Hmmm... Motsägelsefult. Med "Varför för man inte gulla med barnsligt tonfall?" låter det i mina öron som du tycker det är ok att göra det. I nästa mening står det att hingstar ska behandlas som en häst. Att stå och gulla i barnsligt tonfall med en häst är väl knappast att behandla den som en häst... En fölunge är väl ok, men inte en fullvuxen häst. Skulle inte du undra om någon kom fram till dig och började gulla med dig? Ömsesidig respekt krävs...
Sen vill jag poängtera att det absolut inte är ok att bruka våld mot en hingst, eller annan häst över huvud taget för den delen. Men som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det endast de ranglåga hästarna som är fysiska och man sjunker lite per automatik i rang om man är fysisk mot en häst. Men det är ju ett val man gör själv.
Enligt min mening är hingstar oerhört känsliga, men det kräver också sitt av den som hanterar hästen. Ska man hantera en hingst bör man veta vad man sysslar med. Jag kan själv erkänna att jag i nuläget inte skulle klara av att ha en hingst...
Du har i allra högsta grad rätt i att hingstar bör ha ett lika naturligt liv som vilken annan häst som helst, med flockmedlemmar och så
. Dessutom blir ju hästen (som du skrev), precis som man hanterar den...