Sv: Är så trött på allt daltande
Jaa, jag undrar också hur man ska göra
Vill vara öppensinnad och vill veta hur man ska få en häst
som går över (fullkomligen) att börja lyssna igen? Så gjorde
nämligen min fd. foderhäst när hon kom till mig.
Och alla ni som skriver att era hästar inte beter sig dumt, för
att ni satt gränser och regler från början, hur gör ni då? Om t.ex.
en häst skulle försöka gå över er eller stegra? Dra ner en häst kan
man väl ändå inte göra, eller? Så stark är nog ingen...
Jaha, så ger jag mig in i det här igen.
En häst som "tagit över" är en häst som a) tappat förtroendet för människan b) tappat respekten för människan. A och B går nämligen mkt handihand. En fungerande relation häst-människa behöver båda delar.
Att gå in i en fysisk "clinch" med din häst är att förlora. Fysiskt sett behöver du otroligt mkt teknik för att kunna hinna med att svara upp aggressivt på ett korrekt sett som en bra flockledare skulle gjort. För oss hobbyfolk är det därför A och O att se till att det aldrig går så långt innan vi skaffar kvalificerad hjälp. "Vi" är helt enkelt inte byxade för det.
Du kan återvinna respekt genom att förflytta din häst med små medel; snabba lätta och tydliga korrigeringar. Låt oss ta Felicia som exempel; När Felicia kom till oss drog hon konstant i grimskaftet. Jag har värk, min mor har värk, att lägga vikt i grimskaftet är absolut förbjudet för våra vuxna hästar. Det vi gjorde var att då vi ledde henne och hon började "trycka på" samt smita från sin position var att med ett Tydligt kroppsspråk och en eventuell förtydling i form av en touch med hand/armbåge/grimskaft mot bogpartiet stanna henne och backa henne. Denna touch går att likna vid en äldre häst som höjer bakbenet och knuffar undan en ranglåg. Ingen spark, inget slag, bara en touch. Fungerar inte detta så finns det två punkter på den nedre delen av hästens hals du kan trycka. OBS att KROPPSSPRÅKET ska vara det som förflyttar din häst, ev. touchar är ENBART en förstärkning så som en negligerad ranghög häst hade gjort. Så fort hon infunnit sin rätta position igen och trycket i frimskaftet lättade fortsatte vi frammåt. I två steg. Sen var det bara att börja om igen. I de mönster jag sett är "pushigheten" vid ledande ett varningstecken på att din häst så småningom troligen kommer tappa respekten för din bubbla. Och därvid inte ha några betänkligheter vid att traska rakt över dig. Du har med andra ord tappat ledarskapet.
En häst FÖLJER sin ledare. Den går INTE vid sidan/snett framför. Nos till rumpa max. Ju längre bak, desto lägre rang. Släpp inte hästen före dig annat än på kommando. Det är faktiskt en grundläggande "rangövning". Följer din häst dig - eller tollererar den precis att du bestämmer vart den ska gå?
Kan du dansa med din häst? Då har du en häst som följer dig. Den tollererar dig, litar på dig, följer dig, respekterar dig.
Bubblan jag pratar om är samma bubbla man använder vid longering, haghantering osv. Att hästen respekterar din bubbla är en säkerhets grej - Det är Bubblan som gör att du kan gå in till en hästflock, fodra och gå ut igen utan att behöva hoppa undan från bakben/käftar/knuffar osvosv. Det är den som gör att du säkert kan leka med hästarna i hagen, galoppera "med" dom, bocka, busa, skutta UTAN att du "råkar" få en hov på dig. Det är även Bubblan som du BÖR använda dig av vid hantering av "respektlösa" hästar. Din bubbla är Ditt integritetsfält, vissa har större, vissa har mindre. Men lär man sig använda den (ja den är en del av ditt kroppsspråk och kan även användas på rkogen) har man mkt "gratis" i sin hästhantering.
Du skriver till "Oss" som säger att våra hästar inte beter sig illa, att vi satt gränser från början - men HUR gjorde vi när den stegrade/bets? Det fick ALDRIG gå så långt. Vi är inte "lekkamrater", rangjämna med fölen/unghästarna. "Vi" är det trygga, men bestämda ledarpersongligheten.. den som kan kela, vårda, hjälpa, visa. INTE den man sparkar till i hagen. Inbjuder Vi till lek är det Tankelekar, "kom och titta" lekar. Hjärngympa. Fysiska Buslekar BÖR inte införas i häst/människa relationen förrän hästen är på det klara med Vem som inbjuder till lek och vem som avslutar leken - Dvs Ledaren. Förhoppningsvis hästens ägare.
Och jo, jag har dragit omkull stegrande hästar. Jag har även slagit till sparkande hästar. Det har varit hästar som kommit till mina arbetsplatser just pga. deras aggressiva beteende som i grund och botten egentligen handlat om otrygghet. Men i dom situationerna har det varit jag eller hästen och det har varit Vuxna hästar som under en längre period kommit undan med allt vad olater och aggressivitet heter. Den dagen du står med ryggen mot en spiltvägg och en häst matar sparkar mot en.. den dagen har man inget val. Har hästen VALT att slåss med dig och du inte kan ta dusten mentalt... Då har hästen vunnit för många gånger och tja... Det är DIT det ALDRIG får gå. Det är DÅ folk blir dödade. Så svaret på din fråga; Jag är 170 cm lång, väger 53 kg och jag har dragit omkull fullvuxna arab hingstar.. så nog går det alltid... men det är inget jag rekommenderar.
Ni med "svåra" hästar, hästar som tagit över, hästar med kommunikations problem, agressiva hästar, osäkra hästar... Gör ALLA tränare och deras stallpersonal en tjänst - SÖK HJÄLP I TID!