Är prislappen viktigast??

Sv: Är prislappen viktigast??

Fick hem min häst för inte så längesen. Stallade upp henne i ett nytt stall för mig och henne. Suverän miljö, boxar ja allt praktiskt. Men redan nu så har jag börjat att tröttna på de som står där.
Allt handlar om vad det kostar, inte om det passar eller är det bästa för hästen i fråga utan just priset.

Jag är väldigt tvärtom.Hittar jag ett täcke som är bra och billigt så väljer jag inte det dyra bara för att. Hittar jag en beg sadel som ligger bra varför ska jag då köpen en svindyr sadel bara för att det är ett "rätt" märke???

Blir så trött på att höra att detta täcket kostade si eller så mkt, jag bryr mig inte!!

(behövde bara avreagera mig)

kanske den här berättelsen kan få dig att le lite åtderas barnsligheter;)

Vår gamla goda vän instruktör, banbyggare, A domare i dressyr samt hopp, överdaomare och en hel massa annat sa en gång till en tjej som skröt våldsamt över sina nya, dyra ridkläder...

Vår vän tittade kallt på henne, uppifrån och ner. Och sa sen med ganska vass röst:

- DU RIDER VÄL FÖR F*N INTE BÄTTRE FÖR ATT DU HAR DYRA KLÄDER. LÄGG DOM PENGARNA PÅ LEKTIONER ISTÄLLET! :rofl:

Jag tänker ganska ofta på hennes ord;)

Jag bryr mig inte så mycket om vad andra köper o s v, för om jag hade haft råd hade jag säker också köpt dyrare saker, om jag tyckt om dem. Men det jag blir förbannad på är en översittarattityd hos en del. De anser att de har rätt att behandla andra med en nedlåtande ton just för att de har råd att ha de dyrare sakerna. Och där kan jag se ett visst samband mellan pengar och icke-kunskap. De som är värst är det som försöker kompensera sina brister med dyra exklusiva saker och ser ner på alla andra. De som är duktiga och har kunskap har råd att vara generösa och hjälpsamma mot andra även om de har gott om pengar. Jag har nog träffat på alla kombinationer.

Jag håller med dig fullkomligt! Att MBJ, som jag annars har uppfattat som stilsäker, har designat dessa är för mig ofattbart. Ljusblå med vita kanter br....:eek:

Har du sett de rosa och de syrenlila? Jag får utslag på kroppen när jag ser ungar i dessa stövlar.

Tror inte MBJ designat dom alls. Tror hon fått bra betalt i sponsorpengar för att visa upp sig och "påstå" att de designats av henne. Ett sätt att bekosta verksamheten så hästskötaren kan köra till tävlingarna och hon kan flyga.

Det stämmer mkt bra här...Det är benskydd i hagen, xtra tjocka vintertäcken MED hals vid 11 pluss grader etc....

I det "stora inackorderingsstallet" här i byn så går hästarna med 2-3 :eek: täcken nu. Det är 6 plusgrader ute...:crazy:

Knapplån

När jag var liten (ca 10-12) och red på ridskola så skulle vi få en ny tjej i vår grupp som flyttat hit från storsta'n. Hennes mamma kom i päls, (det var vinter, snö och typ 15 minus) högklackat och, ja ni fattar... Dottern kom i FULL tävlingsmundering, kavaj, vita ridbyxor, läderridstövlar osv av dyrare märke. Vi såg ut så här::eek::eek: Hennes kläder kostade förmodligen lika mycket som min ponny... :D:rofl:
Fast ärligt var det lite synd om tjejen. Hennes mamma behandlade henne som en docka...

Men herre gud det måste an väl kunna sätta stopp för??
Kan väl vara vanvård att dra det åt det hållet oxå?

I det "stora inackorderingsstallet" här i byn så går hästarna med 2-3 :eek: täcken nu. Det är 6 plusgrader ute...:crazy:

Jag förstår inte detta, varför packar man på hästar massa täcken? I vårat stall när jag var yngre stod det en islänning, en shettis och 2-3 varmblod. Ingen av varmbloden hade täcken förutom när det kom en riktigt köldknäpp (sammanlagt max 10 dagar per vinter). Shettisen och islänningen hade aldrig någonsin täcken. Jag upplevde aldrig att de frös de har ju päls lixom....

Sen håller jag med alla andra. Det skall vara bra grejer som man behöver! Dyra kläder köper jag hellre till mig själv, jag har större glädje av dom. Hästen bli mycket gladare av några morötter:p

Men herre gud det måste an väl kunna sätta stopp för??
Kan väl vara vanvård att dra det åt det hållet oxå?

Med täckena, menar du?
Jovisst är det djurplågeri. Det tycker jag med.
Man funderar ju lite på hur hästägare som täcker sina hästar så överdrivet tänker egentligen. Vad tusan ska dom ta på i vinter när det är 10-20 minusgrader, om häststackarna redan går med tre täcken? Fem eller sex? Det är f*n i mej inte klokt!:devil:

Jo, vi täckar våra hästar mycket av följande anledningar. 1. Hästarna tränas och tävlas hela vintern och blir svettiga. Därför vill vi inte ha vinterpäls på dem och för att inte få det får man börja täcka tidigt. 2. Vårt stall är litet och något lågt i tak vilket betyder att vi måste ha öppet mycket för att inte få dålig luft. Vi har i princip alltid stalldörr och fönster öppna. Om man då ställer in en svettig häst i ett stall där det är ganska kallt och kan blåsa en del så blir de förkylda. Där för har de täcken. Men om jag haft en islänning eller shetlandsponny som inte reds särskilt och blev svettiga hade de inte haft täcke på ens i vårt stall. Tilläggas bör att det är stor skillnad på vilken ras det handlar om. Att jämföra en arab eller fullblod med en shetlandsponny är ganska omöjligt i detta fall.

:bow::bow:

Sen tror jag iofs att man får det man betalar för.. men det är ju en annan historia ;)

Jag håller med dig. Jag köpte för sex år sen ett billigt regntäcke som dessutom var väldigt snyggt på Börjes för 350 kronor, det gick sönder i våras... Det höll alltså sex år, trots att det var använt vår, höst och milda vintrar.

Men så köpte jag ett dyrt märkesvintertäcke för två år sen, som var använt hos en ägare en säsong. Jag köpte det på auktionssajt och det kostade mig då begagnat 1200 kronor - jag fick med nyinköpskvittot från året innan. Det täcket var som nytt, när jag fick hem det och det höll EN säsong hos mig och var inte ens vattentätt, så min sköthäst var blöt i stort sett jämnt vid intag. Det dyrare täcket, som då alltså hade ett snyggt märke som är så viktigt hos en del... höll alltså två säsonger.

Så man får nog vad man betalar för...

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det är möjligt att hon bara satt sitt namn på men det förändrar inte ett dugg. De är fruktansvärda. Plastiga och fula. Möjligtvis de svarat skorna till vardags. Men det spelar ingen roll hur inne de än blir och hur hög status de än förmedlar så kommer de aldrig på mina fötter eller mina barns så länge jag bestämmer över dem.

Vår gamla goda vän instruktör, banbyggare, A domare i dressyr samt hopp, överdaomare och en hel massa annat sa en gång till en tjej som skröt våldsamt över sina nya, dyra ridkläder...
Vår vän tittade kallt på henne, uppifrån och ner. Och sa sen med ganska vass röst:
- DU RIDER VÄL FÖR F*N INTE BÄTTRE FÖR ATT DU HAR DYRA KLÄDER. LÄGG DOM PENGARNA PÅ LEKTIONER ISTÄLLET! :rofl:

:rofl: klockrent!

Ungefär som denna..
På ridskolan finns/fanns (vet ej, slutade själv) en privatryttare som också var väldigt skrytig, både över sina egna svindyra kläder, men allra mest över hästens utrustning. Grejen var att hon envisades med att använda allt på en gång (sadel, benskydd, gud vet vad hur mycket hjälptyglar och liknande, ludd överallt.. :crazy:). Min (dåvarande) instruktör hade även denna tjejs lektioner, och utbrast en dag i ren irritation (och till vår stora munterhet :D):
- FÖR HELSKO**A MÄNNISKA, SKA DU TYNGA NER HÄSTEN SÅ ATT HAN INTE KAN HOPPA?! HÄLL SEDLARNA PÅ MARKEN UTANFÖR ISTÄLLET!
(underförstått: hon slösade för mycket pengar på utrustningen..)

:devil:

Jag köper gärna riktig kvalité när jag har råd (det är inte så himla ofta, kan jag säga..), och lägger då gärna lite mer pengar om det är saker jag vet i stort sett håller hästens liv. Sadel, träns och liknande nödvändiga saker lägger jag gärna lite mer på (men får då spara ett bra tag också). Dock allt annat; grimmor, grimskaft, schabrak, gjordar...o.s.v o.s.v., som man antagligen ändå "ska" ha ett nytt inom kort, det köper jag hellre billigt billigt. Har ingenting emot billiga saker och handlar gäärna på reorna! :bump:

Vad andra har är inte min sak att bry mig om. Kommenterar om jag tycker att något är väldigt fint/verkar bra, men i övrigt rycker jag på axlarna *bildigt talat* så länge det inte skadar hästen.

Jo, vi täckar våra hästar mycket av följande anledningar. 1. Hästarna tränas och tävlas hela vintern och blir svettiga. Därför vill vi inte ha vinterpäls på dem och för att inte få det får man börja täcka tidigt. 2. Vårt stall är litet och något lågt i tak vilket betyder att vi måste ha öppet mycket för att inte få dålig luft. Vi har i princip alltid stalldörr och fönster öppna. Om man då ställer in en svettig häst i ett stall där det är ganska kallt och kan blåsa en del så blir de förkylda. Där för har de täcken. Men om jag haft en islänning eller shetlandsponny som inte reds särskilt och blev svettiga hade de inte haft täcke på ens i vårt stall. Tilläggas bör att det är stor skillnad på vilken ras det handlar om. Att jämföra en arab eller fullblod med en shetlandsponny är ganska omöjligt i detta fall.

???

Jag tror du missförstår mig. Jag har inte påstått att man inte ska täcka hästarna alls. Det jag tycker är fel är att hästarna har TRE täcken på sig när det är sex plusgrader ute.
Jag har också mina tävlingshästar klippta och täckade under vinterhalvåret. När det är som kallast har de ett tjockt ulltäcke under vintertäcket.
Men det måste vara någon måtta, folk är ju hysteriska över att packa in hästarna i flera lager.

Du borde stå i mitt stall;)

Här jublar vi över täcket för 249 kr istället för att skryta över det dyra.
Det dyra är här något nödvändigt ont ibland som vi aldrig skulle "hylla" utan verkligen ser som nödvändigt ont.

Att göra bra affärer är för mej mycket viktigare än att att köpa dyra täcken, ett täcke för flera tusen skulle aldrig ens komma i min ägo, totalt onödig kostnad enligt mej

Jag är likadan!
jag skryter hellre om hur BILLIGA OCH BRA grejjer jag har fyndat!
Om jag någon gång av någon anledning måste kosta på mig eller hästarna något dyrt känns det mest pinsamt om någon skulle få veta vad man betalat.

Knapplån

När jag var liten (ca 10-12) och red på ridskola så skulle vi få en ny tjej i vår grupp som flyttat hit från storsta'n. Hennes mamma kom i päls, (det var vinter, snö och typ 15 minus) högklackat och, ja ni fattar... Dottern kom i FULL tävlingsmundering, kavaj, vita ridbyxor, läderridstövlar osv av dyrare märke. Vi såg ut så här::eek::eek: Hennes kläder kostade förmodligen lika mycket som min ponny... :D:rofl:
Fast ärligt var det lite synd om tjejen. Hennes mamma behandlade henne som en docka...

En sådan "rikemans-unge" red ett tag i min ridgrupp då jag var liten och red på ridskola. Den ungen ville inte ens rida, hon var rädd för hästarna, grät varje gång och mamman gapade och tjoade och lade sig i lektionerna mm. :cry:

Jag håller med dig. Jag köpte för sex år sen ett billigt regntäcke som dessutom var väldigt snyggt på Börjes för 350 kronor, det gick sönder i våras... Det höll alltså sex år, trots att det var använt vår, höst och milda vintrar.
Liknande:
Köpte ett vintertäcke av okänt märke, till mitt nyinköpta halvblod. Täcket passade kanon, höll både väta och värme, och verkade vara av väldigt god kvalitét. Ägde denna häst i 7 år. Sålde honom i våras och skickade bl.a. med ovan nämnda täcke som fortfarande var helt och fint och funkade kanon! (Läckte inte och var fortfarande varmt och mysigt) Såg ut som han haft det en vecka, kanske. Nu är denna häst snäll mot sina täcken, men det måste väl ändå vara REKORD?!

Har läst igenom tråden och tycker det är otroligt att man lägger ner tid på hur andra klär sig.:confused:

Jag tycker det är roligt att kombinera färger på mina kläder, och ridkläder.
Tycker även det är kul att ha en fin vojlock på hästen, som passar in.
Sen vad det kostar är upp till mig, köper både på rea och lite dyrare ibland.

Vill nu någon gå klädd i kavaj mm så låt dem, man behöver inte se snett på dem för det.
Tycker inte man ska kläcka av sig varken det ena eller det andra, det är mobbning och det sårar.

Jag var med om en grej en gång, som jag tänker på ibland..
Vi var några på en klubb och höll på och måla hinder och ridhuset var bokat till det.
Jag var ansvarig och vi hade trevligt, med målarfärg och fika om vartannat.:)

Då kommer en tjej ridande på en söt liten pålle, vanlig rutig kavaj med matchande ridbyxor, och alla runt om mig glodde surt och undrade vem det var och vem hon trodde hon var i kavaj och allt

Eftersom jag var ansvarig så fick jag gå och tala om att det var bokat och tjejen svara tillbaka trevligt, och red vidare.

Sen blev det ett himla pladder på ungdomarna, Åh kavaj mm "tror hon hon è nåt" mm mm.

Så jag tog tag i detta och förklara att man har vad man vill på sig, det är ett fritt land och vi diskutera mobbning, och vi diskutera hur det känns att komma ensam och ett gäng står och glor uppifrån och ner på en hur otäckt det är.

Då förstod alla lite bättre, att man inte kläcker ur sig vad som helst.
Nej fram för mer trevliga mottagande och ödmjukhet, man får klä sig snyggt, man får gå i trasiga jeans, jogging brallor det är upp till var och en.
Ibland vill man vara fin ibland, lite slappare klädd, det beror på hur man känner sig.

Inom ridsporten ska det alltid vara så tufft och gapigt, vänd på det.
Var glada mot varandra, vi har samma intresse..hästen..våga vara dig själv , så gör andra det också..:love:

Veronica

Senast ändrad:

Jag gjorde likadant i onsdags då jag fyndade en griffin sadel för 600:-

Fick svaret att: Men herrgud ska du rida i en så billig sadel, min ena kostade faktiskt 20000kr!

SUCK

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 172
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 446
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 309
Utrustning Nu har jag velat fram och tillbaka 1000 ggr om... Vore det inte bara helt klart smartast av mig att köpa en Albion k2 dressyr till...
2
Svar
26
· Visningar
2 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka