Ja nu har du tappat mig. Du, som vuxen, känner alltså ett behov att trycka ner andra barn för att ditt ska framstå bättre? Du, som vuxen, tycker alltså att barn inte får vara bra på något, de ska minsann vara lite sådär lagom bra, så ditt får vara bättre än de någon gång? Tanken är fin, men världen ser inte ut så. Jag ser ingen anledning till att dra in något annans barn i diskussionen överhuvudtaget med ditt barn. Lär ditt barn att vara stolt över sin egen prestation. Putte och Kalle gör sina enligt sina förutsättningar, ditt barn gör ditt enligt sina. Jag tror aldrig jag ens diskuterat andra barns prestationer med mina barn, ser liksom inte anledningen överhuvudtaget till det. Är väl bara att lära barnen att vi föds med olika kapital både vad gäller fysiskt, psykiskt, föräldrastöttande, ekonomiskt etc? Det är ju så livet är, det innebär inte att den som springer långsammast gör en dålig prestation utifrån sina förutsättningar, den kanske har ett träben, och gör då en otroligt bra prestation och jag hoppas verkligen att det barnet får säga att det har gjort en förjävla bra prestation utan att andras föräldrar ska prata ner den och vara bittra för det....
Nej, det behöver de inte, men jag vänder på det, varför FÅR DE INTE säga att de är bra? Jag pratar inte om att trycka ner andra som ni drar in, jag pratar om att man har självförtroende själv och säger att man är bra själv. Vi får till och med lära oss på jobbet att kunna erkänna när vi är bra på något för att kunna ta tag i extra uppdrag, att säga "Det här är jag bra på, jag fixar det här-..." ser inte som sagt varför man inte får säga det.
KL
Som sagt, ni får ju gärna tycka vad ni vill, det här blev ett väldigt långt stickspår så jag lägger ner nu, det här är min erfarenhet och jag tycker jantelagen är väldigt utbredd i Sverige, men vi kan väl kalla den för svensk avundsjuka då om det passar bättre för det gör det troligen. Den här tråden får mig bara ännu mer övertygad att så är fallet att man ska vara sådär lite lagom och inte sticka ut. Och man får inte heller säga till någon att man är bra, det blir ju väldigt tydligt i en sådan här tråd.
Mm jag tror att du blandar ihop mig med någon förälder som säger något om dina barn inför sina barn. Jag har aldrig gjort det. Jag känner dem inte. Jag tror inte helt du läst det jag skrev.
Jag har upprepat skrivit, till och med en hel post med bara det, att jag tycker att ett barn får skrika om det vinner och berätta för alla att hen gjorde det. Att det är sött. Jag har skrivit att om mitt barn tycker ett annat barn är duktigt så håller jag med om att det är det och att man kan öva så man blir bättre.
Jag har inte skrivit att mitt barn behöver vara bättre än något annat barn någon gång. Helt ärligt, barn är underbara oavsett om de någonsin är bäst på någonting. Jag har dock skrivit att jag tycker att alla barn ska få göra saker, även barn som inte är så bra på någonting. Dock på fritid och i skolan, eller knattefotboll, inte riktig tävling för tonåringar.
Sedan la jag en liten grej extra. Som vissa människor gör, oavsett de är bra eller ej, men som andra människor inte gör, oavsett om de är bra eller ej. Vilket är att berätta för andra hela tiden att de är bäst och inte klarar att släppa det. Jag har inte skrivit att någon speciell person eller dess anhöriga i tråden sannolikt gör detta. Utan lagt till det som en personlig åsikt på ett mer teoretiskt plan. Apropå diskussionen om Jante.
Jag har tagit ett exempel ur mitt liv, och velat ha förslag på hur man svarar ett barn som tycker att en kamrat skulle kunna sluta prata om hur bra hen är hela tiden, för det är tjatigt. Utan att vara Jante. Problemet är alltså inte att barnet är bra, utan att det pratar om det hela tiden. Jag fick svar från andra på det.
Sedan är det här helt enkelt inte så typiskt svenskt som man skulle kunna tro. Här är tex Lego Masters Australia 2019. Såg nyligen. En karaktär, Kale, pratar inte om något annat än hur bra han är och att han är bäst och att han lätt kan fixa byggen, han låter inte sin kamrat vara med och bestämma när de ska samarbeta. Han är bättre än sin kamrat, men folk gillar det ändå inte, folk i Australien alltså och de tycker synd om Bilsy som samarbetar med honom.
'Kale is so arrogant!' Viewers slam Lego Masters contestant's 'self-obsessed' behaviour | Daily Mail Online
Interview: LEGO Masters’ Bilsy | Bricking Around
Det är inte svenskt. Det verkar finnas i många kulturer.
Sedan om Zlatan, alltså detta är ju inte en svensk artikel vad jag kan uppfatta.
Zlatan: The man whose ego surpasses his talent (footballwhispers.com)
Zlatan Ibrahimovic is an enigma. He divides the opinion of football fans around the world. People have a difficult time separating the man from the player. This may be one of the reasons so many seem to simply not rate him as a footballer simply because they don't like him as a person.
Ok Sverige är extremt på många sätt. Men det här med bäst, Jante osv det är mer gradskillnader i olika länder. Där kanske USA ligger längst åt ena hållet, men Sverige nog inte ligger längst åt andra. Men inte ens i USA så gillar man det alltid, tex i collegefilmer.