Är prislappen viktigast??

Sv: Är prislappen viktigast??

Mina ridbyxor från Börjes för 265:- är av bättre kvalitet än mina från tjusiga hästaffären som kostade 1 795:- (fast de är inte lika snygga;))
Mina billiga regtäcken har alltid hållit ute vätan bättre än stallkompisars av dyra märken.

Visst är det märkligt? Har 2 par ridbyxor ifrån börjes som jag haft i mååånga år nu. Inte ett hål nånstans på dom. Har sedan 1 par cavallo och 2 par eurostar. (vet inte om dom räknas som dyra men jag tycker 1500-2000 är dyrt iaf) Dom byxorna är hål överallt i nu... Cavllona är dessutom helt urtvättade i färgen.. Och dom använde jag bara 3-4 månader innan dom gick sönder..Visst jag använder nog byxorna mkt och är ute och sliter i dom i alla väder. Men budgetbyxorna har ju hållt för det i flera år nu..

Det är jobbigt med folk som skryter om sina dyra saker.
Men det är minst lika jobbigt med folk som ser ner på andra bara för att de har dyr utrustning.
Den här tråden bara osar av avundsjuka.

:DJag tror absólut inte det handlar om avund - utan om att det finns folk, med lågt självförtroende, som tror att det blir bättre med dyra saker.
Givetvis så handlar alla efter sin ekonomi, sin vilja - ingen bättre än den andra - men när folk av osäkerhet börjar SKRYTA om sina dyra saker - då hamnar det i ett annat läge liksom...

Jag har dyra sadlar i min ägo, men vet ni vad :
Jag var lika duktig/värdelös som ryttare på 70 talet, då vi hade två stubben sadlar(en med vid bom - en med smal bom) till 20 talet hästar...
Varav flera gick MSV hopp och dressyr med dessa sadlar...

Man rider som sagt inte bättre för att man har bra(dyr) utrustning, men man kanske känner sig starkare som individ om man har hippa saker - vad vet jag ?:D

Men tråden handlar ju om ifall PRISLAPPEN har betydelse!
Jag tror inte att det alltid är avundsjuka. JAG är i alla fall inte ett dugg avundsjuk på de som betalar enorma pengar för sin utrustning. Jag är extra noga vad gäller tex sadlar och liknande utrustning, men annat kan jag gärna köpa till mer humana priser. Visst, om man hade obegränsat med pengar, men om man har en mer normal ekonomi VILL inte jag spendera hutlöst på ridgrejjer då det går att hitta mycket grejjer billigare, fullt funktionellt.
Vissa köper helt enkelt grejjer som är BRA, men för den delen vill de inte betala exta, utöver ett vettigt pris, bara för att det står ett märke som anses fint, på varan. Just den detaljen fyller ju faktiskt inte någon som helst funktion, förutom ev för ens eget välbefinnande.
Jag tror att många här faktiskt inte bryr sig vad grejjerna kostar, bara de är bra och fyller sin funktion.
Om jag tex gör ett riktigt fynd genom att köpa en fin märkessadel i 15000 kr-klassen för 3000 kr, är inte det "fint" nog då eller, bara för att jag fick ett så bra pris?

Visst, jag avundas de som har råd att köpa ny utrustning för flera tusen varje månad. MEN! Hade jag haft dom pengarna tror jag (kan ju aldrig veta förrän jag hamnar i den sitsen) inte att jag lagt dom på dyraste märkena ändå.. Sadeln hade jag nog kunnat kosta på lite extra för att få en sprillans ny som passar både hästen och mig felfritt samt har alla senaste finesser och är av bästa lädret. Men varför ska jag köpa täcken för 2000kr när de som kostar en fjärdedel så mycket funkar minst lika bra? (ja, jag har jämfört i verkligheten). Jag lägger hellre dom pengarna på ett blivande stall :angel:

Jag gjorde likadant i onsdags då jag fyndade en griffin sadel för 600:-

Fick svaret att: Men herrgud ska du rida i en så billig sadel, min ena kostade faktiskt 20000kr!

SUCK

Mitt svar på sådana kommentarer: Stackars din plånbok!

Det finns människor för allt...... :cool: :devil:

Jag hade en elev (ca 16 år gammal) som höll på så där för några år sedan. Hon hade en bra tävlingponny som hennes pappa hade köpt åt henne och fick iprincip allt hon pekade på.
Vi stod och pratade med några andra om just täcken och hon berättade mycket stolt och snobbigt om sitt sprillans nya täcke som kostat ca 3000 kr. De hade till och med beställt det från England och när vi då frågade vilket märke det var så höll vi på att tappa hakan då de hade precis samma märke på hästshoppen i stallet och samma täcke kostade där runt 1000 kr. :p
Då utbrister tjejen mycket arg att "Ja, men min häst är faktiskt mycket dyrare än din!"
Vi bara stirrade på henne och började sen skratta av bara farten. Just då ägde jag en Frieser hingst... Och visst kan tävlingsponnyer vara dyra men hennes kom lixom inte i närheten. :p Hon var så arg på mig efter det att hon bytte tränare.

Jag tycker man ska betala för passform och kvalite. Inte för ett märke som är 1 cm stort och man kan endå inte se skillnaden inne på banan :p

Tycker det är upp till var och en vad man köper. Om jag skulle ha obegränsat med pengar hade jag säkert köpt dyrt och nya saker varje vecka.

Jag är ju tyvärr lite matchningsfreak ( fast jag bor på landet) och matchar allt på hästen och vill gärna matcha själv. Men jag är likadan hemma med möbler, gardiner mm.
Jag köper det jag tycker är snyggt på de ställen jag har råd..och ärligt så vet jag inte ens vad märkena heter som är "fina" så det spelar ingen roll :)

Hade jag haft råd hade jag säkert köpt en massa sadlar och nya ridkläder varje vecka för min skull( ingen ser mej rida här i skogen ), ingen annans , och tycker att dom som har råd gott kan unna sig, MEN att trycka ner det i halsen på de som går i samma ridskola eller står i samma stall för att vara överlägsna, det är inte ok. särskilt inte när det gäller barn. Man är ju i stallet för att man har ett gemensamt intresse: HÄSTEN! Inte för att peka ut vem som är fattig eller rik..

Jag lägger hellre pengarna på utbildning än saker. Det håller bättre i längden. Ett schabrak av rätt märke gör mig inte till en bättre ryttare. Om man har råd med både och, visst. Men det skulle aldrig jag ha..

jag köper det jag tycker är bra och självklart så billigt det går, varför betala mer än man behöver...
jag bryr mig inte om märken, jag vill ha bra saker. även om det är ett täcke på annons för 250kr något år gammalt eller eller ett nytt, bara det fyller den funktion jag förväntar mig.
dessutom ställer jag personligen högre krav på dyra saker... för jag vill ha vad jag betalar för!
de finns så mycket som kostar så alla sparade slantar går till extra utbildning, för det kan man inte få för mycket av!

:DJag tror absólut inte det handlar om avund - utan om att det finns folk, med lågt självförtroende, som tror att det blir bättre med dyra saker.
Givetvis så handlar alla efter sin ekonomi, sin vilja - ingen bättre än den andra - men när folk av osäkerhet börjar SKRYTA om sina dyra saker - då hamnar det i ett annat läge liksom...

Jag har dyra sadlar i min ägo, men vet ni vad :
Jag var lika duktig/värdelös som ryttare på 70 talet, då vi hade två stubben sadlar(en med vid bom - en med smal bom) till 20 talet hästar...
Varav flera gick MSV hopp och dressyr med dessa sadlar...

Man rider som sagt inte bättre för att man har bra(dyr) utrustning, men man kanske känner sig starkare som individ om man har hippa saker - vad vet jag ?:D

Men du missuppfattar mig.
Som jag skrev så tycker jag också att det är fel att skryta om sina dyra saker.
Men flera här i tråden har skrivit saker som väldigt lätt kan tolkas som avund.
De pratar nedlåtande om folk som har dyra saker men som inte kan rida.
"De ska minsann inte tro att de är något bara för att de har dyra saker".

Men tråden handlar ju om ifall PRISLAPPEN har betydelse!
Jag tror inte att det alltid är avundsjuka. JAG är i alla fall inte ett dugg avundsjuk på de som betalar enorma pengar för sin utrustning. Jag är extra noga vad gäller tex sadlar och liknande utrustning, men annat kan jag gärna köpa till mer humana priser. Visst, om man hade obegränsat med pengar, men om man har en mer normal ekonomi VILL inte jag spendera hutlöst på ridgrejjer då det går att hitta mycket grejjer billigare, fullt funktionellt.
Vissa köper helt enkelt grejjer som är BRA, men för den delen vill de inte betala exta, utöver ett vettigt pris, bara för att det står ett märke som anses fint, på varan. Just den detaljen fyller ju faktiskt inte någon som helst funktion, förutom ev för ens eget välbefinnande.
Jag tror att många här faktiskt inte bryr sig vad grejjerna kostar, bara de är bra och fyller sin funktion.
Om jag tex gör ett riktigt fynd genom att köpa en fin märkessadel i 15000 kr-klassen för 3000 kr, är inte det "fint" nog då eller, bara för att jag fick ett så bra pris?

Men vart har jag skrivit att jag inte tycker att det är "fint" med billiga saker?
Jag skiter i vad folk har för märken eller priser på sina saker. Själv har jag blandad utrustning, en del dyrt och en del billigt.
Prislappen spelar ingen roll.
Och det är jättejobbigt när folk skryter om sina dyra saker.
Men som jag skrev till ancan ovan, det finns många svar i den här tråden som tydligt speglar avund.

Visst, jag avundas de som har råd att köpa ny utrustning för flera tusen varje månad. MEN! Hade jag haft dom pengarna tror jag (kan ju aldrig veta förrän jag hamnar i den sitsen) inte att jag lagt dom på dyraste märkena ändå.. Sadeln hade jag nog kunnat kosta på lite extra för att få en sprillans ny som passar både hästen och mig felfritt samt har alla senaste finesser och är av bästa lädret. Men varför ska jag köpa täcken för 2000kr när de som kostar en fjärdedel så mycket funkar minst lika bra? (ja, jag har jämfört i verkligheten). Jag lägger hellre dom pengarna på ett blivande stall :angel:

Ja men osm sagt, det är ju upp till var och en hur mycket pengar de vill lägga på utrustning.
Det jag reagerade på var de inläggen som klassade personer med dyr utrustning som snobbar bara för att de har dyr utrustning.
Om du läser igenom tråden tror jag att du förstår vad jag menar..

Tycker det är upp till var och en vad man köper. Om jag skulle ha obegränsat med pengar hade jag säkert köpt dyrt och nya saker varje vecka.

Jag är ju tyvärr lite matchningsfreak ( fast jag bor på landet) och matchar allt på hästen och vill gärna matcha själv. Men jag är likadan hemma med möbler, gardiner mm.
Jag köper det jag tycker är snyggt på de ställen jag har råd..och ärligt så vet jag inte ens vad märkena heter som är "fina" så det spelar ingen roll :)

Hade jag haft råd hade jag säkert köpt en massa sadlar och nya ridkläder varje vecka för min skull( ingen ser mej rida här i skogen ), ingen annans , och tycker att dom som har råd gott kan unna sig, MEN att trycka ner det i halsen på de som går i samma ridskola eller står i samma stall för att vara överlägsna, det är inte ok. särskilt inte när det gäller barn. Man är ju i stallet för att man har ett gemensamt intresse: HÄSTEN! Inte för att peka ut vem som är fattig eller rik..

Jag håller med dig!
Det är upp till var och en.
Och att skryta eller att klanka ner på folk är alltid fel. Oavsett anledning.

I know.
Hade det så tidigare.
Köpte en tidigare häst - en bra häst med bra stam för en relativt stor summa- just för att jag tyckte om hästen, ansåg att vi kunde utvecklas tillsammans och att vi passade ihop. Ställde upp mig på en ridklubb för att få bättre möjligheter, men flyttade därifrån då jag inte orkade med att hamna i klass: "du är med vårt gäng MOT de andra som rider lite för billiga hästar".
Och jag som var rid/trav flicka tidigare avskyr den mentaliteten.

Ibland kostar det att få det man vill ha. Men, jag köper inte något för att skryta hur mycket det kostar. Idioti.

Och sen är det ju inte alltid priset på hästen som bestämmer om man har pengar eller inte. Finns säkert såna som lagt allt dom äger och har på just den häst de vill ha, men som kanske vänder på varje krona i allt annat för att kunnat haft råd att köpa den , och som är lycklig med det.
Andra kanske har en eller flera "billiga" hästar men lägger mer på utrustning, bil, kläder, transport mm. Eller har mer pengar till annat som inte innefattar hästeriet.
Inget är fel så länge man själv är lycklig

KL

Först vill jag säga att jag skiter rätt mycket i märken. Jag håller inte ens reda på alla märken.

Jag har dock sett flera i tråden som vill göra gällande att billigt ofta är bättre än dyrt och att regeln man får vad man betalar för inte gäller hästutrustning. Vem försöker ni lura?

Jag tycker mig visst se klar kvalitetsskillnad mellan dyrt och billig. Sen finns givetvis undantag där dyrt ibland bara är design utan kvalitet men det är inte regel utan snarare undantag.

Varför är det så viktigt att hävda att billigt är lika bra som dyrt?

Billigt KAN vara lika bra som dyrt, men ofta finns en anledning till varför saker är billigare och det är i regel kvaliteten man får tulla på. Men jag vet inte vilken kvalitet som krävs för att vår unghäst inte ska tugga i sönder de andras täcke? Pansarplåt har jag funderat på:D Med henne i hagen skulle jag aldrig köpa de dyra täckena.

Jag är en sådan som är glad och nörjd i flera månader om jag hittat ngt billigt, t ex ett täcke. Jag har några täcken som kostat lite mera, så jag har jämfört dom mot de billigare jag har. Anledningen till köpet av de dyrare, var att då, för ngra år sedan, hade jag en tanig kuse, som det var otroligt svårt att hitta täcken som satt bra.

Jag skiter fullständigt i vilket märke det är på prylarna, så länge de passar är jag nöjd.
När jag köpte min dressyrsadel, begagnad, fick jag ngra kommentarer från grannstallet när jag visade mitt fynd. Den låg/ligger som ett smäck, hästen trivs, och jag har aldrig suttit bättre. De påpekade då att det minsann var en liiiiten repa i ena kåpan, och att färgen var nött där stiglädren ligger. Och? Sa jag, den passar, och vem ser att färgen är sliten när jag rider? Suck liksom, det är bara att strunta i dom.
Jag bryr mej inte om vad folk lägger pengarna på, det är upp till var och en. Jag tycker inte prislappen är det viktiga. Det viktiga är att sakerna/utrustningen passar ocg fyller sin funktion väl. Så länge inte folk skryter med hur dyra deras täcken är, så struntar jag i det. För min del handlar det inte om avund. Vann jag tio miljoner skulle jag fortsätta köpa saker i samma prisklass som jag gör idag, då de fungerar som jag vill.
Sen finns det "nödvändigt ont". För flera år sedan, köpte jag en ny sadel till min unghäst. Då var det kommentarer om det. "Och hur kan man vara så dum så man köper en ny sadel till en ung, klumpig kuse, som snart växer ur den?" Jo, därför att jag letat som en galning i flera månader, och denna sadel var den som låg bra, då fick det bli så. Var tvungen att ha en sadel för att kunna rida helt enkelt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade en elev (ca 16 år gammal) som höll på så där för några år sedan. Hon hade en bra tävlingponny som hennes pappa hade köpt åt henne och fick iprincip allt hon pekade på.
Vi stod och pratade med några andra om just täcken och hon berättade mycket stolt och snobbigt om sitt sprillans nya täcke som kostat ca 3000 kr. De hade till och med beställt det från England och när vi då frågade vilket märke det var så höll vi på att tappa hakan då de hade precis samma märke på hästshoppen i stallet och samma täcke kostade där runt 1000 kr.
Då utbrister tjejen mycket arg att "Ja, men min häst är faktiskt mycket dyrare än din!"
Vi bara stirrade på henne och började sen skratta av bara farten. Just då ägde jag en Frieser hingst... Och visst kan tävlingsponnyer vara dyra men hennes kom lixom inte i närheten. Hon var så arg på mig efter det att hon bytte tränare.

Jag tycker man ska betala för passform och kvalite. Inte för ett märke som är 1 cm stort och man kan endå inte se skillnaden inne på banan :p

:rofl: yääy.. :rofl:

Tyvärr hänger passform & kvalité ofta ihop lite med priset, men det är ju också en definitionsfåga vad som är bra passform o.s.v. Och vilka "krav" man har på varan beror ju mycket på vad det är, vad dets ka användas till, var och när det ska användas o.s.v. :laugh:
(finns ju också mycket bra kopior faktiskt :idea: :angel:)
Men absolut - man ska inte gå blint på märket, vad andra tycker eller vad som nu är modernt denna vecka (det ändras ju tamef*n hela tiden! :devil:) !

*kl*

Vad man betalar för hästen, prylarna, stallplatsen o.s.v. är för mig helt ovesentligt. Var och en betalar så mycket man vill betala, eller har råd med.
Hästen bör man alltid köpa för att man trivs ihop och tror att man kan utvecklas och må bra tillsammans, oavsett prisklass. Och fine, har man 200.000kr att betala för hästen och just den man faller för kostar det - inte mitt problem, det är inte min plånbok och sålänge både häst och ryttare trivs och mår bra så fine. Samma om man köper en häst för kanske 5-15.000kr.
Vad man betalar för prylar och utrustning, samma där; håller plånboken och just det där tränset som passar så bra råkar kosta lite mycket, go 4 it. När det kommer till läder är det tyvärr ofta så att billigt är betydligt sämre (går lärling till sadelmakare, ser både och dagligen) men det är också en fråga om ad var och en anser vara bra läder.
Har fått kommentarer om att jag står i ett så billigt stall, därför denna "kommentar"; så länge man trivs i stallet så spelar det väl ingen roll om det inte är stans finaste ridanläggning med månadshyra på 10.000kr?!

Min poäng; bara alla mår bra, så spelar det ingen roll vad det kostar (för andra). Så länge det inte skryts om det!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 172
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 446
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 309
Utrustning Nu har jag velat fram och tillbaka 1000 ggr om... Vore det inte bara helt klart smartast av mig att köpa en Albion k2 dressyr till...
2
Svar
26
· Visningar
2 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka