Är så trött på allt daltande

Sv: Är så trött på allt daltande

Hellre en rejäl smäll en gång, än en massa småfjantande.
Jag är inte för våld, men visst har jag drämt till både en och två hästar ordentligt. Jag har alltid spö när jag rör hovar, och till viss del ben, på min ena häst. Det är en ren säkerhetsrisk. Kan ärligt erkänna att han har fått ganska många rejäla rapp. Men jag riskerar inte mitt liv (ja, det går faktiskt så vilt till) för en häst.

Ska man använda våld, ska det vara rejält berättigat.
Sen är det ju skillnad på våld och våld också.

Allmänt;
Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att behandla alla hästar likadant, oavsett om det är hingst, valack eller sto. De blir som man hanterar dom, inte svårare än så. Ser inte vad det ska vara för skillnad? Varför ska man göra det större än vad det är.

Nämen jag håller med. Jag kan bli rätt hård. Men det är det som är det svåra - att inte bli för hård. Självklart måste man markera. Men jag skulle aldrig spöa en häst som reser sig. Den skulle jag dra ner, och kanske lära "sänka nacke"... det brukar vara bra på hästar som kan resa sig. Men självklart är jag ingen ängel. Faktiskt inte. Men min princip är total anti-våld och att skryta med att man har piskat på sin häst tycker jag är fullständigt förkastligt. Och att bli så arg att man är trött på allt daltande, ja då vet jag faktiskt inte vad jag ska säga. Som ngn sa: då kanske man ska byta hobby. Och det finns också en poäng i att de som kan mer kan lära ut till de som kan mindre. Det är ju det naturliga. Inte bara slå sig på bröstet och tycka att de är såå bra. Utan sprida sin kunskap.

*kl*
Har en 2 åring som många nog skulle säga att jag daltar med, inte som så att jag är mesig mot henne utan jag vill inte att andra ska hålla på med henne, då hon är väldigt skarp. Men av oss två är jag bossen utan att jag slår och skriker på henne. går hon förbi när jag leder så då blir det backa några steg, enda gångerna jag har daskat till henne va när hon kickade när jag skulle ta ena bakhoven, slog till henne på baken med handen då, vilket typ inte känns på henne men va endå en makering att så får hon inte göra, vilket räckte med 1 ggr sen har hon inte kickat mer. Andra gången va när hon höll på attakera stallkompisen, men va då mer att jag höjde rösten för att hon skulle backa undan. skulle aldrig slå henne med ett spö då vi tränar mycket att spöt är en förlängd arm, dvs inget som man ska va rädd för.

Tänk så glad man kan bli när man får konstaterat att ens egen okunskap delas av andra, och att konsekvenserna av den kan skyllas på hästen. Verkligen sorgligt men tyvärr alltför vanligt.

Välkommen till verkligheten,okunskap,jomenvisst...

*kl*
Har en 2 åring som många nog skulle säga att jag daltar med, inte som så att jag är mesig mot henne utan jag vill inte att andra ska hålla på med henne, då hon är väldigt skarp. Men av oss två är jag bossen utan att jag slår och skriker på henne. går hon förbi när jag leder så då blir det backa några steg, enda gångerna jag har daskat till henne va när hon kickade när jag skulle ta ena bakhoven, slog till henne på baken med handen då, vilket typ inte känns på henne men va endå en makering att så får hon inte göra, vilket räckte med 1 ggr sen har hon inte kickat mer. Andra gången va när hon höll på attakera stallkompisen, men va då mer att jag höjde rösten för att hon skulle backa undan. skulle aldrig slå henne med ett spö då vi tränar mycket att spöt är en förlängd arm, dvs inget som man ska va rädd för.

Visst,normalt som du beskriver det,men om framhovarna viner runt öronen på en på väg till whatever och du har longerpisken i handen så kanske,säger kanske,även du vevar till så hon har klart för sig var landet ligger,det är bara det det handlar om.

jo kan inte svara på hur jag skulle göra om man stod vid sådan situation, men på något sett försvara mig skulle jag nog gjort, men sen oxå fråga mig själv varför hästen hotar mig så dant. Skulle min häst resa sig mot mig skulle jag nog känna mig misslyckad i vår träning och relation. Vet nu inte mycket om hingst beteende då jag bara handskats med en i mitt liv, så kan inte uttala mig om desas humör & hormoner.

Hellre en rejäl smäll en gång, än en massa småfjantande.Jag är inte för våld, men visst har jag drämt till både en och två hästar ordentligt. Jag har alltid spö när jag rör hovar, och till viss del ben, på min ena häst. Det är en ren säkerhetsrisk. Kan ärligt erkänna att han har fått ganska många rejäla rapp. Men jag riskerar inte mitt liv (ja, det går faktiskt så vilt till) för en häst.

Allmänt;
Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att behandla alla hästar likadant, oavsett om det är hingst, valack eller sto. De blir som man hanterar dom, inte svårare än så. Ser inte vad det ska vara för skillnad? Varför ska man göra det större än vad det är.

Håller med, en häst är en häst oavsett kön, och ska därför behandlas lika. Om hingsten (eller stoet/valacken) sen vill spela allan i hagen när inte jag är i närheten kan jag ju inte styra över, men när jag/någon annan hanterar hästen så är det ALLTID människan som bestämmer, och det har mina hästar lärt sig att inte ifrågasätta.

:bump:Jag håller med dig i vad duharskrivit.M.V.H.chik
Inte bara riktat till dig utan ganska allmänt riktat i tråden. Men VARFÖR är det ok att bruka våld mot hingstar? Varför ska de hållas kortare än andra hästar?
Varför får man inte gulla med barnsligt tonfall?

En hingst är en häst, inget annat. Den ska behandlas och hanterad som en häst, inte som ett monster. INGEN av de hingstar jag har hanterat som har setts som HÄSTAR har vart svåra, ingen har jag behövt piska, ingen har stått på bakbenen och alla har jag kunnat bebis-jollra med utan att bli mosad eller liknande. De hingstar som ska sättas på plats hela tiden, de som får brysk hantering, kedjor, inga hästkompisar och liknande är de som har vart jobbiga att hantera. För vet ni vad, de behandlar bara andra som de själva blir behandlade...

TS, du har inte funderat på VARFÖR hästen står på bakbenen?

Bara en generell kommentar till argumentet "jag känner min häst bäst och vet hur den bäst ska hanteras": Det vet inte alls alla hästägare och den inställningen gör det svårt att ta till sig råd och erfarenheter från andra, kanske kunnigare medmänniskor. Därmed inte sagt att det är så i det här fallet, det har jag absolut ingen aning om!

Bara en generell kommentar till argumentet "jag känner min häst bäst och vet hur den bäst ska hanteras": Det vet inte alls alla hästägare och den inställningen gör det svårt att ta till sig råd och erfarenheter från andra, kanske kunnigare medmänniskor. Därmed inte sagt att det är så i det här fallet, det har jag absolut ingen aning om!

Håller med till 100%.....

Jag håller själv på med galopp och har gjort det några år, men jag håller inte riktigt med dig...
och när det kommer "ridhästmänniskor" till oss så märker man vad lite erfarenhet folk har och blir då rädda.

Det har väl ingen betydelse om dom kommer till banan eller om dom kommer upp till ett professionellt hoppstall?
Galoppen har många andra rutiner och det är klart folk saknar erfarnhet då!
Sen håller jag med dig det är många som saknar erfarnhet och det gäller även i galoppsporten!

Du verkar ju kunna allt;)så då kan du ju förklara hur allt funkar:smirk:

Ja, man kan ju önska att den däringa underbara personen kan komma tillbaka och förklara. Men under tiden kan jag göra det. Det handlar om hela den här tråden, det blir liksom krig. Men den här trådgubben sa att man kanske måste ha en kultur som typ gör att de mer erfarna hjälper de mindre erfarna. Visar hur de ska göra. Och så är det. Och jag skulle tro att du, ja just du Lisa Svensson, du gjorde verkligen lite tokigt när du piskade på din märr. Och jag skulle också tro att det eventuellt finns en annan hästhantering som du inte är familjär med. Men nu gissar jag helt vilt. Faktiskt.

Jag sätter min säkerhet först. Jag säger hellre till en gång ordentligt än står och tjaffsar i evigheter. En häst på flera hundra kilo kan skada mig rejält. Det ska inte vara behagligt att göra mig illa. Och jag hävdar att hästar visst kan vara elaka, bråkiga, eller bara allmänt tjaffsiga och dryga ibland ibland utan att genast ha ont någonstans. Precis som jag kan vara.

Ja, jag har klappat till ett gäng hästar med hand, borste, spö och grimskaft. Ja, vissa situationer hade lätt kunnat bli farliga om jag inte reagerat.

En häst går inte sönder av en armbåge när h*n bara dundrar på. Men jag kan gå sönder riktigt illa.

Även en rädd häst kan få sig en känga om ingenting annat helt enkelt fungerar och h*n börjar bli farlig för sig själv eller mig.

Nej, jag är inte för våld. Jag "spöar inte upp min häst". Men jag säger hellre till. Och nej, dom hästar jag har haft hand om har tyckt om mig ändå :D

Btw, jag är snäll av mig. Och det händer ju knappast varje dag. Eller månad.

Senast ändrad:

*KL*
Lite allmänt sådär..

Är det bara jag som tror på att en häst blir vad man gör den till?

Av de tre hästar som är uppvuxna på vår gård har ingen av dom någonsin hotat nån människa. Inte ett bakåt struket öra ens en gång. De har aldrig kickat, bitit, sprungit över eller rest sig mot oss.. lekt lite hårt som föl ibland ja visst, men aldrig något som varit i närheten av att skada någon.

Hanteras bara hästar som hästar i från grund så slipper man så många problem (och man slipper ha spö i handen när man ska kratsa hovar..)

Ärligt talat,
Man får många gånger den häst man förtjänar.
Min Dam är långt ifrån ett "snällt" frontallobotomerat sto, hon har åsikter och temperament som en liten gris med tandvärk många gånger och visst har vi våra diskutioner - man ALDRIG till den gräns att någon av oss får smäll.
En välhanterad häst sätter inte sin ägare i skit. Oavsett spöets varande eller icke varande. Oavsett kön. Oavsett ålder.

Men schobre, klart jag klipper till en häst som hotar mig - men det INNAN den gör anfall.. dom flesta varnar innan så man har faktiskt en chans att bryta beteendet innan det blir farligt.
Jag har, precis som många andra, nolltolerans mot aggressivitet Men allt sådant beteende har en grund och utan att ta itu med grund problematiken så hjälper inte varesig daltande eller storstryk en längre stund.

Jag menar med att erfarna personer måste hjäla dom som är mindre erfarna och sen tycker inte jag att man får glömma att vara öppen till alla förslag:idea:
Bara för att man har erfaren behöver man inte kunna exakt allt och jag lär mig nya saker varje dag fast att jag kan kallas som "erfaren".
Det är viktigt att man bollar idér med varandra, det är då man lär sig och att man har kunniga runt om kring sig som man kan fråga:)

Lisa Svensson, du verkar vara en sån person som inte vill vara öppen till förslag, och bara vill leva på att du kan bäst.
Du som ägare känner ju säkert din häst bäst men det betyder inte att du vet hur den bäst ska hanteras i alla situationer!
Sen ser inte jag något fel att säga till hästen på skarpen med ETT rapp men det låter på dig som att du stod och spö skiten ur hästen:confused: så ja tycker att du borde få hjälp med din hästhantering för du verkar dock ha brister, tyvärr.

Jag är i emot all hästmisshandel men ibland kanske man måste sätta gränser och det är till en viss gräns där med.

Jag kan absolut inte allt men jag lär mig för varje dag:)

//Nathalie

Senast ändrad av en moderator:

Är i huvudsak på din linje.
Inte heller våra hästar har någonsin visat attityd mot folk som påkallat användande av våld. Det räcker med vanligt kroppsspråk och röst för att korrigera ev oönskat beteende.
Även andras hästar jag haft att göra med har uppfört sig som man kan önska, även om några varit aviga i första början. Ett par dagars "rätt" hantering brukar räcka.

Undrar hur man tänker som hästägare, om det är naturligt att vara i försvarsställning när man är med sin häst. Borde man då inte ställa sig frågan, om det ska vara så här?

Jag förstår inte riktigt varför man ska hantera hästar efter kön. Dom är ju alla hästar, och som sådana förstår dom samma språk. Det är upp till oss att lära oss det. I stället för piskor och spön.
Nej, alla hästar ska hanteras olika, dvs individuellt. :o Dom är ju individer!

LIA

jag håller med dig.

en häst är en häst är en häst så till den grad att de flesta hästar följer samma beteendemönster (precis som vi ^^) men de präglas ju (precis som vi) av sina erfarenheter och därvid grundläggs ju deras personlighet. Med korrekt bemötande kan man lösa det mesta utan stryk..

Flockdjur överlag är intressanta att studera - kanske människan i synnerhet.

Är det verkligen Så Svårt att erkänna att man inte är byxad att reda ut Den Där hästen utan hjälp? Eller kanske helt enkelt inte är byxad att reda ut den ens med hjälp?

ja jiiiss... det finns mycket man kan ställa sig frågande till i vår värld.

Se där. Just precis. Så tycker jag också. Och han. Var en hon :D
Det är ju skitviktigt att man liksom hjälps åt. Svårt förstås om man har helt olika syn. Men att attityden är den att de som vet mer visar t ex nybörjare och inte bara ser ner på dem. Och visar på riktigt. Liksom förklarar. Då blir det inte så mycket våld. Eftersom våldet ändå tar vid där kunskapen slutar. Så tror jag i alla fall. Och det gäller banne mig mig själv också.

Hellre en rejäl smäll en gång, än en massa småfjantande.
Jag är inte för våld, men visst har jag drämt till både en och två hästar ordentligt. Jag har alltid spö när jag rör hovar, och till viss del ben, på min ena häst. Det är en ren säkerhetsrisk. Kan ärligt erkänna att han har fått ganska många rejäla rapp. Men jag riskerar inte mitt liv (ja, det går faktiskt så vilt till) för en häst.

Allmänt;

Jag håller med dej. Ibland kan de faktiskt behövas en smäll. Häromdagen när ja skulle ta in mina hästar, möljde den ena över mej och in i samma box som den andra hästen. Och sen fortsägger att ölva runt med mej hängandes i grimman. Så där står ja inne i boxen mella grabbana. Och då fick han sej en smäll på halsen.
Kan ju inte säga att ja tycker att man ska gå å slå sin häst i tid och otid. men ibland kan de faktiskt behövas. När de gäller ens egen säkerhet.
Har en bekant som precis blivit sparkad i ansiktet av en häst som reste sej. Så skadorna kan faktiskt bli stora.

... möljde den ena över mej och in i samma box som den andra hästen. Och sen fortsägger att ölva runt med mej hängandes i grimman.

LIA, Bewildered m fl har redan varit inne på det - i ett sådant läge som du beskriver här ovan, varför frågar man sig inte då VARFÖR hästen gör så? Och TS har fått frågan flera gånger om - VARFÖR är hennes häst het o stirrig o reser sig?

Vad är det som brister? Är det verkligen hästen som är "dum" - eller är det i hästhanteringen det brister?

Varför, Verrdogan, har din häst så dålig respekt för sig att den totalt igonerar i dig o bara springer över dig? Varför??

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 728
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 281
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25