Är så trött på allt daltande

Sv: Är så trött på allt daltande

*Kl*

Jag riktar mig till trådskaparen. Jag personligen blir så jävla trött av ditt resonemang. Visst. Ni är så duktiga ni som lyckas lappa till era hästar i rätt ögonkast. Om det så vore. För det handlar ju just om det, att ska ni straffa hästarna så ska det ske i absolut rätt nanosekund. Och visst är det så ibland att man måste liksom vara jävligt tydlig på ett sätt som egentligen är främmande en demokratiskt sinnad individ. Men nu har jag en fråga till trådskaparen. Berömmer du lika mycket som du straffar? Gör du det? Smeker du din häst, din hingst när den gjort rätt? Gör du det? Om du inte gör det. Så är du helt fel ute. Jag garanterar. Och akta dig din hingst kan ta ut sin rätt en dag.

Jag har inte sagt att jag njuter när jag måste ge honom ett rapp med spöt och det händer inte dagligen.
Jag användet spöt i förrgår pga av att han stegrade sig i mot mej och det är inte acceptabelt.
Tror du att jag är helt dum i huvudet eller?
Klar jag berömer mina hästar, dagligen!

Men jag är väl en djurplågare om jag sätter gränser.

Vad jag frågade var om du också berömmer i motsvarande grad? Om du tycker det är viktigt med beröm? Ja, nu ser jag att du skriver att du gör det. Men själva tråden heter ju som den heter och då blir det ett sådant fokus. Dalta mera! Tycker jag. Fram för en värld med mer daltande!

Senast ändrad av en moderator:

Det lät som om trådskaparen alltid vet bäst hur han/hon ska hantera sin häst, i mina ögon en märklig generalisering. (Sedan vet jag inte riktigt hur formuleringen "hur hon själv vill ha det" ska tolkas.)

Jag menade precis vad jag skrev: TS vet själv hur HON vill ha det. I och med att du ifrågasatte det låter det som att du anser att någon annan skulle veta bättre än TS själv hur TS tycker och tänker = omöjligt.
Och nej, jag menade inte att TS alltid vet bäst hur hon ska hantera alla situationer, men hon agerar ju utefter hur hon vill fostra sina hästar. Vilket är något bara hon vet hur hon vill ha det. Du ställer en jätteknepig fråga om något som är ganska så självklart så jag vet inte hur jag ska förklara bättre. Vad jag skrev till TS i mitt första inlägg var: "Sen vet ju du bäst själv hur du vill uppfostra DINA hästar". Jag förstår inte hur du tänker när du ifrågasätter det?
Sen var det inte det som mitt inlägg handlade om i huvudsak, jag svarade på trådskaparens fråga huruvida jag höll med eller inte. Så gör du detsamma så att vi håller oss till trådens ämne.

Har inte läst hela tråden men svarar på ditt första inlägg. Jag tycker faktiskt i många fall tvärt om. I ditt fall, att dra till en gång när hästen räser sig på bakbenen kan vara fröståeligt och tom rätt för att visa att beteendet inte är acceptabelt och få¨ett snabbt slut på en ovana som riskerar utvecklas är i många fall det bästa. Däremot tycker jag det är en gräslig inställning hos många hästaägare. Man utgår direkt från att hästen jävlas med en varje gång något inte funkar.

Helt klart ska man tillrättavisa oavsett orsak när hästen beter sig illa, men därefter måste man faktiskt ibland titta närmare på om det är något hästen är rädd för eller är obehagligt/smärtsamt. man löser inte alltid problemet med besträffningar, även fast man måste säga till när hästen gör fel. Den milda vägen är ibland den bästa för att få hästen att tycka om att göra rätt, inte bara vara rädd för att göra fel.

Sedan ser man ju situationer där folk är alldeles för mesiga. Typ "ptroo snälla du var en snäll häst nu" funkar ju sällan i längden om inte hästen råkar vara riktigt mild och lugn i sig själva.

Dalta mera! Tycker jag. Fram för en värld med mer daltande!

Håller med!!
Vad mycket otroligt tråkiga häst - människa relationer det finns!!
Var jag tvungen att hantera hästar med spöt alltid tillhands skulle jag lägga ner och börja med innebandy eller något annat hjärndött. Blir alldeles matt..

Jag håller faktiskt också med, fast i rätt situationer. Hästarna behöver faktiskt lugn och ro och lite förståelse också, med tanke på vad de får gå igenom i sina liv för att behaga våra sportambitioner.

Däremot måste man ju kräva respekt också, men det måste skiljas från rädsla.

Jag tycker också att vi daltar för mkt med hästarna. Tänk hur hästarna är mot varandra! Inget krus där om de menar allvar.
Sedan är det ju också på vilket sätt man tillrättavisar sin häst på. Och man måste ta itu med ledarskapet från dag ett!! Vara tydlig i det man vill. Ett rapp med en pisk kanske funkar för stunden, men det är grundträningen och ledarskapet, som funkar i det långa loppet. Och detta är inte vad jag tror alla anser eller att alla tycker, utan detta är bara min åsikt! Men vi måste agera mer som ledare över våra hästar och inte som några extramorsor!!

Naturligtvis måste vi visa respekt och glädje när hästen gör rätt, men det ser jag som en självklarhet!!

så min häst är felhanterad å lynnig.. tror inte att de som hanterar henne idag skulle h¨lla med om de.. fikc höra på kliniken i fredags att de va så skönt med en så uppfostrad å lugn häst. tänk om alla kunde vara så..

de har krävts mycket men jag kom dit jag ville. en häst som under 6 år aldrig haft mer ärn sporadisk kontakt med människor vet itne hur man ska bete sig. sen när jag satte gränser blev hon förbannad.. bitit mig har hon aldrig gjort. öhh hon gik inte på lösdrift. å så vitt jag vet är inga hingstar flockledare utan de är väl stona??

du avslutar att hästar som bråkar gör det av en anledning ja.. min bråkade för hon blev förbannad när ngn anna tog över. å ville bestämma vad hon fick å inte fick göra.. ingen hade nånsin gjort de tidigare...

de som svarat att de använt spö tex jag.. har använt de under hennes förtsta period hos mig. nu har jag inte ens spö vid ridning.. de va nog 2 år sedan nu...

Jag tycker också att vi daltar för mkt med hästarna. Tänk hur hästarna är mot varandra! Inget krus där om de menar allvar.
Sedan är det ju också på vilket sätt man tillrättavisar sin häst på. Och man måste ta itu med ledarskapet från dag ett!! Vara tydlig i det man vill. Ett rapp med en pisk kanske funkar för stunden, men det är grundträningen och ledarskapet, som funkar i det långa loppet. Och detta är inte vad jag tror alla anser eller att alla tycker, utan detta är bara min åsikt! Men vi måste agera mer som ledare över våra hästar och inte som några extramorsor!!

Naturligtvis måste vi visa respekt och glädje när hästen gör rätt, men det ser jag som en självklarhet!!

Fast vi kan ju resonera och planera och hantera (förhoppningsvis!!) våra känslor och utspel. Det gör inte hästarna! Att hävda att man som människa ska sparka hästarna för att hästarna sparkar varann är ju som att säga att man ska bete sig som ett barn mot ett barn, även när man är vuxen.

Självklart ska människan vara "ledare" för hästen. Men vad innebär det?? Att man ska rappa den med spöt var och varannan dag? Inte i min värld. Har man problem med sin häst ska man ta i tu med dem -men det innebär oftast att man måste ta itu med sig själv. Fundera över varför hästen beter sig som den gör och hur mitt beteende inverkar. Hur jag med min fladdriga och osäkra kropp "inbjuder" till s.k. testperioder...

Problemet är knappast att det "daltas" för mycket - snarare saknas kunskap och probleminsikt.

Den här tråden är bara för mycket. Faktiskt Du som liksom sparkar din häst som är rädd för att duscha. Shame on you!!! Det är faktiskt misshandel. Fy för fanken. Har du ngn gång tänkt på att vänja din häst långsamt...
Jag är rätt förstummad jag med, faktiskt...:(. Vad har man för relationer till sina hästar??? Jag sätter gränser jag med men med kroppsspråket i första hand. I inlärningsskedet kan jag behöva förstärka och har då ett spö i handen alt.en ringla med rep...och sällan att jag behöver lägga det på kroppen på hästen. Den har fattat långt innan dess och får eftergift/belöning så att den känner tillit och trygghet att göra det jag vill att den ska göra. Kanske dags att flera tar till sig lite hästhanteringskunskap, kanske...:cool:

Haha rädd för att duscha. Hon kan stå med grimmskaftet runt halsen när jag duschar henne :angel:

Har inte läst hela tråden men svarar på ditt första inlägg. Jag tycker faktiskt i många fall tvärt om. I ditt fall, att dra till en gång när hästen räser sig på bakbenen kan vara fröståeligt och tom rätt för att visa att beteendet inte är acceptabelt och få¨ett snabbt slut på en ovana som riskerar utvecklas är i många fall det bästa. Däremot tycker jag det är en gräslig inställning hos många hästaägare. Man utgår direkt från att hästen jävlas med en varje gång något inte funkar.

Helt klart ska man tillrättavisa oavsett orsak när hästen beter sig illa, men därefter måste man faktiskt ibland titta närmare på om det är något hästen är rädd för eller är obehagligt/smärtsamt. man löser inte alltid problemet med besträffningar, även fast man måste säga till när hästen gör fel. Den milda vägen är ibland den bästa för att få hästen att tycka om att göra rätt, inte bara vara rädd för att göra fel.

Sedan ser man ju situationer där folk är alldeles för mesiga. Typ "ptroo snälla du var en snäll häst nu" funkar ju sällan i längden om inte hästen råkar vara riktigt mild och lugn i sig själva.

Håller fullständigt med i ovanstående! :bow::bow:
Som med det mesta så är avvägning i handlandet viktigt. Ibland så blir det tuffa tag men om man genomgående måste hålla på så är det något som inte funkar som det ska. Och att "krama" sig igenom det mesta är ju inte heller ett lyckat koncept. Det ska inte vara att dit det bär dit bär det.

Kicki :)

Jo då. Vi har en väldigt bra relation. Myser, kliar varandra, hon älskar att bli kliad på bogen. Gnäggar och springer emot mig när jag ska hämta henne från hagen. Jag masserar och klappar, smeker och berömmer min häst precis lika ofta som andra men när hon fjantar sig som hon kan göra så kan man ju inte fråga henne om hon ska sluta, då ser man till att hon slutar direkt, ibland räcker det med att jag säger nej, ibland behöver jag bara höja handen, ibland rycker jag till i grimskaftet, ibland behöver jag använda min egen kropp att säga till henne med, det beror på vilket humör hon är på.

Jag ser inga fel i att stå och gosa med sin häst och kalla den för "min lilla bebis" eller "min lilla sessa". Hästen lider inte av det direkt!

Jag tycker inte att man ska använda pisk och liknande om man inte kan hantera det eller vet exakt när man ska använda det.

Spö kan missbrukas. Det har jag sett allt för många gånger.

TS: Hur det var i ditt fall har jag ingen aning om.

Till slut tröttna jag och sparka till henne på bogen ordenligt precis när hon reste sig.

Det var det här jag reagerade på. Ja, jag känner ju inte er och kan alltså ha fel. Men jag reagerar ändå. Det är ett brutalt sätt att utrycka sig. Det är klart att man måste få markera gränser. Men det är jävligt lätt att bli för brutal.

Det här är till SomethingCorporate:
Du får gärna berätta mer om hur det gick med fölet :) Hur du fick fason på det :) Vann en massa tävlngar :) Avlade fantastiska avkommer :) osv. Gick med i förening för human behandling av hästapållar :)
Kram

Fölet är fortfarande föl.
Så jag kan inte berätta så mycket, men om några år så :p

Brutal och brutal. Jag har sett hur den hästen beteer sig mot våran andra häst. Kollar man på hästar i hagen så är det inga frågor dom stället till varandra. En ranghög häst frågar, eller ber aldrig den ranglåga flytta sig, den ser till att den gör det. Jag använder hellre min egen kropp mot min häst än att slå henne med spöt som man har sett och läst att vissa här gör. Flyttar inte våran andra häst sig när E-t kommer emot henne, då flygger ett ben ut.

Sen sparkar jag inte min häst hårt, jag markerar för henne att stå still. Eftersom jag redan hade ryckt i grimskaftet en gång så tänkte jag att nej nu räcker det. Hästen kan stå som ett tänt ljus helt stilla när man duschar, men ibland har hon sinna dåliga dagar.

Detta var förra året också, hon har aldrig mer rest sig upp nån gång efter det när jag spolat henne.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 728
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 281
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25