F
flashlight
Sv: Är ponnydressyren också på väg åt fel håll?
Men skrev du inte samma som bettibets nu
Ostbågen är nog nacken..
Men skrev du inte samma som bettibets nu
Ostbågen är nog nacken..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur menar du med "ostbågar"?
Att ryttarens armar inte räcker ner dit under manken där handen trycks fast (ev. med sågande rörelse) därför måste ryttaren kröka på ryggen.
När bäckenet dessutom är bakåtlutat (kallas populärt för att rida med sätet ) hamnar skänkeln framför sadelgjorden
Allt sammantaget ger samma profil som en ostbåge
Ta en titt på ponnyernas "tio i topp" listan i ridsport så hittar du många ostbågar
Jag tänkte precis svara när jag såg att du var inne på samma linje. All dålig sits, som stolsits, kommer inte alltid för att ryttaren sitter fel. Om sadeln inte ligger korrekt på hästen, tippar den ryttarens bäcken och det är omöjligt att sitta rätt.Ah, nu förstår jag hur du menar, ser "ostbågarna" framför mig.
Fast denna sits tycker jag är tydligare på lägre nivå, dessutom finns varianten där många ryttare (även vuxna) hamnar i hängsits. Just hängsitsen tycker jag mig se är betydligt vanligare än bakvikt, och nu pratar jag generellt. Kanske sitsproblemen på vissa håll beror på svårigheter att placera sadeln på rätt ställe, den ligger väldigt ofta lite för långt fram.
Jag tänkte precis svara när jag såg att du var inne på samma linje. All dålig sits, som stolsits, kommer inte alltid för att ryttaren sitter fel. Om sadeln inte ligger korrekt på hästen, tippar den ryttarens bäcken och det är omöjligt att sitta rätt.
Jovisst, man kan lägga sitt bäcken rätt i en tippande sadel, men benen tippar åt sitt håll ändå.Men har du en bra grundsits kan du även sitta bra i mindre bra sadlar, det är ju det som är en bra grundsits.
Många svenska ryttare ÄR slarviga särskillt ponnyryttare. Alla bara suckar o säger att bara för deras ponny inte rör sig helt underbart så kommer den aldrig kunna hävda sig. Klart de kan så länge dom som rider på dessa flashiga ponnyer inte rider med mer precision så kan man det!
Vilket beror på att samlingsgraden hos de svenska ponnyekipagen ofta är för låg, då kan det heller inte bli några överbetyg.
I lilla Sverige ja....
Kanske för att det är så som jag misstänker, att det förekommer här också.