Är så trött på allt daltande

Sv: Är så trött på allt daltande

Jag har inte orkat läsa hela tråden utan har "skummat" lite:angel:
Vad skulle det vara för fel att " gulla" med hästen?!:confused: Jag "gullar" alltid med mina hästar när jag håller på med dom, så som att prata med en lite mjukare, barnsligare röst och klappar dom o kramar. Gör jag fel då?:crazy: Sen daltar jag inte med dom, det tycker jag är en stor skillnad. För mej är "daltning" att man t.ex låter dom komma undan med att dom knuffar eller biter en. Det tolererar jag inte! Dock använder jag ALDRIG någon form av redskap såsom spö, borste,pinne m.m. Sen tycker at att man ska vara väldigt försiktig när det gäller bestraffning, använder det sällan då jag tycker att det gör mer onytta än tvärt om, sen har det väl hänt att jag någon gång tappat humöret och varit för hård, och jag ångrar att det inbland händer. Men att gulla med hästen tycker jag ibland stärker bandet imellan häst och människa så det ser jag inget fel i:smirk:

Kan tilläggas att jag inte har så mkt erfarenhet av hingstar och kan inte utala mej i den diskusionen.

KL

Jag undrar va alla ni som är emot "tucktning" av häst skulle tycka om de va så att man inte sa till hästen som tex sparkade efter en och faktiskt lyckats träffa? Skulle inte de va lika brutalt som ni kallar det, som att ägaren gör samma sak?

Menar inte att man har rätt till att plåga och slå sin häst. Men ja tycker att man kan behandla hästen som hästen behandlar en själv. Man ska väl inte tollerera att hästen sparkar, stegrar elelr biter?

Jag har själv hingst (hur snäll som hellst) Hade i början när han va lite med dressyrspö ut på promenader. För att han då gärna ville traska över mej. Men jag sopade inte till honom med det. utan peckade till på bogen med knoppen på handtaget. Inte hårt utan bara för att visa att han gjorde fel.
Idag går han utan problem. Är de så att han blåser upp sej och gullar till sej när han ser andra hästar så får han väl göra de så länge som han har koll på vart jag är och inte gör något som skadar mej. Han är ju hingst och måste ju få visa sej lite :angel:

Med detta menar jag inte att man ska slå sin häst så fort man får en chans till det. Men man måste ju få visa att den gör fel.

Och att de måste va nå fel på hästen bara för att den stegrar sej, de tror ja inte på. Hästar kan va jävliga åxå.

Om ni är ute på krogen och en tuff människa kommer och vevar i armarna mot er, va gör ni då? Talar snällt till honom att sådär ska du ju inte göra. Och bara tar emot. Ne, man försvara sej väl?

Tycker inte att de är nå värre med hingstar än "piss"märrar. Dom kan va minst lika lynniga dom.

Ojoj va ja har skrivit rörigt nu. Hoppas de går att förstå lite va ja menar iaf.

Det var en gång en ridlärare som sa till mig att:
1.en valack säger man till
2.en hingst ber man
3.och ett sto lämnar man in en förfrågan i tre exemplar.

Hurvida det stämmer vill jag inte uttala mig om, det beror nog på individen skulle jag tro.

Beter mig mot mina hästar som dom behandlar varann. Man får aldrig en hästs respekt med hugg och slag och till syvende och sist är det väl ändå respek man vill ha???? Allt fungerar så mycket bättre om man har etablerat en bra relation till sin häst och innebär det "gullning" så må det vara hänt!

Kan ju lägga till att jag pussar å gullar och pratar bäbisspråk med mina hästar dagligen. men behöver jag höja rösten så gör jag de.

Så visst, ja kanske daltar med dom till en viss del.

Det jag menar med daltande är att det är många som inte säger ifrån på skarpen och tycker att när hästen stegrar sig osv så är det helt okej. och det verkar ju vara många som tycker det.
Jag kallar mina hästar skruttis osv...så jag menade inte att "ord daltande" är fel utan daltandet man hanterar
hästar på.

Det jag menar med daltande är att det är många som inte säger ifrån på skarpen och tycker att när hästen stegrar sig osv så är det helt okej. och det verkar ju vara många som tycker det.
Jag kallar mina hästar skruttis osv...så jag menade inte att "ord daltande" är fel utan daltandet man hanterar
hästar på.

Jag håller med dej. Tycker de är bättre att säga till en gång på skarpen och verkligen visa att hästen gjort fel. Innan de går så längt att det händer en riktig olycka.
Man är ju som sagt ganska många kg mindre än en häst och får förmodligen mycket mer ont om de skulle gå riktigt illa.

KL

Jag undrar va alla ni som är emot "tucktning" av häst skulle tycka om de va så att man inte sa till hästen som tex sparkade efter en och faktiskt lyckats träffa? Skulle inte de va lika brutalt som ni kallar det, som att ägaren gör samma sak?

Menar inte att man har rätt till att plåga och slå sin häst. Men ja tycker att man kan behandla hästen som hästen behandlar en själv. Man ska väl inte tollerera att hästen sparkar, stegrar elelr biter?

Jag har själv hingst (hur snäll som hellst) Hade i början när han va lite med dressyrspö ut på promenader. För att han då gärna ville traska över mej. Men jag sopade inte till honom med det. utan peckade till på bogen med knoppen på handtaget. Inte hårt utan bara för att visa att han gjorde fel.
Idag går han utan problem. Är de så att han blåser upp sej och gullar till sej när han ser andra hästar så får han väl göra de så länge som han har koll på vart jag är och inte gör något som skadar mej. Han är ju hingst och måste ju få visa sej lite :angel:

Med detta menar jag inte att man ska slå sin häst så fort man får en chans till det. Men man måste ju få visa att den gör fel.

Och att de måste va nå fel på hästen bara för att den stegrar sej, de tror ja inte på. Hästar kan va jävliga åxå.

Om ni är ute på krogen och en tuff människa kommer och vevar i armarna mot er, va gör ni då? Talar snällt till honom att sådär ska du ju inte göra. Och bara tar emot. Ne, man försvara sej väl?

Tycker inte att de är nå värre med hingstar än "piss"märrar. Dom kan va minst lika lynniga dom.

Ojoj va ja har skrivit rörigt nu. Hoppas de går att förstå lite va ja menar iaf.

Är väl ingen som ansett att man inte ska "säga ifrån" om hästen beter sig illa!? Ingen har väl tyckt att man ska tolerera att hästen stegrar, sparkar eller biter vad jag har sett! Inte heller att det MÅSTE vara något fel på den för att den stegrar sig.

Kicki :)

Sorry om jag yttryckte mig otydligt. MINA hästar är uppvuxna på lösdrift. Eftersom ston och hingstar inte har gått i samma flock utan var för sig så har det funnits en mera ranghög i varje grupp. Bättre så?

Om du behövde spö för att ta över ledarskapet och kunna hantera din häst så var antingen din häst lynnig eller så var du osmidig i hanteringen.
OBS att det är MIN åsikt, jag skiter i vad andra anser om din häst och hur den är i dagsläget, jag pratar om att korrigera/bestraffa med spö i grundhanteringen.

hästar på.

Fast en välhanterad häst behöver du aldrig säga till på skarpen...
Det är väl ingen som tycker det är ok med en häst som stegrar sig!? Skillnaden ligger i hur man väljer att hantera problemet - genom att tycka att hästen är dum som gör fel eller att se sin egen inverkan på det oönskade beteendet.

MorvanMorr -hur kunde du tolka det som att jag är för spöslag? det jag sa var att det hjälper för stunden och då menar jag att det inte är bra, utan grundträning och ledarskap är det som fungerar I LÄNGDEN, vilket väl är vad man vill?!!! och med det menar jag ingeting om att man ska slå hästen!!! Fattar inte hur jag har kunnat bli så feltolkad!

Min häst testade rejält första tiden i min ägo, var mycket väl medveten om sin styrka. Så en stilla undran, hur göra om en häst på 700 kg går till fysisk attack annat än att göra klart att det inte är ok? Hade jag inte varit tydlig i dom situationerna hade jag förmodligen inte suttit här och skrivit detta. Och nej det handlade inte om att hästen i fråga hade ont, exportröntgad, genomkollad och oriden.
Om detta nu skulle skada den ömsesidiga respekten har jag svårt att se varför jag kan longera henne lös och vissla henne till mej utan problem, litar blint på vad jag utsätter henne för i största allmänhet, har ridit in henne utan några som helst problem.

Har däremot en annan häst i stallet vars ägare försvarar allt från att dennes häst springer över folk (bokstavligt) till utfall. Det kallar jag daltande! I min värld är det aldrig någonsin försvarbart, har man häst installad anser jag att ansvaret ligger på ägaren att den är ofarlig i hantering, annars är det i mina ögon ägarens fel om något inträffar dem som hanterar hästen. (Med förtydligande att olyckor alltid kan inträffa).

Menar inte att jag är någon typ av expert men har sett och även ägt en del hästar där ägaren inte har talat om för hästen var gränserna går, sådana hästar är direkt farliga och i ett val mellan fysisk skada på mej själv eller en tillrättavisning väljer jag det senare, misshandlar dock ej för att försöka vara tydlig.

Suck - varför har du häst egentligen? Är inte sytet att ha roligt?

1. Bli aldrig arg i din hästhantering. Använd huvudet istället.
2. Låt inte dina svårigheter att hantera detta gå ut över din häst.
3. Lyssna på vad hästen har att säga istället.

Människans förmåga att jaga upp sig åt fåniga motgångar gör oss till så otroligt ointelligenta djur. Vi prestearr sämre och dessutom påverkar det vårt och andras välmående. Väx upp säger jag.

Kunde inte sagt det bättre själv.................

Man kan sätta gränser utan att ta till våld..........

Sedan är det ju också på vilket sätt man tillrättavisar sin häst på. Och man måste ta itu med ledarskapet från dag ett!! Vara tydlig i det man vill. Ett rapp med en pisk kanske funkar för stunden, men det är grundträningen och ledarskapet, som funkar i det långa loppet.

Sensible - sorry!! Jag läste inte ordentligt det som stod i mitten av ditt inlägg.. ;)

ja, det kan man absolut, men när man hamnar i en situation där hästen aktivt försöker bruka våld kan det vara det enda som hjälper tyvärr. Jag kan åtminstone inte se någon annan utväg när man blir upptryckt i väggen av hästens bakdel och öronen ligger slickade bakåt, ingen lösning att klappa fint och säga, nämen som du gör, fy på dej. Då får man ryta till och klappa till rejält i baken på hästen. Detta är ju självklart en ovanlig situation men kan och har inträffat, så att generalisera och säga att allt är misshandel blir lätt fel.
våld riktat mot en människa från en häst kan vara dödande i värsta fall, det bör man hålla i minnet. Med ett slag dödar du knappast en häst.
Därmed inte sagt att man ska vifta med en pisk i tid och otid.

Som sagt hade jag och min nuvarande häst en bullrig start men i dagsläget följer hon mej överallt lös och med sänkt huvud, då har man inte skadat något förtroende utan byggt upp ett ledarskap där man kan lita på sin häst, först då vågar hästen lita på människan, min filosofi iaf. Och ja, hon har fått ett par skarpa tillrättavisningar bla i ovanstående situation.

Så en stilla undran, hur göra om en häst på 700 kg går till fysisk attack annat än att göra klart att det inte är ok?

Självklart får inte en häst gå till fysisk attack! Men man kan ju undra varför den går till attack, det känns inte som ett "normalt" beteende.

Hade i princip fått göra som hon ville hos förra ägaren, när jag sa nej svarade hon på detta sättet, människor var i hennes värld mygg med mat.

Jag tycker absolut att det är okej att klappa till sin häst - om det behövs. Jag skulle aldrig göra det om det inte var i "nödfall".
När min stora tinker stegrar eller är så hetsig så jag riskerar att drämmas in i väggen, då tvekar jag inte utan klappar till henne ordentligt om hon inte lyssnar på annat. Annars blir det farligt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 728
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 281
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25