Jag tror att ett problem är att Sverige är, skulle jag påstå, ett av världens mest segregerade samhällen särskilt när det gäller boende, vilket i sin tur har otroliga samhällskonsekvenser. Tittar du på i princip alla storstäder runt om i världen så är befolkningen betydligt mer blandad. Det är något man märker direkt när man är i London, NY, Paris osv. När man enbart umgås inom sin 'egen' krets, kulturellt, socialt, ekonomiskt (till viss del) blir man stöpt. Man gör som alla andra, tänker som alla andra och vill inte sticka ut från gruppen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stockholms-stad-har-lanets-mest-segregerade-skolor
Det är i skolorna de första mötena mellan inte bara barn utan även föräldrar grundläggs, en gemensam kultur, att ta och ge och inte enbart språk cementeras. Idag har vi en 'vi och dom' kultur skulle jag nog säga där den 'svenska' absolut har drag av att stöpas eftersom man förstärks av den egna ganska snäva gruppen. Samma sak med andra minoritetsgrupper. Man stöps och stannar inom den kulturellt och socialt trygga gemenskapen.
Man åker och köper pizza och säger ett vänligt hej, jag vill ha pizza xxx. Men att umgås socialt med pizzabagaren gör man inte och det är ett ömsesidigt val. En vvv 'svenne' och en svensk pizzabagare med rötter i Turkiet är definitivt inte stöpta i samma form.
Sociala media förstärker isoleringen från andra svenskar, man följer bara de som delar samma bakgrund, får sina nyheter från samma media och blir därmed bekräftad inom sin grupp av svenskar. Som ja, absolut är stöpta i samma form skulle jag säga.