Det har du rätt i, svenskarna är definitivt duktiga på organiserat friluftsliv!
Kanske hänger mitt tänkande mer ihop med stad och landsbyggdsplittringen också - Sverige känns som ett ganska bilburet land, vilket säkert bidrar till ett "man gör det man ska oxh sen åker man hem" och det där "sköt dig själv och skit i andra" attityden.
Vad jag tänkte på när jag skrev mitt förra inlägg är väl ett mer avslappnat stadsliv, med liv och rörelse på gator och torg, spontana cafe/pub besök.
Min upplevelse är t.ex. att svenskar överlag planerar mycket och långt i förväg, och vardagen är väldigt uppretad med plats för jobb, familj och kanske gym - men inte spontant häng på lokala puben.
Det senare är definitivt en skillnad som varit tydlig för mig - när jag bodde i Sverige och man skulle på bio så planerades det i förväg, man köpte biljetter på nätet osv, medan britterna, de bara går till biografen?
Om det är någon stor film som öppnas händer det att folk bokar i förväg, men inte alls på rutin.
Dessutom känner jag igen observationen att i Sverige ska man vara expert om man t.ex. ska köpa hund, medan britterna överlag har en starkare "just have a go" attityd och "she'll be alright" - alltså typ, det löser sig.. plus och minus med båda attityderna helt klart!
Förlåt för lite osammanhängande text- lösa tankar på lunchrasten!