AR-Unghäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: AR-Unghäst

Men vad är skillnaden isf?
Vi rider våra hästar ute året runt! Det mesta "dressyrjobbet" sker i skogen. Ibland rider vi på ridplan. I ridhus är vi kanske nån gång per år. På sin höjd. Vi kör våra hästar också. Ibland med rockard eller lättare vagn, ibland drar vi timmer i skogen.
Att rida utomhus är väl knappast unikt för AR heller? :confused:

Vad spelar det för roll vad skillnaden är? :p
Visst, TS har fokuserat på skillnader. Och även bra/dåliga skillnader. Vilket är upplagt för bråk/bjäbb/missförstånd.
Men i slutändan är det nog så att det inte är ridstilen som avgör huruvida en häst kommer bli bra inriden eller inte utan individen som rider in den. Med många gemensamma nämnare såsom tålamod, pedagogik, inte traggla med den unga hästen m.m.

Men absolut, det skiljer på "skolningen" inom AR och "vanlig dressyr". Som jag tror måste upplevas snarare än förklaras eftersom vi bevisligen har olika innebörd för saker och ting.
"Calm, straight, forward" t ex, bevisligen går det att få till många tolkningar av den bibeln..

Problemet som jag ser det är att ryttarkvaliten på AR-ryttare är sämre rent generellt. Iaf enligt mina erfarenheter. AR verkar attrahera ryttare som inte kommit så långt i sin utbildning. Dessa har dessutom ofta hästar som har svårare för sig än andra. Detta tror jag ofta skapar bilden som finns om att AR är dålig ridning.

Jag rider själv på hobbynivå och träffar rätt ofta "experter" inom AR. Det låter väldigt avancerat de det pysslar med, men när det väl kommer till kritan så behärskar de inte grundridningen, dvs. har noll koll på sin sits, noll koll på vart de har hästen och klarar således inte av den enklaste skolridningen rakt fram. Då blir man såklart lite konfunderad, om man, som rätt obegåvad hobbyryttare och skogsdressyr-mulle har kommit längre än AR-experterna :o:confused:

Innan man kan börja kalla sig "dressyrryttare" eller "AR-ryttare" tror jag att det är bra att behärska enkel grundridning såsom start stopp, balans i sadeln, få hästen att spåra och bjuda rakt fram osv

Bara min tanke

men av oss som rider ar runt omkring mig har ju varit sas vanliga dressyrryttare som har haft problem med både sits/balans o häst mm trots regelbundna träningar för "duktiga" instruktörer, och när man inte tycker sig utvecklas speciellt mycket eller alla problem kvarstår/förvärras så söker man ju annat.

Men visst, vi kämpar ju på med både det ena och det andra nu med, men tack vare ar så har vi alla (så gott som alla utvecklats enormt mycket mer, även våra hästar så då är väl det den rätta vägen för just oss.

Just det här med att spåra har vi helt enkelt olika synpunkter om, vi anser att det är mkt svårare för en häst att börja bära lika mkt på sina bakben från början o de är ju naturligt sneda o bär från början mer på ett av bakbenen så därför skolar/tränar vi upp ett bakben i taget för att sedan begära lika mkt vikt på båda samtidigt

Senast ändrad av en moderator:

Ja alla blir saliga på sin tro helt klart! :)

Det jag har lite svårt för är att många av dessa inte fullt så kompetenta nyfrälsta AR ryttare gärna dömer andra rätt hårt utan att se om sitt eget hus först. Allt som inte är AR är djurplågeri i stort sett. Det tycker jag är lite tragi-komiskt nästan när man ser att folk inte kan hålla balansen i sadeln och har noll koll på vad de pysslar med. Det verkar finnas en väldigt stor brist på självinsikt.

God ridning är alltid god ridning som sagt

Snälla, detsamma kan ju sägas utifrån dent traditionella ridningen i så fall.

Tyvärr är det MÅNGA rent traditionella ryttare som kommer in här och aggressivt bankar ner AR-ryttarnas åsikter i stövelskaften, så man inte är skit värd. Sen när flertalet AR-ryttare, bland annat några som rider för grundaren av just namnet AR, i timtal lägger ner all sin tid på att pedagogiskt förklara och mikroskopifiera frågeställningarna. Ja, då förstår ryttarna ändå inte vad man säger, utan frågar efter en annan specifik person, som väldigt sällan ÄR på forumet och pratar.

Tyvärr är det många AR-ryttare som blivit ivägskrämda från bukefalos och i stället pratar AR på "sina egna" forum. Nu vet jag att så är det inte i detta fall, då den som efterfrågades faktiskt brukar dyka upp här som "gumman i lådan" :bow:.

Det finns många traditionella ryttare som borde se om sina egna hus, innan de klankar ner på andras goda ridning.

För som sagt, god ridning är alltid god ridning.

Senast ändrad:

som sagt, så är det inte bara ar ryttare som klankar ner på er dressyr ryttarna, det förekommer ju från andra hållet med. Finns ju tydligen "proffs" ryttare inom alla kategorier.Brist på självinsikt finns ju tydligen överallt, Men precis som du säger var och en är ju salig på sin tro.

*KL*

Har läst ifatt tråden och, herregud!, vilket bjäfsande:eek:. VARFÖR ska alla diskussioner hela tiden mynna ut i ett vi vs ni? Varför kan ingenting diskuteras lugnt o sansat?:confused: Tycker ingen försöker föra någon lugn diskussion här, inte ens moderator faktiskt. På just detta forum gäller det verkligen att tassa på tå, hur man än försöker formulera sig så tar några alltid illa upp.

Skulle seriöst vilja veta vad som skiljer AR-unghästridning från det vanliga. Kanske TS kunder förklara sitt ursprungliga påståend? Många övriga här verkar dock mer benägna till den vanliga "trallen": gamla hästar, skadade/fellärda/spända/sneda hästar, stång vs tränsbett mm.

Är detta verkligen unikt för AR?? Låter som helt normal grundridning. Skulle dock vilja lägga till framåtbjudning och rakriktning! Men det kanske du har bakat in i dina punkter ovan?

Ingen bra ryttare använder främst hand och skänkel vid halt, igångsättning och tempoväxling. Att man ska använda sätet är knappast nåt unikt för AR.

Att det är roligt att rida tycker nog (förhoppningsvis) de flesta och strävar efter att hästen ska tycka detsamma!

Jag är inte diskussionssugen just nu, men min åsikt är att det kan låta väldigt likt när man beskriver något, och sedan se väldigt olika ut i verkligheten. För mig är ridning en känsla, och därför ägnar jag mig åt AR. Tävlingsdressyr ger inte mig en bra känsla. Alls.

Så det finns bara AR eller "tävlingsridning" att välja mellan? :confused:

Sen tror jag inte att alla som tävlar är känslokalla djurplågare (som många AR anhängare verkar anse) Jag har sett många tävlingsryttare rida med KÄNSLA. Betydligt fler än AR ryttare faktiskt ;)

Ridkänsla tror jag inte är bundet till en speciell inriktning utan är nåt vissa talangfulla och ödmjuka ryttare begåvas med.

Nu antar jag att du skämtar, eller kanske bara fick en liten black-out :confused:
Det finns väl inte bara AR ryttare och tävlingsdressyr-ryttare?? :confused:
Det finns ju hur många som gillar att träna dressyr på olika sätt på hemmaplan.

Nu är jag ingen duktig ryttare som alla här verkar vara, men om jag rider en unghäst så brukar jag prioritera:

*Framåtbjudning!
*Rakriktad (hästen spårar)
*Ett lätt sug till handen och en sökning framåt nedåt

Jag rider rakt ut i skogen och tränar avsaktningar, igånsättningar och avbrott osv. Jag tror också att en ung häst mår bra av att få "rulla" på och hitta sin takt osv utan att det händer så mkt.

Böjning ala banan på en volt i myr-tempo med trängande tygeltag över manken tror jag inte på, inte på nån häst. Unghäst eller ej

Så det finns bara AR eller "tävlingsridning" att välja mellan? :confused:

Sen tror jag inte att alla som tävlar är känslokalla djurplågare (som många AR anhängare verkar anse) Jag har sett många tävlingsryttare rida med KÄNSLA. Betydligt fler än AR ryttare faktiskt ;)

Ridkänsla tror jag inte är bundet till en speciell inriktning utan är nåt vissa talangfulla och ödmjuka ryttare begåvas med.

Problemet när man ska förklara SKILLNADER blir just det här! :p Man måste i princip generalisera för att det ska bli någon vettig förklaring (det finns olika inriktningar/stilar både inom AR och "vanlig" dressyr och desto fler inom den vanliga eftersom det finns så grymt många tränare!).

Det finns många "vanliga" ryttare jag ser upp till och kan beundra/respektera för det dom åstakommit. Sen är det få av dom som jag själv skulle vilja rida som just pga en annan målbild i huvudet, det betyder mao inte automatiskt att jag tycker det är dålig ridning eller dåliga ryttare. Rötägg finns det överallt och likaså bör man för sin egen skull sålla och tänka efter "vad vill JAG med min ridning?" för att hitta en lämplig tränare, det betyder inte att man tycker alla andra tränare är dåliga för det! :p

Ridkänsla upplever inte jag är något man föds med (vilket det lätt upfattas som när man skriver att det är talangfulla och ödmjuka ryttare som begåvas med det - talang har en klang av att vara medfött/naturligt) utan något man kan träna upp rejält med tiden - om man fokuserar på det.
Jag upplever att som hobbyryttare överhuvudtaget har man mer utrymme eftersom man har råd att lägga det tekniska lite åt sidan för känslan. Vissa AR-tränare lägger mycket fokus just vid känslan och då kommer det med största sannolikhet ge bättre resultat i "känsla-träningen" än en tränare som inte fokuserar på det under lektionerna oavsett disciplin. Men sen finns det avarterna också, finns AR-tränare som inte alls lägger samma fokus på känsla utan mer på det tekniska.

Håller inte med om att det skulle vara många dåliga eller orutinerade ryttare som söker sig till AR. Ska inte påstå att jag själv kommit långt inom vanlig dressyr innan jag började med AR (är f ö ingen "ren" AR-ryttare utan har andra intressen också sas som sitter djupare än AR) men det är ju rätt svårmätt om man aldrig har varit direkt tävlingsintresserad. På de kurser jag varit har det varit en salig blandning av rutinerade ryttare som kommit ganska långt, de "mittemellan", och halv-nybörjare (har inte stött på någon totalt nybörjare men det kanske håller sig lite på sidan av från början?) vilket är kul att se, trevligt med variation! :)

I mitt arbete med unghästen har jag med mig detta från Ar:
- Hästen ska själv få hitta sin balans
- Jag styr hästen med mitt säte och bäcken
- Halter, igångsättningar och tempoväxlingar sker i första hand med säte, inte med tygel eller skänkel.
- Allting ska vara roligt!

Detta blev jag glad över att läsa även om det ;), som det tydligen påstås är specifikt för AR, vilket det ju faktiskt INTE är utan helt normal träning av unghäst oavsett senare inriktning. Detta skulle ju tyda på att skillnaderna är små, om det ens finns några.

I ett senare inlägg (Luppo?) kommer saker in som jag inte skulle fokusera på. Att böja i en unghäst och få att citat " den ska förstå att den ska försöka träda in under tyngdpunkten" samt kontrollera höfterna på den, det tycker jag låter onödigt avancerat på en helt grön häst. Att böja sig o gå på voltspår är jobbigt för den unga hästen. Jag har börjat med att rida rakt fram med min unghäst, lite skritt o mycket trav, varvat med att byta varv mha stora voltspår. I början orkade hon inte riktigt utan la sig gärna mot innerskänkeln. I takt med att hon blev starkare började hon själv att forma sig på stora böjda spår. Eftersom hon fick balansera upp sig i en taktmässig arbetstrav där hon bjuder bra framåt så kom spårningen av sig själv. Hon är tämligen lika i sina sidor o har inget behov av att "skola ett ben i taget". Om det periodvis är lite jobbigare i ena varvet så brukar jag rida henne i det lätta varvet, gå över en liten stund i det svårare varvet, tillbaka till det lätta osv tills hon är mjuk o avslappnad även i det svåra varvet.

När det gäller skrittandet så är det faktiskt svårt att rida en häst korrekt i skritt, det är svårt att få bra bjudning i skritt, inte för inte är det i svårare dressyrprogram koefficient på skritten. När det gäller unghästen så är det fokus på framåtbjudning o balans till att börja med, och jag ser detta som mycket svårt att uppnå i skritt. Nu talar jag dessutom om hästar avlade för ridning. Däremot aktiverar jag min unghäst mycket: arbetstrav, galoppfattningar, övergångar mellan gångarter, små tempoväxlingar på rakt spår, små pauser i skritt på längre tygel osv.

Däremot har jag ridit travare där det inte varit tal om att börja med trav. Där fick man börja med att försöka få hästen ur det "framstupa sidoläget" i skritt först, få kontakt med hästen. Försöker man i det läget börja med arbetstrav o tempoväxlingar skulle det bara bli "fullt ös medvetslös".:crazy:

Den här tråden verkar fladdra hit och dit i ämne och syfte. Jag kan ju själv erkänna att jag glömt ursprungsfrågan för att jag spann vidare på något annat. :o

Så alla inlägg är alltså inte map unghäst uppenbart så man får ha överseende med det när man läser - tycker jag. :idea:

Nu antar jag att du skämtar, eller kanske bara fick en liten black-out :confused:
Det finns väl inte bara AR ryttare och tävlingsdressyr-ryttare?? :confused:
Det finns ju hur många som gillar att träna dressyr på olika sätt på hemmaplan.
Ja, och var ligger skillnaden rent filosofiskt och ridtekniskt mellan "vanlig" ridning, tävlingsridning, ridskoleridning och skogsmulleridning? Du får gärna hänvisa till litteratur i ämnet där man distinkt skiljer på dessa "inriktningar".

Jag har själv ridit enligt dessa i ca 30 år så jag är ingen nybörjare och jag har inte fått uppfattning annat än att det är samma ridstil, med samma (eller snarare liknande, beroende på häst) hjälper, tankesätt, utrustning pedagogik osv. Det är bara ett litet problem; det finns inget riktigt samlingsnamn på den "vanliga", engelska, traditionella, ridskole, tävlings-ridningen.

Böjning ala banan på en volt i myr-tempo med trängande tygeltag över manken tror jag inte på, inte på nån häst. Unghäst eller ej
Vad menar du med detta? Jag antar att du syftar på illaridande AR-ryttare? Om vissa rider på ett visst sätt och kallar det AR - även om det inte följer tanken kan ingen annan AR-ryttare rå för eller ansvara för. MEN, en häst ska gå böjd på böjt spår, OCH med samma böjning som spåret, INTE mer eller mindre böjd. Om man rider enligt BB:s principer iaf!

Jag förstår inte vad du har i kikaren när du kommer in på KR-forumet och gormar om att alla AR-ryttare rider helt galet och att du har svaret på hur alla i hela världen ska rida - så som du kanske? Är du inne på western och klagar över deras trängande tygeltag också? Annars bör du skynda dit och gorma runt! :idea:

Den här tråden verkar fladdra hit och dit i ämne och syfte. Jag kan ju själv erkänna att jag glömt ursprungsfrågan för att jag spann vidare på något annat. :o

Så alla inlägg är alltså inte map unghäst uppenbart så man får ha överseende med det när man läser - tycker jag. :idea:

Tycker det i alla trådar på detta forum slutar i en massa tjafsande och pajkastning där alla är lika goda kålsupare. Men det kanske är så det ska vara här?
Att trådar drar iväg händer väl allt som oftast (även om jag någon gång fått skäll för att jag avvikit från ursprunget:crazy:), men allt detta tjafsande undrar jag över. Varför kan det inte bara diskuteras här utifrån egna erfarenheter? Varför ska det alltid, just i detta forum, läsas in saker mellan raderna som faktiskt inte står? :confused:
Istället för att tjafsa om att "nu börjar det minsann anklagas om lufsridning", i ren upphetsning skapa en nålad tråd om AR-unghäst som sedan raskt togs bort igen, så kan man väl lugnt fråga: vad menar du med lufsridning?

Om jag skriver att jag rider min häst i en relativt frisk trav så misstänker jag att somliga här tror att det går i 190 knyck, vilket alltså inte alls är fallet. Det innebär att hon arbetar i en bra arbetstrav, taktmässig med sug framåt.
Lufs är för mig en häst som är oengagerad, som går i ett alltför sakta tempo för att ryttaren ska hinna med, där ryttaren inte riktigt klarar av att aktivera hästen. Vad betyder lufs för andra?;)

Jag är inte Guds bästa barn själv, men har efter att läst många trådar här förundrats över den massa av ömma tår som finns här.

Vill tillägga att denna tråd av någon anledning ovanligt snabbt avvek från ursprunget.....

Jag tror att Axel menar att Jegra är mer rutinerad praktiskt och teoretiskt och kan ge sina förklaringar en högre dimension och kan möta upp med sina prestationer IRL

:bow:
Har inte alla sett lugnet som har inträtt efter att hon o Tuaphua m. fl rett ut en hel del saker- inget mer tjafsande alls.
Det handlar om trovärdighet, kompetens o objektivitet.

Senast ändrad:

Okey, så av alla AR-ryttare på bukefalos finns det bara två som är kompetenta?

Tack för det, vi andra som har hållit på med AR enligt den filosofin sen början av 2000-talet, ska vi skaffa ett eget forum? eller?

Nu får du faktiskt skärpa dig. Jag tänkte PM'a dig. Men nu säger jag det rent ut. Alla vi som håller på med AR har precis samma rätt som dig att sitta inne på KR, för vi vet i alla fall vad VI pratar om.

Ska du fortsätta att nedvärdera oss, kommer jag att porta dig från KR-forumet över huvud taget en period och DETTA är det första som jag säger som moderator i denna tråd.

:bow:
Har inte alla sett lugnet som har inträtt efter att hon o Tuaphua m. fl rett ut en hel del saker- inget mer tjafsande alls.
Det handlar om trovärdighet, kompetens o objektivitet.

Lägger till att det handlar om attityd också mot dem som frågar så mycket "dumt" för att "bjäbba" som det alltid påpekas.......man förutsätter att det inte finns intresse, när det faktiskt gör det. En del respekterar frågor och försöker seriöst att ge svar, och det uppskattas, i alla fall av mej:bow:

Ang unghästar håller jag med solis och rider som solis beskriver på unga hästar, vilket stämmer väl överens med de punkter Amk skrev:

I mitt arbete med unghästen har jag med mig detta från Ar:
- Hästen ska själv få hitta sin balans
- Jag styr hästen med mitt säte och bäcken
- Halter, igångsättningar och tempoväxlingar sker i första hand med säte, inte med tygel eller skänkel.
- Allting ska vara roligt!

Jag har inte med det från AR utan från vanlig etablerad unghästutbildning.
Alltså stämmer det väl överens så långt. Och ja, jag ÄR intresserad av om det finns skillnader i tänket och utbildningen och vilka!!

Däremot kan jag inte alls instämma i det loppo skriver om att arbeta i skritt mycket och att böja:cool:

Sen så vissa dar så kanske man går in på banan med kapson tränar böjning från stillastående och tjeckar att höften blir med i böjningen , när den klarar det så går man ut.

Det låter för mej (obs!) helt fel på en ung häst. Bärkraften och böjningen efter tex ett voltspår kommer med styrkan som man bygger upp. Det finns ingen anledning att pressa fram detta, utan det är mycket viktigt att ta saker i rätt ordning. Balans är nummer ett, som hänger nära ihop med takten sen kontakt och framåtbjudning som också hänger ihop.
Har inte hästen dessa grunder kommer man inte vidare, då kommer den inte att arbeta på ett hälsosamt sätt genom kroppen utan troligen vara avknäppt i överlinjen här och var, tex.
En ung häst måste få hjälp att bygga muskler för att bära ryttaren och det får den inte på ett sånt sätt. Även om det som loppo skrev bara sker ibland, så ser jag inte vitsen. Hur tänker man där?
Unghästar är dessutom så känsliga för vikten att böjning tex inte är ett problem om det är vad man vill, när hästen väl är stark nog

Däremot om det handlar om en vuxen häst, med speciella problem som tex travare (som loppo nämner i slutet) är det en annan sak, då krävs speciella lösningar, och just därför extra skickliga ryttare/tränare skulle jag säga, för det är en svårare väg. Inget för en ung oförstörd häst som ska utbildas.

Oj långt blev det:cool:

Hur många ggr ska jag behöva skriva m. fl?

Det är viktigt för ett forum att ha kompetenta människor inom området- tänker på Veterinärerna o Hovisarna på Hästvård Bl. a. men det behöver inte vara expertis- Det märks om personen ifråga alltid kommer med kloka inlägg.

Annars blir det bara ett väldigt godtyckligt diskussionsklimat- där vissa surnar till om andra har en annan uppfattning o hotar med avstängning när man tycker att man är pedagogiskt skicklig- nog.

Jag tar inte illa upp om ngn kan förklara bättre- tvärtom.

Förmodar att det röda kortet nere i hörnet är mitt.:rofl:

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 840
Senast: Kajsalisa
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
731
Senast: Elo
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka