Är så trött på allt daltande

Sv: Är så trött på allt daltande

Jag tycker det är bättre att säga ifrån (lägga på pisk) på en häst som utsätter både sig själv och andra för fara (dvs stegrar, sparkar et c) och att den lägger av än att man låter den vara och den bara blir värre och värre.

Det värsta var ändå något en i stallet berättade för mig igår. Hon hade varit ute och ridit på en grusväg, och börjat göra lösgörande övningar (serpentiner, flytta bog/bakben) över grusvägen. Så hör hon inte att det kommer en bil, inte hästen heller för dom är så inne i övningen.
Sen ser hon den och stannar. Då stannar bilen brevid henne, tanten i den vevar ner rutan och ger henne en sjujäkla utskällning, hon i stallet ber om ursäkt - hon hade inte sett henne och så.
Då svarar tanten: "Jamen det var ingen fara! Men du stressar upp hästen genom att göra sådär (övningarna), det vet jag för att jag har hästar själv!!

Ursäkta; MEN JAG BLIR SÅ JÄÄÄÄVLA TRÖTT PÅ ATT ANDRA KÄNNER ANDRAS HÄSTAR BÄST!!! :devil:

*kl*

Det känns som att många argumenterar för samma sak fast beroende på hur man uttrycker sig håller folk med- eller inte. Det hela beror på tolkningen.

Jag tycker att daltande i den meningen att man är förstående och tänker efter innan man gör något är väldigt bra. Däremot inte att låta bli att tillrättavisa dumheter för att vara snäll.

Det viktigaste är att var rättvis. Hästen måste alltid vara på det klara med vad man är ute efter när man tillrättavisar. Och det här med att läxa upp under en lång stund efter att något inträffat är ju helt galet. Om min häst gör fel precis NU kan jag mycket väl klatscha till den med tyglen eller ge en kick med skänkel beroende på situation. Så fort det dåliga beteendet upphör är allt bra igen. Inga reprisalier. Det måste vara tydligt när den gör rätt och när den gör fel. Annars gör tillrättavisningen ingen som helst nytta.

Precis,och min uppfattning är att du måste haft tur som aldrig(jag förutsätter att du har hingstvana) varit med om hingstar med sådant beteende som jag beskrev och som trådskaparen vittnade om.

Självklart har jag sett sådana hingstar (och minst lika många ston/valacker) som sprätter med frambenen, stegrar osv, men är det så konstigt då deras ägare verkar totalt livrädda alternativt förklarar det med "han är hingst..." och i mina ögon nonchalerar beteendet. Även på unghästar (ett-tvååringar) verkar det helt OK för vissa att särskilt hingstar får vara stökigare än andra hästar. Varför???? Det är ju att bädda för problem.

Får fortfarande inte ihop det med att jag haft tur...., jag har satt tydliga gränser för mina hästar (oavsett kön) direkt, och de vet vart gränsen går och att det får konsekvenser att överskrida dessa gränser. Detta har gjort att jag inte haft någon häst som ifrågasatt mitt ledarskap, oavsett situation. De vet att vi är bästa kompisar när de håller sig inom gränsen, och det är trevligast för alla inblandade parter.

Självklart har jag sett sådana hingstar (och minst lika många ston/valacker) som sprätter med frambenen, stegrar osv, men är det så konstigt då deras ägare verkar totalt livrädda alternativt förklarar det med "han är hingst..." och i mina ögon nonchalerar beteendet. Även på unghästar (ett-tvååringar) verkar det helt OK för vissa att särskilt hingstar får vara stökigare än andra hästar. Varför???? Det är ju att bädda för problem.

Får fortfarande inte ihop det med att jag haft tur...., jag har satt tydliga gränser för mina hästar (oavsett kön) direkt, och de vet vart gränsen går och att det får konsekvenser att överskrida dessa gränser. Detta har gjort att jag inte haft någon häst som ifrågasatt mitt ledarskap, oavsett situation. De vet att vi är bästa kompisar när de håller sig inom gränsen, och det är trevligast för alla inblandade parter.

Jag pratar om hingstar som tränats/tävlats och med ägare alternativt skötare(tävlingsstall) som knappast uttrycker sig på det viset du anspelar på. Att det finns "tomtar"som inte har ngn koll på vare sig hingstar/ston eller valacker är en helt annan historia.Det anser inte jag att trådskaparen verkar vara och meddelade bara min syn på det med den erfarenheten jag har.
Gränser för en hingst under vissa perioder på året med hormonerna rusande och möjligen också en formtopp rent tävlingsmässigt kan svikta och göra att de är stökiga i hanteringen,men min åsikt är ju att hästar är instinktsdjur och att de inte resonerar kring ledarskapsfrågor i den omfattning som du gör gällande. Tror heller inte att det är vanligt att som dina hästar aldrig,betonar aldrig,betett sig jobbigt men jag får gratulera helt enkelt.

Senast ändrad av en moderator:

knapplån.

I en sådan situation, där jag har hästens framben precis vid mitt huvud skulle jag också använt det "våld" som krävts för att få ner hästen på marken igen. Som en slags Damage Control.
Efteråt hade jag dock gått hem och tagit mig en seriös funderare på varför min häst ställer sig och eventuellt slår efter mig, det känns som att någonting är fel om en häst gör så, antingen på mig, hästen eller våran relation. Själv hade jag antagligen börjat gråta och blivit förtvivlad om min häst på något sätt visade att han ville göra mig illa.

Som någon annan skrev tycker jag också att det borde kunna finnas en mellan-väg. Allt är inte svart eller vitt. Ibland kanske man behöver använda det som krävs för att klara sig välbehållen ur en potientiellt farlig situation, och ofta behöver man inte alls använda något våld för att få en helt fungerande "lydnad" eller relation.

Min häst har svårt att stå stilla när jag precis suttit upp.
Direkt när jag landat i sadeln spetsar han öronen och går iväg för att ta sig en tur. För att lära honom av med det så använde jag helt enkelt godis. Jag satt upp och gav honom en godis snabbt precis när jag landat i sadeln. Sedan började jag vänta längre och längre, ge godis mer sällan osv och nu ger jag nästan aldrig godis mer.
Det kanske är att "dalta", vad vet jag, men summan av kardemumman är iallafall att min glada, pigga häst är precis lika glad som innan, dock står han snällt och väntar. Skulle han däremot vända baken mot mig, ställa sig eller försökt att gå igenom mig hade jag mycket väl kunnat tänka mig att sparka till honom, om det krävs. Det har däremot aldrig hänt med honom.
Daltande, eller djurplågeri? ;)

knapplån.

I en sådan situation, där jag har hästens framben precis vid mitt huvud skulle jag också använt det "våld" som krävts för att få ner hästen på marken igen. Som en slags Damage Control.
Efteråt hade jag dock gått hem och tagit mig en seriös funderare på varför min häst ställer sig och eventuellt slår efter mig, det känns som att någonting är fel om en häst gör så, antingen på mig, hästen eller våran relation. Själv hade jag antagligen börjat gråta och blivit förtvivlad om min häst på något sätt visade att han ville göra mig illa.

Som någon annan skrev tycker jag också att det borde kunna finnas en mellan-väg. Allt är inte svart eller vitt. Ibland kanske man behöver använda det som krävs för att klara sig välbehållen ur en potientiellt farlig situation, och ofta behöver man inte alls använda något våld för att få en helt fungerande "lydnad" eller relation.

Min häst har svårt att stå stilla när jag precis suttit upp.
Direkt när jag landat i sadeln spetsar han öronen och går iväg för att ta sig en tur. För att lära honom av med det så använde jag helt enkelt godis. Jag satt upp och gav honom en godis snabbt precis när jag landat i sadeln. Sedan började jag vänta längre och längre, ge godis mer sällan osv och nu ger jag nästan aldrig godis mer.
Det kanske är att "dalta", vad vet jag, men summan av kardemumman är iallafall att min glada, pigga häst är precis lika glad som innan, dock står han snällt och väntar. Skulle han däremot vända baken mot mig, ställa sig eller försökt att gå igenom mig hade jag mycket väl kunnat tänka mig att sparka till honom, om det krävs. Det har däremot aldrig hänt med honom.
Daltande, eller djurplågeri? ;)

Helt rätt. :bow::bow:

:bow::bow::bow: Många har nog hingstfobi fast dom inte vet om det.:crazy:

det stämmer mycket bra! skälv håller ja på med galopp. och när det kommer "ridhästmänniskor" till oss så märker man vad lite erfarenhet folk har och blir då rädda. då är de klar att hingstarna försöker att ta över kommandot. och då blir det fel hantering av dom, för att man e rädd..

det stämmer mycket bra! skälv håller ja på med galopp. och när det kommer "ridhästmänniskor" till oss så märker man vad lite erfarenhet folk har och blir då rädda. då är de klar att hingstarna försöker att ta över kommandot. och då blir det fel hantering av dom, för att man e rädd..

Jag håller själv på med galopp och har gjort det några år, men jag håller inte riktigt med dig...
och när det kommer "ridhästmänniskor" till oss så märker man vad lite erfarenhet folk har och blir då rädda.

Det har väl ingen betydelse om dom kommer till banan eller om dom kommer upp till ett professionellt hoppstall?
Galoppen har många andra rutiner och det är klart folk saknar erfarnhet då!
Sen håller jag med dig det är många som saknar erfarnhet och det gäller även i galoppsporten!

Det har väl ingen betydelse om dom kommer till banan eller om dom kommer upp till ett professionellt hoppstall?
Galoppen har många andra rutiner och det är klart folk saknar erfarnhet då!
Sen håller jag med dig det är många som saknar erfarnhet och det gäller även i galoppsporten!

Håller med dej:bow:

OCh saknar man erfarenhet så behöver man hjälp av mer erfarna annars kan olyckor hända.

Vilket skönt inlägg. En generös attityd. Vi kanske har lite tunnelseende hela högen. Så kommer det där. Tack. :bow:

Inte bara riktat till dig utan ganska allmänt riktat i tråden. Men VARFÖR är det ok att bruka våld mot hingstar? Varför ska de hållas kortare än andra hästar?
Varför får man inte gulla med barnsligt tonfall?

En hingst är en häst, inget annat. Den ska behandlas och hanterad som en häst, inte som ett monster. INGEN av de hingstar jag har hanterat som har setts som HÄSTAR har vart svåra, ingen har jag behövt piska, ingen har stått på bakbenen och alla har jag kunnat bebis-jollra med utan att bli mosad eller liknande. De hingstar som ska sättas på plats hela tiden, de som får brysk hantering, kedjor, inga hästkompisar och liknande är de som har vart jobbiga att hantera. För vet ni vad, de behandlar bara andra som de själva blir behandlade...

TS, du har inte funderat på VARFÖR hästen står på bakbenen?

Kan bara hålla med dig:bow: Bär man sig illa åt mot sin häst, oberoende av vilket kön den är, då ska man ha jobb med den. Hingstar är varken värre eller farligare än andra hästar. Det är bara fördomar, och förväntar man sig att den ska bära sig illa åt så gör den nog det. Var lite ödmjuka så blir även en hingst lätthanterlig. Har själv fyra hingstar av olika ras och ingen av dem behöver man "ta tag i" . De är precis lika mjuka och fina i sättet som resten av mina hästar. Men det heter ju : Don efter person. Man får vad man förtjänar!

Kan bara hålla med dig:bow: Bär man sig illa åt mot sin häst, oberoende av vilket kön den är, då ska man ha jobb med den. Hingstar är varken värre eller farligare än andra hästar. Det är bara fördomar, och förväntar man sig att den ska bära sig illa åt så gör den nog det. Var lite ödmjuka så blir även en hingst lätthanterlig. Har själv fyra hingstar av olika ras och ingen av dem behöver man "ta tag i" . De är precis lika mjuka och fina i sättet som resten av mina hästar. Men det heter ju : Don efter person. Man får vad man förtjänar!

:bow::bow:
Kan inte annat än hålla med dig, men tydligen är det väldigt ovanligt att ha hästar som inte beter sig jobbigt...:crazy:

:bow::bow:
Kan inte annat än hålla med dig, men tydligen är det väldigt ovanligt att ha hästar som inte beter sig jobbigt...:crazy:

Hur hästarna beter sig speglar enbart personen som hanterar dem. Det är i regel alldeles för dålig hästkunskap . Man kommer ingenstans utan ödmjukhet och kunskap.

Det är så dåligt, det är så jädrans dåligt. Men gör något åt det dårå. Var lite generösa med eran stora kunskap. Läser ni inte inläggen? Jag smickrar inte mig själv med att vara skitduktig. Däremot har jag en antivåldsattityd. Och nu kom det faktiskt ett vettigt inlägg som gick utöver fy fan var jag var duktig... utan snarare sa: vi som kan måste dela med oss. En sån person kan jag orka lyssna på. Om Kunskap=ödmjukhet.

"där kunskapen tar slut tar våldet vid" Inte första gången det citeras.

Hur hästarna beter sig speglar enbart personen som hanterar dem. Det är i regel alldeles för dålig hästkunskap . Man kommer ingenstans utan ödmjukhet och kunskap.

Kan inte göra annat än hålla med dig,men att använda spöt när ysterheten går över styr för att bryta den är inte fel under de förutsättningarna som trådskaparen beskrev.
Intressant att så många här aldrig har/haft problem med sina hingstar periodvis,hormoner är ju som de är..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 728
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 281
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25