Jag beklagar sorgen!Jag tror djupt inne att vi båda har så mycket kärlek och respekt för varandra och vill varandra väl och att vi ska vara lyckliga. Vi har bara "tappat bort oss" på vägen.
För att göra en lång historia kort dog min pappa när vår första son låg i magen. Hela vår värld rasade. Min pappa var ALLT för mig och min man. Han var världens underbaraste man och han längtade så mycket efter att bli morfar. Sorgen efter honom har varit extremt tuff för oss båda. Jag visar det genom att säga det, gråta. Min partner är introvert och blir istället "stängd" och pratar inte om det.
Mitt i allt detta så fick min man en livskris. Tyckte han slängt bort livet på att jobba på industri. Utbildade sig inom vården och när han var färdig med det var jag gravid med nr 2. Vilket gjorde att han inte tog ett vårdjobb (pga schemaläggning) och gick tillbaka till industrin. Detta var han så bitter över samtidigt som det var de rätta beslutet för vår familj.
Iom pandemin tog hans föräldrar avstånd från oss och de har aldrig haft en bra relation till att börja med men pandemin gjorde det värre.
Sedan började vi bygga hus och flyttade när jag var höggravid. Sen kom barn nr 2 och vi sov ingenting på 8 mån, sedan blev det lite bättre men vi båda vantrivdes att vara föräldralediga.
Nu har vi båda börjat jobba igen och börjar kravla upp ur hålet. Nu måste vi börja jobba på vår relation som tagit så mycket stryk de senaste åren. Men efter så lång tid med att bara "överleva" har vi ändrats som personer och det känns som att vi måste lära känna varandra igen och hur vi fungerar nu.
Låter som att han kan vara deprimerad eller liknande, då kan det vara svårt att ladda upp energi för att arbeta med sitt förhållande och snarare håller sig i status quo tänker jag, men jag känner inte honom. Du skriver att ni börjat kravla upp ur hålet, kanske det är något som du känner men inte han? Har han sagt något om det?
Typ att han fortfarande är i "överleva" status medan du börjar må bättre? Vilket skulle kunna förklara att han mest tänker på hur han kan få ömhet och kärlek på sitt sätt.
Särskilt med tanke på att han är introvert av sig som du skriver så tänker jag att det kan vara svårt att veta.
Men jag känner inte honom! Utan det är bara vad jag får för bild av din text.