Är prislappen viktigast??

Sv: Är prislappen viktigast??

Jag kan försöka muntra upp dig i din frustration genom ännu en liten historia från verkligheten. Denna är dock inte självupplevd, men jag känner föremålen och har hört samma visa från flera samstämmiga håll så bärighet har den...

I samma stall stod en mycket fin dressyrhäst uppstallad. Ung, lovande, skön som en gud. Ägd av en tjej 30+, upptagen, egen firma, driftig, snärtig och väldigt chic. Drottningen i stallet, vi andra var bara enkla undersåtar som dög till enklare ärenden (hämta grå lindor - självklart andra än de man hittade och kom med etc).

Första gången hon skulle rida på nya stället kom hon inseglande i ny stass, hästen hade nya grejor, bästa märket rätt igenom. Matchat, stylat och DYRT. Väl i ridhuset sitter hon upp, hästen är snäll som få men hon lyckas ändå trilla av. Två gånger. Under de första 5 minuterna. I skritt på lång tygel. Utan att hästen gör annat än att tittar till (inte hoppar, skuttar eller så). Hästen stannade och tittade. Från skritt till halt. Och hon trillade av. Två gånger.

Well, det sitter inte bara i utrustningen. Eller?

:rofl:
Hon var väl så jäkla nervös för att allting skulle vara såååå perfekt!

Kanske satsa pengar på ridlektioner istället för senaste märkesmodet? :idea:

Lite komiskt är det faktiskt, själv tycker jag det är roligt att kunna matcha och försöker se prydlig ut när jag sitter till häst. Men jag struntar helt i märken, det behöver inte kosta mycket för att se prydligt ut. Tradera, Rea, HM - det finns många vägar att gå för att som ryttare se presentabel ut.

Och visst har vi dyra sadlar och några kostsamma täcken för att det har varit den enda lösningen för hästen just då, men jag försöker alltid hitta billigaste alternativet (skicka efter, köpa begagnat etc).Det finns faktiskt mycket som är av hippa märken som jag tycker är vedervärdigt fult....

Själv köper jag sällan dyrt. Speciellt som de dyra märken gärna slänger på blaffor med loggan och passar på att göra reklam för sitt märke på min eller hästens kropp. Normalt skall man ha betalt för att vara reklampelare så varför ska jag betala massor av pengar för att få äran att visa upp deras logga?

Nä, jag köper billigt och funktionellt. Sitter just nu i ett par ridbyxor för 269kr. I stallet har jag bunkrat på med undertäcken för 99kr från en rea. Tävlingsskåpet köpte jag begagnat av kusindottern för mindre än 10% av vad det kostar i butik. Så även jag hör till typen som jublar över 600 kronors kandaret, drar åt mig hakan när kandar kostar 1500 och svimmar över prislappar på 8000 för några läderremmar bara för att det är gjort av Passier.

Min kjellquist excellent dressyrsadel ligger skitbra på hästen, funkar kanon för mig och var billig. Jag hoppar inte på att skaffa amerigo och rössli även om jag kan hitta dom begagnade för 16.000. Jag köper 4 excellent sadlar för det priset.

Fast helst lägger jag de sparade pengarna på träningar.

Det finns faktiskt mycket som är av hippa märken som jag tycker är vedervärdigt fult....

Få inte igång min galla när det gäller dessa hemskefula Tretorn stövlarna. Kalla mig konservativ och traditionsbunden om du vill men dessa stövlar är Fruktansvärda. Bara för att berömda ryttare sitter på häst på reklambilder med dessa på så springer nu var och varannan star-struck ponnyunge runt i sådana stövlar. Stackars föräldrar och deras plånböcker.

Å andra sidan finns det ju väldigt väldigt många i billig ful utrustning som rider som krattor ..också?

Vi hade en kvinna i vår klubb som köpte en häst för en halv miljon typ och red runt i passage och piaff och gjorde seriebyten osv. Hon red runt i totalt omatchande ridbyxor och en rutig luggsliten hästfilt över hästen när det var kallt :p

Det finns folk till allt :D

Normalt skall man ha betalt för att vara reklampelare så varför ska jag betala massor av pengar för att få äran att visa upp deras logga?
Håller med! :D
Nä, jag köper billigt och funktionellt. Sitter just nu i ett par ridbyxor för 269kr. I stallet har jag bunkrat på med undertäcken för 99kr från en rea. Tävlingsskåpet köpte jag begagnat av kusindottern för mindre än 10% av vad det kostar i butik. Så även jag hör till typen som jublar över 600 kronors kandaret, drar åt mig hakan när kandar kostar 1500 och svimmar över prislappar på 8000 för några läderremmar bara för att det är gjort av Passier.

Fast helst lägger jag de sparade pengarna på träningar.
Är likadan själv! jag köper inte alltid billigaste billigaste men vill verkligen inte slänga ut tusenlappar på sånt man får för mindre än halva priset. Kvantitet vers. kvalitet, visst. Men jag gillar att shoppa så köper hellre nytt lite oftare! :p

Å andra sidan finns det ju väldigt väldigt många i billig ful utrustning som rider som krattor ..också?

Vi hade en kvinna i vår klubb som köpte en häst för en halv miljon typ och red runt i passage och piaff och gjorde seriebyten osv. Hon red runt i totalt omatchande ridbyxor och en rutig luggsliten hästfilt över hästen när det var kallt :p

Det finns folk till allt :D

Låter som en som faktiskt kan rida och inte bryr sig om matchad utrustning. ;)
Rock On!

Finns ju iofs många som kan rida som klär sig snyggt och dyrt också. Förstår inte riktigt sambandet mellan det och ridkunskap?

Finns nog rätt mkt avundsjuka inblandat också. Att man är snobbig och kass på att rida för att man har snygga kläder. Att snygga kläder skulle kompensera ridkunskapen. Finns säkert exempel på det, precis som att det finns folk som ser ut som hämtade från soptippen som också rider kasst.

Senast ändrad av en moderator:

Jag blir jätteglad när jag hittar billig, passande utrustning till både mig och hästen. Men det händer att jag sparar till något ganska länge om det verkligen är något jag vill ha. Jag tycker det är roligare att lägga pengar på hästen än på en massa märkeskläder att ha i skolan som ingen bryr sig om. ;)

Jag är tillfälles-shoppare utan dess like.
Dyraste hästsaken jag köpt är min sadel, begagnad wintec för 2500 (också ett tillfälle, den brukade ligga runt 3-4 begagnad då).
Jag har märkesträns, märkestäcken, märkesstigbyglar och gud vet vad.. Men jag ser ingen större skillnad på dom och mina ickemärkes-/lågstatusmärkesgrejer.
Jag skryter (fel ord, men ni förstår säkert) mer om mina fynd än de få dyrare grejer jag har, det känns som en större seger ;)

Edit: vid närmare eftertanke är det förresten min sele som varit dyrast, 3500kr. Men nypris på den låg bra mycket högre och jag fick den till kompispris, den är englandsimport som bara finns ett fåtal av i Sverige - ett bra kap.

knapplån

märkesaker kan va skit, bara som ex, hade 3 stycken FAlpro täcken, inköpspris nästan 3000 kr/styck. Skitkassa! börjestäcket för 395 spänn håller mera tätt!

det bästa träns jag haft kostade 190 kr,,,har haft det i 11 år eller ngt.

jag köper märkes saker också, men man får vara realistisk. priset avgör inte kvalité många ggr.

priset avgör inte kvalité många ggr.

Så sant som det är sagt.
Man får ha det i fingrarna, står man i en ridsportsbutik med flertalet träns så kommer man rätt snabbt fram till vilket läder som är bra - utan att kolla på prislappen. Svårare med täcken, givetvis, men det finns alltid andra att fråga om råd.

Är man inte bäst kan man ju vara snyggast? Eller? :D Så har jag aaaalltid trott att det var? *ironi*

Men seriöst, att skryta om priser är hemskt! Fast snygga saker är ofta dyra saker, och välmatchade prydliga ekipage är så fint!

Man kan ju i stort sätt hitta en sadel i nyskick, kanske använd några gånger sedan så passade den inte, det ända felet med sadlen är att den är begagnad och flera tusen kronor dyrare, inget hinder för mig del :D

Hihi, är det bara jag som köper dyrt? :p Men inte för att skryta, utan för att jag gillar / tycker det är snyggt. Men jag kan bra handla billigare också, bara det är snyggt och passar hästen!
Jag lägger otroligt sjuka mängder pengar på mina hästar.

Och jag är väl medveten om min shoppinghysteri... :angel:
Jag matchar och bling bling och är allmänt löjlig, men so what? Snäll är jag endå! :)

Hej! Jag har dille på att köpa begagnat, när det går. (snålhet och miljötänk ligger bakom) Täcken och sadel blev nytt, för det passade hästen bäst. Det är tråkigt när folk är snobbiga, det är så larvigt rent ut sagt.
"Good manners doesn´t cost"

Jag håller med dig fullkomligt! Att MBJ, som jag annars har uppfattat som stilsäker, har designat dessa är för mig ofattbart. Ljusblå med vita kanter br....:eek:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 172
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 463
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 328
Utrustning Nu har jag velat fram och tillbaka 1000 ggr om... Vore det inte bara helt klart smartast av mig att köpa en Albion k2 dressyr till...
2
Svar
26
· Visningar
2 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka