Är ponnydressyren också på väg åt fel håll?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är ponnydressyren också på väg åt fel håll?

Jag är iallafall inte avundsjuk, jag skulle inte vilja ha framgång på rollkursvis. Och hästar har dött på hennes anläggning p.g.a. nackskador orsakade av rollen.

Jag menar inte att du(eller några andra här) är avundsjuka utan tidningen st. George.

Jag viste inte att det fanns hästar som dött..
hur vet du det?

Jag är öppen för att byta mening då jag inte vet så mkt.
Men jag bara ifrågar sätter omnågon annan vet så mkt.

Vilka hästar har hon förstört och hur vet vi det?

Jag menar inte att du(eller några andra här) är avundsjuka utan tidningen st. George.
Det tråkiga med tidningens artikel var att det var Anky som fick nästan all plats. Det nämndes några tyska ryttare, men inte tillräckligt mycket, vilket också fått kritik i Tyskland.

Jag viste inte att det fanns hästar som dött..
hur vet du det?

Vilka hästar har hon förstört och hur vet vi det?

Har en tysk kontakt vars nära bekant umgås privat med de vi talar om. Inte dött rakt av utan av skador i nacke. Inget jag kan bevisa så klart, ingen annan heller, hon är inte skyldig att för någon berätta vad hon har, om de håller eller inte, eller vad som händer med dem. Det är inte bättre i Sverige. Har man en hingst ex som nedärver vissa defekter, eller själv måste justeras, så är det sekretess på det.
Vänl. G

Har en tysk kontakt vars nära bekant umgås privat med de vi talar om. Inte dött rakt av utan av skador i nacke. Inget jag kan bevisa så klart, ingen annan heller, hon är inte skyldig att för någon berätta vad hon har, om de håller eller inte, eller vad som händer med dem.

en bekants bekantas bekant. Med all respekt så undrar jag ändå - vaddå - sa de rakt ut att hästarna tog skada av rollkuren till denne bekant då eller?

Det tråkiga med tidningens artikel var att det var Anky som fick nästan all plats. Det nämndes några tyska ryttare, men inte tillräckligt mycket, vilket också fått kritik i Tyskland.

Håller med dig!

Har en tysk kontakt vars nära bekant umgås privat med de vi talar om. Inte dött rakt av utan av skador i nacke.

Viste inte det...
Men dom flesta typ bara ropar ut att massor dött och sen när man frågar e det ingen som svarar...
(syftar inte på någon speciell här)

Detta var ju intressant, alltså att du tvärsäkert vet att hästar har dött just pga rollkur. Då finns det ju faktiskt forskningsmaterial :angel::cool:

Då kan du väl använda dina egna erfarenheter av skeletttrauman- när det nu handlar om nackskador:confused:

eller var det mjukdelar?

Hänger på T-Alsterfelt: djävulens advokat.... det som förvånar är att en erfaren och bevisligen framgångsrik tillämpar en sådan metod, om den inte leder till positiva resultat. Den här ponnyn har ju varit framgångsrik i flera år, under flera olika ryttare. Skulle den ha varit den om den for illa? Det verkar svårt att ta sig till EM med en ponny som plågas till underkastelse. Och på bilderna har ponnyn öronen framåt, travar framåt på linan och ser nöjd ut under ryttare. Välmusklad, fin och välskött i övrigt.... Borde den inte ha öronen bakåt, visat ovilja att gå fram, protesterat mot ryttaren, tappat schwung och spänst?
Jag är ingen anhängare av metoden - tycker att bilderna är chockerande - och tränarens (bort-)förklaring var ju enbart korkad - men frågan kvarstår: varför denna metod (även rollkur)????

varför - submission - underkastelse

läs länken jag la in om du kan engelska :)

Hänger på T-Alsterfelt: djävulens advokat.... det som förvånar är att en erfaren och bevisligen framgångsrik tillämpar en sådan metod, om den inte leder till positiva resultat. Den här ponnyn har ju varit framgångsrik i flera år, under flera olika ryttare. Skulle den ha varit den om den for illa? Det verkar svårt att ta sig till EM med en ponny som plågas till underkastelse. Och på bilderna har ponnyn öronen framåt, travar framåt på linan och ser nöjd ut under ryttare. Välmusklad, fin och välskött i övrigt.... Borde den inte ha öronen bakåt, visat ovilja att gå fram, protesterat mot ryttaren, tappat schwung och spänst?
Jag är ingen anhängare av metoden - tycker att bilderna är chockerande - och tränarens (bort-)förklaring var ju enbart korkad - men frågan kvarstår: varför denna metod (även rollkur)????

Har du läst hela tråden?
det är den största myten av alla, att djur måste se ledsna och vanvårdade ut på utsidan, för att vara verkligen vara illa behandlade.

Har du läst hela tråden?
det är den största myten av alla, att djur måste se ledsna och vanvårdade ut på utsidan, för att vara verkligen vara illa behandlade.
Innan jag går in och fortsätter svara andra så måste jag säga att jag verkligen håller med dig, och om du har läst så har även jag vid något tillfälle skrivit samma. Jag har undrat varför det är såhär. Varför kan vissa, eller förhållandevis många hästar prestera så bra fast en del av dem inte blir behandlade som man önskar eller enligt regelboken. Jag har diskuterat detta med högt utbildade personer och fått till svar att vid tillräckligt mycket behandling som kräver underkastelse, vare sig det är genom regelrätt stryk eller annan kränkning, blir hästen som en maskin och stänger av sina egentliga känslor. Källor? Givetvis ingen, men för min del låter det logiskt då jag sett vidrig hantering mot hästar som sedan går hur bra som helst.

Detta var ju intressant, alltså att du tvärsäkert vet att hästar har dött just pga rollkur. Då finns det ju faktiskt forskningsmaterial :angel::cool:
Behöver inte alls finnas forskningsmatreal. Varför borde det finnas??? Och vad tror du händer med den persom som börjar rota i detta??

Fast hörsägen är ingen sanning.

Den grävande tidningen borde ha fått tag på det- om det nu är så.
Låter som du menar att man använder maffiametoder o avrättar de som snokar.

en bekants bekantas bekant. Med all respekt så undrar jag ändå - vaddå - sa de rakt ut att hästarna tog skada av rollkuren till denne bekant då eller?
Har varit i Tyskland och träffat både bekant o bekants bekant samtidigt och nej, bekants bekant diskuterade inte Anky överhuvudtaget när jag var med. Upplever båda som mkt trovärdiga, det är den anledningen till att jag tror på det. Och detta med att hon påstår att det bara är korta stunder hon har näsan i bringan, det trodde jag också först. Jag trodde att alla bilder på Anky och hästens näsa i bringan var ögonblicksbilder men så var det inte. Jag såg henne själv i Achen, hade tur att råka se henne då hon red fram på f.m. till e.m. final, och det var stenhårt med stången och nos i bringan de 20 min jag stod och tittade.

Innan jag går in och fortsätter svara andra så måste jag säga att jag verkligen håller med dig, och om du har läst så har även jag vid något tillfälle skrivit samma. Jag har undrat varför det är såhär. Varför kan vissa, eller förhållandevis många hästar prestera så bra fast en del av dem inte blir behandlade som man önskar eller enligt regelboken. Jag har diskuterat detta med högt utbildade personer och fått till svar att vid tillräckligt mycket behandling som kräver underkastelse, vare sig det är genom regelrätt stryk eller annan kränkning, blir hästen som en maskin och stänger av sina egentliga känslor. Källor? Givetvis ingen, men för min del låter det logiskt då jag sett vidrig hantering mot hästar som sedan går hur bra som helst.

Ja precis. det är en relevant och viktig fråga och jag önskar att fler börjar inse att som sagt, att ett till synes fräscht yttre inte säger allt om hur djuret hanteras, eller är ngt kvitto på att hanterings nivån är utmärkt. Jag kan väl tänka mig att det är ngt i stil med hur du beskriver det. själv tänker jag på det lite som man tränar hästar rent allmänt. dvs man presenterar den ofta med ett "lätt" och ett "svårt" alternativ, dvs man ger hästen x antal val, och gör det val man vill att den ska välja till det mest attraktiva av dessa val.
Även om valen då är två saker som tekniskt sett inte är bra eller särskilt schyssta mot hästen, men ngt av dem ändå innebär ngn sorts lättnad eller form av belöning, så kommer det att ändå framstå för hästen som positivt, om man som sagt tränar med tillräckligt mkt finess.
De är snälla och samarbetsvilliga djur. Framför allt vänjer de sig vid det mesta.

Interner på fängelser sitter inte och gråter dagarna i ända de heller, de vänjer sig vid situationen och anpassar sig till omständigheterna i strävan att leva vidare.

Livsviljan är väl det som driver alla levande varelser att anpassa sig efter omständigheter och finna dem uthärdliga efter bästa förmåga.

Senast ändrad:

Har varit i Tyskland och träffat både bekant o bekants bekant samtidigt och nej, bekants bekant diskuterade inte Anky överhuvudtaget när jag var med. Upplever båda som mkt trovärdiga, det är den anledningen till att jag tror på det. Och detta med att hon påstår att det bara är korta stunder hon har näsan i bringan, det trodde jag också först. Jag trodde att alla bilder på Anky och hästens näsa i bringan var ögonblicksbilder men så var det inte. Jag såg henne själv i Achen, hade tur att råka se henne då hon red fram på f.m. till e.m. final, och det var stenhårt med stången och nos i bringan de 20 min jag stod och tittade.

nja det jag menade med min fråga var om A och S alltså hade sagt rakt ut till denne bekant, att hästarna tog skada? dvs om de uppmärksammade det rakt ut?

Det är nog så också att man väljer noga vilka hästar man satsar på. Bara en bråkdel har ett temperament som gör dem lämpliga för den tuffa elittävlingsvärlden. De kostar också därefter.
Resten - säljs - eller går vidare till de evigt gröna ängarna.

ginnies:
Jag skulle nog också vilja ha en mer säker gälla till dina påståenden, eftersom det där bör ha granskats en del tycker jag. Det är som sagt andra som haft hästar med nackskador som knappast utövar RK så....vad vi vet:cool:

.
Som jag skrivit tidigare så har jag ingen källa som jag överhuvudaget kommer att namnge.Och jag skulle vilja påstå att om jag gjorde det och det kom ut i offentligheten, så skulle det drabba de personerna hårt. Vad hände med den svenska tjej/ kvinna som drog igång denna diskussion med bilder?
Man väljer själv vad man vill tro på. Men jag tycker det räcker med att titta på hur hästen går och är böjd för att man ska förstå att man inte rider så. Och, med risk att få massor emot mig: Sjef försvarar deras ridning med maffiametoder. Det finns ingen som vågar kritisera detta öppet, av rädsla för vad som kommer hända.

Det är nog så också att man väljer noga vilka hästar man satsar på. Bara en bråkdel har ett temperament som gör dem lämpliga för den tuffa elittävlingsvärlden. De kostar också därefter.
Resten - säljs - eller går vidare till de evigt gröna ängarna.

Fast jag avser inte ens eliten eller elit hästar exklusivt. Det jag säger ang. hantering kan appliceras på vilket djur eller vilken nivå av hantering du må önska.....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka