Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
att använda spö är lika med att slå.........
där kunskapen tar slut ,tar våldet vid....
att använda spö är lika med att slå.........
där kunskapen tar slut ,tar våldet vid....
Att slå sin häst visar bara på okunskap och dålig hästkunskap. Det är aldrig OK att slå en häst, speciellt inte med ett spö medan hästen inte kan komma undan. Det är ren feghet av den som håller i hästen. Om en häst uppför sig "illa" tyder det på att den blivit felbehandlad. Och vem felbehandlar hästar? Jo människor. Hur kan man då tycka att det är OK att slå den? Vad man istället kan göra är att försöka ta reda på varför hästen beter sig "illa", ta hjälp av någon som kan mer om hästars beteendemönster och inse sin egen begränsning. Ingen häst blir bättre av att bli slagen. Det handlar inte heller om ledarskap som det tjatas om i tråden. Det handlar om att få hästen att vilja uppföra sig på ett bra sätt. Alltså om samarbete. Jag har haft hand om och "omskolat" många sådana här hästar och det har alltid handlat om okunniga människor som förstört hästarna. Jag har aldrig behövt slå dem eller hota dem med spö eller annat tillhygge. Det är rent skrämmande hur mycket okunskap det finns bland hästfolk. Inga hästar föds elaka, och de allra flesta hästar är godmodiga och förblir så om de hanteras rätt. Dvs med kunskap om deras psykologi och beteendemönster.
Håller med till Fullo!!!Jag tycker att dem ska stå stil i gången och dem ska lyssna på vad jag säger.
Jag är trött på allt daltande som just svenskar är experter på, finns det några som håller med mig????
Men sen så kan ju inte alla hantera sina hingstar heller. (ardenner riks tex) Vad får du då ut av att dömma alla andra som har större erfarenheter än dig själv?//bonnyÅåh... äntligen en som har nått bra att komma med!!!!