Är ponnydressyren också på väg åt fel håll?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är ponnydressyren också på väg åt fel håll?

Det finns ett syfte med det..
Om hästen vänjer sig vid att hålla huvudet så extremt, blir det mycket lättare att hålla huvudet i ''rätt'' position på tävlingar. Dessutom lär den sig att det inte går att dra upp huvudet om den känner att den tappar balansen, vilket den instinktivt gör för att balansera upp.
Så på en tävling kanske en normalt tränad dressyrhäst känns ostadig i formen, för när den felbalanserar korrigerar den med huvudet, vilket är lätt att se. Rollkurtränade hästar har lärt sig att det går inte att slå upp huvudet, så den håller samma ''form'' trots att den blir obalanserad, och då syns det inte lika tydligt.
Om man dessutom tränar den att lyfta (bak)benen mer (går ju genom att peta lite på dom med en pisk när man är hemma) blir det ännu svårare att se att den inte jobbar rätt.
Iom rollkurformen lyfts frambenen högre (muskeln som går från huvud till framben kortas av den extrema böjningen om det sker ofta, och hästen måste korta den mer för att kunna lyfta frambenen alls nas nosen snuddar bröstet) och det ser väl flashigt och fint ut.. Men man tycker att domare borde se skillnaderna ändå.

Typ kanske.

*tva cent*

Det finns ett syfte med det..
Om hästen vänjer sig vid att hålla huvudet så extremt, blir det mycket lättare att hålla huvudet i ''rätt'' position på tävlingar. Dessutom lär den sig att det inte går att dra upp huvudet om den känner att den tappar balansen, vilket den instinktivt gör för att balansera upp.
Så på en tävling kanske en normalt tränad dressyrhäst känns ostadig i formen, för när den felbalanserar korrigerar den med huvudet, vilket är lätt att se.

ja precis! som jag var inne på i tidigare inlägg i tråden - Tycker som sagt inte att "vad syftet är" är särskilt svårt att se.
Man SKOLAR hästen att ge sig själv eftergift från tygeln/handen/inspänningen helt enkelt.
en "ngt" stramare ram :angel: så att säga.......

Det är sjukt att en människa kan behandla ett djur så där:(

Så här skriver Coby...

It serves no purpose to lunge a horse/pony in the way shown on the relevant pictures. We always lunge in the normal way and this was a one-off incident from which my student has learned and which lasted no longer than half a minute.

Jag blir väldigt förundrar över att man hela tiden måseet ljuga om om detta. Och ännu mer förvånad blir jag över att en del fortfarande går på det....

och sedan detta fåniga argument

Power and Paint is not pitiful. He gets the best possible care and training and is treated with the highest degree of respect at our stables, as are all other horses at our stables.

Bara för att hästen får mat så får man bete sig hur som hellst..:crazy:

Det stora problemet verkar vara det oerhört töjbara :o begreppet RESPEKT

Eftersom det här händer - och har hänt stora hästar länge...
(där verkar ju begreppet respekt vara ännu mer töjbart :angel: )

Det verkar väl bara var att inse - en stor bunt djurägare, och i synnerhet Dressyrfolk saknar förmågan till inlevelse i hur en annan levande varelse upplever kränkning = _Inte_ respekterad.

Det är inte på ögonen folk är blinda - utan i hjärtat.

Det e kanske tränaren som tränar och rider (och longerar) hästen och så trodde hon väl bara att man gjorde så för att härma eliten.

Det med Anky det tror jag faktiskt inte är skadligt för hästarn.
Domarna på den nivån vet hur det ska se ut och hennes hästar blir ju gamla(dom håller).
!!
Ingen kan tro att de gör så för att härma eliten. Detta ekipage är eliten självt.
Det är klart att Ankis rollkur är skadligt för hästar, klarar de sig fysiskt så drabbar de dem psykiskt och man ska ha i bakhuvudet att Anki är hur stor som helst i Holland med allt vad det innebär i att bli erbjuden, gratis, det absolut bästa hästmatrealet i landet. Hur många av de hon rider som skadar sig på vägen och faller ifrån vet ingen något om, det talas det tyst om, men helt klart är att inte alla pallar för denna behandling som hon utsätter sina hästar för, då menar jag inte bara rollkuren.

Bara för att hästen får mat så får man bete sig hur som hellst..:crazy:

Det stora problemet verkar vara det oerhört töjbara :o begreppet RESPEKT

Eftersom det här händer - och har hänt stora hästar länge...
(där verkar ju begreppet respekt vara ännu mer töjbart :angel: )

Det verkar väl bara var att inse - en stor bunt djurägare, och i synnerhet Dressyrfolk saknar förmågan till inlevelse i hur en annan levande varelse upplever kränkning = _Inte_ respekterad.

Det är inte på ögonen folk är blinda - utan i hjärtat.
Jag har alltid tyckt att det är konstigt såfort man skriver något om hästar som man tycker borde behandlas, ja vad ska man säga, mer värdigt, att de som får kritiken hela tiden försvarar sig med att " det är inte synd om dem, se bara hur bra de har det, mat, liten hage, blir duschade, får sola osv osv, när det inte är det man kritiserar, utan behandlingen vid en viss specefik tidpunkt. Då hjälper det inte, enligt mig, att ge de några morötter extra för att visa hur bra de ändå har det, när behandlingen vid vissa tillfällen är under all kritik.

Jag blir väldigt förundrar över att man hela tiden måseet ljuga om om detta. Och ännu mer förvånad blir jag över att en del fortfarande går på det....

Vad är det att bli förundrad över? Självklart anpassar man sanningen så mkt det bara går, om man är en yrkes tränare och blivit satt i blåsväder världen över pga ifrågasatta träningsmetoder. Varför skulle hon vilja bli av med halva sin ryttarstab och framför allt sitt välrenomerade rykte? Det är väl snarare naivt att tro att hon INTE skulle försöka svänga sig i det läget tycker jag! Det är väl snarare unikt med den andra sortens människa, dvs den som är hundra procent ärlig och offrar sig i ärlighetens namn, vad än priset för ärligheten och att erkänna må vara.

Bakom anpassande kommentarer runt "sanningen" resonerar man säkert bara så att "ingen som inte är insatt förstår vad det handlar om", och berättigar/befogar därmed sina egna metoder.

Återigen - det gör folk ialla de yrken och positioner i livet och samhället - dagligen.

Ingen kan tro att de gör så för att härma eliten. Detta ekipage är eliten självt.
Det är klart att Ankis rollkur är skadligt för hästar, klarar de sig fysiskt så drabbar de dem psykiskt och man ska ha i bakhuvudet att Anki är hur stor som helst i Holland med allt vad det innebär i att bli erbjuden, gratis, det absolut bästa hästmatrealet i landet. Hur många av de hon rider som skadar sig på vägen och faller ifrån vet ingen något om, det talas det tyst om, men helt klart är att inte alla pallar för denna behandling som hon utsätter sina hästar för, då menar jag inte bara rollkuren.

Hur vet vi att Anky rider och förstör så många hästar(är det några direkta bevis)?

Detta ekipage är kanske eliten själv men vi vet fortfarande inte om tjejen kan något egentligen.

Det är klart alla hästar inte pallar den behandlingen. Hon kanske rider på ett vist sätt och hör ihop med visa hästar kanske med mkt nerver eller kanske slöa.

Men jag håller med dig om att det är inte alla hästar som orkar det.
Hur vet vi att hennes hästar tar skada av det?
Dom kanske är riktigt dominerande?
Egentligen vet vi ju inte så mkt om henne..
Varken om hon har förstört så många hästar eller som dom tar skada eller vad som händer hemma hos henne..

Men jag tror att det mesta bygger på avundsjuka!

Det började med kritik från Tyskland, som helt plötsligt inte vann alla mästerskap. :confused:

Det var inte holländarna som var först med detta- gissa vart det kom ifrån:rofl:

Vad är det att bli förundrad över? Självklart anpassar man sanningen så mkt det bara går, om man är en yrkes tränare och blivit satt i blåsväder världen över pga ifrågasatta träningsmetoder. Varför skulle hon vilja bli av med halva sin ryttarstab och framför allt sitt välrenomerade rykte? Det är väl snarare naivt att tro att hon INTE skulle försöka svänga sig i det läget tycker jag! Det är väl snarare unikt med den andra sortens människa, dvs den som är hundra procent ärlig och offrar sig i ärlighetens namn, vad än priset för ärligheten och att erkänna må vara.

Bakom anpassande kommentarer runt "sanningen" resonerar man säkert bara så att "ingen som inte är insatt förstår vad det handlar om", och berättigar/befogar därmed sina egna metoder.

Återigen - det gör folk ialla de yrken och positioner i livet och samhället - dagligen.

Då kan man ju undra varför dom måste anpassa sanningen? Är det för att dom VET att det är fel men gör det iallafall :confused:

Tror man på att det man gör är rätt så fortsätter man väl med det oavsett vad folk säger?

Anky gör ju det, hon och sjef skiter ju faktiskt i vad folk säger, skriver och tycker och fortsätter träna som dom gör , hemma och på framridningen eftersom dom tycker ju det dom gör är rätt.

Jag tycker det är lite förundrande faktiskt för jag har nog alltid upplevet Coby som en ganska klassisk ryttare men å andra sidan har jag ingen inside info än om henne och hur hon tränar hemma men jag skall ta reda på det tänkte jag för att få vissa frågetecken uträtta för mig själv.

Hur vet vi att Anky rider och förstör så många hästar(är det några direkta bevis)?

Ja det är en bra fråga, och sen ska den ställas i relation tilll hur många som "faller ifrån" för andra ryttare. Hon bör väl åtminstone vara något bevakad på den punkten ärligt talat. Rä'tt ska ju vara rätt tycker jag, det finns ju dressyrryttare på lägre nivå här hemma som tagit bort flera hästar under några års tid och dessa har inte ens tillgång till fler än en eller två åt gången.

Jag vet inte hur det går med forskningen som skulle fortsätta ang rk, men det finns ju även många andra sätt att nöta ut hästar och det kanske vi alla ägnar oss åt mer eller mindre, all ridning är inte bra för att det inte är rk.

Håller med om att man inte bara kan påstå saker för att man inte gillar en företeelse. Jag tycker dock självklart att det man ser på bilderna ser direkt ohälsosamt och vidrigt ut, så att ingen tror något annat:cool:

Då kan man ju undra varför dom måste anpassa sanningen? Är det för att dom VET att det är fel men gör det iallafall :confused:

Tror man på att det man gör är rätt så fortsätter man väl med det oavsett vad folk säger?

Anky gör ju det, hon och sjef skiter ju faktiskt i vad folk säger, skriver och tycker och fortsätter träna som dom gör , hemma och på framridningen eftersom dom tycker ju det dom gör är rätt.

Jag tycker det är lite förundrande faktiskt för jag har nog alltid upplevet Coby som en ganska klassisk ryttare men å andra sidan har jag ingen inside info än om henne och hur hon tränar hemma men jag skall ta reda på det tänkte jag för att få vissa frågetecken uträtta för mig själv.

Ja det får du nog fråga dom själva om som sagt, men nej jag tycker nog att A och S också anpassar sanningen, när debatten var som värst togs alla bilder bort från hemsidan, och andra hemside ägare med relevanta bilder fick hot. så nog ville de bort från negativ publicitet alltid, jag håller inte med om att de aldrig försökt hålla det lite nedtonat.
det finns väl heller inget - rent tekniskt sett, som hindrar att man rider klassiskt "90 %" av tiden och använder alternativa metoder därmellan :angel:

och nej - jag tror INTE att man fortsätter alltid om man har medias ögon och omgivningens ramaskri över sig, att göra det helt öppet och obehindrat - även om man själv tycker det är rätt. Negativ publicitet är inte att förakta, och då försöker man vara diskret istället även om man tycker det är rätt och funkar det man gör. Inte f-n skulle x, y och z som jag många gånger bevittnat på hemmaplan, komma på tanken att stå och barrera sina hästar på allmän plats eller ens en högsäsong eftermiddag på hemma anläggningen, - däremot en öde måndagsförmiddag hemma går bra.

jag tycker det är folk HÄR som är naiva jag :D

Senast ändrad:

Det började med kritik från Tyskland, som helt plötsligt inte vann alla mästerskap. :confused:

Det var inte holländarna som var först med detta- gissa vart det kom ifrån:rofl:

frankrike

kort inlägg

Det jag menade var väl att det faller tillbaka på dem själva att ljuga och förneka.

När de nu är tagna på bar gärning så många gånger...

Det är liksom bara förhärdade brottslingar som fortsätter neka till "brott", andra "who get it" erkänner och kommer lindrigare undan.

Det finns en intressant Doktor Phil liknelse om detta.

och som sagt mest märkligt är de som fortsätter tro på deras nekande när det finns bevis på motsatsen

Ja men Coby van Balen är ju jätteduktig - elit tom...

Senast ändrad av en moderator:

Om du tänker pedofiler....

De tycker det de gör är rätt - men är medvetna om att samhället tycker det är fel.

Deras högsta önskan är att det skall bli tillåtet, men eftersom de nu inte är det så nekar de.

KL

(den gemensamma nämnaren är kränkande av gränser. En pedofil kränker barnets gränser, en RK ryttare kränker hästens gränser)

Någonstans står det ju i riktlinjerna för Dressyr att träningen skall ske på ett uppbyggligt och inte på ett nedbrytande sätt.

Ja - jag tror att det spelar hästen roll vad man gör med den...

och; jag är fullt medveten om att det finna en grupp männsikor som inte förstår att hästen är levande varelser, som känner och reagerar utifrån huruvida vi kränker deras gränser.

Menar du då i förlängningen att publiceringen av bilderna från ridsports sida beror på att det har gått dåligt för Sverige på Ponnysidan?

Eller kan det ha något att göra med det man gör på bilderna?

KL
Artkeln handlar om "bortom rollkurdebatten"

http://horsemagazine.com/ARTICLES/M/Miesner_Susanne/Longshortdeep/Part1/Part1.html

hade fel ...Duke of Newcastle - var inte fransk...:crazy:

Här Axel kan du läsa.

Det är en lång artikel om halsens spegling av hur hästen går
skriven av En välkänd och välrenommerad ryttare och tränare. Susan Miesner
(och hon nämner också vikten av tre rena gångarter ;) :o :o :o )

På något sätt måste dom ju vara medvetna om att det är "fel" som dom gör. Annars skulle dom inte känna behov av att bortförklara sitt handlande. Det hade räckt med en enkel förklaring från Coby som att "vi arbetar hästen/ponnyn på detta sättet därför att vi vill få fram det... och det... och vi har funnit att detta är bästa sättet."

Men istället väljer hon att komma med en alltför genomskinlig förklaring och uttalandena om att hästen får bästa möjliga skötsel. Ungefär som att om man sköter hästen oklanderligt så har man rätt att "våldföra" sig på den i arbetet :mad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • DIY hästvård
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka