Sv: Är så trött på allt daltande
Våra hästar gnäggar alltid till svar när vi ropar till dom, dom kommer oss alltid till mötes i hagen (sällan i galopp iofs), dom följer med dit vi ska utan grimma etc, dom flyttar på sig om vi ber om det med vårt kroppsspråk, dom står stilla vid sadling/uppsittning resp påselning/förspänning (med öronen spretandes åt olika håll), ibland rids och körs det i bara grimma och vi rider/kör kontrollerat i olika gångarter inkl galopp.
Dvs allt förutom ryggsänkningen, den har vi inte haft fantasi nog att lära in.
Gör detta oss till extremister?
Jag trodde att det var något de flesta skulle vilja uppnå?
Eftersom citatet inte var slutet men väl början på Tires inlägg, så kanske vi rör ihop det nu?
LIA
Önskar ibland att jag hade en sån individ, som kom gnäggande i galopp mot mig när jag kommer i hagen. Som följer mig helt utan minsta rep in i stallet och flyttar bogen (den vänstra) bara med en blick. Hästen till och med sänker ryggen när jag ska lägga på sadeln (öronen framåt såklart!) eller sadel o sadel...här behövs varken sadel eller träns! Hästen står helt still när jag sitter upp och vi far iväg i kontollerad galopp över ängarna.
Slutet på Tires inlägg tycker jag på ett komiskt sätt visar hur den ena av dessa extrema sidor ser på hantering av hästar.
Våra hästar gnäggar alltid till svar när vi ropar till dom, dom kommer oss alltid till mötes i hagen (sällan i galopp iofs), dom följer med dit vi ska utan grimma etc, dom flyttar på sig om vi ber om det med vårt kroppsspråk, dom står stilla vid sadling/uppsittning resp påselning/förspänning (med öronen spretandes åt olika håll), ibland rids och körs det i bara grimma och vi rider/kör kontrollerat i olika gångarter inkl galopp.
Dvs allt förutom ryggsänkningen, den har vi inte haft fantasi nog att lära in.
Gör detta oss till extremister?
Jag trodde att det var något de flesta skulle vilja uppnå?
Eftersom citatet inte var slutet men väl början på Tires inlägg, så kanske vi rör ihop det nu?
LIA