Är så trött på allt daltande

Sv: Är så trött på allt daltande

Hur hästarna beter sig speglar enbart personen som hanterar dem. Det är i regel alldeles för dålig hästkunskap . Man kommer ingenstans utan ödmjukhet och kunskap.

Precis, och lägg gärna till lite sunt förnuft oxå. Bestämda regler, och konsekvenser vid överskridandet av gränserna har funkat super för mig. Däremot vill jag inte generalisera om människors hästkunskap...

Det är så dåligt, det är så jädrans dåligt. Men gör något åt det dårå. Var lite generösa med eran stora kunskap. Läser ni inte inläggen? Jag smickrar inte mig själv med att vara skitduktig. Däremot har jag en antivåldsattityd. Och nu kom det faktiskt ett vettigt inlägg som gick utöver fy fan var jag var duktig... utan snarare sa: vi som kan måste dela med oss. En sån person kan jag orka lyssna på. Om Kunskap=ödmjukhet.

"där kunskapen tar slut tar våldet vid" Inte första gången det citeras.

Visst, det är väl självklart att man ska dela med sig av sin kunskap, absolut!!!!! På så sätt vinner ju alla. Min uppfattning är att hellre använda våld EN gång (kännbart!) än att hålla på och smådatta. För mig har det inneburit att det räckt med en rejäl tillsägelse vid ett tillfälle, och sedan har hästarna lyssnat på mig direkt.

Kan inte göra annat än hålla med dig,men att använda spöt när ysterheten går över styr för att bryta den är inte fel under de förutsättningarna som trådskaparen beskrev.
Intressant att så många här aldrig har/haft problem med sina hingstar periodvis,hormoner är ju som de är..

Även ston får överskott på hormoner ibland, men hormoner har inte varit någon godtagbar ursäkt för att ifrågasätta ledarskapet när det gäller mina hästar iaf (undra om det är det i en vild flock??) Annars håller jag med dig i mkt av dina inlägg.

Kan inte göra annat än hålla med dig,men att använda spöt när ysterheten går över styr för att bryta den är inte fel under de förutsättningarna som trådskaparen beskrev.
Intressant att så många här aldrig har/haft problem med sina hingstar periodvis,hormoner är ju som de är..

Precis. Hormoner är ju som de är:) Alltså, ger man hästen spö när kroppens hormoner rusar. Man bestraffar alltså hästen för något den inte kan styra över.:devil: Nej, att slå sin häst är ALDRIG försvarbart. Däremot får man aldrig glömma att fostra hästen i all hantering, varje dag, varje gång. En hingst är inte mer svår att fostra än vallacker och ston. Den ska heller inte särbehandlas utan få umgås med övriga hästar ( bortsett från brunstiga ston ) till vardags. Just nu har jag själv en 15 årig avelshingst, Angloarab, en 4 årig Angloarabhingst och en 9 årig avelshingst P.R.E som går ihop i hagen. De står i samma stall som ytterligare en hingst , en 7 årig Welsh som går i avel, och fem vallacker. Ingen särbehandlas. Skulle hingstar vara monster som måste få stryk då hormonerna svallar periodvis, så skulle inga avelshingstar kunna vara ute på tävlingsplatser tex. Och jag kan inte tänka mig att tex Flyingehingstarna eller Jan Brinks hingstar ( vet jag ) får stryk periodvis pga hormonsvallningar. Däremot KAN de som hanterar dessa hingstar HÄST. Och det är det det handlar om! KUNSKAP och ödmjukhet. Samt kunskap i ledarskap.

Precis. Hormoner är ju som de är:) Alltså, ger man hästen spö när kroppens hormoner rusar. Man bestraffar alltså hästen för något den inte kan styra över.:devil: Nej, att slå sin häst är ALDRIG försvarbart. Däremot får man aldrig glömma att fostra hästen i all hantering, varje dag, varje gång. En hingst är inte mer svår att fostra än vallacker och ston. Den ska heller inte särbehandlas utan få umgås med övriga hästar ( bortsett från brunstiga ston ) till vardags. Just nu har jag själv en 15 årig avelshingst, Angloarab, en 4 årig Angloarabhingst och en 9 årig avelshingst P.R.E som går ihop i hagen. De står i samma stall som ytterligare en hingst , en 7 årig Welsh som går i avel, och fem vallacker. Ingen särbehandlas. Skulle hingstar vara monster som måste få stryk då hormonerna svallar periodvis, så skulle inga avelshingstar kunna vara ute på tävlingsplatser tex. Och jag kan inte tänka mig att tex Flyingehingstarna eller Jan Brinks hingstar ( vet jag ) får stryk periodvis pga hormonsvallningar. Däremot KAN de som hanterar dessa hingstar HÄST. Och det är det det handlar om! KUNSKAP och ödmjukhet. Samt kunskap i ledarskap.

Inte stryk,en markering på väg till bocken om nödvändigt eller i andra sammanhang.Jag har aldrig sagt att hingstar är monster,långt ifrån,men visst kan de vara bökiga i vissa sammanhang.
Hovar eller bett ska man hålla ifrån sig och när det blir "hett" måste man freda sig,oavsett vad man heter.

Vi har nog lite olika erfarenheter av hingstar ser det ut som. De jag umgåtts med, och själv haft har inte varit "bökiga i vissa sammanhang", inte ens vid betäckningar. De har blivit fostrade konsekvent dagligen i alla situationer, precis som vallackerna. Men ALDRIG har någon av dem fått smaka på ett spö i "uppfostringssyfte". Det är helt förkastligt, och dessutom fegt.

Tycker jag också! Hingstarna på buke är inte ens intresserade av ston:angel:. För de är så himla välhanterade. :rofl: I själva verket är stona MYCKET värre. Dom är uppenbarligen inte lika väluppfostrade:o

Jag tror inte nån enda hingstägare på buke ens skulle VÅGA erkänna att hingsten är det minsta hingst. Då har man hingstfobier och jag vet inte allt:rofl: För att Lisa i skogen har en snäll hingst så är ALLA hingstar mycket lätta att hantera för ALLA.

Vi andra vet ju att hingstar har hormoner och att dom trots att dom är väluppfostrade kan får för sig att betäcka ston - om dom kommer lösa, tex. Dom kan också få för sig att slåss:eek: - om dom kommer lösa vid fel tillfälle. Alltså krävs en viss tanke vid hantering, och att de vet vad som gäller. Vanliga hingstar alltså....

Men dom är i stort sett väldigt trevliga och förutom testosteronet som kan få dom lite dumma i huvudet emellanåt, är dom ungefär som alla andra hästar. Självklart uppför de sig även när hormonerna svallar, men man kan ju inte hantera dem hela tiden, de går som sagt i hagar mm, och DÅ kan ju hjärnan koka över ibland - fast inte på bukehingstarna.. ;) förstås.

Tycker jag också! Hingstarna på buke är inte ens intresserade av ston:angel:. För de är så himla välhanterade. :rofl: I själva verket är stona MYCKET värre. Dom är uppenbarligen inte lika väluppfostrade:o

Jag tror inte nån enda hingstägare på buke ens skulle VÅGA erkänna att hingsten är det minsta hingst. Då har man hingstfobier och jag vet inte allt:rofl: För att Lisa i skogen har en snäll hingst så är ALLA hingstar mycket lätta att hantera för ALLA.

Vi andra vet ju att hingstar har hormoner och att dom trots att dom är väluppfostrade kan får för sig att betäcka ston - om dom kommer lösa, tex. Dom kan också få för sig att slåss:eek: - om dom kommer lösa vid fel tillfälle. Alltså krävs en viss tanke vid hantering, och att de vet vad som gäller. Vanliga hingstar alltså....

Men dom är i stort sett väldigt trevliga och förutom testosteronet som kan få dom lite dumma i huvudet emellanåt, är dom ungefär som alla andra hästar. Självklart uppför de sig även när hormonerna svallar, men man kan ju inte hantera dem hela tiden, de går som sagt i hagar mm, och DÅ kan ju hjärnan koka över ibland - fast inte på bukehingstarna.. ;) förstås.

Haha,du är klockren!
Verkar som att du inte heller lever ditt hästliv i en "Svart Hingsten-bok",respekt.

Ååh... äntligen en som har nått bra att komma med!!!!

klockrent. :D:bow:

Ooops,en till!:bow:

Tänk så glad man kan bli när man får konstaterat att ens egen okunskap delas av andra, och att konsekvenserna av den kan skyllas på hästen. Verkligen sorgligt men tyvärr alltför vanligt.

på gymnasieskolan där jag går, så i ett av skolans stall så får man inte säga till hästarna om de bits eller t.ex. sparkar när man ska spänna gjordarna. det kallar jag sjukt daltande och det gör mig så irriterad.

min egna 4 åring, behöver precis som du med din hingst, en fast hand och behöver få veta när det räcker. hur blir hästen annars..

bort med daltandet!

men man måste få dalta lite ibland :love::love: , men det beror helt på situationen.

// Madde

Har du funderat på varför du är trött på just honom? Ni kanske har ett temperament båda två som inte passar ihop? Eller är det något helt annat du egentligen är arg över?

Verkar som att du inte heller lever ditt hästliv i en "Svart Hingsten-bok",respekt.

Tack och svarta hingsten-bok var bra! Det är väl där dom hänger.:rofl:
Numera blir jag bara full i skratt åt svarta hingstenromantikerna.

I själva verket är det ju väldigt konstigt att man ens började kastrera hingstar öht, och katter, och t o m hundar numera. Synd dom inte hade buke förr i världen när dom började med såna onödigheter som att kastrera hingstar:eek: Då hade dom minsann fått veta ett och annat. Av experter dessutom:rofl:

Tänk så glad man kan bli när man får konstaterat att ens egen okunskap delas av andra, och att konsekvenserna av den kan skyllas på hästen. Verkligen sorgligt men tyvärr alltför vanligt.

Men lilla rara vän vakna upp. Vem skyller nåt på nån hästn här:confused:

Hallå, det där låter helt horribelt.
på gymnasieskolan där jag går, så i ett av skolans stall så får man inte säga till hästarna om de bits eller t.ex. sparkar när man ska spänna gjordarna. det kallar jag sjukt daltande och det gör mig så irriterad

Vad går du i för skola med så olyckliga hästar? Min häst som i stort bara varit hos mig ÄLSKAR att bli sadlad.De andra som varit på andra ställen är lite halvnojiga men inte mycket. Allt mindre förstås.

En häst som biter och sparkar demonstrerar något jävligt stort obehag. Man måste sadla hästarna med kärlek. Jag gör det. Smeker dem hela tiden. Det funkar skitbra. Hmm här kommer hon hoppsan med en sadel hoppsan nu blev jag klappad hoppsan nu lyfte hon min svans hoppsan hon är rätt schysst ändå...Hästen som aldrig haft någon annat skit att jämföra med är helt totalcool.

Hallå, det där låter helt horribelt.

Vad går du i för skola med så olyckliga hästar? Min häst som i stort bara varit hos mig ÄLSKAR att bli sadlad.De andra som varit på andra ställen är lite halvnojiga men inte mycket. Allt mindre förstås.

En häst som biter och sparkar demonstrerar något jävligt stort obehag. Man måste sadla hästarna med kärlek. Jag gör det. Smeker dem hela tiden. Det funkar skitbra. Hmm här kommer hon hoppsan med en sadel hoppsan nu blev jag klappad hoppsan nu lyfte hon min svans hoppsan hon är rätt schysst ändå...Hästen som aldrig haft någon annat skit att jämföra med är helt totalcool.

skolan är toppen, förutom just det stallet, där de undervisar i klassisk körning och brukskörning. jag antar att de hästarna behöver antingen uppfostring eller miljöombyte.
antar att hästarna inte mår bra av att just vara skolhästar. ett av stona maste man ha hjälm när man borstar, för att hon hugger mot huvudet. kan man lära sig ngt vettigt med sådana hästar? nej säger jag... :mad:
men de andra stallen, tex rid och travstall är hästarna lyckliga och helt underbara. :D

Jag tror att det finns andra sätt att uppfostra en häst än att slå/"puckla på den". Den metoden är något jag försöker lära mig! och jag försöker alltid utvecklas både som hästmänniska och ryttare genom att hitta nya/annorlunda metoder. det finns så otroligt många sätt att hantera hästar och oerhört många inställningar till det också, så man kan ta lite del av varje och bestämma sig för vad man själv vill använda sig av.
Jag skulle verkligen vilja jobba med "problemhästar" på ett lungt, konsekvent och vänligt och naturligt sätt! jag vet att det sättet finns, jag måste bara hitta det.

När man hanterar hästar är reaktionerna snabba, både hästens reflexer och ens egna är snabba. Efter jobb på stall med hästar som varit okoncentrerade och buffliga när man lett dem till hagen, så har jag blivit mer brutal. I den meningen att jag slår till på bogen och kräver att de ska flytta sig eller slår på huvudet om de bits. Sen efter en hetsig vecka, kom jag hem och hunden nafsade mig. Gissa om jag (och hunden) blev förvånade när jag reagerade spontant med att smälla till hunden!! :eek: har aldrig gjort det förut, och gud vad jag skämdes. Så vill jag inte hantera djur.
Jag vill hantera djur med respekt och vänlighet!

Hästar må vara stora men de är ändå så himla känsliga!

Man får inte glömma att fråga sig varför hästen gör som den gör. Den omedelbara reaktionen kommer snabbare än eftertanken, men man måste ändå reflektera det man gjort och tänka om det verkligen är rätt sätt. Då kanske man gör annorlunda nästa gång.

Varför är hästen olydig? - Någon har inte uppfostrat den korrekt.
Varför är hästen bufflig? - Man har inte lärt den att den inte får gå människor.
Varför är hästen krånglig att leda? - den har inte lärt sig hur man ska bete sig.
osv osv osv... Ni fattar grundtanken.

Bara lite tankar från en som absolut inte påstår sig ha den ultimata lösningen (det finns nog ingen). Och detta är min åsikt IDAG efter mina hittillsvarande erfarenheter.
(oj långt och kanske osammanhängande och flummigt... :o Ursäktar! ;))

Nämen herregud, det där låter inte klokt. Det låter iofs som i en icke namngiven ridskola i Stockholm som jag tog en lektion i ca mitten av nittiotalet och alla hästarna högg och slog och var helt jättearga varpå ridlärarna slog och piskade och slog så hårt de kunde hela tiden. Sådana folk sådana hästar. Jag stod brevid den hästen jag skulle rida, den högg efter mig, då kom ridläraren och gav den en rak höger. Så hårt hon kunde rakt i huvet. Det var då jag började leta efter alternativa sätt att förhålla sig till hästar faktiskt. Och hittade det också.

skolan är toppen, förutom just det stallet, där de undervisar i klassisk körning och brukskörning. jag antar att de hästarna behöver antingen uppfostring eller miljöombyte.
antar att hästarna inte mår bra av att just vara skolhästar. ett av stona maste man ha hjälm när man borstar, för att hon hugger mot huvudet. kan man lära sig ngt vettigt med sådana hästar? nej säger jag... :mad:

Åh detta är så sorgligt! Hästarna verkar inte alls må bra där!
Tyvärr ser man detta lite varstans. På mitt nuvarande stall reagerade en av de nya: "Här är det ju faktiskt ingen av hästarna som är elaka i boxen. ingen som bits eller sparkas". Och hon hade rätt, men så borde det ju vara i alla stall.

Unghästarna på betet (1års hingstarna) är däremot jävligt jobbiga och en kille bits och sparkas så fort man nonchalerar honom. Så jävla läskigt! Och farligt! men nu går ju de ute dygnet runt och har bara 5 minuters mänsklig kontakt om dagen. Så de är lite "vilda".

kl*

har inte orkat läsa hela tråden bara till sidan 5 eller nått

men har ändå en åsikt jag vill lägga fram

tar 2 åringen i stallet där jag hjälper till som exempel.

detta är ett tufft sto med mkt humör och presonlighet,

när hon naffsade mot mej på fick hon en dask på mulen... det ska inte vara roligt/trevligt för henne att göra mej illa..

lika när hon dundrade fram när jag ledde henne i grimskaft, virade grimskaftet runt mulen och ev en armbåde i bogen på henne om hon "springer över mig" igen det ska inte vara trevligt för henne att skada mej..

alltså när hon försöker skada mej så ska det vara en relativt otrevlig händelse för henne en daskt på mulen ex är ju inte så väldans mysigt.
på detta sätt så han hon fått respekt för mej och nu är hon mkt trevlig går fint när man leder henne och naffasr inte. osv..
MEN det är enda gången jag "slår" henne

sen detta med bäbispråk osv.

när jag är i stallet så småpratar jag gärna med hästarna när jag pysslar med dem, kelar lite, småpratar om ditt och datt och detta blir ju med ett mjukt tonläge. inte samma tonläge som jag använder när hästen gör något"fel" ex naffsar" och det är inte samma tonläge som jag använder när jag ska lugna hästen tex om hon inte står still på stallgången eller skrittar på med en väldans fart.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 728
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 281
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25