"Jag tror nog mitt problem är åt andra hållet. Du har ju då haft fantastiska barn som bara är helt bäst på något och vill då gärna framhäva det." Som sagt. Jag tror inte du känner mina barn, gör du? Hur vet du vad de framhäver och inte framhäver och hur de gör det? För jag har veterligen inte skrivit någonting om det alls? Du har ingen koll alls hur mina barn fungerar, även om du tror dig ha koll?`Hmm du verkar ganska känslig över det där med trycka ned dina barn. Är det inte andra tråden du tycker att jag gör det i? Jag tror faktiskt inte att jag ens nämnde just dina barn utan snarare pratade om Putte i mitt barns klass. Men han är dock kanske ditt barn.
Jag börjar nu bli nyfiken på hur du vill få dina barn bemötta för att de ska känna sig bra och bäst snarare än nedtryckta. Bör jag säga till mitt barn att höja upp Putte snarare än att försöka sig på att få lite plats själv? Tänker ju att alla barn kanske kan vara lite bra.
Sedan om just 10 000 träningstimmar osv så stämmer det tydligen inte helt.
Jag är fullt kapabel att än idag minnas exakt vilka barn som var bäst i min klass och de tjatade aldrig om att de var bäst, kunde såklart nämna det men inte tjata. De hjälpte tex istället.
Ja, alla barn kan väl känna att de är bra, så vad spelar det för roll om de framhäver det de är bra inom? Jag skiter fullständigt i Putte, eller Kalle för den delen, jag vill att MINA barn ska framhäva det som de är bra i, och ha mandat och känna sig trygga i att göra det också, utan att bittra vuxna ska tala om för sina barn "hen hade tur som gjorde mål idag igen" "hen hade tur som fick alla rätt på matteprovet den här gången" "hen har det bra som har blivit sponsrad med en häst" etc... Exakt det som händer och ses även i den här tråden... "Ja men man kan inte säga att en fotbollsspelare är bra för det krävs ett lag bakom", självklart gör det det, sporten är liksom uppbyggd så, men gör en fotbollsspelare mål och målpass i nästan varje match ÄR det en bra fotbollsspelare, samma människor hade inte sagt att "Peder Fredriksson har bara tur, det krävs ju en bra häst bakom", i det här forumet. Jag ska dock påtala att jag finner dock ingen anledning att snacka skit om Putte och Kalle för att de råkar vara snabbare än mina barn...
Men ja, du med fler har rätt när ni säger att ni nog är lite jante på det sättet, för det är ju just det jag anser vara jante, att inte kunna säga att man är bra, ha det självförtroendet och ha den tryggheten att det faktiskt är okej att säga så. Det var poängen från början. Jag pratar inte om Putte och jag pratar inte om att trycka ner andra. Jag pratar om att ha höga ambitioner själv, få säga att man tycker man är bra.
10.000 är en vedertagen teori inom idrottsforskningen, varken Zlatan, Ronaldhino, Ronaldo etc hade blivit fotbollsproffs om de inte stått många, många timmar på kvällarna och skjutit boll på mål.