Är så trött på allt daltande

Sv: Är så trött på allt daltande

Har du ens läst inlägget?
Det är inte ofta han stegrar sig, och han har sina "test perioder" och jag brukar nästan aldrig behöva använda spöt.
Jag tappa inte humöret mot honom, utan det var när jag kom hem som allt brusa ut.
Idag gick det helt utmärk, har han lös i stallgången och det gick utmärkt.
Jag drog spöt igår för att vissa att det inte är okej att göra som han gjorde!

Men en fråga: är det din häst, och i så fall, varför kastrerar du honom inte? Så slipper du sannolikt en hel del besvär.

Men en fråga: är det din häst, och i så fall, varför kastrerar du honom inte? Så slipper du sannolikt en hel del besvär.

Japp det är min häst, det har funnits i tankarna länga men han är 6 år just nu och vi ska se om han går igenom som avelhingst snart pga detta vi inte har kastrerat honom.

Det lät på ditt första inlägg som att hingsten ofta beter sig på det sättet. När min valack reste sig (vilket naturligtvis inte är ok) gav jag honom ett kännbart ryck i munnen. Sedan dess har han aldrig gjort så när jag lett honom.

Jag föredrar halt klart att dra till med spöt om min hingst (jag säger hingst eftersom varken mina ston el. valack någonsin har gjort det) reser sig, framför att rycka i munnen. Ryck i minnen undviker jag så gott det går. Bettet skall vara positivt och skall inte göra illa honom.

En häst som går upp på bakbenen emot mig skulle få dig en smäll med spöt och inte nödvändigtvis en lätt sådan. 600 kg hingst (eller häst) som vevar med framhovarna över skallen på en är inte särskilt trevligt.

Anledningen till att använda spö istället för ex armbågen är enkelt. 600kg häst vs 47kg människa med spetiga armar känns inte så mycket. Ett dressyrspö känns och gör verkan liksom en hov i ryggen.

En häst som går upp på bakbenen emot mig skulle få dig en smäll med spöt och inte nödvändigtvis en lätt sådan. 600 kg hingst (eller häst) som vevar med framhovarna över skallen på en är inte särskilt trevligt.

Det handlar inte riktigt om det. Inte vad jag talar om i alla fall. Att min häst fick ett ryck i munnen var oundvikligt, eftersom jag höll kvar samtidigt som han gick rakt upp. Det finns inga alternativ då. Huvudsaken är att han aldrig har gjort om samma misstag igen.

är själv imot att slå hästen o gapa på den,gör hästen nåt tex stegrar sej kan man ta reda på varför.men d ä klart man månte sätta gränser.en tjej ja tala med hade en häst som brukade göra utfall mot dom,vid longering hände detta o efteråt hade hästen fått så mycket stryk berättar hon,huva man blir ju mörkrädd av sånt....:(

I min mening så har det ingen betydelse om en häst är hingst, sto eller valack när det gäller att hålla dem kort som du uttryckte det. Det har snarare med att göra hur hästen är som individ. Personligen har jag upplevt att ston är "hårdare" att ha att gör med en de hingstar jag hanterat. Att valackar är som dom är, är ju allmänt känt men även där finns det ju individer som testar. Jag upplever att hingstar lättare ger med sig än ston (se det som en generell beskrivning av hur jag har uppfattat de hästar jag arbetat med).

Så för mig betyder det att jag håller de hästar som behöver det kort, och andra kan få lite mer spelrum. Detta beror ju på hur pass de accepterar mig som ledare - dvs med en häst som sällan eller aldrig dissar mig som ledare kan jag släpa lite på "reglerna" för att när jag tycker gränsen är nådd blåsa upp mig lite och säga till i skarpare ton att "nu är det bra" och hästen rättar in sig i ledet igen utan protest. Däremot har jag att göra med en häst som ofta testar gränserna så kan jag som ledare inte rucka en millimeter på var skåpet ska stå - det är ju som att be om problem.

Till TS: själv har jag ganska stort tålamod med djur, men det är dessto sämre med människor - så hade detta intäffat mig hade jag nog vackert tagit min häst, gått fram till personen i fråga och erbjudet henne/honom att ta över och varit tydlig med att jag behåller spöt själv. Du ska nog se att h*n inte är särskilt sugen på att hjälpa till :devil:

Däremot har jag att göra med en häst som ofta testar gränserna så kan jag som ledare inte rucka en millimeter på var skåpet ska stå - det är ju som att be om problem.

Ska bara förtydliga att med "var skåpet ska stå" INTE betyder att jag spöar skiten ut dom!!! Att den kan få en smäll här och där ska jag väl erkänna, men oftast finns det ju andra metoder som är mer effektiva och mindre våldsamma. Som tex vid stegrande häst som skall visa dominans hade jag definitivt gjort som TS, dock med det undantaget att jag inte använder spö utan han hade fått en smäll av repet jag använder vid longering. Men hade det varit mer av "buskaraktär" hade jag valt ett annat sätt!!

Ja, det tror jag minsann. Ingen vet ju bättre än TS hur HON själv vill ha det. Förstår inte riktigt vad du menar med frågan?!

Det lät som om trådskaparen alltid vet bäst hur han/hon ska hantera sin häst, i mina ögon en märklig generalisering. (Sedan vet jag inte riktigt hur formuleringen "hur hon själv vill ha det" ska tolkas.)

Det lät som om trådskaparen alltid vet bäst hur han/hon ska hantera sin häst, i mina ögon en märklig generalisering. (Sedan vet jag inte riktigt hur formuleringen "hur hon själv vill ha det" ska tolkas.)

Jag känner min häst bäst, och har bara talat om hur JAG vill att mina hästar uppför sig och sen om du vill göra något annat så är det upp till dig så jag sitter inte och säger att jag vet bäst men jag känner mina hästar och det gör inte du!

Det lät som om trådskaparen alltid vet bäst hur han/hon ska hantera sin häst,

Jag känner min häst bäst och det hjälper inte att jag skriker på honom eller drar i linan för då tror han att jag bråkar med honom och då drog jag spöt för att sätta en markering.

Och sen om du vill dalta och rycka i dina hästar i stället är upp till dig men jag tycker det är fel att rycka hästarna i munnen.
Jag tar hellre spöt än att rycka dem i munnen!

Senast ändrad av en moderator:

Håller med dig till 110% !! Speciellt när det gäller hingstar (inte alla men många) där hjälper inget daltande i världen. Men vi kommer nog få stå ut med fina små kommentarer från folk som tror att deras hästar är några slags porslinsdjur ;)

Menar inte att man får lov att slå bara för att det är en hingst, dom är lika trevliga som ston eller vallacker, men dom behöver oftast veta vem det är som bestämmer lite starkare än ett sto eller en vallack, men det ska ju inte ske dagligen, utan ett fåtal gånger då dom får för sig att testa.

Tack en till som e på min sida:bow:

Det tror jag också. Men hallå, ett huvud, en svans och fyra ben, den gnäggar när man kommer med maten. Med andra ord en häst. Ska jag vara helt ärlig är jag mindre sugen på att hantera en "hanterad hingst och har tuktats och satts på plats" hela sitt liv än de tre gånger jag fått hem vuxna ohanterade / mycket lite hanterade hingstar. Mjukare individer får man leta efter. De försöker verkligen att göra rätt och vara till lags.

Felhanterade hingstar är inget roligt alls att hålla på med.

Jag behandlar mina hästar exakt likadant, vare sig om det är hingsten eller om det är stoet.
Och hingsten har sina fasoner som han håller på med ibland och säger jag då inte åt honom på skarpen så fortsätter han.
Det är inte ofta han ställer sig på bakbenen och jag accepterar inte att han gör så och jag hade reagerat likadant om det nu var stoet som skulle göra så.
Ifrån vissa männsikor som släpper hästen och pratar "så ja mamma pojke, nu går vi in":smirk:.
Jag brukar inte våld mot mina hästar, jag sätter GRÄNSER men jag tror inte att det är måga som vet vad det är.
Jag kom nyss hem och hämta in honom från hage där han går med en valack och han var hur lugn och fin som helst.
Jag har vanlig grimma och vanligt grimskaft och det är inga probem så jag sär behandlar inte min hingst.

Jag använda dumma ord i inlägget tar tillbax dem orden menar inte att jag står o slår mina hästar utan att det blir nån armbåge och en nuddning med spöt OM DET BEHÖVS dvs inte så ofta!

Men ni som tcyker att det är fel att dra spöt osv, jag förstår inte...tycker ni att det är okej att hästen stegrar sig?

Har du spö då du leder stoet med?

Japp det är min häst, det har funnits i tankarna länga men han är 6 år just nu och vi ska se om han går igenom som avelhingst snart pga detta vi inte har kastrerat honom.

En sån brukig skulle då jag inte vilja betäcka med. Han verkar ju på dina inlägg väldigt ostabil i sitt humör.:crazy:

Jag föredrar halt klart att dra till med spöt om min hingst (jag säger hingst eftersom varken mina ston el. valack någonsin har gjort det) reser sig, framför att rycka i munnen. Ryck i minnen undviker jag så gott det går. Bettet skall vara positivt och skall inte göra illa honom.

Anledningen till att använda spö istället för ex armbågen är enkelt. 600kg häst vs 47kg människa med spetiga armar känns inte så mycket. Ett dressyrspö känns och gör verkan liksom en hov i ryggen.

Undra varför det finns HINGSTBETT?

Håller med dig till 110% !! Speciellt när det gäller hingstar (inte alla men många) där hjälper inget daltande i världen. Men vi kommer nog få stå ut med fina små kommentarer från folk som tror att deras hästar är några slags porslinsdjur ;)

Menar inte att man får lov att slå bara för att det är en hingst, dom är lika trevliga som ston eller vallacker, men dom behöver oftast veta vem det är som bestämmer lite starkare än ett sto eller en vallack, men det ska ju inte ske dagligen, utan ett fåtal gånger då dom får för sig att testa.

Kan du förklara det där med speciellt hingstar? Menar du att hästar av andra kön får göra lite som dom vill?

raderat...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 728
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 281
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25