Är ponnydressyren också på väg åt fel håll?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är ponnydressyren också på väg åt fel håll?

Ja det får du nog fråga dom själva om som sagt, men nej jag tycker nog att A och S också anpassar sanningen, när debatten var som värst togs alla bilder bort från hemsidan, och andra hemside ägare med relevanta bilder fick hot. så nog ville de bort från negativ publicitet alltid, jag håller inte med om att de aldrig försökt hålla det lite nedtonat.
det finns väl heller inget - rent tekniskt sett, som hindrar att man rider klassiskt "90 %" av tiden och använder alternativa metoder därmellan :angel:

och nej - jag tror INTE att man fortsätter alltid om man har medias ögon och omgivningens ramaskri över sig, att göra det helt öppet och obehindrat - även om man själv tycker det är rätt. Negativ publicitet är inte att förakta, och då försöker man vara diskret istället även om man tycker det är rätt och funkar det man gör. Inte f-n skulle x, y och z som jag många gånger bevittnat på hemmaplan, komma på tanken att stå och barrera sina hästar på allmän plats eller ens en högsäsong eftermiddag på hemma anläggningen, - däremot en öde måndagsförmiddag hemma går bra.

jag tycker det är folk HÄR som är naiva jag :D

Men det finns en oerhört stor skillnad mellan barrering och rollkur och det är ju att barrering är förbjudet vilket inte rollkuren är (än)

Men det finns en oerhört stor skillnad mellan barrering och rollkur och det är ju att barrering är förbjudet vilket inte rollkuren är (än)

förvisso. fast det är exakt lika i det att folk är mkt medvetna om debatten det väcker, och att det ogillas som metod av beskådare.
men visst - klart att faktumet att en är olaglig rent ut borde vara skäl att vara extra (host) diskret.
jag skulle kanske använt ngt annat exempel än barrering.
Hur låter det med att jaga sina unghästar som man hoppar in /alternativt hästar som rent allmänt stannar på hinder, med långpisk bakom, med hjälp av tränare, är det bättre? :idea:

Jag menar i modern tid.
vilka som la in protest.:idea:

Klart att V. Baalen skäms o vill bortförklara sig.
Vidrig position i synnerhet för en häst med så kort hals.

förvisso. fast det är exakt lika i det att folk är mkt medvetna om debatten det väcker, och att det ogillas som metod av beskådare.
men visst - klart att faktumet att en är olaglig rent ut borde vara skäl att vara extra (host) diskret.
jag skulle kanske använt ngt annat exempel än barrering.
Hur låter det med att jaga sina unghästar som man hoppar in /alternativt hästar som rent allmänt stannar på hinder, med långpisk bakom, med hjälp av tränare, är det bättre? :idea:

Tja du lär ju inte vinna några hopp tävlingar med den metoden iallafall så det ger ju sig självt i längden :rofl:

Jag menar i modern tid.
vilka som la in protest.:idea:

Klart att V. Baalen skäms o vill bortförklara sig.
Vidrig position i synnerhet för en häst med så kort hals.

För mig är det egentligen helt obegripligt att hålla på med en metod man skäms för och vill bortförklara sig ifrån sanslöst motsägesefullt :confused:

Näe jag tror inte heller att de skäms.

Däremot är det viktigt att utåt vara Politiskt Korrekt

Tja du lär ju inte vinna några hopp tävlingar med den metoden iallafall så det ger ju sig självt i längden :rofl:

Nu vet jag inte vad just de hästarna vunnit eller inte vunnit, men personen i fråga är en mkt välkänd person som du vet vem det är.

Jodå, det kan jag lova dej, har sett samma sak (annan ryttare) och personen har placerat sej högt nyligen och jag tror knappast h*n ändrat sina metoder. På den tiden jag såg det var personen dessutom mkt framgångsrik, det finns hästar som man fått att hoppa med såna metoder ja.:crazy::crazy::crazy:

Det började med kritik från Tyskland, som helt plötsligt inte vann alla mästerskap. :confused:

Det var inte holländarna som var först med detta- gissa vart det kom ifrån:rofl:
Det finns även tyskar som praktiserar rollkur, även de blev uthängda i St Georg. Tyvärr, också enligt tysk kritik, riktades mest fokus på Anki och bilderna kom från henne.Var själv på Bundes och såg en av dem bli utbuad av den Tyska publiken, hom fick under sin ritt höra olika tillmälen angående detta så de går inte bara på Anki.

Hur vet vi att Anky rider och förstör så många hästar(är det några direkta bevis)?

Men jag tror att det mesta bygger på avundsjuka!

Jag är iallafall inte avundsjuk, jag skulle inte vilja ha framgång på rollkursvis. Och hästar har dött på hennes anläggning p.g.a. nackskador orsakade av rollen.

Någonstans står det ju i riktlinjerna för Dressyr att träningen skall ske på ett uppbyggligt och inte på ett nedbrytande sätt.

Ja - jag tror att det spelar hästen roll vad man gör med den...

och; jag är fullt medveten om att det finna en grupp männsikor som inte förstår att hästen är levande varelser, som känner och reagerar utifrån huruvida vi kränker deras gränser.
De som håller på med dressyr menar på att allt som görs under träning och tävling kan man göra med en häst för att den så att säga gör det naturligt. Den gör byten i hagen, trampar osv osv. Jag har fortfarande inte sett någon häst som rollar sig självt annat än en mkt kort stund då den måste ta bort en svåråtkomlig fluga. Att tvinga den att gå så är även enligt mig att känka den.

De som håller på med dressyr menar på att allt som görs under träning och tävling kan man göra med en häst för att den så att säga gör det naturligt. Den gör byten i hagen, trampar osv osv. Jag har fortfarande inte sett någon häst som rollar sig självt annat än en mkt kort stund då den måste ta bort en svåråtkomlig fluga. Att tvinga den att gå så är även enligt mig att känka den.

Det är ju fler än du som ser det så - och det är ju därför de reagerar så starkt med avsky.

Riktigt bra att djuskyddsföreningen reagerar.

I sverige händer det ju ofta att de myndigheter som skall fatta beslut dvs domstolar är lika blinda med hjärtat som "syndarna"

Jag tycker att varken FEI eller SvRF tar sitt ansvar.
Varför finns det inte en "kamp" mot detta?

Bra fråga!
Var skriver man på?

Att träna en häst genom hyperflexion ger resultat som ej är förenliga med FEI's standard, men ändå tillåts det av bedömare gång på gång, och än värre - premieras rejält bra!
Antingen är det alla som försöker som följa FEI's stadgar och ser till hästens bästa idioter, för de tar sig ingenstans uppåt i prispallen genom att vara korrekta, eller så är det så att FEI-dressyren har förvandlats till en uppvisning av hästar där gångarter och utseende premieras, och mindre ett korrekt utförande av en enskild dressyrrörelse?

Men problemet är att om jag vill se gångarter, så går jag på en AVELSVISNING! Varför kan inte dressyrtävlingen nyttjas till det ändamål det skapats - att kontrollera var det enskilda ekipaget står sig i sin utbildningstrappa vad gäller korrekt inlärande och utförande av givna rörelser?

Jodå, det kan jag lova dej, har sett samma sak (annan ryttare) och personen har placerat sej högt nyligen och jag tror knappast h*n ändrat sina metoder. På den tiden jag såg det var personen dessutom mkt framgångsrik, det finns hästar som man fått att hoppa med såna metoder ja.:crazy::crazy::crazy:

Nej precis.
en av de största myterna av alla är väl att hästar måste må bra för att vinna och prestera, och att det "inte går att tvinga hästen till ngt den inte tycker är roligt". Däri ligger väl den största naiviteten hos folk, att många ärligt tror att så är fallet, dvs prestation av högre mått innebär att hästen mår riktigt riktigt bra.

Nej precis.
en av de största myterna av alla är väl att hästar måste må bra för att vinna och prestera, och att det "inte går att tvinga hästen till ngt den inte tycker är roligt". Däri ligger väl den största naiviteten hos folk, att många ärligt tror att så är fallet, dvs prestation av högre mått innebär att hästen mår riktigt riktigt bra.

Fast jag är rätt säker på att det faktiskt inte går att tvinga en häst att hoppa om den inte vill , den lär sig rätt snabbt på tävlingsbanan vad den kan komma undan med och inte.

Jag vet en hel del hästar och framförallt ponnyer som hoppar som klockor på träning (av ren skräck) men som knappt går över startlinjen på banan. Det är ju rätt värdelöst att ha en sådan häst som tävlingshäst

Tyvärr säljs en hel del sådana här till ryttare för dyra pengar som inte har vett att kolla upp hästarnas tävlingsresultat bara för att dom råkade hoppa en banan på 140 på träning :crazy:

Finns hur mkt skit som helst i hoppsporten oxå bakom kulisserna som inte kommer fram.

I fälttävlan ännu mindre för vill inte hästen hoppa där så dör du....

Fast jag är rätt säker på att det faktiskt inte går att tvinga en häst att hoppa om den inte vill , den lär sig rätt snabbt på tävlingsbanan vad den kan komma undan med och inte.

QUOTE]
Jag är ännu mer säker på att det går visst att få hästar att hoppa, fast de inte vill. Inte alla individer, men många. Herregud, varför får många pisk för att de inte hoppar?

Bra fråga!
Var skriver man på?

Att träna en häst genom hyperflexion ger resultat som ej är förenliga med FEI's standard, men ändå tillåts det av bedömare gång på gång, och än värre - premieras rejält bra!
Jag förstår inte att många hyllar rollkuren. Det räcker väl med att se en häst gå med näsan i bringan i 20 min för att förstå att det inte är OK för hästen? Jag vill också skriva på.

Jag vet en hel del hästar och framförallt ponnyer som hoppar som klockor på träning (av ren skräck) men som knappt går över startlinjen på banan. Det är ju rätt värdelöst att ha en sådan häst som tävlingshäst

Tyvärr säljs en hel del sådana här till ryttare för dyra pengar som inte har vett att kolla upp hästarnas tävlingsresultat bara för att dom råkade hoppa en banan på 140 på träning :crazy:

Finns hur mkt skit som helst i hoppsporten oxå bakom kulisserna som inte kommer fram.

I fälttävlan ännu mindre för vill inte hästen hoppa där så dör du....

vi har nog samma åsikter baserade på erfarenheter i grund och botten och till stor del.
jag skulle dock vilja argumentera att till en skrämmande viss nivå, så går det ganska ypperligt att skrämma dem att prestera (återigen till en viss gräns) även på tävling. var den gränsen går är nog högst individuellt och som du säger - i flera fall går det INTE. men det går längre än många gillar att tänka på, det vidhåller jag. hästar är välvilliga djur, och kan du implementera det obehagliga i kontrast till vad som är behagligt, på en finess-tillräcklig nivå, så kan du programmera dem rätt långt....

Tyvärr har jag sett att det faktiskt går :crazy: Jag vet flera hästar med tendens att stanna pga osäkra som med långpisk och rejält med stryk övertalades att hoppa :crazy: Det gick allt bättre på tävlingar också, en av dem var riktigt bra på sin tid. Så det går. Det finns hästar som du inte kan tvinga, men vissa blir så rädda att de faktiskt hoppar och inte vågar stanna trots att deras självbevarelsedrift säger det. Hästar har olika psyke helt enkelt, vissa går det utmärkt med:crazy:

Visst är det som du säger med en del ponnyer och även ridhästar. jag har för mycket länge sen haft en hopphäst som en elitryttare haft och som gärna stannade. Den hade de inte lyckats övertala:angel: Hon stannade ut sej på tävlingarna men inte träning.

Ryttaren sa att hon var för smart för att vara en bra hopphäst:angel:

Hon hoppade snällt det jag behövde, men på elitnivån hade hon inte haft lust.

Det är väl samma med dressyrhästar och alla andra hästar, vissa kan man kuva till lydnad andra inte. Själv föredrar jag psykiskt starka hästar, de ställer till en del bus och man får jobba en del, de är inte lätta men de gör inget som det inte är ok för dem att göra och det är viktigt.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka