Är så trött på allt daltande

Sv: Är så trött på allt daltande

Man kan sätta gränser utan att ta till våld..........

När en 600kg häst stegrar sig mot mig och jag riskerar att få benen i huvudet, då menar du att jag ska be snällt då..."snälla lilla häst gå ner"...förklara för mej hur jag ska göra iställt?

du säger att det är okej att säga till hästen med en armbåge i bogen om rösten inte hjälper. men hade du ens sagt till med rösten?

jag tycker aldrig att man ska slå en häst med spö för att den inte lyssnat. men sen är ju jag som jag är också, jag vill förtjäna hästens respekt, inte genom att jga har ett fucking spö i handen.

Vi har haft många "problemhästar", slutat med detta nu.

Har man möjlighet så är det bästa att ta sin häst från att den är liten.

Och vill man hålla på med hästar är det bara at titta i hagen hur dessa gör mot varandra. I en stor flock så har alla hästar en egen rangordning, några är spejare , föl o unghästar beskyddas alltid av de äldre (sto som hingst). Varningar när någon som är underlägsen mopsar stegras allt eftersom den underlägsne inte anpassar sig.

Av alla hästar vi haft, så kan jag ju säga att dom ej kan behandlas på samma sätt. Vissa går att säga "nej# till med något förhöjt tonläge. Vissa måste man vara skarpare emot. Repgrimma är ett väldigt bra att använda. Hästar lär sig fort.

Även vi har haft och har hingstar, och givetvis ska dessa lyssna precis som alla andra.
Vi har kanske haft tur, men ingen har stegrat ännu av dom, däremot har vi haft ett russto som vi fick för slaktpriset, hon stegrade med ryttare på och välte gärna för att man skulle plattas till ordentligt.
Henne fick vi jobba mycket med. Där var rundpaddock mycket bra på henne, hon fick springa en gång där ganska länge. Detta kom hon ihåg. så dummade hon sig tog vi henne till rundpaddocken. Hon sprang två varv, sen sänkte hon huvudet och kom in. Denna ponny tävlades mycket i ponnyhoppning med många placeringar. Hon gick in i transporten utan problem, hovlsagare inga problem. Vi använde aldrig piska på henne, då detta hade varit fel metod, eftersom hon var otroligt känslig, och måste tas på ett lugnt men bestämt sätt, läs se till att du har gått om tid med en sådan häst.

Vissa valackar har vi fått rappa till då de ej lyssnat på "nej#, se stegrad tillrättavisning.

Så alla hästindivider är olika, men alla måste förstå att människan är ledaren.

Fast de här me att slå med spö om hästen gör något dumt de e ja emot. enligt mej ska spöt finnas för att förfina hjälper inte besträffning då tar ja hellre änden på grimskaften lr något..

Svårt att säga beroende på din berättelse.
"puckla på" betyder "klå upp" i betydelsen flera/många slag, och det är aldrig ok.
Kanske därför tanten sade till?
Slog du mer än en gång?
Slog du onödigt hårt för att du var "så jävla trött" på hästen?

Isf var det misshandel, tycker jag.

Svårt att säga beroende på din berättelse.
"puckla på" betyder "klå upp" i betydelsen flera/många slag, och det är aldrig ok.
Kanske därför tanten sade till?
Slog du mer än en gång?
Slog du onödigt hårt för att du var "så jävla trött" på hästen?

Isf var det misshandel, tycker jag.

Om du läst hela tråden, så får du reda på fakta!

Det har jag. :smirk: fanns inga fakta mer än att du tycker som du tycker. Men du har ändå inte svarat på hur många slag hästen fick. Var det ETT? eller flera?
Sen är det ju en viss skillnad på hur man slår. Man läser i ditt inlägg hur sur du var, så då kanske du drog till allt du orkade?
Man kan ju slå även lätta slag. Förbipasserande brukar inte kommentera ett lätt slag, dessutom på en stegrande häst.
Så det låter lite konstigt.

Ja, många starka, skiftande åsikter här...:angel:

Måste bara lägga mig i och ge min syn på saken. Mitt mål med all hantering är att medlen ska vara så små som möjligt för att nå målen. MEN jag ser inget fel med att slå till hästen, tex om den försöker tränga in mig i väggen etc.

Man börjar med små signaler för att ta till starkare OM det behövs. Målet är att det ska räcka med små signaler/små markeringar med kropps-språket, men det gör inte alltid det.

Misshandel för mig handlar om obefogat våld. Tex så hade vi en man på ridklubben för många år sedan som piskade upp sin häst rejält. Det kunde vara 10-tal rapp åt gången, flera gånger under ett ridpass. Det konstiga var att ingen kunde se vad hästen gjort för fel, det var väl en känsla han hade.:crazy: Det är för mig misshandel och leder till mycket nervösa och oroliga hästar.

Hoppas jag uttryckt mig någorlunda tydligt. Annars lär jag väl snart få reda på det:angel:!

Det har jag. :smirk: fanns inga fakta mer än att du tycker som du tycker. Men du har ändå inte svarat på hur många slag hästen fick. Var det ETT? eller flera?
Sen är det ju en viss skillnad på hur man slår. Man läser i ditt inlägg hur sur du var, så då kanske du drog till allt du orkade?
Man kan ju slå även lätta slag. Förbipasserande brukar inte kommentera ett lätt slag, dessutom på en stegrande häst.
Så det låter lite konstigt.

Han fick ett rapp och det var inte hårt!
Jag blev irriterad på honom när han fjantar sig och det var min makering och han fatta.
Det var när jag kom hem då allt brusa ut´och det har jag skrivit i tidigare inlägg.
Nej men denna kärring rent ut sagt låter sin häst göra exakt vad den vill så det förvånare mig inte att hon skrek.

Jag är så trött på allt daltande med hästar, har vart ute o fixt mina hästar idag och ena är het och väldigt hingstig och jag blir så trött på honom.
Så när jag skulle longera honom idag, fixa ordning honom idag och tog linan och spö och gick.
Det första han gör är att ställa sig på bakbenen och jag blir så jävla arg så jag drar spöt på honom en gång och han går ner.
Där står det en jäkla tant och säger att jag är djurplågar för att jag drog spöt på honom en gång.
Säger man till honom på skarpen så lugnar han ner sig.
Jag tycker att det är något fel att puckla på hästarna om dom inte lyssnar och bara fjantar sig.
Jag tycker att dem ska stå stil i gången och dem ska lyssna på vad jag säger och mina hästar gör det, men just hingsten är som han är och då får man puckla på honom för att han ska fatta att det räcker.

Jag är trött på allt daltande som just svenskar är experter på, finns det några som håller med mig????

Lisa

Håller med till fullo . Varför ska man hålla på och dalta då vinner ju bara hästen ? Daltar ej med min pålle det ska räcka och säga till en gång om hon inte lyssnar då är det hennes problem.

Håller med till fullo . Varför ska man hålla på och dalta då vinner ju bara hästen ? Daltar ej med min pålle det ska räcka och säga till en gång om hon inte lyssnar då är det hennes problem.

Tack:bow:
Man blir ju idiot förklarad om man inte håller med experna på buke

*kl*
Jaha, då var den en sån här tråd igen som urartade till ett ställningskrig mellan två läger. Förstår inte en del att man faktiskt kan ta en gyllene medelväg? Ibland får man faktiskt lov att "klappa till" oregerliga hästar och ibland får man faktiskt gulla, locka och pocka till sig lydnaden. Man ska ju givetvis bedöma situationen och handla därefter. Men i situationen som trådskaparen skrev så hade jag nog också gjort som hon.
Jag råder alla till att göra det som känns bäst för dem själva och strunta i andra.

Senast ändrad:

*kl*
Jaha, då var den en sån här tråd igen som urartade till ett ställningskrig mellan två läger. Förstår inte en del att man faktiskt kan ta en gyllene medelväg? Ibland får man faktiskt lov att "klappa till" oregerliga hästar och ibland får man faktiskt gulla, locka och pocka till sig lydnaden. Man ska ju givetvis bedöma situationen och handla därefter. Men i situationen som trådskaparen skrev så hade jag nog också gjort som hon.
Jag råder alla till att göra det som känns bäst för dem själva och strunta i andra.

:bow::banana::bow::banana:

*kl*
Men jisses! Folkj som sitter och skriver att man skall säga ifrån med ett bestämt " nej" , använda en arbmåge eller ge en liten smäll med ändan av grimmskaftet...Har ni någonsin varit med om att en stor häst reser sig rätt över er för att sparka omkull er? Jag kan meddela att det är väldigt svårt att få upp en armbåge då man har en häst över sig...

Det GÅR inte att putta bort en stor häst med armbågen om denne bestämt sig för att stampa rakt över en, ex för att komma till ett brunstigt sto.

Ja självklart skall man ha koll på sin häst så det inte beter sig så ...I en perfekt värld är alla hästar väluppfostrade. Tyvärr händer det då och då att man får hem en häst som INTE lyssnar på ett nej och som INTE accepterar att en människa står i dess väg.

Jag tycker det är skrämmande att det är accepterat att hästen försöker skada sin ägare medan ägaren i sin tur inte får ge tillbaka med ett spö för att klara sig undan oskadd!

Nej ingen vill ha en relation till sin häst där spö är en nödvändighet. MEN det kan behövas för att komma på rätt väg med en del hästar.

Nej, nej, inte hingstarna som ägs av folk här på buke, de är som små lamm och mycket lättare än något sto eller valack:rofl::rofl::rofl::angel::angel: De tänker inte ens tanken att de är hingstar och testosteron kan de inte stava till:devil::rofl:

Haha,mja,onekligen så kan man få lite Eternell/Hagen känsla över vissa inlägg här...

Det tror jag, ärligt talat, inte handlar om tur, utan mer är en hanteringsfråga.

Precis,och min uppfattning är att du måste haft tur som aldrig(jag förutsätter att du har hingstvana) varit med om hingstar med sådant beteende som jag beskrev och som trådskaparen vittnade om.

*kl*
Men jisses! Folkj som sitter och skriver att man skall säga ifrån med ett bestämt " nej" , använda en arbmåge eller ge en liten smäll med ändan av grimmskaftet...Har ni någonsin varit med om att en stor häst reser sig rätt över er för att sparka omkull er? Jag kan meddela att det är väldigt svårt att få upp en armbåge då man har en häst över sig...

Det GÅR inte att putta bort en stor häst med armbågen om denne bestämt sig för att stampa rakt över en, ex för att komma till ett brunstigt sto.

Ja självklart skall man ha koll på sin häst så det inte beter sig så ...I en perfekt värld är alla hästar väluppfostrade. Tyvärr händer det då och då att man får hem en häst som INTE lyssnar på ett nej och som INTE accepterar att en människa står i dess väg.

Jag tycker det är skrämmande att det är accepterat att hästen försöker skada sin ägare medan ägaren i sin tur inte får ge tillbaka med ett spö för att klara sig undan oskadd!

Nej ingen vill ha en relation till sin häst där spö är en nödvändighet. MEN det kan behövas för att komma på rätt väg med en del hästar.

jag praoade på ett lite större stall för ett tag sen och då fick man hålla på mkt med hingstar och där fick ja lära mej (av dom som drev stället) att jag aldrig skulle använda ett spö eftersom ett spö skulle amn ha för att för fina hjälperna i ridningen o inte använda det till bestraffning. Men iof hade dom nästa alltid ett leadrop på grimorna.Men dom använda nästan jämt grimskaftet/leadropet om dom reste sig så de funkar visste. Men en armbåge förstår inte ja heller hur de skulle fungera??:s

Självklart är det så att man måste försvara sig men enligt min syn så ska gränserna redan vara så etablerade så att detta ska inte behöva hända. Då slipper man hamna i denna situation.
Ett gott ledarskap är grunden för en relation.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 728
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 281
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25