Sv: Är så trött på allt daltande
Precis, och lägg gärna till lite sunt förnuft oxå. Bestämda regler, och konsekvenser vid överskridandet av gränserna har funkat super för mig. Däremot vill jag inte generalisera om människors hästkunskap...
Visst, det är väl självklart att man ska dela med sig av sin kunskap, absolut!!!!! På så sätt vinner ju alla. Min uppfattning är att hellre använda våld EN gång (kännbart!) än att hålla på och smådatta. För mig har det inneburit att det räckt med en rejäl tillsägelse vid ett tillfälle, och sedan har hästarna lyssnat på mig direkt.
Även ston får överskott på hormoner ibland, men hormoner har inte varit någon godtagbar ursäkt för att ifrågasätta ledarskapet när det gäller mina hästar iaf (undra om det är det i en vild flock??) Annars håller jag med dig i mkt av dina inlägg.
Hur hästarna beter sig speglar enbart personen som hanterar dem. Det är i regel alldeles för dålig hästkunskap . Man kommer ingenstans utan ödmjukhet och kunskap.
Precis, och lägg gärna till lite sunt förnuft oxå. Bestämda regler, och konsekvenser vid överskridandet av gränserna har funkat super för mig. Däremot vill jag inte generalisera om människors hästkunskap...
Det är så dåligt, det är så jädrans dåligt. Men gör något åt det dårå. Var lite generösa med eran stora kunskap. Läser ni inte inläggen? Jag smickrar inte mig själv med att vara skitduktig. Däremot har jag en antivåldsattityd. Och nu kom det faktiskt ett vettigt inlägg som gick utöver fy fan var jag var duktig... utan snarare sa: vi som kan måste dela med oss. En sån person kan jag orka lyssna på. Om Kunskap=ödmjukhet.
"där kunskapen tar slut tar våldet vid" Inte första gången det citeras.
Visst, det är väl självklart att man ska dela med sig av sin kunskap, absolut!!!!! På så sätt vinner ju alla. Min uppfattning är att hellre använda våld EN gång (kännbart!) än att hålla på och smådatta. För mig har det inneburit att det räckt med en rejäl tillsägelse vid ett tillfälle, och sedan har hästarna lyssnat på mig direkt.
Kan inte göra annat än hålla med dig,men att använda spöt när ysterheten går över styr för att bryta den är inte fel under de förutsättningarna som trådskaparen beskrev.
Intressant att så många här aldrig har/haft problem med sina hingstar periodvis,hormoner är ju som de är..
Även ston får överskott på hormoner ibland, men hormoner har inte varit någon godtagbar ursäkt för att ifrågasätta ledarskapet när det gäller mina hästar iaf (undra om det är det i en vild flock??) Annars håller jag med dig i mkt av dina inlägg.