AR-Unghäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: AR-Unghäst

Jag rider AR, men för mig är det EN del av min ridning. Det är där jag arbetar för att få hästen starkare och smidigare, för att den ska hålla längre. Sedan arbetar jag i skogen, kör, racear på fält etc etc. Det är ytterst få (om några?) som endast skolar sina hästar, och alla tränare jag träffat inom AR förespråkar en allsidig träning. I mitt arbete med unghästen har jag med mig detta från Ar:
- Hästen ska själv få hitta sin balans
- Jag styr hästen med mitt säte och bäcken
- Halter, igångsättningar och tempoväxlingar sker i första hand med säte, inte med tygel eller skänkel.
- Allting ska vara roligt!

Halleluja, Amen!

Men om man ni inte får använda stång förrän man har uppnått en viss nivå- borde då inte hästen ha kommit vidare från att behöva vara lång o låg.
Jag menar förståss att hästen ska länga överlinjen. INTE att den bara ska vara lång och LÅG. Var skrev jag det någonstans???:crazy::confused:

Fattar inget av hur ett bett ska kunna ge en lång form:confused: Formen är avhängig av hur den jobbar med övriga kroppen. En stång är bara till för en häst som redan jobbar rätt- för att kunna förfina hjälpen.
Sätet samlar upp bakdelen och bettet hjälper i det här fallet halsen att länga sig. Ju mer samling ju högre form, men halsen är fortfarande längd. Du vet, målet är ju att nacken ska komma fram till nosplanet, hästen sätter under sig, lyfter mage, rygg och överlinjen sträcks. Målet är INTE att mulen ska dras in till nosplanet. VÄLDIGT viktigt!!

Jag tycker nog att det är mer rätt att lära den att samla sig i upptagningar/ avsaktningar, men om hästen inte får hjälp att inte falla framåt där- blir det förstås svårt.
Japp, det tränar jag också i mängder. Balansen och ryttarens säte håller kvar hästen i form. Inte handen.

Tycker att man alltför ofta anser att hästen ska utbilda sig själv- istället för att ställa högre krav på ryttaren- självstudier:grin: Att den ska bära sig själv fast den har en klump på ryggen som inte bidrar med ngt.
Trodde att man var ett team.
Är långt från unghäst nu:angel:
Här förstår jag inte vad du menar?

Varför skulle det behövas en stång för att rida fram till bettet:confused:

Tycker att det är ett substitut för en levande hand till ett bett som hästen vågar suga på.

Med det sista menar jag att det är taskigt att inte erbjuda en ung häst ett stöd, utan att den ska på en gång få klara sig själv- trots obalansen på ryggen. Det finns självfallet olika grader av obalans, men hur många har perfekt sådan?
Tycker att länga överlinjen ger fel intryck. Den är bra mkt längre totalt sett när den går lång o låg. Eller är den låg även i samlad gångart? Så mkt stretching är megasvårt o kan skapa obehag hos hästen.

Senast ändrad:

Tycker att det är ett substitut för en levande hand till ett bett som hästen vågar suga på.

Kan du förklara hur du menar, sitter du med strama tyglar på tränsbett och sågar (levande hand, eller vad?) tills hästen "söker stöd på bettet".. eller vad menar du?

När jag red in min kompis arabhingst, red jag på samma sätt som jag gör idag, på det sätt som "vi" (AMK) förklarade så föredömligt. Då med tränsbett, med lätt lätt kontakt på tygeln "ringde kanske lite med lillfingret på tygeln" och var beredd på minsta framåt, nedåtsökning för att ge en eftergiftsklapp när hästen hittade sitt stöd mellan mitt säte, min skänke och hand.

Idag när jag ibland rider Tima på stång, gör jag likadant, lätt lätt kontakt eller allra helst bananslack på tygeln när "jag inte vill något", utan hon går där jag vill ha henne. När jag sen vill något "ringer jag, med fingrarna" och är beredd på eftergiftsklapp som belöning på rätt svar.

Om man anser att handen ska vara statisk så förstår jag att sågning är enda alternativet. Tygeln är så lång som det behövs för att en mjuk kontakt skapas.
Det är inte svårt att få en häst börja att gå stadigt i en låg form o komma till ro i arbetet- om man rider med en mjuk stilla hand o rider bakifrån.

Tar sällan mer än ngn gång- hästar lär sig snabbt o i synnerhet unghästar.:love:
Som med allt annat inom hästhantering ger erfarenheterna verktygen för att se vad varje individ behöver. Kunskap.

Kan du förklara hur du menar, sitter du med strama tyglar på tränsbett och sågar (levande hand, eller vad?) tills hästen "söker stöd på bettet".. eller vad menar du?

:eek::crazy: Nu förstår jag att det är svårt att förstå varandra:(

"Levande hand" är en som inte är där och stör hästen (nog så svårt för de flesta av oss....) men som finns där och erbjuder ett mjukt stöd, eller snarare en kontakt, som känner hästens sugande på bettet och kan följa hästen utan att vara beroende av vad ryttarens kropp gör.:cool: Kommunicera helt enkelt. Handen finns där, men försöker inte påverka hästen framifrån munnen att söka stödet utan erbjuder när hästen söker det.

Ang detta "sågande" som så ofta refereras till på detta forum: handen ska aldrig gå bakåt.

Dessutom pratar vi ju om unghästar här i tråden, inte äldre halvblod oavsett om de rids på stång eller ej.:confused:

"Levande hand" är en som inte är där och stör hästen (nog så svårt för de flesta av oss....) men som finns där och erbjuder ett mjukt stöd, eller snarare en kontakt, som känner hästens sugande på bettet och kan följa hästen utan att vara beroende av vad ryttarens kropp gör. Kommunicera helt enkelt. Handen finns där, men försöker inte påverka hästen framifrån munnen att söka stödet utan erbjuder när hästen söker det.

Ja och vad tror "ni" att "vi" menar med "levande hand"?

Dessutom pratar vi ju om unghästar här i tråden, inte äldre halvblod oavsett om de rids på stång eller ej.

Och??? Som "ni" tidigare sagt i alla andra trådar, som "vi" försöker förklara något i, som byter ämne kors och tvärs och bara är inspirerande och trivsamma "diskussionsutflytningar" som man får räkna med, när vi försöker påtala om trådens ursprungsämne.

Jag säger som "ni" brukar göra. Jag tycker att tråden rätar ut en hel del frågetecken. Men det är kanske att hoppas på för mycket...

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Det är ju även i det här sammanhanget jag inte tycker om när folk ska skola hästens mun- det handlar om att ryttaren ska skola SIN hand o få hästen att bli bekväm med bettet.

Det är ju även i det här sammanhanget jag inte tycker om när folk ska skola hästens mun- det handlar om att ryttaren ska skola SIN hand o få hästen att bli bekväm med bettet.

Här håller jag med dig. Jag förstår faktiskt inte varför det heter att skola hästens mun, då det faktiskt ÄR våran hand vi skolar, att möta hästens sökande efter stöd.

Ja och vad tror "ni" att "vi" menar med "levande hand"?

Det du skrev, självklart, därav förvåningen, (symboliserad av :eek: )

Det är möjligt att du menade något annat men det kan man inte veta när man läser det som står......

Håller dock med om detta:

Jag förstår faktiskt inte varför det heter att skola hästens mun, då det faktiskt ÄR våran hand vi skolar, att möta hästens sökande efter stöd.

Det du skrev, självklart, därav förvåningen, (symboliserad av )

"Kan du förklara hur du menar, sitter du med strama tyglar på tränsbett och sågar (levande hand, eller vad?) tills hästen "söker stöd på bettet".. eller vad menar du? "

Det är möjligt att du menade något annat men det kan man inte veta när man läser det som står......

Det verkar ju vara det som jag skrev, är vad "ni" tror att "vi" menar, när vi rider på stång med "levande hand". Det är det som gör mig så trött, på att försöka förklara för er, när ni väljer att missförstå, eller inte förstå precis allt vi skriver även om vi förklarar så att "normala Svenssonryttare" blir glada för en pedagogisk förklaring.

Ibland hoppas jag faktiskt att ni missförstår med flit, bara för att ni vill "bjäbba" som någon sa i en annan tråd, även om det ibland blir ganska tröttsamt, då ni tar upp samma fråga om och om igen hur ofta man än förklarar.

Men ibland undrar jag... :p och det är de gångerna, jag tycker att somliga ska ta en paus, för att de tappar den trevliga tonen och NEJ, jag menar inte DIG i detta fall, för närvarande.

Senast ändrad:

Det verkar ju vara det som jag skrev, är vad "ni" tror att "vi" menar, när vi rider på stång med "levande hand". Det är det som gör mig så trött, på att försöka förklara för er, när ni väljer att missförstå, eller inte förstå precis allt vi skriver även om vi förklarar så att "normala Svenssonryttare" blir glada för en pedagogisk förklaring.

Ibland hoppas jag faktiskt att ni missförstår med flit, bara för att ni vill "bjäbba" som någon sa i en annan tråd, även om det ibland blir ganska tröttsamt, då ni tar upp samma fråga om och om igen hur ofta man än förklarar.

Men ibland undrar jag... :p och det är de gångerna, jag tycker att somliga ska ta en paus, för att de tappar den trevliga tonen och NEJ, jag menar inte DIG i detta fall, för närvarande.
Om man inte förmår att nå fram kan man låta ngn annan försöka. Brukar funka fint när t. ex Jegra talar.:bow:

Då fattar t o m dumskallar som jag:o

I mitt arbete med unghästen har jag med mig detta från Ar:

- Hästen ska själv få hitta sin balans
- Jag styr hästen med mitt säte och bäcken
- Halter, igångsättningar och tempoväxlingar sker i första hand med säte, inte med tygel eller skänkel.
- Allting ska vara roligt!

Är detta verkligen unikt för AR?? Låter som helt normal grundridning. Skulle dock vilja lägga till framåtbjudning och rakriktning! Men det kanske du har bakat in i dina punkter ovan?

Ingen bra ryttare använder främst hand och skänkel vid halt, igångsättning och tempoväxling. Att man ska använda sätet är knappast nåt unikt för AR.

Att det är roligt att rida tycker nog (förhoppningsvis) de flesta och strävar efter att hästen ska tycka detsamma!

Senast ändrad av en moderator:

Om man inte förmår att nå fram kan man låta ngn annan försöka. Brukar funka fint när t. ex Jegra talar.:bow:

Då fattar t o m dumskallar som jag:o

Okey, så du kan enbart förstå vad Jegra säger. Jag tror faktiskt inte att du är så dum, som du vill påskina. Utan du har faktiskt ofta väldigt vettiga kommentarer och frågeställningar även om du emellanåt går på högvarv...

Vi är för närvarande nästan tio olika personer som förklarar i stort sett ordagrannt likadant. Det måste finnas någon mer än Jegra, som kan förklara, kan du inte nämna någon mer? Eftersom Jegra väldigt sällan, är med i diskussionerna på forumet numera, och vi andra vill också få diskutera ridningens olikheter, men också alla LIKHETER, utan att bli attackerade med bitska kommentarer hela tiden.

Jag tror att Axel menar att Jegra är mer rutinerad praktiskt och teoretiskt och kan ge sina förklaringar en högre dimension och kan möta upp med sina prestationer IRL

Jag tror att Axel menar att Jegra är mer rutinerad praktiskt och teoretiskt och kan ge sina förklaringar en högre dimension och kan möta upp med sina prestationer IRL

Men varför då inte kontakta Jegra via PM och ställa följdfrågor, så kanske Jegra kan komma in och översätta vad vi försöker förklara på ett enkelt sätt (tala till bönder på bönders vis) till en högre dimension (tala till de lärde på latin) i stället för att försöka förstöra alla andras diskussioner?

Du borde testa rida en häst som fått sin mun skolad, då hade du fattat varför man pratar om att skola dens mun. Känslan är HIMMELSK.

Nu ska jag ta upp en känslig fråga..
Allvarligt talat så anser jag att det bästa sättet att förstöra en unghäst är att börja AR arbeta den. Nån som håller med eller emot? Svar med åsikt.....

nä håller inte med. Jag mfl sitter ju inte o filar på våra unghästar varje dag på banan, utan de rids ju dom flesta dagarna ute i naturen, min kompis började även med inkörning, när det va någorlunda befäst så las ju ridning in och det skedde ju mesta dels ute i skogen.

Sen så vissa dar så kanske man går in på banan med kapson tränar böjning från stillastående och tjeckar att höften blir med i böjningen , när den klarar det så går man ut.

Nästa pass inne på en bana(kanske en vecka senare) så kanske man ber hästen flytta tre steg i öppna,(inget krav på att den ska vara korrekt från början, men att hästen ska börja förstå att den ska försöka träda in under tyngpunkten, därav kommer ju rakriktningen in så småningom) gör den det så är man nöjd. Tror inte att man förstör ngn häst av detta. O jag mfl håller inte på med några evighets pass så hästen hinner inte bli trött o överansträngd

Finns flera unghästar med på dom träningarna som jag är på o en del av dom har en så naturlig balans, så de skrittar man ju inte i all evighet utan där lägger man ju även in traven då.

Men har man en häst som inte har så bra balans så förstår inte jag syftet med att den ska börja travas för tidigt o för mkt o sen tro att den kommer att få lättare att hinna med i traven,( det är ju det som är skadebenäget)i de flesta fall så är det ju enklare att hitta sin balans i det långsammaste tempot först, för att sedan öka på.
Sist va det med en travare på kursen som inte orkade slappna av i skritten, men fann till avslappning direkt i traven, ja då travade de helt enkelt. Så visst skrittar vi inte enbart i hundra år.

Senast ändrad av en moderator:

Men vad är skillnaden isf?
Vi rider våra hästar ute året runt! Det mesta "dressyrjobbet" sker i skogen. Ibland rider vi på ridplan. I ridhus är vi kanske nån gång per år. På sin höjd. Vi kör våra hästar också. Ibland med rockard eller lättare vagn, ibland drar vi timmer i skogen.
Att rida utomhus är väl knappast unikt för AR heller? :confused:

skillnaden är inte så stor enligt mig, men vi har ju olika tillvägagångsätt för hur utbildningen ska gå tillväga. Tänkte på ts som anser att är att förstöra sin unghäst med ar, ja kanske i de fall där de bara tränar sin unghäst inne på banan?, men det samma är det ju i så fall för den vanligt dressyr ridna unghästen med då.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 840
Senast: Kajsalisa
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
731
Senast: Elo
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka