Är ponnydressyren också på väg åt fel håll?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är ponnydressyren också på väg åt fel håll?

Men skrev du inte samma som bettibets nu:confused:
Ostbågen är nog nacken..

Hur menar du med "ostbågar"?:confused:

Att ryttarens armar inte räcker ner dit under manken där handen trycks fast (ev. med sågande rörelse) därför måste ryttaren kröka på ryggen.
När bäckenet dessutom är bakåtlutat (kallas populärt för att rida med sätet :o) hamnar skänkeln framför sadelgjorden
Allt sammantaget ger samma profil som en ostbåge :angel:
Ta en titt på ponnyernas "tio i topp" listan i ridsport så hittar du många ostbågar :devil:

Ah, nu förstår jag hur du menar, ser "ostbågarna" framför mig.:idea::crazy:

Fast denna sits tycker jag är tydligare på lägre nivå, dessutom finns varianten där många ryttare (även vuxna) hamnar i hängsits. Just hängsitsen tycker jag mig se är betydligt vanligare än bakvikt, och nu pratar jag generellt. Kanske sitsproblemen på vissa håll beror på svårigheter att placera sadeln på rätt ställe, den ligger väldigt ofta lite för långt fram.

Ah, nu förstår jag hur du menar, ser "ostbågarna" framför mig.:idea::crazy:

Fast denna sits tycker jag är tydligare på lägre nivå, dessutom finns varianten där många ryttare (även vuxna) hamnar i hängsits. Just hängsitsen tycker jag mig se är betydligt vanligare än bakvikt, och nu pratar jag generellt. Kanske sitsproblemen på vissa håll beror på svårigheter att placera sadeln på rätt ställe, den ligger väldigt ofta lite för långt fram.
Jag tänkte precis svara när jag såg att du var inne på samma linje. All dålig sits, som stolsits, kommer inte alltid för att ryttaren sitter fel. Om sadeln inte ligger korrekt på hästen, tippar den ryttarens bäcken och det är omöjligt att sitta rätt.

Jag är med på ostbågarna :D

Ja det är ju rätt långt ifrån ridning

Jag tänkte precis svara när jag såg att du var inne på samma linje. All dålig sits, som stolsits, kommer inte alltid för att ryttaren sitter fel. Om sadeln inte ligger korrekt på hästen, tippar den ryttarens bäcken och det är omöjligt att sitta rätt.

Men har du en bra grundsits kan du även sitta bra i mindre bra sadlar, det är ju det som är en bra grundsits.

Men har du en bra grundsits kan du även sitta bra i mindre bra sadlar, det är ju det som är en bra grundsits.
Jovisst, man kan lägga sitt bäcken rätt i en tippande sadel, men benen tippar åt sitt håll ändå.

Jag har själv ridit ponny på hög nivå de senaste åren så jag vet att en del av dem rör sig.

Många svenska ryttare ÄR slarviga särskillt ponnyryttare. Alla bara suckar o säger att bara för deras ponny inte rör sig helt underbart så kommer den aldrig kunna hävda sig. Klart de kan så länge dom som rider på dessa flashiga ponnyer inte rider med mer precision så kan man det!

Visst behövs det bätter ridning bland ponnyerna också - men för det mesta är det bara barn och där har föräldrarna faktiskt det största ansvaret!

Många svenska ryttare ÄR slarviga särskillt ponnyryttare. Alla bara suckar o säger att bara för deras ponny inte rör sig helt underbart så kommer den aldrig kunna hävda sig. Klart de kan så länge dom som rider på dessa flashiga ponnyer inte rider med mer precision så kan man det!

Word! Så klarade jag mig med en liten C-ponny Welsh cob... Tur att de med flashiga ponnyer slarvade så mycket! :devil: :D

I lilla Sverige ja....:devil:

Våra "bästa" ekipage får topp en 7:a när rörelsen är korrekt, på exakt plats men utan power, oftast bara en 6:a

Skillnaden upp till de Tyska, Hollänska och en del Engelska och Danska ekipage är milsvid :eek:

*Kl*

Bara tänkte lite... Läste inte riktigt hela tråden men..

Är det inte meningen att man ska få hädten att själv balansera upp sig och kunna gå i rätt form med ett lätt stöd? Ska inte tävlingar vara till för att man ska vis att man kan detta?

Så om nu så många rider med graman och andra hjälptyglar, så finns det ju snart ingen mening med att tävla, så som man tänkt från början iaf:idea: Eller har jag helt fel? Formen ska man kunna RIDA sig till, utan hjälptyglar och hårda inspänningar... Min åsikt iaf :) (Och ja, jag tror att duktiga ryttare kan använda hjälptyglar på rätt sätt, men den skaran är bara promille av alla som rider...)

Vilket beror på att samlingsgraden hos de svenska ponnyekipagen ofta är för låg, då kan det heller inte bli några överbetyg.

Vilket beror på att samlingsgraden hos de svenska ponnyekipagen ofta är för låg, då kan det heller inte bli några överbetyg.

Ja, självklart eftersom samlingen kommer bakifrån och aldrig kan uppnås med ostbåge-sits, dvs utan power ingen samling....

Vilket gör mig ändå mer förundrad att den metod som används på P&P fungerar. Jag trodde "rollkur" innebar låg, extremt djup form med mycket ryggverksamhet :angel: det kan jag kanske förstå syftet med, men den inspänning men utsätter P&P för fattar jag inte ens vitsen med

I lilla Sverige ja....:devil:

OT

Ja, materialet skulle kunna förvaltas så mycket bättre - rider ryttaren med den bästa ponnyn lika bra - så är man rökt med en "vanlig" ponny.

Man försöker apa efter tyskarna och skickar gångartsponnyerna med landslaget. Men vad hjälper det - resultat är resultat. Om t.o.m en medioker ponny slår dem på hemmaplan, vad väntar man sig för resultat utomlands då... :crazy:
Nu är det ju prat om att inte skicka något lag alls pga resultaten, eller bristen på dem. Håhåjaja...

Nog OT

Frågan är ju om den där extrema inspänningen övertsträcker hela ligamentsystemet så att den blri helt sänkt i ryggen sedan när Dragningen framifrån förvinner - det fins inget alls som stabiliserar.

Ungefär som de som vrickat foten för många gånger - det finns ingen stabilitet kvar.
Och rida upp ryggen bakifrån med muskler är ju ingen intresserad av.

Ja PonnyDressyren har väl helt enkelt slutat vara Dressyr och blivit tävling i Domptör

Om man skall dömma av de bilderna

Där konsten slutar tar våldet vid - heter det.
Och Dressyr_konsten_ verkar vi ha slarvat bort nånstans på vägen

Usch.. vill inte se fler såna bilder.. *suck* Synd att det inte försvinner om man bara blundar tillräckligt länge. :(

Precis! :bow:

Jag förstår inte heller vad man vill uppnå med denna extrema inspänning. Det enda "bra" med bilderna (vilka fick mig att sätta kaffet i vrångstrupen) är att det tydligt syns att med denna form kan ryggen aldrig arbeta.:crazy:

Såhär ska det inte se ut?
Tränarens förklaring tror jag nog inte på men det kunde ju vara så att tjejen egentligen inte hänger med i hästens träning utan kanske bara rider den någon gång i veckan(?)
Det e kanske tränaren som tränar och rider (och longerar) hästen och så trodde hon väl bara att man gjorde så för att härma eliten.

Det med Anky det tror jag faktiskt inte är skadligt för hästarn.
Domarna på den nivån vet hur det ska se ut och hennes hästar blir ju gamla(dom håller).
Själv skulle jag aldrig göra så då jag inte har kundskapen!!

Men bilderna ser allt annat än trevliga ut!!
Håller också med att det nog också förekommer i Sverige då tränarna inte vill uttala sig!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?
  • Hålvägg

Omröstningar

Tillbaka