätt för övertempo (kan i princip trava på stället i övertempo...) som inte så otippat haft en hel del problem med balansen och avslappningen i överlinjen.
Jag låter den gärna ha energi, men det får inte var på bekostnad av balansen (den egna balansen med ryttare på ryggen dvs inte en artificiell balans/balans som endast finns vid ridning rakt fram i friskt tempo och kollapsar vid allt annat).
Så länge tempot är ok dvs inte övertempo och så länge kusen är avspänd/avslappnad och har en bra struktur, då får den i princip gå med hur mycket eller lite energi som helst. Dock är det genomgående att jag har lättare att komma dit när hästen går i lugnt tempo.

Ett exempel:
Har en häst med mycket energi som har lätt för övertempo (kan i princip trava på stället i övertempo...) som inte så otippat haft en hel del problem med balansen och avslappningen i överlinjen.
Jag låter den gärna ha energi, men det får inte var på bekostnad av balansen (den egna balansen med ryttare på ryggen dvs inte en artificiell balans/balans som endast finns vid ridning rakt fram i friskt tempo och kollapsar vid allt annat).
Så länge tempot är ok dvs inte övertempo och så länge kusen är avspänd/avslappnad och har en bra struktur, då får den i princip gå med hur mycket eller lite energi som helst. Dock är det genomgående att jag har lättare att komma dit när hästen går i lugnt tempo.

Jag kan skriva under, till punkt och pricka. Då det var de problemen jag hade när jag började hitta knapparna på min dam och som jag har för närvarande, när jag håller på o sätter igång henne efter konvalescens.

nej det sa mig nada.

Min häst har lätt att bli trippig och trampa på sig själv, därför försöker jag få henne att vila på steget. Men energin ska fortfarande vara där. Men det är helt OT.

Ingela, det spelar ingen roll vad jag skriver, du måste ändå i varje inlägg försöka förolämpa och bevisa dina fördomar. Jag skulle säga att de som har den utrustningen du beskriver oftast är hoppekipage och de tränar för instruktör mer än de flesta.

Jag ber om ursäkt, om jag förolämpar dig personligen, för det är faktiskt inte min mening. Men jag har då sett fler än hoppryttare som rider för instruktör (snacka om att ha fördomar) hänga på sina hästar allt möjligt skrot, just för att "grannen har så och det ser ju häftigt ut och jag har också råd med sånt tingeltangel men hur och vad det ska användas till har jag ingen aning om..."

Jag tycker också att det finns många som försöker förolämpa andra, när de pratar om lustempo, bananform, lufstrav osv i stället för att gå på en kurs som fotfolk och ifrågasätta DÄR vad syftet är med övningarna. Men nä, då kallas det ofta att bjäbba och vara humoristisk.

Alla kommer att ha sin syn på saker och ting ser ut och ska se ut, och anse att allt annat svävar i förvirringens mörker.

Men eftersom ingen vill förstå, vad jag och flera med mig menar utan fortsätta säga emot oss vad och hur vi än säger och förklarar, bara för att få sista ordet, så säger jag nu. OK, nu har jag sagt mitt i den här tråden för nuvarande - Nu är ordet erat.

Senast ändrad:

Bara en tanke här:
Jag tycker inte riktigt att "avspänd" och "lite energi" hänger ihop. Alltså, när det saknas energi så brukar det också finnas spänningar i hästens kropp, den arbetar inte ärligt bakifrån även om formen till synes är fin.
För att nå en avspänd o avslappnad form så behöver hästen ett visst mått av energi.

Jag menar verkligen inte att förolämpa någon när jag pratar om lufstrav ;). Jag är nyfiken på vad som skiljer AR-ridning av unghäst. När man läser här på forumet så får man ofta intrycket av att det lufsas lite väl mycket, att det krumeluras och ställs lite väl hårda krav på de unga hästarna ibland, skulle vilja veta om det är så det instrueras eller om somliga ryttare helt enkelt missuppfattar.
Hästen är ju häst och fungerar på exakt samma sätt oavsett om matte vill tävla, rida AR, western, hoppa eller vad det nu är ;). Grunden för hästen borde läggas på samma sätt. Jag skulle vilja veta om något skiljer i grunderna för den unga hästen i "bra" AR vs normal ridning?;) Fast jag vet inte riktigt hur man bäst ska formulera sig för någon verkar hela tiden ta väldigt illa upp.

Jag menar verkligen inte att förolämpa någon när jag pratar om lufstrav ;). Jag är nyfiken på vad som skiljer AR-ridning av unghäst. När man läser här på forumet så får man ofta intrycket av att det lufsas lite väl mycket, att det krumeluras och ställs lite väl hårda krav på de unga hästarna ibland, skulle vilja veta om det är så det instrueras eller om somliga ryttare helt enkelt missuppfattar.
Hästen är ju häst och fungerar på exakt samma sätt oavsett om matte vill tävla, rida AR, western, hoppa eller vad det nu är ;). Grunden för hästen borde läggas på samma sätt. Jag skulle vilja veta om något skiljer i grunderna för den unga hästen i "bra" AR vs normal ridning?;) Fast jag vet inte riktigt hur man bäst ska formulera sig för någon verkar hela tiden ta väldigt illa upp.

Instämmer. Skulle jag också vara intresserad av att få veta eftersom jag tänker som du ang unga hästar. Rent intresse ang hur man tänker o tränar dem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 840
Senast: Kajsalisa
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
735
Senast: Elo
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka